Japp @Sattva 🤩 Lätt att komma ihåg. Och sen toppa med blåbär eller hallon. Jag slängde ner bananer, ägg och bakpulver i min blender. Det blev snabbt och lätt en smidig smet. Funkar bra att steka som plättar också, väldigt gott ihop med kvarg och blåbär 😋

Kram 🐘

Hittat en bra bar som är lagom god. Den är inte så god att jag frestas att äta den kvällstid, men den är perfekt som mellanmål och smakar helt okej. Att ha några i bilen och väskan som nödproviant är nog klokt.

Den heter Raw Bite Cacao och idag rusade jag runt på stan för att hitta just den. Hittade den till slut, men det finns en del bars att välja på minst sagt.

Nu när jag googlade hittade jag den på kampanj på apotea.se, 151 kr för 12 stycken. Beställde två paket och betalade 12 kr/styck. Har tidigare betalat 18-22 kr/styck.

Bäst av allt är nu att jag snart har ett gäng sådana hemma. Gott till förmiddagskaffet på jobbet, och det mellanmålet behövs för att jag ska klara mig mellan frukost kl 6.30 och lunch kl 12.

I bilen hem efter jobbet äter jag valnötter. Också nödvändigt för att tex kunna handla efter jobbet. Då kan jag även ta en promenad direkt när jag kommer hem, innan jag gör något annat.

Kram 🐘

Inspirerades av dig idag och har promenerat 17 000 steg… så trött att jag fick ta en lur när jag kom hem, inte det bästa för nattsömnen men så bra jag mår av att gå, hjärnan, själen stillar sig. Ska försöka hålla i. Kram och tack!

@Andrahalvlek Rawbites är superbra kvalitet, inga konstiga tillsatser. Drick mycket till också, det är en del torkad frukt i o magen mår bäst om det tillsätts vatten till det ( min upplevelse).
Ha en fin dag! Här verkar det bli sol!!🎈😊🥰

@Se klart Heja oss! Det underlättar att tänka att det faktiskt handlar om att etablera en hälsosam vana, och att det med tiden kommer att kännas helt naturligt. Kunde jag ställa klockan tidigare på morgonen för att gå ut med hunden, så kan jag göra detsamma för min egen hälsas skull. Nu har jag dessutom inte en dotter att skjutsa hit och dit så det känns som jag har oceaner av tid.

Morgonpromenaden kl 6 är riktigt magisk. Jag ramlar ur sängen, drar på mig träningskläder och stapplar iväg. Efter några minuter är det som om blicken öppnas för allt det vackra omkring mig. Den svala luften, tystnaden, den vackra himlen 😍

Påminner mig om tonåren då jag delade ut GP i mitt bostadsområde. På somrarna varje dag och resten av året på söndagar. Ibland var jag inte nykter, gick direkt från festen till jobbet. Vintertid var det jobbigt att dra tidningarna på pulkan. Men känslan klockan 4 på morgonen var de flesta dagar ren njutning. Tyst, stilla, helt magiskt 😍

Jag kämpar med mitt all in-tänk och ska behålla det på den här nivån. Igår eftermiddag hade jag redan uppnått 11.000 steg så då blev det bara en kortare runda efter jobbet. Jag har en massa olika gamla hundrundor att välja på. Lite nice att känna att jag har min pälskling med mig på något sätt ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Men känslan klockan 4 på morgonen var de flesta dagar ren njutning. Tyst, stilla, helt magiskt 😍"
Ja, visst är tidiga morgnar oslagbara - rent av magiska! 😍

Jag hade missförstått det där med 12 000 steg promenad 😅. Men jag fick mig ett gott skratt över min egen hjärna iaf ... den började räkna på hur man trimmar en Duracell-kanin 🤔 någon typ av frekvensomvandlare tror jag ... 🤣🤣🤣. Helt klart för lite för min hjärna att göra just nu - och det är ju bra!!

Ha en bra dag!
Kram!

Klar med attesterandet för den här gången. Kunde inte göra så mycket mer, de flesta beslut om höstens vakanser måste jag ju bolla med min chef och hon är fortfarande på semester. Det är extra viktigt att jag inkluderar henne i det arbetet nu eftersom det sannolikt blir hon som måste ta över mitt jobb i höst om jag ska börja med det nya. Jag tror inte att det finns en ny person på plats på flera månader, tjänsten är ju inte ens utlyst än.

Så jag bestämde mig för att ta spontansemester torsdag-fredag. Nice 😍 Jag får väl passa på när jag fortfarande kan göra så, för snart blir jag ju mycket mer uppbunden i den dagliga verksamheten och då är det bara att glömma att kunna ta spontansemester.

Det känns lagom att börja med en tredagarsvecka efter semestern. Även nästa vecka blir lite chill i väntan på att min chef kommer tillbaka, men jag får väl göra som jag brukar - förbereda så gott jag kan och sen får hon fatta de beslut som jag föreslår.

Kram 🐘

Vad lustigt..Jag hjälpte min bror att dela ut GP på mornarna ibland. På vissa ställen fick vi smyga, för där bodde även någon hund..Inte poppis att väcka hundarna, så dom skällde så tidigt.Jag har tänkt på när vi delade ut tidningarna med brorsan. Jag tror aldrig jag fick något betalt av den snåljåpen..😁😁..Men motion fick man iallafall..

Åh det är min önske-grej att vakna tidigt (inte klockan 04 då, vilket händer) utan att liksom vara en morgontidig människa. Varför verkar de alltid lite bättre än oss morgontrötta?
Ska ställa klockan på 06 imorgon och fokusera på det innan jag somnar

@Andrahalvlek Gött med lite mjukstart! Jag går ju ofta upp tidigt när jag ska iväg på fisketurer. Det är verkligen lugnt, fint och folktomt då.

Ha en go långhelg! Kram

@miss lyckad Man fick verkligen motion - springa upp och ner i trevåningshus. Jag hade 19 trappuppgångar på min runda, kan se dem alla framför mig fortfarande. Jag delade ut tidningarna på vägen upp och sen sprang jag som en galning ner, svängde mig runt i kurvorna genom att greppa ledstången. Jag var nog inte tyst 😂 Ibland hade jag inte hunnit nyktra till riktigt, och ibland pågick fester i vissa trappuppgångarna fortfarande kl 4. Minns en gång när jag upptäckte att det låg någon längst ner under trappan. Läskigt.

Innan GP delade jag ut reklam, och där minns att jag fick 174 kr för 16 trappuppgångar i trevåningshus. Hyggligt betalt då. Tänker på det ibland när jag ser killen här i området som delar ut Svensk Direktreklam, när han kommer dragandes med sin blå vagn. Minns att jag tänkte ut ett system där jag stoppade varje sorts reklamblad i exakt antal mellan fingrarna och sen rafsade jag snabbt ihop en kombo av alla reklamblad vid varje dörr. Alternativet var att sortera innan - och det tog längre tid hade jag upptäckt. Det sättet provade jag också.

Dela ut GP gav mig bättre betalt, men jag minns inte lönen. Jag delade ut tidningen i husen precis bredvid mig, jag var sommarvikarie för min granne som jobbade med det jämnt. Jag avlöste honom på söndagar under hela året och sen jobbade jag med det varje dag då han hade semester. Mitt första sommarjobb, från 12-13 år kanske. Reklam delade jag ut redan när jag var 11 år.

En speciellt minne har jag från den tiden. På natten när Palme mördades stod jag vid korvmojjen vid ettiden på natten och fick veta nyheten. Blev förstås helt chockad. Vår statsminister skjuten? Det var natten då Sveriges oskuld togs kan man säga och därefter blev alla brott bara värre och värre och skjutningar nästan vardagsmat. Det var en fredag i slutet av februari 1986 och jag hade varit ute och festat. Några få timmar senare delade jag ut GP med nyheten. Fullformat, en porträttbild på Palme i svart/vitt på hela förstasidan. Jag har knappt blivit fri från trycksvärtan än.

En annan sak som slagit mig är att trots att jag bodde i Länsmansgården, ett socioekonomiskt svagare område, så prenumererade nästan alla på GP. Det hade de råd med, det prioriterade dem. Så är det inte nu. Den demokratiska möjlighet som morgontidningar representerar kommer inte alla i vårt samhälle till del. Alla får inte veta vad som händer i deras närområde, alla får inte möjlighet att protestera eller på annat sätt påverka politikers och tjänstemäns beslut. Alla får istället tillgång till fejjan, där alla vistas i sina egna åsiktsbubblor och kastar skit och hat på andra åsiktbubblor. Sorglig utveckling.

Kram 🐘

PS. Ordet ”svale” var det första ord jag fick lära mig av med när jag flyttade 30 mil 😉 Det andra var ”bamba”. Men ”mot” som i ”Mölndalsmotet” säger jag fortfarande istället för ”trafikplats”. Mycket bättre ord, som borde exporteras till resten av landet.

@Torn Det är verkligen en speciell tystnad så tidigt, det är endast fåglarna som är vakna 😍 Och som de sjunger i gryningen! Det är som om hela världen är bara deras just då. Ljuset och den svala luften mot skinnet väcker verkligen sinnena.Varje gång jag går upp så tidigt av någon anledning så tänker jag: ”Det här borde jag göra oftare”.

Ja, det är riktigt skönt att få en mjukstart. Även nästa vecka blir det lite soft, men då ska jag hjälpa till med mitt kommande jobb. Jag ska också försöka avsluta den sjukskrivna vikarien på bästa möjliga sätt. Hans kontrakt går ut 30/8 och jag vill att han ska få avsluta med flaggan så högt i topp som det går. Att hans självkänsla inte är helt knäckt. Det kräver nog lite prat och pepp. Har börjat prata med honom idag.

Kram 🐘

@Se klart Att ramla ur sängen och stappla iväg sömndrucken och sakta ”öppna” ögonen är verkligen en wow-upplevelse. Nu är det daggigt vått i gräset dessutom. Det blåser aldrig så tidigt heller, märkligt nog. Det är bara tyyyyst. Enstaka bilar endast. Ett bra sätt att väckas på!

Kram 🐘

Kan bara hålla med om att tidiga mornar är speciella. Nu brukar jag inte vara ute o gå på morgonen, men gör meditation, andningsövningar o yoga. Dessa tysta timmar är så sköna. Det gäller att lägga sig i tid bara. Sömnen är viktigast...

Idag har jag paddlat två timmar på min SUP 😍 Med pauser då och då förstås, jag får ont i fötterna efter ett tag. Sannolikt för att alla småmuskler i fötterna får jobba stenhårt. Men jag orkar längre och längre stunder - och jag är inte längre rädd för att ramla i vattnet. Idag ramlade jag inte i vattnet en enda gång. Heja mig!

Jag paddlade i en å i norra delen av min kommun. Utgick från ett ställe där de hyr ut kanoter. Så nära vildmarkskänsla man kan komma, varken hus eller bilar i sikte på långa sträckor. Så nice 😍 Paddla SUP är bra för mig på ett annat sätt också för jag kan inte fotografera samtidigt. Har annars en tendens att fotografera det mesta jag upplever i naturen och dela på sociala medier. Bekräftelsejunkie. Syns man inte finns man inte. Jag behöver träna på att uppleva utan att få den bekräftelsen. Upplevelsen är fullt tillräcklig liksom.

Efter suppandet var jag trött i kroppen så lunchpromenaden kändes onödig. SUP är fantastiskt på många sätt, men några steg ger det inte. Sen tänkte jag på min hund, som tyvärr dog för två år sedan. Självklart hade jag gått en runda med hunden efter att jag varit iväg några timmar, för att han behövde komma ut och promenera. Jag behöver också komma ut och promenera, så jag gick en lunchrunda direkt efter att jag parkerat bilen. Hittade ett imponerande björnbärsställe på vägen. Wow 🤩 Dit ska jag gå om en vecka igen, med burk.

Det är lite trixigt att få upp suppen på takräcket, för att inte tala om att få in den i lägenheten. Den är tre meter lång så det blir en del baxande, ungefär som när man flyttar. Den väger bara 7,5 kg men den är väldigt otymplig. Men sen tänker jag att allt man tränar på blir man bättre på. När jag har tagit mig iväg på ett 20-tal SUP-utflykter inklusive baxa brädan upp och ner till lägenheten så kommer det att kännas plättlätt. För varje gång kommer jag på något nytt knep som underlättar.

Ikväll blir det gemensam middag med döttrarna och deras pappa i huset, mysigt 😍 Äldsta dottern reser hem imorgon och på måndag börjar hon jobba. Spännande! Yngsta dottern börjar också jobba på sin dagliga verksamhet på måndag, så nu är hösten i antågande. Känns helt okej. Jag älskar förhösten ❤️

Kram 🐘

Du ger energi till oss andra och får mig att vilja pröva det där. Men låter det stanna i huvudet ett tag, kom ihåg när jag skulle lära mig vindsurfa var mer under vattnet än på brädan 😂 Härligt att följa din resa 😀🙏💪👏👏