@Andrahalvlek För min egen del så har jag nästan gett upp på alkoholfria öl. Det kan vara något tillfälle där det känns rätt, men när jag är ute och äter så beställer jag numera nästan uteslutande vanligt vatten. Jag tycker också att vattnet är gott, men det kanske är ovanligt att känna så. Ibland när jag är på ett indiskt ställe, som igår med min far, så kan det bli att jag beställer en mango lassi. På tal om indiska ställen finns det 5st i min stad nu. Den senaste som öppnat har samma namn som den i din stad, men jag vet inte om det är samma ägare eller en slump för jag har inte varit där än.

Jag sov också till 9 idag, vilket är lite ovanligt men det var skönt! Lite lyx att kunna göra så ibland.

@TappadIgen Jo, det är samma ägare! Riktigt god mat 😋 Handlar ofta där, fast i min hemstad då. Tidigare kom folk resande från din stad bara för att äta där, ofta i kombo med ett biobesök. Nu kan de åtminstone äta på hemmaplan.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag har gjort just den kombon några gånger med bio och indiskt :) Det är inte dumt alls. Just igår var jag med min far på den nya som öppnade tidigare i år på den centrala gatan, inte precis mitt emot vår bio men en bit längre ner och de är också bra.

På vardagar brukar det bli tre promenader för att få ihop mina dagliga 12.000 steg: kl 6, 12, 18. Innan jobbet, på lunchrasten och direkt efter jobbet, innan jag ens går in. Funkar bra. På helgerna brukar det istället bli två rundor - en längre och en kortare promenad.

Idag blev det en promenad på cirka 8.000 steg där jag tog många pauser för att plocka blåbär. Fick ihop två stycken enliterspåsar - en hel chipsskål full med björnbärn 😍 Och då plockade jag bara dem jag kunde ta utan att fullständigt riva ihjäl mig, och det fanns det dubbla kvar på buskarna som fortfarande var vinrött. Så det får bli samma runda nästan helg!

Helt osårad blev jag förstås inte, lite rivsår får man räkna med när man närmar sig en björnbärsbuske. Värst är nästan att man fastnar med kläderna, så handskar och långärmat hjälper inte. Det räckte att jag hade långa byxor på mig som fastnade överallt.

Bären ska jag frysa in och ha till min kvarg och havrekuddar 😋 Mycket c-vitamin i björnbär om jag minns rätt. Äldsta dottern brukar plocka blåbär, men det är ju ett evighetsjobb. Gjorde ett försök idag, men de börjar torka och skrumpna ihop nu. Björnbären har däremot sin storhetstid just nu och några veckor framåt. En buske jag gick förbi var helt översållad av stora vinröda bär. Jag blev helt tagen - brukar ingen gå här? Trodde knappt att det var sant, det bara dignade av bär.

I natt sover jag hos dottern. Min tanke är att vi ska sova hos henne varannan lördag, turas om jag och hennes pappa. Får se om han tycker att det är en lika god idé. Det är skönare att sova hos henne när hon har sovmorgon och kommer man hit kl 19 så har hon gott om tid att ändå följa med på gemensamma aktiviter. Idag har hon varit hos en kompis, vars mamma kom hit och hämtade och lämnade henne.

Idag tog jag med mig min motionscykel hit. Jag har köpt den begagnad och hade en period då jag cyklade 30 min varje kväll framför tv:n. Men det är ju så trååååkigt. Då går jag nästan hellre ut i ösregn. Men jag tänkte att de boende här kanske vill cykla framför tv:n, och boendet ska ju ha motion som ”tema”. De ville gärna ha cykeln när jag frågade.

Och jag hann knappt få hit den förrän den mest storvuxne kille på boendet kastade sig upp på cykeln och trampade som en galning. ”Det här är ju jättebra motion”. Han frågade om de fick låna cykeln och han strålade som en sol när jag sa att de fick den. Att den tillhör boendet nu. Det känns otroligt skönt när en gåva landar precis som man har tänkt 😍

Så nu slipper jag ha motionscykeln dammande bakom soffan, och jag slipper det dåliga samvetet dessutom. Vinn-vinn-vinn. Ikväll fattades det 2.000 steg, så kl 22.30 klädde jag på mig och tog en promenad på upplysta villagator. Har man streak så har man 😉 Det blir 14 dagar imorgon med 12.000 steg/dag och noll choklad. Heja mig!

Kram 🐘

Efter besöket hos dottern var jag sugen på att städa. Sug på den! Sugen på att städa, vojne vojne. Så det gjorde jag. I fyra timmar. Inte dåligt med tanke på att lägenheten bara är 77 kvm. Dammsugit, våttorkat golv, dammat, duschat blommor, möblerat om och lite till. Jävligt bra blev det. Jävligt ont i ben och fötter har jag efter att ha gått runt, runt, runt i lägenheten barfota på hårda golv. Mina fötter och ben är verkligen ett sorgebarn.

Nu blir det promenad och därefter matlagning. Kors i taket, minns inte när jag lagade mat senast. Måste komma igång med det igen, åtminstone laga mat en-två gånger per vecka. Kan min yngsta dotter laga mat två gånger per vecka så kan väl hennes mamma göra det!

Kram 🐘

212 inlägg senare.... Jag hinner inte med dig AH :D Läste om dina äventyr med SUP:en. Blev supersugen på att prova själv. Inte långt från mig kan man hyra en SUP men jag har varit lite för feg för att göra det ensam. Försökte få med mig sonen några gånger i somras men utan framgång. Det får vara ett äventyr jag har framför mig helt enkelt! Låter också som om din dotter fått det fint på boendet och att det så snabbt blivit hemma för henne!

Kram!

@Charlie70 Du skojar? 212 inlägg 😂

SUP kändes rätt ofarligt, det värsta som kan hända är att man blir blöt. Första gångerna ville jag inte ha publik heller, men nu gör det ingenting.

Att börja lära sig något när det väldigt tydligt går dubbelt så bra varje gång jämfört med gången innan gav mig en jävla egoboost. Jag blev så tacksam över att min gamla tjocka kropp faktiskt klarade av det!

Kram 🐘

Förbud på uttrycket ”gamla tjocka kropp” när den klarar av så mycket! Starka och mogna låter mer sant. Och grattis till städsug. Jag älskar att städa. Älskar att få iordning, rensa, få luft, torka av. Just nu försöker jag introducera min man till uttrycket ”spark joy” inför vår flytt….(japanska rensa-experten Marie Kondo) det går sådär.
Städning och plock har varit livlina första månaderna nykter innan jag kunde gå ut och städa trädgården.
Kram 🤗

@Andrahalvlek Fyra timmar! Så länge har jag nog aldrig städat.😂 Jo, vid någon flyttstädning kanske. Gött att du hittade motivationen! Det där med matlagning förresten. Jag kan förstå att det är lätt hänt att köpa hämtmat i stället när man bor själv. Men du har ju riktigt guldläge nu och kan laga precis det du tycker om, utan att ta hänsyn till dina döttrar. Det måste ju vara grymt lyxigt.

Kram

@Torn Jo, jag kan laga vad jag vill men jag får ju äta samma mat en hel vecka. Jag är fortfarande så präglad på att laga 4-6 portioner 😂 Så himla roligt är det inte, men självklart måste jag komma igång med matlagning igen. På mitt sätt. Bara till mig. Hämtmat blir det inte varje dag, jag varvar med räkmackor, köpesallad, revben, grillad kyckling, pulled pork och annat som bara är att typ värma. Kallrökt lax och fröbröd till lunch, tröttnar aldrig.

Kram 🐘

@Se klart Det är ju typ enda fördelen med att flytta - att få rensa! Innan jag flyttade från huset gick jag igenom varje rum minutiöst. Fast nästan allt skulle vara kvar i huset, jag tog typ bara mina kläder och småsaker med mig. Jag ville liksom göra rent efter mig på något konstigt sätt. Man ska ta sig tid att rensa INNAN man flyttar, det är min åsikt, ju mindre att flytta desto bättre. En del kastar bara ner allt och sen orkar de knappt packa upp skiten.

Nu har det snart gått åtta år och antalet prylar i huset har nog tripplats. Misstänker att barnens pappa är en hoarder-light 😞 Och nu när jag inte bor där och håller efter så börjar golvytan krympa efterhand. Jag blir helt matt bara av att besöka huset några timmar. Jag blir stressad av prylar.

Kram 🐘

Håller med AH..Jag blir också stressad, av stök, och för mycket saker..Jag var hos en kvinna en gång..Hela hennes hus var täckt av tomtar..Tomtar både högt och lågt..Inklämt mellan alla andra saker hon hade innan!! Jag blev nästan yr..🙄..Sen inom psykiatrin, där jag jobbat många år, är det många som har mycket stökigt, och även smutsigt..Men det fanns även pedanter..Men dom var det oftast lättare att vara hos, om man inte rörde något..För annars ställde personen tillbaka föremålet på exakt samma ställe!! Med precision. För min del får det vara lite stökigt, men mår dåligt av oreda, och för mycket prylar.

Trots tre toabesök i natt har jag sovit helt okej. Att gå på toa nattetid är jag van vid, men somnar jag om direkt gör det ingenting. Jag har inte tagit en höneblund varken lördag, söndag eller måndag. Medvetet med tanke på att nattsömnen krånglar. I lördags sov jag ju hos dottern och där plågar insomningsbesvären mig allra mest eftersom jag inte vill störa henne.

Jo, 30 min sångmantra/powernap blev det i vilorummet på jobbet igår. När jag har som mest krångel med nattsömnen är dessa halvtimmar enda sättet att orka med jobbet. Jag ligger ner och djupandas i takt med sångmantra i cirka 15 min och sen slocknar jag 15 min. Oerhört livgivande, som att reseta hjärnan. Annars sitter jag som en zombie bakom skärmen, helt oförmögen att ta itu med saker,

Igår var första kvällen på evigheter som jag inte plågades av myrkrypningar i benen *ta i trä* Och då har jag ändå tagit en rejäl dos magnesium varje dag i några veckor. Det tycks ta tid att fylla på depåerna. Och myrkrypet kan lika gärna vara tillbaka ikväll, så jag ropar inte hej än.

Igår sorterade jag tvätt när jag kom hem kl 18.15. Idag ska jag diska. Dammsuga slipper jag ju, det gjorde jag rejält i helgen så det kan dröja ett bra tag. Man smutsar inte ner så mycket när man bor självsam.

Kram 🐘

Fortsätter med att göra saker ”sista gången”. Idag har jag fått iväg de två sista kontrakten och beställt en ergonomipryl.

Känns lite märkligt men bra att avsluta i lugn och ro några veckor till. Summera, ssmmanställa och sortera - allt i åtanke av att det ska vara lätt att lämna över till någon annan.

Mina olika arbetsuppgifter kommer att fördelas på flera olika personer. Det blir bra det här, det känner jag på mig. Ingen är oumbärlig, även om det kan svaja lite under övergången till det nya.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Hur mycket magnesium tar du, om man får fråga? Jag vill minnas att du skrev något om att ta olika sorter? Magnesium kommer ju i lite olika föreningar med andra ämnen och tycks ha olika funktioner beroende på vilket ämne som tillsätts. Såklart funkar det ju inte att äta ett halvkilo magnesium en dag och fylla upp förrådet utan man måste nog ligga på en konstant hög konsumtion ett tag för att bygga på. Extra magnesium utsöndras ju bara i urinen. Magnesium har väl ingen särskild toxicitet, men det är väl inte bra att ta för mycket av det heller. MgSo4 kan man använda i bad, men det är väl tveksamt om huden tar upp något magnesium. Dock är det väldigt skönt med sådant Epsom-saltbad. Jag minns inte om du hade testat det?

@TappadIgen Tror du inte? Jag tänker att hormoner tex tas upp via plåster och kräm, varför inte magnesium? Jag har köpt ormsalva med tillsatt magnesium.

På morgonen tar jag en kapsel. Vid 18-tiden tar jag en brustablett och sköljer ner en kapsel och en tablett. 4 totalt, olika fabrikat.

Healthwell magnesium (300 mg) och kalcium (500 mg)
Apotekets brustablett magnesium (125 mg)
Betteryou magnesium (250 mg)
Gevita magnesium (250 mg)

Kanske lite väl mycket. All in du vet 😂

Tänker att nedre rekommenderade gränser ofta är för lågt satta, men det är ju onödigt att kissa ut överskottet. Jag har hört/läst att det i princip är omöjligt att ta för mycket.

Nu när jag tar järntabletter efter att ha gett blod rekommenderas varannan dag för bästa upptag, så rekommendationer förändras ju efterhand. Både mitt hb och ferritin har varit bra det senaste året, så det kan inte orsaka myrkrypet.

Kram 🐘

Idag blev det totalt 22.500 steg. Precis när jag var klar med mina 12.000 steg bestämde jag lite hastigt med min bästa vän att vi skulle traska 6,5 km i skogen.

Två timmar senare har vi båda nästan pratat i munnen på varandra oavbrutet. Minst lika mysigt att ta en promenad i skogen som att tjöta över ett glas vin. Nä, mysigare för vi slipper lida av det imorgon bitti. Förutom lite träningsvärk då kanske.

Kram 🐘

Sen jag började jobba har jag haft lite problem med att folk pratar omkring mig. Ljudkänslighet är ett typiskt stressymtom och jag kan bli stressad av att folk pratar omkring mig trots att jag inte ens är stressad i övrigt.

Den här veckan har jag fått byta arbetsplats eftersom det byggs upp ett litet rum bredvid min vanliga arbetsplats. Då får jag plötsligt helt andra röster inpå mig, jättejobbigt. Plus att det byggs och härjas i lokalen som sagt.

Så idag satte jag på mig hörlurarna och hittade ”You & Me - Avslappnande pianomusik och regnljud för sömn och studerande”. Kan funka, jag får ge det lite tid bara.

Kram 🐘

PS. Jag är medveten om att det krävs tillvänjning vid att sitta i kontorslandskap igen efter en lång period av hemifrånarbete.