Tack @Torn ❤️ Det vore nästan konstigt om jag räknar rätt när det är dags för er 2-årsdag, så det är tur att @TappadIgen håller räkningen åt oss. Han är som en lillebror till oss, som blir en nykter 1-åring idag! 🥳🥳🥳

Kram 🐘

Shit, vilket flow jag hamnat i på jobbet. Bam, typ allt sitter som en smäck. Och undan går det. Nice 🤩

Det är tydligt att jag kliver in i tydligt arbetsmood på min arbetsplats. Det är fullt ös och inget privat stör mig ett endaste dugg. Det har funkat bra att jobba hemifrån, men flowet har jag saknat många dagar.

Tänker på alla som skaffade hund under pandemin. ”Jag är ju ändå hemma hela dagarna.” Förstod de inte att en hund kräver en hel del uppmärksamhet? Åtminstone en valp. Hur effektivt jobbade de hemifrån egentligen?

Och nu kom många på att de måste börja jobba på kontoret igen snart så de försöker därför få en plats på hunddagis. Lycka till. Att skola in en hund på dagis tar tid, och samma sak gäller om hunden ska lära sig vara ensam hemma. Jösses.

Tycker väldigt synd om alla post-Coronahundar 😢

Kram 🐘

Jag har sovit kasst på sistone, typ några veckor. Dels beror det på myrkrypningar och dels beror det på mina höneblundar. På semestern tog jag höneblund varje dag, ofta flera timmar. Det är ju så skönt 😍

Men nattsömnen blir lidande och när klockan ringer kl 06 är det på natten som jag behöver sova. Så nu behöver jag strama upp mina rutiner lite.

Jag har börjat ta trippel dos magnesium invärtes, och smörjer även med liniment som innehåller magnesium på utsidan, sen någon vecka tillbaka. Men sannolikt behöver mina depåer fyllas på, för myrkrypet består fortfarande.

Jag har alltid haft en svacka mellan kl 16 och 19. Då är jag som allra tröttast. Lägger jag mig då kommer jag knappt upp igen för kvällen. Eftersom jag är hemma från jobbet och efterföljande kvällspromenad strax innan kl 18 så är det 1 känslig timme kvar, då jag måste hålla igång.

Nu när jag bor självsam kan jag inte heller laga mat var och varannan kväll. Så nu har jag bestämt mig för att göra en annan hushållssyssla, en per kväll. Sannolikt blir mina helger helt fredade från sådant tråkigt då 🙏🏻 Jag ska bestämma redan på morgonen eller kvällen innan exakt vad jag ska göra, och sen ska jag bara göra det - utan att tänka efter så mycket. Direkt när jag kommer hem, innan jag äter. Bara göra!

Ikväll har jag diskat, tjoho! Jag har också bakat bananmuffins och matat min kombucha. Lagom. Imorgon blir det dammsuga. Basta. Jag känner mig själv så väl att jag vet att jag kommer att börja förhandla om det här när jag kör hem imorgon, men jag ska stå på mig!

Och sen ska jag hitta inspirationen till att laga mat igen också. Lusten för matlagning är just nu iskall, men den kryper nog fram ur frysen så småningom. Eller så får jag bara göra det - bestämma fasta matlagningsdagar.

Den senaste tiden har det blivit mycket köpmat - sallader, räkmacka, pulled pork och dyl. Trist i längden. Jag kan även hämta tre portioner från thai och äta tre kvällar i rad. Också trist i längden.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Ja fy sjutton, att inte sova är hemskt! Tycker också det är jätteskönt med tupplur, men passar mig för det. Kanske en timme tidig eftermiddsg. Annars blir sömnen lidande för mig också. Bra strategier du hittat!
Igår gjorde jag en håranalys. Jag har en kompis som är funktionsmedicinare, så det var hos henne. Om två veckor får jag en tinmes genomgång av resultatet. Får då veta exakt hur jag ligger till på alla viktiga mineraler, vitaminer. Även östrogen faktiskt. Så slipper jag gissa vilka mineraler o vitaminer jsg behöver. Får också förslag på tillskott för att få balans. Ju mer hon berättar, desto mer inser jag att det är en enorm kunskap man behöver för att pricka rätt i sina tillskott. Olika mineraler tar ut varandra etc etc. Vi har depåer som fungerar på olika sätt hit o dit. Analysen mäter status 3 mån tillbaka. Jag vet inte vad det kostar "i vanliga fall", jag betalar 1500. Jag, som känt att jag mer eller mindre gissar mig fram i mina tillskott, kände att jag ville ha svart på vitt hur balansen ser ut i kroppen.
Kul att det flyter på bra på jobbet!!🧚‍♀️💫😍🤸‍♀️

@Sattva Wow! En sådan analys vill jag också göra. Måste googla. Jag har börjar med kapslar med gurkmeja också, det ska vara antiinflammatoriskt. Jag har sådan värk i ben och fötter för jämnan. D-vitamin tar jag också, mest för att motverka nedstämdhet.

Kram 🐘

Nu är planen att bara sova hos yngsta dottern varannan lördag, inför att min ”ansvarsvecka” inleds. Jag ringer henne på FaceTime varje morgon och kväll för att läsa av hennes mående och eventuellt fånga upp något skav hos henne, som jag kan be personalen reda ut med henne. Det känns tryggt, jag ser direkt hur hon mår.

Hon började jobba i måndags på sin dagliga verksamhet, efter fem veckors ledighet. En sjukvecka och fyra semesterveckor. När jag ringde henne i måndags och frågade om hon haft en bra dag på jobbet svarade hon översvallande glad: ”Superdag”. Och jag blev så glad att jag nästan började gråta ❤️

Lilla barn, att vi har tagit oss ända hit ihop. Det är bannemej något att vara tacksam för varje vaken stund på dygnet. Och jag är tacksam. Innerligt tacksam 🙏🏻

Kram 🐘

@Andrahalvlek Just värk kan tydligen förklaras (helt eller delvis antar jag) av brister/ överskott/ obalans mellan olika mineraler. Allt sånt där vet en duktig håranalyserare! Man får en tryckt analys i pappersform med sig. Lättläst även för amatörer. Och så en genomgång vad ens status är o vad man kan göra för att åtgärda. Helst en ny analys sedan efter några månader. Jag är jättepeppad på resultatet! Har ätit en hel förmögenhet i piller o pulver men utan att eg veta om jag behöver det eller om det till o med är för mycket av nåt!

Så härligt med din dotter!!💞

Jag behövde inte dammsuga idag. Jag jobbade över 1,5 timme istället. Det är också ett sätt att hålla sig vaken till kl 19 😂 Inget sätt att rekommendera dock! Min snart närmaste kollega behövde vara ledig från kl 13.30 så jag tog över ansvaret. Det var dessutom sen leverans på alla håll och kanter, så övertid var nödvändig.

Får skylla på att jag förstås är orutinerad också och att bli inkastad efter en halv dag är inte optimalt på något sätt. Men min kollega behövde vara ledig så det fick bli så. Det är okej, slutresultatet blev bra och det är huvudsaken. Och sen ligger jag nog lite på plus hos henne dessutom 😉 Fast det var inte den primära orsaken utan bara en bonus!

Kul var det också 🤩 Men jag inser att det är bra att jag inte tog det här jobbet medan jag hade en dotter att skjutsa hit och dit eller laga mat till, det ansvaret ovanpå allt hade knäckt mig. Nu är jag istället lugn och fin och jobbar på - och noterar min övertid och tar ut den när det passar.

Kram 🐘

Inte dammsugat idag heller. Det var en dum idé. Jag är för trött efter jobbet. Nåväl, jag är inte hemma förrän kl 18.15 eftersom jag går en kvällspromenad direkt när jag parkerat, innan jag ens går hem. Så jag får väl införa höneblund-förbud efter kl 18 helt enkelt.

Har fått mycket gjort på jobbet idag också. Imorgon tar jag två timmars sovmorgon, för att direkt kompa ut gårdagens övertid. Ikväll är jag riktigt trött 😴

Har precis pratat med äldsta dottern i två timmar. Fått höra typ allt om nya jobbet. Hon verkar trivas 😍

Kram 🐘

Ikväll går jag på grillbuffé med en kompis. På ett typiskt hålligångställe. Uteservering, strålande sommarväder, en trubadur som gastar i en hörna. Min kompis, tillika kollega, vet sen tidigare att jag inte dricker. Det är honom jag har haft en del allvarssamtal med, om sömntabletter och att dricka vin för att sova.

Jag är inte ett dugg orolig för egen del. Alkoholfri öl finns överallt och jag kan hinka i mig en hel del sådana 😉 Jag bryr mig inte ett dugg om någon undrar varför jag inte dricker alkohol, det ska dem skita i. För övrigt tror jag inte att någon öht lägger märke till det. Folk har fullt fokus på sig själva.

Vi ska visserligen gå dit själva, men stället vi ska till är ett sådant ställe där alla träffar ”gamla bekanta” och allt brukar sluta med en salig röra och spontandans vid midnatt. Som en personalfest fast för folk som bor i vår stad, som är väldigt liten med tanke på att alla känner alla - och vet allt om alla. Småstadsförbannelsen. Jag kommer ju inte härifrån, så jag brukar mest vara åskådare till spektaklet.

Jag är nyfiken på hur jag kommer att reagera när folk fyllnar till. Det blir premiär för mig i den typen av sammanhang. Trots 1,5 års nykterhet har inte chanserna för sådant varit så många i coronatider. Jag är också glad att jag sedan lugnt kan promenera hem i sommarnatten precis när det passar mig. Min kompis hittar garanterat andra att hänga kvar med om han har lust.

Det känns så befriande att tänka att just det slutskedet av kvällen inte intresserar mig ett endaste dugg längre. Been there done that. Eller hur @Se klart? Du skrev om precis detta häromdagen.

Kram 🐘

Ja ja känner igen allt du skriver @ah och för mig har det varit en sak att tänka på de här sakerna- en annan att uppleva dem. Det är först då den sista poletten trillar ner, och alla sinnen liksom går åt samma håll och har samma förståelse.
Det förstår jag nästan först nu så gammal jag är. Att allt liksom måste ”gå ihop” för att bli riktig kunskap/erfarenhet.
Erfarenhet betyder ju att erfara- och det har nog mer betydelse än vi kanske tror.
Jag upplever att vi ska igenom lite fler grejer innan vi med hela kroppen vet att vi har tagit rätt beslut. Jag tvekar aldrig men ju fler saker jag erfar- desto tryggare känns beslut.
Hoppas din kväll blir riktigt trevlig och kul! Jag har inga problem att ha roligt- men min känsla av roligt tar slut vid en annan tidpunkt än alla andras 😊
Fredagskram 🌱

Det blev en lugn och tidig kväll för oss båda. Tydligen var det ingen musikunderhållning på restaurangen just ikväll så det var inte så mycket folk. God grillbuffé hade de 😋 Min kompis drack fyra glas vin och jag drack fyra alkoholfri öl. Han frågade om jag inte ens var sugen och först då tittade jag på hans vinglas och sa ärligt: ”Nä, inte ett dugg”. Vid tiotiden gick vi hem båda två, åt varsitt håll.

Nästa gång vi går dit om någon-några månader ska vi välja en kväll då de har karaoke. Det har jag aldrig ens provat att sjunga faktiskt, så det blir spännande. Någon gång ska vara den första - och varför inte prova nykter? Jag behöver inte alkohol för att prata, så det behövs nog inte för att sjunga heller 😌

Och imorgon hoppas jag att jag sover länge 😴

Kram 🐘

@Se klart Det kan jag verkligen hålla med om. Hur mycket vi än tjatar om nykterhetens fördelar här på forumet så kan ingen förstå på riktigt förrän de själva har upplevt fördelarna. Den vetskapen är nyttig att ha med sig i en massa andra sammanhang faktiskt. Man kan ha empati och förståelse för allt möjligt, men det är endast den som har liknande erfarenheter som kan förstå på riktigt.

Kram 🐘

Igår på restaurangen sa jag till båda ägarna att de minsann får steppa upp lite med det alkoholfria öl-utbudet. De hade bara den tråkiga klassiska Carlsberg-ölen som inte belönar smaklökarna det minsta typ. Bättre än inget, men väldigt tråkigt. Jag antar att i min småstad så finns det sällan någon som ställer sådana krav. De som är nyktra stannar nog hemma oftast. De skyllde på försenade leveranser post-corona när alla restauranger har fått mer att göra. Vi får se om jag lyckades så några frön. Jag tror på konsumentmakt.

Vill man ha tips på alkoholfri öl som piggar upp smaklökarna kan man kolla här: https://www.nonallco.se/
Petur Olafsson som har startat sajten var tidigare grundare av öl- och whiskymässan i Göteborg. Sen blev han nykter och förstås mest intresserad av alkoholfri öl. Mina personliga favoriter är Falcon smakfull (brun burk), Brutal Brewing Ship full of ipa (gul etikett) och Brooklyn Brewery Special effects (lila-orange etikett).

Där jag bor finns det en liten servicebutik. Snordyr, magert utbud - men nära mig och bra öppetttider. Det är där jag köper två sallader varje tisdag. Hos den ägaren har jag haft önskemål om både snus och en viss sorts nötbar - och nästa gång jag har kommit dit har han fixat just det. Så jag köper förstås alltid snus, nötbars och sallader hos just honom. Konsumentmakt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Låter som att du ändå hade en trevlig kväll igår trots utan musik!
Tror absolut man kan påverka utbudet, iaf om man är ett bekantvansikte o de vet att det de tar in kommer att gå åt.
Fick du sova ut idag? Jag har sovit jättelänge, så skönt. Lördagar är min sovmorgon, alla andra dagar är tidiga.
Skitväder här, ingen båt idag. Men det är ok!