@Andrahalvlek ja, jag bävar lite inför att behöva vara på kontoret varje dag sen..! Har fått in sån bra rutin på hemarbetet nu. Som det ser ut nu så ska vi vara på kontoret minst 2 dagar/vecka från oktober. Men man vet ju aldrig om det blir framflyttat! Spridningen har ju ökat igen..

Kram 🌺

@Andrahalvlek Det var en hel del magnesium! Som sagt finns där väl egentligen inte någon toxicitet med magnesium. T.ex D-vitamin kan ju vara farligt att ta för mycket av. Dock kan det ju orsaka att man blir lös i magen, speciellt magnesiumcitrat om man tar mycket. En del använder ju just det som motmedel mot förstoppning.

Har du provat Epsom-salt någon gång? Jag vet inte hur seriösa studierna är som har gjorts men jag tror inte man har hittat något bevis för att magnesiumet tas upp. Dock har det ju mjukgörande effekter och många upplever ett bad med epsomsalt som avslappnande för muskler och att det hjälper mot värk.

Intressant det där med järntabletter att man ska ta det varannan dag. Det behöver kanske inte poängteras egentligen men det skadar ju inte att påminna om att jag är lekman, men intresserad. När jag läste strökurser på universitetet i utomeuropeiskt land innan jag valde inriktning tog jag en kurs i näringslära t.ex. Dock ska man inte lita på allt jag säger. Just det där med kost är ju lite vanskligt och svårt att studera, just för att det finns så många variabler att kontrollera. En klassiker är ju när man kom fram till på 80-talet att ett E-vitamintillskott hade ett bra skydd mot hjärt och kärlsjukdomar. Man baserade det på en studie där man tillfrågat väldigt många människor faktiskt huruvida de tog Vitamin E som tillskott eller inte. De följde sedan dessa människor och det visade sig att de som tog Vitamin E hade drastiskt lägre risk att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar. Det visade sig ju senare att anledningen till att man fann detta tycktes ju vara just för att man hade inte tagit två randomiserade grupper och gett en grupp vitamin E och den andra ett placebo utan detta följde du de som självmant tog, eller inte tog, det och jämförde de två grupperna. Vad man inte hade tänkt på var att de som tog vitamin E också i genomsnitt var mycket mer benägna att äta hälsosammare i övrigt och röra på sig mer.

Men liknande fel får man ju in på många andra sätt också. Det är väldigt svårt att studera hur en faktor isolerat påverkar vår hälsa när det finns så många andra faktorer.

Det jag försöker göra är att läsa på så mycket jag kan och fylla i så förnuftigt jag kan med resten. Det jag tänkte på med magnesiumet var ju att du kanske i och med att du tar så stor dos med fördel skulle kunna splita upp kvällsdosen och fördela även den över 2 måltider. Det jag tänker är att om man överskott går ut med urinen så känns det logiskt som en lägre dos fördelat på flera tillfällen över dagen skulle tas upp bättre än 1 stor dos på ett tillfälle under dagen. Men det kanske inte stämmer.

@TappadIgen Epsomsalt ska jag googla på! D-vitamin tar jag bara en kapsel per dag. Och jag har också börjat med gurkmeja-kapslar. Försöker på alla sätt få ordning på myrkrypningar och värken i ben och fötter, även med kosten förstås. Kosten är bättre än tillskott egentligen.

Idag åt jag närproducerat och vegetariskt! På promenaden igår hjälpte min kompis mig att hitta kantareller. (Jag saknar helt ”svampblick” tyvärr.) Sen plockade vi plommon och äpplen från hennes fruktträd. Så idag blev det stekta kantareller på fröbröd och äppelklyftor stekta i kanel och kardemumma med kvarg. Mums 😋

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det där lät riktigt riktigt smarrigt! 😋 Och väldigt miljövänligt. Jag är ganska bra på att hitta kantareller, så nu fick jag lust att ge mig ut och leta.😅 Fan, jag har inte tid med att vara på jobbet.😂

Kram

Jag har tagit magnesium som kosttillskott i många år mot myrkrypningar. Testat alla möjliga varianter. Den som verkar funka allra bäst på mig är Magnesium Meda. Lite svår att få tag på IRL så därför testar jag ofrivilligt andra varianter hit och dit. Men först när jag börjar med tuggtabletten Meda igen blir jag fri från krypet. Så nu har jag beställt dessa på apotea igen och paketet kommer med tidningsbudet nästa vecka. Smidigt. Note to self: Sluta försöka med andra sorter - beställ Meda direkt när de är slut.

Jag har också beställt Westlab Recover Epsomsalt efter tips från @TappadIgen 🙏🏻 Det beställde jag på Apoteket Hjärtat och det levereras till mitt hemmaapotek. Smidigt. Det står så här: ”Saltet är naturligt rikt på mineraler som magnesium och sulfat. Magnesium kan reducera stress och verka lugnande, hjälpa muskler och nerver att slappna av samt reducera muskelkramper och -inflammationer.”

Eftersom jag badar nästan dagligen, just för att få lindring i mina ben och fötter som värker och bråkar för jämnan, så passar epsomsalt perfekt! När man sätter igång och testar allt samtidigt som jag gör så vet man inte i slutändan vad som faktiskt funkar 😂 Men huvudsaken är att det funkar. Nu ska jag åtminstone sluta köpa en massa andra magnesiumtabletter. Det är just citratvarianten som jag tuggar som verkar hjälpa mig bäst, fast jag inte förstår riktigt varför. Min kompis har också problem med myrkrypningar och efter att jag tipsat henne om just Magnesium Meda så blev hon också hjälpt.

Fast samtidigt är det inte så konstigt kanske. Min yngsta dotter har ovanpå allt annat en medfödd sjukdom som gör att hon får ta hormoner dagligen. En av dessa tabletter försöker läkarna byta med jämna mellanrum eftersom den kommer på licens från utlandet och det är lite krångligare för dem. Men det funkar inte att byta, hon mår dåligt direkt. Trots att innehållet kan vara exakt samma som i andra tabletter. Vet inte vad det beror på, men sannolikt på bindemedel och att hennes kropp har vant sig vid en speciell tablett. Jag är inte lika känslig för tex SSRI, där jag får olika fabrikat typ varje gång, men jag är kanske känslig vad det gäller just magnesium.

Läkarna kan säga om henne, och andra jag känner som har samma erfarenhet, att hon ”borde” inte reagera så. Men det gör hon. Så rör inte hennes medicin! Men det är ett stort problem att viss medicin plötsligt är ”slut hos leverantören” och ingen vet när det kommer igen. En massa patienter blir helt strandsatta. Senast fick vi byta hennes p-piller (könshormon) av den anledningen. Hon verkar dock inte ha reagerat negativt på det. I hennes fall finns det dessutom ingen risk för placeboeffekt eftersom hon bara stoppar i sig det som vi föräldrar stoppat i hennes dosett.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag hoppas att du upplever att saltet hjälper! Jag tänkte säga att det fanns att köpa i butik i min stad innan men inte längre, så vitt jag vet. Så man måste beställa det. Just Apoteket Hjärtat använder jag också och beställer ibland från. Jag beställer alltid för att hämta på apotek, även om det är samma pris(gratis) att skicka hem, då det är ett miljöval. Dock har de inte det billigaste epsomsaltet direkt och det är väl lite nackdelen att det går ju åt en del till ett bad för att det ska ge effekt. Jag hoppas att det hjälper! Jag upplever verkligen en skillnad efter ett bad med epsomsalt. Huden blir garanterat mjukare men att jag känner mig mer avslappnad kan såklart vara en placeboeffekt.

Är ju lite intressant hur vissa sorter fungerar bättre utan någon egentlig förklaring. Min sambo t.ex säger att det enda magnesiumtillskott av de hon provat som ger effekt är brustabletterna. Hon får ju sådana där Charley horses, vad det nu heter på svenska egentligen, utan magnesiumtillskott.

Det optimala är ju såklart att man får i sig det man behöver från kosten. Men jag brukar se det som det ibland står på kosttillskottsförpackningarna att de inte är en ersättning för en allsidig kost, och det kan nog alla hålla med om, men de kan vara ett bra komplement. Jag tror inte att det är ovanligt att vi behöver ett extra tillskott av vissa vitaminer/mineraler, speciellt när man blir äldre.

@TappadIgen Restless leg har jag hört om men aldrig Charleys horses. Kan det vara samma? Att man inte kan vara still utan man vill bara röra på sig för då känns inte krypningarna. Fönstershopparsjukan har jag hört om också, att man bara vill gå och gå i makligt tempo för att hålla benen igång. En del går upp och vandrar på nätterna till och med. På svenska säger man rastlösa ben eller myrkrypningar.

Jag tvingar mig att ligga kvar, men jag snurrar och vrider på mig, spänner och slappnar av i benen, gnider ben och fötter mot varandra. Vidrigt. Helt omöjligt att somna. Kommer ofta inte direkt utan efter 30-45 min liggande i sängen. Går ofta över efter 1-2 timmar och först då kan jag somna, men de timmarna är helt vidriga.

Jag förstår att det kan sätta sig på skallen, att man inte ens vill gå och lägga sig, att sängen och försöken att sova blir så jobbigt att det ger ångest. Jag försöker tänka okej, okej, okej. Nu är det så här igen. Trist. Vara lite chill, men det är svårt vissa kvällar. Helst om det pågått många kvällar/nätter i rad. Jag ser ju hur nattsömnen krymper ihop till ett minimum.

Det blir värre när jag rört mig mycket, eller om jag inte har rört mig alls. Vet liksom aldrig varför det blir värre vissa perioder. Men jag vet att Magnesium Meda hjälper mig. Tabletterna är sura och ska tuggas. Det är kanske direktupptaget i munnen som är viktigt för mig? Nä, så kan det väl inte vara?

Kram 🐘

Hej!
Jag har också haft en hel del problem, periodvis av "Restless legs", mycket förr när jag drack dagligen men också senare. Exakt det där att ligga i en till två timmar efter sängdags innan man fick somna in och det blir ju otroligt stressande. Tillslut hittade jag dock att det stod med som en vanligare biverkning av mina antidepressiva och läkaren rekommenderade mig att prova gå ner till halv dos, sedan dess har det faktiskt upphört! Det kanske finns något samband med ett preparat ni tar också..?

@Pianisten Jag har ju venlafaxin fortfarande men har minskat dosen rejält och räknar med att vara nollad i november. Jag ser nog ett större samband mellan att jag svettats mycket i sommar och då ”läcker” man mer magnesium. Hade samma problem när jag hade svåra nattliga svettningar på grund av klimakteriet.

Får jag bara börja med ”min” magnesiumtablett igen så tror jag att det reder till sig. De sista två kvällarna har det varit små besvär så kanske har depåerna fyllts på lite. När jag slutar med tabletterna, för att de tar slut och jag kommer mig inte för att köpa nya direkt, så tar det några veckor innan besvären kommer. Så tydligt är att det finns depåer som ska fyllas på någonstans, ungefär som järn. Man kan ha bra hb men kasst i ferritin-depåerna (vilket jag också haft), och då drabbas hb till slut också. Magnesium är ju en mineral som man svettas ut, och den tillförs i säd bland annat och mycket mat är ju processad så att den utarmats på magnesium.

Hoppas på badsaltet också, plus att det verkar lukta gott dessutom. Restless legs är verkligen tortyr som jag inte ens önskar min värsta ovän 😞

Kram 🐘

Hej!

Du brukar tipsa om Alcohol experiment (eller vad det nu heter?) med Annie Grace. Sökte på Youtube och hittade det…tror jag. Vad heter det exakt? Kostar det något? Undrar om jag kom rätt.

Kram🌺

@Varafrisk Just det. ”The alcohol experiment” med Annie Grace är ett program på 30 dagar med olika uppgifter man får, och kunskap. Det är gratis. Sen har Annie en massa program som kostar pengar också, så var noga med att välja det som är gratis. Jag gillar hennes tänk. Man behöver inte vara nykter när man börjar med programmet. Hennes budskap nummer ett är att vi ska sluta slå på oss själva för att vi inte kan sluta.

Kram ❤️

Idag tog jag lite timeout. Hade inga direkta måsten på jobbet, bara en enda sak som skulle göras. Imorgon får jag desto mer att göra och jag räknar med övertid. Så jag tog en spontant ledig dag för att vila upp mig helt enkelt. Sömnen har ju varit si och så ett tag. Först sov jag tre timmar på förmiddagen och sen lika mycket på eftermiddagen. Däremellan jobbade jag några timmar.

Återstår att se om jag öht somnar ikväll. Men samtidigt känns det viktigt att lyssna på kroppen - nu ville den sova ikapp lite. Punkt. Tillfälle gavs. Punkt.

Vi har haft hantverkare som brötat på jobbet i några dagar, men imorgon hoppas jag att de är klara. Hantverkare jobbar sällan på fredagar har jag märkt. De måste ha en helt annan veckoarbetstid än vi andra. Om de är klara med sitt jobb så kan jag flytta tillbaka till min gamla plats, om än flyttad framåt cirka 3-4 meter. Men det hinns inte med imorgon, då blir det fullt ös från kl 8 till 18 sannolikt.

Vi har bott i våra lokaler i snart 14 år. Under den tiden har säkert 20-25 personer gått i pension utan att ersättas. Andra avdelningar inom koncernen har flyttat in och sen fick vi en hyresgäst och nu kommer ytterligare en. Vi som jobbar på plats får maka oss än hit och dit. Vid en sådan väldigt stor omgörning satt jag på fem olika ställen under loppet av en månad, svinjobbigt.

Det som är jobbigast med att byta plats är att man får andra röster i sin närhet. Röster som man är van vid hör man inte efter ett tag. Ovana röster går liksom igenom på ett annat sätt, söker min uppmärksamhet. Är de dessutom arga och irriterade skär det nästan i öronen på mig. Skratt och flams likaså. Häromdagen gick jag fram till tre kvinnor som bråkade med en kopiator och sa till dem att de lät som en hel skolklass, vilket de gjorde. På ett skämtsamt sätt sa jag det, de tog inte illa upp. De blev lite tystare.

Men lugn pianomusik och regnsmatter (enligt inlägg ovan) kan verkligen skärma av på ett bra sätt. Jag hör fortfarande rösterna men väldigt lågt och jag kan inte lyssna aktivt. Istället kan jag låta min hjärna jobba på lite mer ostört med det den faktiskt ska jobba med.

När jag som var mest sjuk var jag helt galet ljudkänslig. Bara barnen pratade hemma så upplevde jag det som om de skrek. Varje ord gjorde ont i mig, det stressade mig oerhört mycket. Det är ett vanligt symtom på stresskänslighet, men jag vet inte riktigt varför. För att man ska söka skydd i sin ensamhet, avskärma sig? Oavsett blir det ett stort problem nu när alla kommer tillbaka. Vissa får vi nästan dra tillbaka till jobbet tror jag.

Kontorslandskap är ett gissel minst sagt. Om 20 år lär vi säga: ”Hur tänkte vi? Hur kunde vi knö in så mycket folk på samma yta och inte tro att de skulle störa varandra och bli sjuka av det?”

Kram 🐘

Kikar in och säger grattis till ledig dag.
Det lät bra just nu.
Vad jobbigt med dina myrkryp, det har jag aldrig upplevt. Tänkte på Sup och dig härom dagen när jag var badsugen men kan tänka mig att säsongen är över. 🏄‍♀️
Jag ska försöka hålla i mitt badande- kanske blir jag inte vinterbadare men hoppas på höst-dopp.
Kram 🌸

@Andrahalvlek skrev:"Men lugn pianomusik och regnsmatter (enligt inlägg ovan) kan verkligen skärma av på ett bra sätt.
Det är så skönt 🙏🏻 Jag har Apple Music och har hittat genom din länk massor av bra lugnande musik. Peder B Helland är just nu min favorit. Jag har den musiken i öronen många gånger per dag. Det känns som hela min inre stress bara sjunker direkt, jag börjar andas 🧘‍♀️ Och gör allt mycket mera med tanke och i ett lugnare tempo. Perfekt för en sådan som mig som springer fram i både huvud och kropp.
Ha en bra dag 💕 kram sländan

@Sländan Musik är verkligen magiskt 😍 Det tar sig liksom in i kroppen på helt andra frekvenser - rakt in i sinnet! Jag har upplevt det starkt med sångmantra tidigare, som jag använder för att meditera och ta powernaps, och även med körsången. Som startar igen i mitten av september, tjoho!

Tricket med musik/ljud vid arbete är att det ska vara just lite monotont och inte innehålla röster. Då kan öronen i kombo med hjärnan koppla bort att den måste scanna av omgivningen hela tiden. Jag har hört att 30 procent av ens uppmärksamhet går åt till att med hjälp av öronen ”scanna av” sina kollegor i ett kontorslandskap. Hur de kommit fram till den siffran vet jag inte.

Som dotter till en missbrukare och förälder till små barn som kunde hitta på jävelskap, så vet jag dock att hörseln blir otrolig på att scanna av stämningen i huset konstant. För mig som har utmattning i bagaget är ljudkänsligheten alltid en trigger som jag får leva med. Oftast funkar det bra, i perioder sämre och ibland blir jag superstressad av minsta ljud/oljud. Det tog mig ett år att vänja mig vid trafiken utanför mitt fönster. När jag får nya röster i min närhet på jobbet eller när folk blir arga så reagerar mina sinnen starkt, det liksom kryper av obehag i kroppen.

Kram 🐘

Poddtips: ”Missbrukets gåta med Cairy”. Tre avsnitt släppta. Två av dessa med en av mina favoritpersoner Micke Gunnarsson. Följer ni inte honom på Instragram är det också ett tips. Han är en livskonstnär som vänt in och ut på allt för att bli sann mot sig själv och andra. Det var hans ”gubbar” jag gillade från början. Små handritade runda ”gubbar” med visdomsord om hur man ska bete sig mot varandra. Finns ett speciellt konto på Instagram bara med gubbarna, ”Mickesfigurer”.

Att det finns alkoholism i botten visste jag inte förrän flera år efter att jag började följa honom. Han har inte pratat om det så mycket, men han har bland annat varit gäst hos Hedman och Hedén tidigare. Jag har också läst intervjuer där han pratar om det.

Jag gillar poddar med gäster mer än att poddupphovsmakarna sitter och svamlar om sitt eget liv och mående i avsnitt efter avsnitt efter avsnitt.

Kram 🐘

@Tofu Jag har köpt ett par hörlurar som jag kan använda både vid videomöten och lyssna på musik i. Minns inte namnet nu. Supernöjd. Jag fixar inte ha hörlurar instuckna i öronen, jag får svinont på nolltid. Plus att jag snart inte är ansvarig för arbetsmiljö och ergonomiprylar längre 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag läste något som någon skrev om musik häromdagen bara. Fritt från minnet och översatt till svenska var citatet. "Om konst är det vi använder för att dekorera våra rum är musik det vi använder för att dekorera vår tid".

Just Bose Quietcomfort som @Tofu nämner är magiska. Jag köpte ett par till min sambo, eller det blev faktiskt Bose 700 någonting istället. De står bredvid varandra på elgiganten och skillnaden var bara något bättre passform. Hon hör lite dåligt, men med dessa är det aldrig några problem att tala i telefon. Jag har också testat brusreduceringsfunktionen och jag hade ingen aning om att det gick att få det att bli så bra. Det blir lite läskigt ibland att gå runt med dom. Jag har läst att folk använder dem att tala i telefon i på ställen som flygplatser etc. utan problem. Det här är ju tockendäringa runt-örat och inte på på hörlurar.

@TappadIgen Till det priset borde de vara svinbra! Jag har ett par Jabra för 700 kr som jag är nöjd med. (Som företaget givetvis betalat.) Funkar bra både för videomöten och musik. Jag hör röster igenom men bara mummel. Och då lyssnar jag inte aktivt på vad de säger och blir därmed inte störd.

Det mänskliga örat är fantastiskt på att sovra och scanna av en miljö men det är ju omöjligt att stänga av. Sitter man på en buss och hör någon prata är det omöjligt att inte lyssna.

Min yngsta dotter går runt med sina trådlösa JBL konstant. Hon lyssnar på Astrid Lindgrens sånger på Spotify. På så sätt har hon sin ”trygghet” med sig hela tiden samtidigt som hon kan fjärma sig eller välja att interagera med andra. Det är förvånansvärt mycket hon faktiskt hör när hon vill om man säger så. Värst är att hon tenderar att prata högt för att överrösta musiken. Hemma har hon dem inte, men så fort hon går ut åker de på. Inte ovanligt för personer med autistiska drag.

Kram 🐘