Låter som om det kommer att gå fint med ert samarbete runt dottern. 💕👍🏽..Det är ju viktigt att man samarbetar. När du beskriver din dotter, så kommer jag att tänka på många olika personer som jag har träffat i omsorgen..Jag började inom dessa yrken -86..Men har utbildat mig mer, och jobbat med lite andra saker också..Första gången jag kom till ett gruppboende, kände jag mig lite osäker, och undrade om någon skulle hoppa på mig..😅..Träffade på en suverän chef som hade gula skurhandskar på sig, och höll på att rengöra toaletterna!! På den vägen är det..Jobbar fortfarande i samma kommun, utvecklingen är enastående, både för personal och brukare..Vi har lärt oss mycket på resans gång..Idag är ungdomarna självständiga på ett annat sätt..Föräldrarna är med och stöttar, när ungdomarna flyttar hemifrån..Just inom LSS så tycker jag att vi har lyckats bra med mycket. Förr lämnades många av barnen på stora instutioner. Där fanns skola och sysselsättning och boende..Särskola fanns ju bara på vissa orter..Jag var ett par dagar på en jätteinstution när det blev utflyttning.. Jag tycker det är bra att dom lades ner. Inte kul för någon med stora sovsalar, och matsalar..Egen sömmerska som sydde liknande kläder till alla..Ett mini-samhälle för personer med funktionsnedsättning av alla de slag.

@miss lyckad Nä, fy så hemskt. De är ju i allra högsta grad individer och allt de fixar på egen hand eller med hjälp ska de få göra också. Min äldsta dotter bor nu i en Smålandskommun och de bor i en fastighet som tidigare var ”idiothem”. Jag blir tårögd bara av att tänka på det. Och det är ju inte länge sedan heller 😢 Det har verkligen hänt massor inom LSS.

När jag går i den långa breda korridoren och åker i den gamla hissen, som finns kvar som original, så tänker jag på dem som så sent som på 60-70-talet bodde där. ”Inlämnade” av sina familjer som inte kunde ta hand om dem mer. Eller som, hemska tanke, inte vill veta av dem. Och i vissa länder är det ju så fortfarande!

Jag har mycket att vara tacksam över, men det jag är allra mest tacksam över är nog att vår yngsta dotter föddes i Sverige, men de ”förmåner” som faktiskt finns. Allt från ”gratis” sjukvård, särskola, aktivitetsersättning, LSS-boende - ja, rubbet. Ett samhälle som inte kan ta hand om dem som allra mest behöver det, är inget samhälle som jag vill leva i. Och vi berikar varandras liv ❤️

Kram 🐘

Dag 5 utan choklad. I lördags åt jag väldigt mycket glass, men resten av veckan har jag varit sockerfri. Varje kväll suger det rejält i chokladtarmen. Varje gång mitt blodsocker sjunker skriker min hjärna efter choklaaaaad. Jag är ju dessutom sjuk, så det är ju väldigt synd om mig 😢 Mår betydligt bättre idag dock, halsontet är äntligen borta.

Jag tänker på boken om vanor som jag lyssnat på tidigare. Två saker tar jag mest fasta på just nu: 1) Små förändringar ger stora resultat i längden. 2) Tillför något positivt istället för att enbart tvinga bort det negativa.

Det är ju svårt att sluta äta choklad/socker utan att just sluta äta choklad/socker, men jag försöker fokusera på kosten i övrigt, äta nyttigare mellanmål tex. Vitkålssallad, nötter, kvarg, och tänkte även baka muffins på ägg, banan och hallon. Aldrig låta blodsockret bli bottenlågt, minska portionerna vid huvudmålen. Det finns många småsaker att skruva på.

Jag har slitit ut ett armband till min MiFit. Aldrig hänt tidigare, jag har haft en del stegräknare/klockor genom åren. Idag kom det ett nytt fint armband med posten. Nu ska jag bry mig om vad det står också 😂

Imorgon ska jag ta mig ut tänkte jag. Måste skaka igång kroppen igen. För att citera yngsta dottern: ”Jag behöver frisk luft”. Ska bara hia mig och skaka igång kroppen lite långsamt. Små förändringar ger stora resultat i längden.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag har fått byta armbandet två gånger, senast nu för någon månad sen. Min vän och kollega har köpt ett multipack med en massa olika färger så jag har fått båda från honom. Båda gångerna frågade han vilken färg jag ville ha och jag sa rosa båda gångerna men fick en brun sist och nu mörkblå. Jag har också en Mi Fit och tycker att designen kunde vara något bättre på själva armbandet. Annars är jag väldigt nöjd med den.

Känner du dig helt återställd nu då? Det är alltid bra att få frisk luft, men det kan ju vara dum att dra igång för tidigt ibland då man kan få lite bakslag i tillfrisknandet.

@TappadIgen Ja, det sitter ju på hela tiden så det är klart att de nöts ner. Den runda flärpen gick sönder för länge sedan men nu föll resten av armbandet liksom i bitar från insidan på flera ställen. Jag hade svart innan, nu köpte jag ett rosarött.

Jag gillar MiFit också, men den har mer finesser än jag både fattat och behöver. Plötsligt sätter den igång min ljudbok i mobilen, förstod ingenting första gången. Jag använder den bara för att mäta steg och ha lite halvkoll på sömnen. Men det kollar jag inte varje natt utan mer över tid. Litar inte riktigt på hur den registrerar sömn. En del ligger blickstilla vakna, och en del rör sig massor i sömnen.

Det jag gillar mest med den är den enormt långa batteritiden och att jag kan ha den på mig jämnt, i badet och överallt. Av och på orkar jag inte med, den får hänga med jämnt.

Nej, helt kry är jag inte. Men väldigt rastlös och frustrerad. Just därför behöver jag ta det lite makligt, jag kan bli som en halvgalen unghäst annars 😂 Och då får jag väl tillbaka febern eller skadar mig typ. Det har jag inte tid och lust med. Lugn och fin. Bort med chokladen, in med antiinflammatorisk kost, börja röra på mig lite. En promenad innan frukost är nice, innan det blir för varmt. Bra vana att bibehålla när jag börjar jobba igen också. Cykeltur på kvällen också kanske. Med pausdopp i havet 😍 Trevlig vana att anamma också.

Jag fattar inte att det ska vara så lätt att ramla ur goda vanor? Hur fan kunde jag knata 12.000 steg per dag i vintras i ur och skur men balla ur fullständigt framåt sommaren? Hur går det ens till? Jag vet att alla flyttbestyr med allt vad det innebar i april-juni var katalysatorn, men man kan ju balla ur lite lagom och inte fullständigt 😞

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tror också på det där att små förändringar i vanor gör stor skillnad i långa loppet.
Förresten, en kostintresserad kollega var på ett föredrag i våras om kost. Minns hon sa att det finns forskning på att det ger inte så stora utslag i kroppens kemi om man äter något bra ihop med det dåliga. Tex grönsaker med långa fiberkedjor till mindre nyttig mat gör liksom ekvationen lite bättre i slutändan. Ganska logiskt egentligen...
Kram!!🥰

Äh, jag tycker du är otroligt flitig AH med både det ena och det andra. Du kanske kan kalla dig ”vintermotionär”? 😅..Jag tar inte så allvarligt på varken mat eller motion..Försöker få till lite med hundar, på jobbet, och när jag spelar musik. Då blir det dans, som ger mycket energi..💃🏽🎼..Jag minns att du åt en del lax och skaldjur i våras..Det är ju gott och nyttigt..Vi är ju bara människor..🥰Och du gör otroligt mycket rätt och bra. Var glad och stolt för det. Kram..🍃🌺🍃

@TappadIgen skrev:"Båda gångerna frågade han vilken färg jag ville ha och jag sa rosa båda gångerna men fick en brun sist och nu mörkblå.

Va fan, varför frågade han?😂

Armbandet på min Apple Watch ⌚️ har inte gått sönder en enda gång, men batteritiden är tämligen kass. Bara ca 2 dygn.

@Sattva Det är jättelogiskt egentligen. Jag har också läst mig till att kosttillskott aldrig kan ersätta bra kost. Och ändå säljs det kosttillskott i mängder. Själv tar jag D-vitamin vinterhalvåret för att motverka nedstämdhet, men annars har jag valt bort det mesta. Jag försöker hålla mig till att avstå från vitt mjöl, socker och mjölk och lägga till grönsaker och mycket kryddor. Ju färgrikare grönsaker desto bättre, förutom vitkål då som är en supergrönsak.

Kram 🐘

@miss lyckad Du har helt rätt. Mitt nya självsnälla jag ska inte vara så dömande mot mig själv utan istället ha en enorm förståelse för att motion och kost ballade ur när jag fick så mycket flyttbestyr i våras. Min hjärna hade fullt upp med det - och ett krävande jobb samtidigt. Jag började inte dricka igen i alla fall, och det är huvudsaken! Jag vet ju hur jag ska göra - på att igen bara.

Jag gör ju det här för att må så bra som möjligt. Jag mår inte bra när hela kroppen värker och det tar emot överallt när jag försöker göra saker. När jag var duktig med den antiinflammatoriska kosten i våras så försvann värken - och några kilo minus gjorde mig även lite smidigare. Lite är alltid bättre än ingenting.

Jag har tagit en morgonrunda på cirka 6.000 steg innan frukost. Heja mig!

Kram 🐘

Det är väl det som är så farligt egentligen. Att de goda vanor man har tillförskansat sig försvinner när det blir för stressigt. Samtidigt så får det ju inte bli en känsla av misslyckande för att man inte orkar hålla i hela tiden. Som du skriver så vet du hur du ska göra så det är bara på’t igen.
Jag har ju samma känsla av träningsvärk i kroppen av mycket lite ansträngning som du har. Tror det hänger ihop både med kost och med syresättning i stressade sammanhang. Man slutar andas med magen. Inte lätt det där med att skapa ultimata förutsättningar för sig själv.

@Andrahalvlek det där med att vara chokladfri skulle jag behöva. Har förmågan att "köra hårt" i ca 30 dagar men sen så tryter motivationen, eller något bara kommer emellan och bryter mitt momentum. En ursäkt att inte fortsätta må bra av det... lustigt hur hjärnan funkar med sånt. Men socker är ju också en djävul, precis som A - fast det har inte riktigt samma förödande konsekvenser för de flesta.

Har i flera år velat äta nyttigt, typ paleo... för det är sån mat jag gillar mest i grunden. Men har aldrig någon energi att starta med det då det känns som ett projekt och andra saker kommer alltid framför. Men du har så rätt i det där att man ju ska starta i liten skala. Att ta bort socker till exempel.

På många sätt så känner jag att detta med mat är svårare än alkohol. Alkohol kan vi ju "bara" välja att inte dricka... då försvinner krånglet (även om grundproblemen finns kvar i varför vi drack om vi inte tar tag i det) men mat måste man ju äta och socker finns ju överallt. Självklart kan det undvikas, men det ska mycket till om man ska bli helt sockerfri, dvs. ingen fruktos eller liknande.

Jag ska också sluta med socker... måste bara äta upp ca 30 kg choklad, muffins, chokladbollar, godis i mitt skafferi först ;) (jag är ju en sån där sjuk människa som faktiskt kan ha sötsaker hemma utan att äta det, det var inte samma visa med A).

@Ensam1984 Första steget är att vara medveten om intaget tror jag. Jag har märkt att jag blir mer hungrig generellt om jag äter socker. Även vanliga måltider blir större. Jag dras också mer mot snabbare kolhydrater - väljer ett ”vitare” bröd, blir galet sugen på färsk pasta etc.

För mig är socker absolut lika beroendeframkallande som alkohol, om än inte lika skadligt. Jag har ersatt ett missbruk med ett annat. Men mitt nya självsnälla jag har förståelse för det, jag klappar mig själv på axeln varje gång jag gör rätt istället för att slå på mig själv när jag gör fel. Jag försöker anamma den attityden åtminstone.

Idag åt jag mellanmål i form av vitkål/rödlökssallad INNAN jag åkte och handlade. Då var det lättare att gå förbi chokladbergen. (Just nu har de extrapris på EM-choklad.) Det var också lättare att välja fröbröd istället för grekiskt lantbröd. Sen köpte jag ingredienser till muffins gjord på banan, ägg, bakpulver och blåbär. Ska bli spännande att se hur det smakar. Pannkaka? Kardemumma ska jag nog ha i också 😋

Jag skulle aldrig fixa att ha sötsaker hemma. När kvällen kommer går jag en räd genom kyl, frys, skafferi. Äter det som finns typ. Då är det viktigt att det inte finns något 😂

Jag vet också att det här hagalna suget klingar av inom några veckor och att det då inte blir svårt att avstå, så länge jag inte ”råkar” äta något sött för då är suget igång igen. Precis som med alkohol alltså. Aldrig ta första chokladbiten!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det finns ju ett gammalt talesätt som säger att summan av lasterna är konstant. Jag tror förvisso inte att det är sant, men nog ligger där något i det att det nog är omöjligt att inte ha någon last alls, men man får ju se till att välja dem med omsorg. Vissa laster kan man nog leva med medan andra är viktiga att man gör något åt.

Min mamma ringde helt panikslagen - inget internet 😱 Och ingen tv heller visade det sig. Och jag försökte yrvaket guida henne på telefon men kunde snabbt konstatera att jag inte heller hade internet eller tv. Och efter att ha kollat på DownDetector verkar Telia ligga nere över stora delar av Sverige. Hoppas det inte är några Coop-hackare som är i farten.

Min mamma skulle plocka fram en bok sa hon, efter att hon stimmat rejält en kvart. Hon blir så uppvarvad av tekniskt strul. Det går ju inte att lugna henne och säga att hon ska försöka igen om en timme heller.

Själv är jag glad att jag har Tele2 i min jobbmobil, så jag sitter inte i sjön.

Kram 🐘

PS. Muffinsen smakade banan-blåbärs-pannkaka, jättegoda!

Himmel och pannkaka vad uttråkad jag är, men jag har inte tillräckligt med ork för att bryta tristessen. Jag vet att man inte ska tänka så mycket utan bara göra, men jag orkar inte. Har inte lust. I natt har det åskat och regnat. Skönt. Min andra semestervecka är snart slut. Det blev en snorig, hostig skitvecka. Det är okej, okej, okej. Man måste ha tråkigt ibland för att uppskatta de trevliga stunderna 🤩

Precis haft kontakt med min ex-svärmor och min ex-svärfar är riktigt illa däran. Efter att han hade fått enorm ryggvärk i vintras fick han morfin av en ”snäll” doktor. Då blev han knappt kontaktbar, helt saggig i skallen och kunde knappt svara på tilltal. Kunde med enorm ansträngning ta sig mellan säng, köksbord och TV-soffa typ. Och värken var konstant, om än dövad av morfinet stundtals. Nu har de på eget initiativ slutat med morfinet och krävt nya undersökningar. Man måste hitta grundorsaken till värken, inte bara dämpa den med hjälp av morfinet. Känns det igen?

Nu tror man att det är någon infektion/inflammation som egentligen kräver antibiotika, så nu ska det tas en massa prover och göras fler undersökningar. Sen en vecka tillbaka tar han inte morfinet utan endast två Alvedon varannan timme. Hon har fått sin man tillbaka, och han har fått sin skalle tillbaka. Även om han fortfarande har ont i ryggen är han tacksam över att åtminstone ha sin skalle i behåll.

Morfin är en djävulsk drog. Såg en svensk dokumentär om en kille 25+ som på nolltid blev gravt beroende. Minns inte namnet på dokumentären nu, men jag ska leta lite. Morfin är ju en opioid, precis som heroin. Helt galet beroendeframkallande - och man måste öka mängden hela tiden för att få effekt, till slut går man i ett ständigt rus. Ökar man inte mängden kan till och med smärtan bli värre.

Kommer aldrig att glömma när min mamma sa ”medicinen verkar inte, jag har fortfarande ont” och jag svarade henne ”jo, medicinen verkar, eftersom du sluddrar”. Ruskigt obehagligt. Tack och lov hade hon en läkare som gav henne morfin i en ytterst begränsad omfattning medan hennes kotfraktur skulle få möjlighet att läka. Han var stenhårt restriktiv och krävde en relativt snabb och tydlig uttrappning med hjälp av hemsjukvården. En del patienter blir aldrig fria från morfinberoendet 😢

Så nej, jag ska inte klaga. En snorig, hostig, tråkig semestervecka är bättre än mycket annat faktiskt.

Kram 🐘

Edit: ”Droger på recept” heter dokumentären jag syftade på. Den verkar borttagen från Svtplay, men söker man på titeln får man fram en kortare version som inleds med ”Special”. I söklistan finns också ett intressant Youtube-klipp klipp där Equal (för ett jämlikt Stockholm) har kommenterat Uppdrag Gransknings reportage.

Tröttnade på att ha tråkigt så jag åkte och badade i en sjö där det var 27 grader varmt, med betoning på varmt. Svalkade knappt. En helt perfekt halvstor badsjö med hyfsat bred strand och lång brygga. Det var bara jag och en tysk familj på stranden idag kl 13. Märkligt, men den sjön ligger lite avsides förvisso och är inte speciellt uppskyltad. Dock inte mer än 15 min bilfärd från mig. Det kändes som jag har hittat platsen där jag på allvar ska lära mig paddla SUP. När den väl kommer med posten 🤬

Sen köpte jag garn också. Slipovern till yngsta dottern är klar så jag kände mig lite tomhänt. Så ikväll har jag lärt mig att dubbelsticka. Man stickar liksom dubbla lager samtidigt, vilket är perfekt vid mönsterstickning för då blir det ingen tråkig baksida. Man kan till och med ha olika mönster på de olika sidorna. Otroligt avancerat.

Det var verkligen inte plättlätt, det krävdes en del youtube-studier och upprepningar. Men till slut så fick jag ihop en provlapp på 10 x 10 cm. Jag fattar nästan inte själv hur det gick till, jag följde bara instruktionen. Även om det inte var så bara, jag fick spela tillbaka och se om vissa sekvenser många gånger. Nu ska jag fortsätta och mata på ex antal hundra varv så att tekniken verkligen sätter sig. Sen ska jag lära mig mönstersticka. Vad jag ska sticka har jag inte klurat ut än.

Knitting Lotta, min inspiration på instagram, håller på och dubbelstickar en gigantisk filt i rött och svart, men vad ska jag med en filt till, jag som alltid är så varm 😂 Jobbigt att ha filten i knät samtidigt som man stickar dessutom. En babyfilt möjligen, även om jag inte känner någon som är gravid ens.

Det är med stickning som med den nyktra resan. Ibland vet man inte målet, och resan är mer betydelsefull för mig än slutresultatet. Det är verkligen meditativt att skapa med hjälp av händerna. Jag är så van vid att sticka när jag tittar på tv att det känns jättekonstigt att bara sitta still med händerna. Stickningen får mig att låta bli mobilen också - och bara det är ett plus.

Chill helgkram 🐘

@Andrahalvlek Jag älskar också att sticka, följer en massa på instagram men inte knitting Lotta, ska leta upp henne!
Aldrig provat dubbelstickning. Försöker lära mig mönsterstickning, men det är så fippligt med trådarna. I mitt senaste projekt lade jag ner mönstret o gjorde ränder istället...
Vad jag gillar med att följa en beskrivning är att man bara behöver just följa den så blir det bra i slutändan. Man behöver inte fatta varje detalj eller ens se helheten, utan bara ha tillit till att den som skrivit beskrivningen vet vad den gör. Så gäller det ju att tolka beskrivningen rätt, förstå den såklart...Ha ha, där har det blivit fel många gånger o det är bara att börja om!
Kom på nu att för mig är det lite samma med nykterheten. Jag behöver inte göra mer än att inte dricka, så bibehåller jag min nykterhet. För mig är det verkligen så enkelt. Men jag har väldigt lite utmaningar på den fronten också, har ett liv där jag inte ställs inför så mycket utmaningar gällande alkohol.
Hopas du mår bättre o kan njuta av sin semester! Och hoppas din SUP kommer snart!
🧚‍♀️😊🤩