@Andrahalvlek skrev:"Det är lite trixigt att få upp suppen på takräcket, för att inte tala om att få in den i lägenheten. "
Men jösses har du den uppblåsbara supen i lägenheten 👍🏻😀 min är visserligen 3,5 meter, men jag skulle aldrig få in den själv i lägenheten. Får du in den i hissen?
Jag blåser upp min för varje gång, riktigt jobbigt 😅
💕sländan

@Sländan Min SUP är 3,2 meter lång och 80 cm bred. Jag orkar inte tömma och blåsa upp den varje gång, dem töms när säsongen är slut. Jag bor på första våningen så det är två halvtrappor upp till mig. Det krävs lite knixande, men det går. Hoppas varje gång att jag inte ska möta någon granne för det ser nog helt förryckt ut. Vågar inte ha den i källaren av stöldskäl. Sen skickar jag in den i dotterns gamla rum, stående på långsidans kant, precis bredvid sängen. Så nu är hennes gamla rum ett kombinerat gästrum-kontor-SUP-garage 😉

Kram 🐘

Kul med SUP! Här är det jättepippis. Tävlingar, klubbar/ föreningar etc. Typ lika poppis som padel😎. Det är väl jättesmidigt att du kan hantera den utan hjälp! 💪🧚‍♀️🥰

Boktips: ”Reload - så blir du återhämtningssmart” av Henrik Fexeus och Catharina Enblad. Första halvan av boken ägnas åt fakta, så att man verkligen ska förstå hur viktigt det är med återhämtning. Och andra halvan av boken ger tips på aktiv återhämtning. Boken stämmer väl med mina egna erfarenheter - stress är inte farligt, men brist på återhämtning kan leda till att man blir riktigt sjuk.

Att bara bli liggande i soffan kan dock leda till destruktiva tankar - då är det bättre att ha en lunchdejt med en kompis menar författarna. Blanda upp alla måsten i livet med roligheter - och prioritera roligheterna även när måstena bli många. Det tror jag verkligen är nyckeln - det är så lätt hänt att man tar bort alla roligheter när måstena hopar sig.

I boken resonerar man även om den eviga balansen. Som enligt författarna är helt omöjlig att uppnå eftersom livet händer, skit hopar sig ibland. Om man tänker sig en klassisk gungbräda så sitter alla måsten och trängs på ena sidan. Då gäller det att fylla den andra sidan med roligheter - så att man sen kan gunga fram och tillbaka på smidigast möjliga sätt.

Det är nog det jag menar med den viktiga balansen egentligen. Jag har aldrig trott att gungbrädan ska bli stående mitt på i full balans, men om man slösar en massa energi på måsten så måste man fylla på med positiv energi i andra ändan. Då uppstår full balans någon minut här och där åtminstone.

Vad som ger återhämtning är högst individuellt, det måste man själv ta reda på. Det handlar om allt från korta stunder till flera timmar, och boken ger många konkreta tips. Själv har jag kommit på att jag får energi av att lära mig nya saker. Jag älskar att gå på kurs och föreläsningar med jobbet. Att lära mig paddla SUP och dubbelsticka har gett mig en massa energi i sommar. Jag måste mer aktivt hitta nya saker att lära mig. Börja släktforska kanske?

Naturen, ljudböcker, hittaut, umgänge med andra och kultur i alla former ger mig också energi. Då måste jag prioritera sådana aktiviteter. Sen är korta pauser i form av att skratta ihop med kollegor över kaffet också jätteviktigt, liksom strukturerad meditation då hjärnan får vila från intryck. Och man ska tänka förebyggande snarare än att gipsa ett brutet ben.

Boken väckte många tankar hos mig, jag får nog lyssna några gånger så att jag kan hitta de saker som jag konkret tänker ta med mig. En sak är säker - återhämtning sker inte bara, den måste prioriteras och planeras in. Bara en sådan enkel sak som att alltid ta fikapaus med kollegorna förmiddag och eftermiddag kan göra stor skillnad i vardagen. Min upplevelse är att jag hinner lika mycket på jobbet, trots att jag alltid fikar. Få av mina närmaste kollegor prioriterar alltid att fika.

Idag blir det SUP-utflykt till havet och i natt ska jag sova hos min dotter. Förhoppningsvis råder värsta guldyran på boendet i eftermiddag. Själv kollar jag inte på fotboll, har inte nerver till det 😂 Det är precis lagom att se godbitarna på Sportnytt sen. Jag tror att de vinner!

Kram 🐘

Idag blev det SUP-premiär för mig i (på?) havet. Först typ längst ut, men frånlandsvinden kändes lite väl obehaglig så jag fortsatte sen till ett ställe lite mer inomskärs. Längst ut blåste det från land rakt ut mot öppet hav, och det var svinjobbigt att paddla mot vinden. Åtminstone längre sträckor. Inomskärs var det värsta som kunde hända att jag blåste in i vassen, vilket är att föredra framför öppet hav 😂

Det såg inte speciellt vågigt ut, men en bit ut gick det riktigt snabbt i vindens riktning. Brädan är verkligen lätt som en fjäder ovanpå havet och blåser iväg lika snabbt. Att jag står ovanpå SUP:en med mina x antal kilo verkar kvitta fullständigt. Att då bokstavligen vända den skutan och paddla mot vinden var verkligen ingen baggis.

En stor fördel med att suppa är att jag skiter fullständigt i hur jag ser ut. Att min kropp faktiskt fixar detta är kropps-självkänsla deluxe 🤩 Riktigt trött i ben och armar nu, och jag ramlade INTE i vattnet. Heja mig!

Jag blir riktigt glad när jag lyssnar på boken ”Reload” som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Jag har redan prioriterat en massa reload i mitt liv, både vad det gäller aktiv återhämtning som skogsvandringar och SUP-paddlande och hur jag tänker om mig själv och andra. Jag är på väldigt god väg helt enkelt.

De nämner i boken att aktiv återhämtning ofta inkluderar hela kroppen - och där är SUP verkligen ett kanonexempel. Det finns inte en millimeterchans att det tar sig in några jobbtankar i min skalle just då. Inga tankar på något annat heller. Det är bara nu, nu, nu som gäller för hela kroppen och hjärnan. Singletasking är grejen. Var sak har sin tid.

En annan sak jag kom att tänka på idag är att jag kan verkligen inte titta på sport. Jag får ont i magen av nervositet, och den känslan är så obehaglig att jag undviker den i allra möjligaste mån. Får ingen kick av den spänningen alls. Hur mycket jag än hejar på Sveriges fotbollslag i OS så kan jag ju inte göra något åt slutresultatet. Jag tycker inte att det är ett dugg underhållande utan bara obehagligt att vara så påtagligt nervös och ivrig, som jag förstås skulle bli om jag tittade. Så jag avstår hellre, kan kolla sammandragen sen för då är det över så då behöver jag inte vara nervös.

Varför reagerar jag så starkt på den typen av nervositet så att jag gör allt för att undvika den? Kan det ha med min pappa att göra? Att jag under min barndom nästan ständigt hade en klump av oro i magen? Hur mycket jag än önskade att han skulle vara nykter så kunde jag inte påverka honom och det gjorde mig sjukligt nervös. Jag kanske behöver peta lite i den känslan. Utsättningsterapi typ.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Så du plurrade inte i en enda gång! Fan vad grym du har blivit.😎 Jag visste ärligt talat inte ens om att det spelades fotboll i dag. Där ligger mitt intresse av att titta på fotboll.😂 Jag tror det har att göra med lite av det du beskriver. Jag kan inte påverka hur slutresultatet blir, då blir det liksom ointressant. Mitt fiske kan dock vara jättespännande och nervöst, men det kan jag påverka genom att testa olika platser, och använda olika agn, fiska en annan dag mm. Det är likadant med diverse filmer och serier. Jag gör hellre roliga och spännande saker själv, än att titta när andra gör det. Dessutom är det ju påhittat på tv:en. 😂

Fast jag vet inte vad det beror på, och det gör inget heller. Jag klarar mig bra utan en TV.
Du behöver kanske inte peta i den känslan, det är ju bara att låta bli att titta på sport och paddla SUP i stället.

Kram 🤗

Jag tycker du är otrolig! Så coolt att du är ute och bara kör. Kropps-förtroende får jag av att träna/ och det har INGET med kilon att göra. Bara känslan av att vara stark.
Jag gick på rätt så svår aerobics förr i tiden, det var kanske lite som SUP, totalt fokus, och helt slut efteråt. Skulle gärna börja med någon dans, och har funderat på att börja någon kurs i höst, behöver lära mig något nytt. Har inte lyssnat på reload, men hört mkt om den! Blir något för morgondagen. Kram 🤗

@Se klart Dansklass låter verkligen som det skulle passa dig. Hjärngympa, hela kroppen inkluderad. Jag tror att boken skulle hjälpa dig. Jag tänkte på dig och @Tofu när det handlade om ”presteraren”.

Det finns enligt boken tre personlighetstyper: Presteraren, den plikttrogna och den passiva. De flesta dominerar inom någon typ även om man oftast är en blandning av alla. Det bästa är att man får förslag på reload för alla typerna.

Kram 🐘

Förstår din oroskänslan AH. Oro kan nog komma och gå..För min del tror jag att oron för att mitt ex skulle dricka eller ej, var jobbig, när vi bodde ihop..Sådan oro har jag inte idag.När jag var sambo, så hade jag knappt aldrig ekonomisk oro, vilket jag har nu ibland. Jag har ju en lägenhet också till sonen, som jag köpt( lånat). Den är inte jättedyr, men ska ju sälja den när sonen fått körkort till vintern.Jag kan mycket väl tänka mig att din oro skapades när din pappa drack..Du får nog lugna dig själv, och säga att ”Allt är bra nu, jag behöver inte oroa mig” Eller något sånt..Flera gånger..Jag brukar få ihop en mindre buffert, som jag oftast använder till huset. Men när lägenheten är såld, och jag inte har den utgiften, bor jag väldigt billigt..Oron för mig kommer när jag får stora oväntade utgifter. Inte elräkning och sånt alltså..😁😁..Jösses vad duktig du har blivit på SUP pen..🤗🎉..Du är fantastisk!!💕

@miss lyckad Jag har nog lärt mig att med huvudet stänga av alla typer av oro, det är inte så att orostankarna terroriserar mig. Men oron kan komma i form av en klump i magen. Som om kroppen säger till mig att ”här är något att hålla koll på”.

Senast var det när min alkoholiserade ex-sambo tog ett återfall som klumpen bodde i magen konstant. Den hade gjort besök då och då, men jag förstod inte signalerna. Jag lyssnade inte på magkänslan trots att den bråkade och skrek. När ex-sambon tog sitt återfall levde jag med oron för ännu ett återfall under ett halvår - och då hade jag klumpen i magen som inneboende konstant.

Så nej, jag vill inte utsätta mig för spänning, oro och nervositet för ”skoj skull” i form av rafflande tv-matcher eller skräckfilmer. Det är inte skoj någonstans, inte ett dugg underhållande. Ens om det slutar lyckligt.

Jag skulle heller aldrig fixa att jobba som egen företagare för jag skulle inte fixa den oregelbundna inkomsten. Att ha en inkomst som gör att jag kan gå på dagen och ändå klara mig ekonomiskt är ett grundfundament i tillvaron för mig. Därför var det viktigt att inte få barn innan jag hade fast tjänst och hade jobbat några år tex. Alltför många kvinnor har inget annat val än att stanna kvar hos en suput till karl 😢

Kram 🐘

I natt har jag sovit hos dottern. När jag kom dit igår tog vi en gemensam motionsrunda, jag till fots och hon på cykel. I morse tog jag en rejäl promenad bland böljande sädesfält. Magiskt vackert 🤩 Hon bor precis bredvid skogen och åkermark, de har naturen bokstavligt talat inpå knuten.

Alla boende på boendet har trehjulingar och de brukar cykla ihop, med personal. Det finns en massa fina skogsvägar och vägar i olika villakvarter att uppleva. Här hos mig finns bara vältrafikerade cykelvägar och mycket bilvägar och hos dotterns pappa finns det bara landsväg och skog, så hon bor mycket bättre nu med tanke på cyklandet. Hon behöver få in mer rörelse i sin vardag och cykla är bra motion.

Om några veckor ska det anordnas ett cykellopp i byn och jag tror att hela boendet ska delta. Jag tänker cykla med dem, det blir en rolig grej att göra ihop. Jag och äldsta dottern har cyklat loppet flera gånger tidigare men yngsta dottern har inte följt med. Det går ju inte att frakta en trehjuling enbart med bil, så det krävs ju släp eller att man kan cykla dit om man ska delta.

När jag kom hem tog jag ännu en lång promenad, så jag har redan passerat mitt dagliga stegmål. Jag har rejält ont i benen, men det beror nog mest på suppandet. Efter en höneblund ska jag toppa med en cykelrunda hem till en kollega, så imorgon kan jag nog knappt gå. För första gången på evigheters evigheter ska vi ha en liten grillfest med kollegor. Det ska verkligen bli SÅ mysigt 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Jag har rejält ont i benen" Det har jag också! Jag följde med frugan, och vandrade en lång och ” krävande” sträcka av Götaleden för ett par timmar sedan.😅Jag tycker det är härligt att du är så aktiv och ” gör” saker. Många pratar ofta om vad de vill göra, men kommer aldrig till skott, och surar i stället. Min fru har tex blivit en riktig hejare på att vandra olika sträckor. Nu är det Götaleden ( Gbg-Alingsås) som gäller. Det har verkligen varit ett lyft för henne, och jag märker att både hennes humör och kropp mår bra av detta. Ha det så kul på festen!

Kram

Det är lite svårare att ta sig in i samtalet i större grupper på en fest när man är helt nykter. Men jag kämpade på 😉 Flera andra var nyktra också eftersom de körde bil.

Check på nykter fest med kollegor blir det då också. Jag skyllde inte ens på bilkörning eftersom jag cyklade, men ingen undrade ändå varför jag valde alkoholfri välkomstdrink. Det blev massor över av den som innehöll alkohol. Sunt.

När jag cyklade hem hade whiskyn plockats fram men det lockade mig föga, varken nu eller i mitt förra liv.

Kram 🐘

@Torn Vandring är riktigt nice! Bohusleden har jag hört talas om men inte Götaleden.

Funderar på att göra något liknande när SUP-säsongen är över. Har man någon att gå med kan man ställa en bil på startplatsen och en på målplatsen. Ska se om jag kan ragga upp en vandringskompis 😊

Kram 🐘

@Andrahalvlek Läst ikapp o låter som du har det riktigt gott! Vad kul med suppen!
Spännande bok den där Reload. Jag är säkert den plikttrogna😃.
Känner särskilt just nu att jag är väldigt tacksam för min yoga. Den ger mig påfyllnad.
🧚‍♀️🤗😍