@Se klart skrev:"Tricket är ju inte att gnälla så snart det finns tillfälle, utan det vanliga, du vet. Acceptera läget här och nu. "

Exakt. Ett visst obehag vid inbromsning är okej, men sen är det allra bästa att återfå fotfästet igen och gilla läget. Gäller på en SUP också 😉

Kram 🐘

Okej, okej, okej. Nu är besöket hos frissan avbokat också. Efter den här veckan går frissan på semester, så jag får överleva sommaren med tofs. Det ska bli strålande sol och 30 grader varmt hela veckan också. Nästan lika bra att min SUP inte har kommit än, då hade det känts ännu mer surt att ligga här i sängen och hosta och snora.

Det är verkligen en rejäl förkylning jag har fått. Inne på fjärde dagen nu när varje hostning river smärtsamt i halsen. Idag är jag så hes att jag knappt kan prata i telefon. ”Oj, så du låter” sa dottern när vi pratade i morse.

Hennes pappa får köra henne till frissan istället, han behöver också klippa sig. Dottern har en frisyr där hon är rakad på hela bakhuvudet och har rejält med hår bara uppepå liksom. (Håret ska egentligen ligga i snygg snedbena, men håret ligger lite som de vill. Tar ut svängarna rejält, precis som hon.) Skön frisyr sommartid. Hon behöver komma till frissan, hennes hår är enormt tjockt. Som en pälsmössa sommartid. Hon brukar rätta mig: ”Nej, jag ska inte klippa mig, jag ska raka mig”. Sötnöt ❤️ Hon fyller år nästa vecka - klart att hon ska vara nyrakad då.

Jag tror att jag har lite feber också. Handlade igår, med munskydd på givetvis, och jag var helt slut efteråt. Så där slut att man inte orkar gå ett enda steg till. Nu har jag mat för hela veckan och behöver inte gå utanför dörren. Surt som sjutton, men så är det. Okej, okej, okej.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Låter onekligen som en dag till i sängen! Tur i oturen som sagt var med SUPen.
Sjäkv börjar jag jobba igen onsdag, men har snart nästa semester. Maken o jag skojar om att han ska komma o hämta mig m båten efter jobbet eftersom vädret ska bli så gott. Ja kanske det, rent praktiskt går det😃
Krya på dig goa AH!!😇💫😍

@Andrahalvlek Vilket oflyt att du åkte på detta nu.❤️ Men som sagt, det är ju bara att köpa läget. Du får unna dig en riktigt god glass eller så. Det tillhör ju semestern, att äta glass!

Förresten, jag skrev ju i Se klarts tråd om att jag är pigg på kvällarna, glömde att tillägga, tur att tupplurar finns!😍

Krya på dig. Kram 🤗

Här händer inte mycket. Host, host. Det mest spännande jag gör på dagen är att testa mig fram till enklaste och godaste sättet att tillaga färskpommes i den airfryer som dottern ska få i present av min mamma på lördag. Men det är ju gott förstås.

En vitkål/rödlöksallad har jag gjort idag också, inlagd i ättika och rapsolja, plus kryddor. Slängde i rubbet av den basilika, ruccola och persilja som jag har odlat i krukor. Ett litet steg tillbaka till antiinflammatorisk kost.

Jo, jag har inte ätit choklad på 2 dagar. Heja mig!

Kram 🐘

Bra med salladen och grönsakerna. Och att du inte ätit choklad på ett tag..😁👍🏽..Nu får vi tro bacillerna eller viruset, snart lämnar din kropp så du får ut och njuta av din semester..Du fina kloka kvinna. 🤗🤗

Älskar dill! Det är en åldersgrej tror jag. Brukar göra rödkålssallad som du beskriver men asiatisk variant- lite sesamolja, lime, chiliflakes och ättika/råsocker. Kryddas med koriander om man gillar. Supergott!
Krya-kram till dig!

Tack för omtanken allihop ❤️ Två dagar till i sjuksängen, sen får det vara nog. Tycker jag. Idag fick jag fakturan på min SUP så nu borde den vara på väg snart! Då har jag inte tid att ligga här och hosta.

Kram 🐘

Häpp. Här är det booooring. Host, host. Liiite bättre idag dock. Just halsontet är värst, det kändes i morse men inte lika mycket nu ikväll. En dag till i sängläge behövs nog, sen får det vara bra.

I kväll var maten i airfryern nästan perfekt. Imorgon blir den perfekt. Att potatisen ska bli pommesliknande har jag gett upp om, men väldigt god ugnspotatis får man på 12 minuter.

Idag tillagade jag potatis plus kyckling ihop (i småbitar), och då blev tiden lite för kort. 16 minuter imorgon tror jag blir perfekt. Möjligen 18 min 🤔 Jag tillagar bara en portion och jag måste veta EXAKT så jag kan skriva ner receptet till dottern. Hon kommer älska det 😍

Potatis och kyckling gillar hon, och det är bra mat. Nu i eget hushåll märker jag att hon tar ut svängarna lite. Hon äter gärna fryst pommes som hon tillagar i ugnen. Till lunch vill hon gärna ha billypizza. Det nya till frukost är chokladpudding 😫

Jag kan inte göra så mycket mer än att säga till henne och personalen gång på gång att fryst pommes, billypizza och chokladpudding kan man äta ibland, men inte varje dag för man blir inte mätt. Det är ju personalen som planerar maten och lagar den med henne. Jag vet att hon har stort självbestämmande, men hon förstår ju inte sitt eget bästa och det krävs inte mycket för att påverka henne i rätt riktning.

Jag kommer inte berätta att man kan tillaga fryst pommes i airfryern. I den kan man bara tillaga potatis och kyckling 😉

Jag är nästan klar med tröjan i regnbågsfärger till dottern också. Sen ska jag kanske slutföra min egen poncho. Eller hitta på något annat. Lära mig mönstersticka kanske? Hittade Knitting Lotta på Instagram och blev lite influerad.

Kram 🐘

Förstår dig AH med dotterns matsedel..Låter inte bra i längden. Vi som personal får försöka locka, pocka och berömma dem vi stöttar i rätt riktning..På det senaste LSS boendet jag jobbar på ibland, finns olika unga vuxna. Vissa lyssnar och lär direkt..Andra får man bearbeta, och stödja..Det är såklart inte bra om dottern vänjer sig vid den kosten för länge. Då blir det jättesvårt att lära om. Vissa av ”våra” ungdomar hade problem både med tänder och övervikt..Andra gick det bättre för..Hoppas det blir förändring snart. 🍃💫🍃

@miss lyckad Hon försöker ju njuta fördelarna av vuxenlivet också, och hon märker snabbt vilka hon kan köra lite med. Då gör hon det. Boendet tog en riktigt batalj med henne om colan sist, vi får ta lite i taget.

En del i personalen är lite för snälla helt enkelt. Får man handla chokladpudding är det svårt att hindra att den äts upp. Jag får påminna personalen. Igen. Nu är det en massa unga sommarvikarier dessutom, det gör inte saken bättre.

Hon är ju inte dummare än att hon försöker, och går det så går det. Kan tycka att det är lite sunt också så jag blir nästan lite full i skratt.

En förmiddag ringde en i personalen och sa att hon inte ville äta frukost. Hon undrade om dottern skulle klara sig till lunch utan att äta. Jag svarade att dottern ska äta frukost. Att hon skulle gå in och säga ”Har du ätit frukost? Inte? Då fixar jag en varm dubbelmacka åt dig”.

Hur svårt ska det vara? Märkligt att jag ska behöva säga sådant till personalen ens.

Kram 🐘

Till försvar för personalen, så har ju i vissa hänseenden detta med självbestämmande gått för långt. Visst ska man lära sig att bo själv..Men stödet kan i bland, vara mycket i början, för att sedan minska. Det är en balansgång.. Och känner man inte ungdomarna så försöker dom nog..Ibland sa jag till, framförallt en tjej, att lurar du mig, så kan jag inte tro på dig nästa gång..Vi hade några boenden med psykiska problem, och självskade-beteenden. Det kunde vara riktigt tungt ibland. Många ungdomar utvecklades mycket, när vi ändrade rutiner, som både föräldrar, och ungdomar var emot. Senare visade det sig vara väldigt positivt för alla..🤗

@miss lyckad Jag förstår verkligen att de måste lära känna henne, det är därför jag försöker informera dem löpande. Att hon äter chokladpudding är nog mest för att hon är lat, och frukost är inte hennes favoritmål. Och gott är det förstås också, men mest väljer hon det nog för att det är lätt att äta.

Hon är ingen mackätare. Gillar inte yoghurt och flingor, gröt eller annan typisk frukostmat. Vi har fått kämpa massor för att hitta alternativ som funkar. Nu fick de ett sådant alternativ av mig, som jag vet att hon äter med god aptit. Dubbelmacka i toastjärn med smör, skinka och ketchup, som hon äter med kniv och gaffel.

De ska nog lära känna henne bra till slut och genomskåda henne lika lätt som vi föräldrar, men just nu fasas det dessutom in sommarvikarier i parti och minut och det känns lite roddigt. Varje gång jag kommer dit är det någon ny på plats, och ingen är över 25 år. Vår dotter är dessutom ”lätt” och positiv till nykomlingar, så de sätter nog gärna de nya på henne. Och hon fattar direkt vilka hon kan köra med. Det är hennes specialitet, hon är en otrolig människokännare.

Hennes nya favorituttryck: ”Jag har bestämt mig”. Så det lär de få höra i morgon bitti om de vill övertala henne att inte äta chokladpuddingen, som hon har planerat. Jag skrev sms till personalen: ”Chokladpudding är gott men inte så bra till frukost eftersom det inte mättar så bra. Skulle ni kunna coacha henne lite mer vad det gäller frukosten är ni snälla.” Och de skulle göra det.

Dottern kan inte ljuga på rak fråga. Jag kan fråga henne ”luras du nu” och då svarar hon ja. Hon kan smyga och undanhålla men jag ser direkt på kroppsspråket att det är något lurt på gång. Hon kan inte heller luras ”hela vägen”. När hon bodde hemma smet hon ner till jourbutiken och handlade cola när jag var ute på promenad. Sen drack hon den i smyg på sitt rum. Och sen ställde hon den tom på diskbänken. Då blev jag arg och skällde och då sa hon ”ja ja, jag ska inte”. Hon sa så bara för att jag skulle hålla tyst. Som en femåring precis.

Kram 🐘

@Tofu Till dottern blir airfryern perfekt! Köpte minsta storleken på 1,5 liter, och själva maskinen är ändå rätt stor och skrymmande, som en dubbelbrödrost fast på höjden. Det går i en portion typ. För en familj är det värdelöst, bara ännu en maskin att hysa i köket. Ska man tillaga mat till en hel familj lär maskinen bli stor som en bakmaskin typ.

Men det går snabbt, och det är enkelt för henne. Dela tre potatisar i småbitar, dela en kycklingfilé i småbitar, på med lite olja och grillkrydda och sen tillaga i airfryern totalt 16 minuter. (Eller 18 minuter.) Vänd runt maten lite efter halva tiden. Snabbmat! (Kycklingfilén har jag dessutom redan delat och fryst in i portioner till henne.)

För egen del ska jag inte köpa någon, det går lika bra att tillaga i ugnen i större mängd. Men nu har jag fått prova den i alla fall. Det är en inflyttningspresent från min mamma och eftersom vi fick skjuta fram besöket en vecka så passade jag på att prova ut ett recept som passar henne bra. Hon har en egen kokbok där vi skriver in anpassade recept till henne.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"En dag till i sängläge behövs nog, sen får det vara bra."
Hoppas verkligen att det vänder nu, lagom till att din sup kommer 👍🏻☀️
Det är ganska typiskt har jag hört, att när man har haft mycket omkring sig och sedan blir ledig så blir många sjuka, som om kroppen tillåter sig att få bli sjuk.
Apropå SUP så paddlade jag runt en ö igår, det var lugn och inte så mycket vågor. Helt underbart tills jag hastigt såg något framför fören. Det värsta enligt mig som har en fruktansvärt ormfobi (jag kan knappt skriva ordet utan att rysa)
Hur som helst var jag för nära för att väja undan. Så jag gled över den, och försökte se vart den tog vägen. Men jag såg den inte. Då fick jag som tusen nålar i hela kroppen, samtidigt som jag måste hålla balansen och paddla framåt.
Då fick jag för mig att den var under och skulle ta sig upp på baktill på brädan.
Efter en stund så kunde jag slappna av, den verkade ha simmat iväg 🥵🐍
Det är så typisk mig att råka ut för sånt här 😅😂 men jag tänker inte avskräckas utan det blir på den igen.
Kryakram 💕 sländan

@Sländan Wow, att du fixade balansen i det läget. I ren självbevarelsedrift sannolikt, du ville ju inte hamna i vattnet ihop med ormen 😱 Mig veterligen är det väl bara snokar som simmar, så den var helt ofarlig. Den blev nog lika rädd för dig. Skönt ändå att du upplevde det rofyllt att paddla runt ön 😍 Jag ser fram emot att känna mig så säker. Nästa gång blir det en hyfsat liten sjö, så då paddlar jag kanske runt sjön. Jag måste ha grunt för att ta mig upp om jag ramlar i vattnet, så därför vågade jag inte släppa stranden ur sikte senast jag provade. Det var 100 m ut från stranden och tillbaka som gällde, fram och tillbaka. Ren teknikövning.

Kram 🐘

Hoppas du mår bättre AH.
Är så härligt på nåt sätt att läsa om dig och dottern. Du känns verkligen så klok i din relation med henne och med personalen på boendet. Tänkte tipsa dig om en airfryer grupp på Facebook, för jag hade för mig att jag haft nåt sånt tips i mitt född som såg lite intressant ut, men nu när jag googlade nu dök det bara upp en grupp med tallrikar som saknar så mycket näringsämnen. Hu!
Ja, kycklingfilé och potatis blir bra. Lite grönsaker till också så blir tallriken snyggare. Men kan man inte även fixa grönsaker i en airfryer?

@Sisyfos Jo, en aifryer är nog perfekt för grönsaker. Det är mest att dottern bojkottar grönsaker, i princip. Endast röd paprika, körsbärstomater och majs är okej för henne. Man får liksom både gasa och bromsa med henne, hitta schyssta alternativ som passar inom hennes matpreferenser. Försöka utvidga komfortzonen lite efterhand. Just frukost har varit ett svårt dilemma eftersom hon inte gillar typisk frukostmat. Ett tag hemma hos sin pappa tog hon ett glas mjölk till frukost i brist på annat som dög.

Så hon behöver coachning på det området nu när hon bor själv. Och personalen behöver också coachning, det är ju ändå vi föräldrar som är experter på just henne. Och jag har nog reflekterat mest över hennes behov och har mest pedagogiska skills så jag brukar ”föra talan”. Men jag är noga med att hennes pappa har kvar sina ”ansvarsveckor” fortfarande. Dels för att jag ska få mental avlastning, men också för att han ska vara fortsatt fullt delaktig i hennes liv, även om det är jag som är god man.

Det är oerhört skönt att jag kan kommunicera med dottern via mess och FaceTime, flera gånger per dag. Då har jag koll på att hon mår bra. Det räcker att se och höra henne, på en millisekund läser jag av hennes mående. Just nu ringde hon och berättade att hon hade ätit en ”varmmacka” till frukost, så personalen lyckades väl med uppdraget. Heja dem! Jag skickade ett heja-er-sms till personalen också. Återkoppling är viktig åt båda hållen.

Kram 🐘