Idag skulle yngsta dottern bjuda mig på hemlagad pizza. Jag berättade att jag hade en överraskning så hon stod och hoppade i ytterdörren när jag kom dit. Hon kom rusande till bagagen när jag sa att överraskningen fanns i bilen. ”Åh, så söt” utbrast hon helt överförtjust 🥰

Hon blev direkt väldigt omvårdande. Ställde fram en djup tallrik med vatten till Emil. Hon var så försiktig och pratade med sin lenaste röst. ”Jag kan bära dig.”

Och sen sa hon till mig: ”Har du köpt han? Är du matte nu? Jag är också matte!” Emils extra-matte får hon bli kom vi båda överens om 😍

Att det inte blir något besök på Astrid Lindgrens Värld på semestern i augusti viftade hon lätt bort. ”Det gör vi nästa år.” Hon är fullt nöjd med att flytta hem till mig en vecka och ta hand om Emil. ”Och han är bjuden på mitt kalas!”

Och Emil var så lugn och försiktig han också, helt tyst, lade sig lugnt under min stol men accepterade hennes kramar och kel utan ett knyst. Så deras första möte blev precis så bra som jag hade hoppats ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek Wow! Vilket möte mellan din dotter och Emil! 😍 Måste ha känts fantastiskt fint att det blev precis så bra som du hoppats på!

De kommer bli bästa kompisar! ❤️

@Andrahalvlek Låter bra med valpmötet, så mysigt! Min dotter visade filmklipp på när vår yngste var valp - hjälp vad snabbt tiden går! En sån liten skrutt, och nu en stor hund.
Hoppas allt flyter på, kom ihåg att han växer snabbt o det som är utmanande nu snart är helt annorlunda😍
Glad midsommar!

@Daemon Ja, det tror jag också 🥰 Nu är jag och valpen tajta, så det är dags att utvidga flocken lite. Vi ska på midsommarkalas idag och då träffar vi min mamma, yngsta dottern, hennes pappa och ex-svärisarna. Ska bli spännande att se hur Emil funkar i det sammanhanget.

Kram 🐘

Minns min första nyktra midsommar. Det var första gången som jag på ett kalas tydligt skulle avstå från att dricka. Utan vita lögner, jag skulle berätta att alkoholen är historia för mig nu, att jag väljer alkoholfritt.

Jag minns att min ex-svärmor reagerade lite irriterat: ”Så du ska ALDRIG mer dricka?” Det som skavde hos henne var att hon där och då insåg att hon och jag aldrig skulle dricka ihop mer. (Hon bad om ursäkt någon vecka senare och lyckönskade mig till beslutet.)

Jag minns att jag hela tiden tänkte på vad de andra drack och vad jag drack. Att de andra blev slirigare och slirigare. Att jag själv blev tröttare och tröttare. Och stoltare och stoltare.

Fjolårets midsommar var helt annorlunda. Då tänkte jag inte alls på vad de andra drack och vad jag drack. Då kastade jag mig med liv och lust in i alla lekar - för att hålla igång och verkligen roa mig. Vi hade svinkul!

I år är det min tredje nyktra midsommar. Tänker knappt på att jag är nykter längre. Köper med mig fanta light vattenmelon för att slippa dricka vatten hela kvällen. Och kaka till kaffet ska jag ha med mig också. Och älskade vovven 🥰 Det blir hans första midsommarkalas! Bebisen ❤️

Trevlig midsommar önskar jag alla mina kära forumvänner!

Kram 🐘

Ps. Kom precis på att fjolårets midsommar försvann i depressionens mörker. Jag deltog rent fysiskt men var inte mentalt närvarande alls. Minnet från lekarna måste härröra från min första nyktra midsommar. Minns att vi höll på så länge, kalaset tog liksom aldrig slut. I år åker jag hem efter några timmar.

Ja men nu har vi varit nyktra ett tag när vi blandar ihop åren. Låter underbart med din lilla Emil. Och din dotter. Lyckodagar, bara att njuta- och pausa förstås! Kram fina forumvän 🤗🌱

@Se klart Ja, visst är det dråpligt att man blandar ihop midsomrar så där 🤣 Har ju ingen hjälp av att barnen är i en viss ålder heller. Annars brukar det vara bästa minneshjälpen. ”Hmm då var hon 6 år så det måste ha varit 2004.” Jag har märkt att när barnen passerade 20 så tappade jag kontrollen på hur gamla de faktiskt är och kan lätt säga fel 🤣 Min yngsta fick jag när jag fyllde 30 år och det är en oerhörd hjälp. Om jag kommer ihåg hur gammal hon är kan jag raskt räkna ut hur mycket jag fyller.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag tycker det är himla inspirerande att läsa ”Minns min första nyktra midsommar”, det betyder ju att det finns en väg fram mot multipla nyktra midsomrar. Skönt att läsa när jag själv precis klarat av min första. Jag gillar att ha mål att sikta på.

Ålder och födelseår kan lätt försvinna ibland. Släng in lite hundår i det där och det blir kaos… 😂 Antalet barn och hundar är väl minimum att hålla reda på antar jag, allt annat bonus. Vi har bara två barn, så jag har någorlunda koll på antalet där.
Tror jag… 😁

Trevlig lördag! ☀️⛱️

@Daemon Vänta tills barnen passerat 20-strecket, då börjar minnet svikta 🤣 Hoppas jag får barnbarns åldrar att hänga upp minnena på så småningom 🥰 Min tredje nyktra midsommar blev Emils första - och han klarade kalaset galant 🤩 Låg mest under min stol, men gjorde små utflykter på gräsmattan för att göra sina behov. Pudlar är lite reserverade, eller som vi säger blyga. Natt och dag jämfört med en goldie tex. Men när man väl lärt känna dem är de otroligt spralliga.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ha ha, ja vår yngste är ju blandning bordercollie/ golden. Reserverad eller blyg är det sista han är🤣
Och visst måste det väl vara din fjärde nyktra sommar🧐. För det är min tredje😊

@Andrahalvlek 😂 Missförstå mig rätt här nu, sitter och skrattar. Det är inte depressionsdimman jag skrattar åt, låter förfärligt, utan korrigeringen av @Sattva från 3 till 4 år. Helskönt med sådan koll, och hjälp!, här inne på AH. Och så har vi precis diskuterat hur svårt det är att hålla koll på åren… 🤣 Det ÄR svårt!

Våra barn har en bit kvar till 20. Av någon anledning har jag alltid koll på vårt äldsta barns personnummer och ålder, medan jag vid något tillfälle t.o.m. känt mig tvungen att ringa min fru för att checka vårt yngsta barns siffror. Brukar normalt inte skämmas så lätt, men inte kul att göra mitt framför någon annan som bett om uppgifterna... 🤪 Vad ska man säga? ”Jag älskar mitt barn, men behöver du exakta uppgifter eller räcker det mellan tummen och pekfingret?” 😁

Trevlig kväll!

24 grader var det i sjön där barnens pappa bor, granne med sina föräldrar. Jag bodde själv i det huset i 14 år men till hösten är det tio år sedan vi separerade och jag flyttade till lägenheten.

Jag är oerhört tacksam för den goda relation som vi fortfarande har, och att jag när som helst är välkommen hem till både honom och hans föräldrar. Han är numer som den bror jag aldrig haft. Jag brukar skämtsamt säga att om jag får motorstopp mitt i natten så ringer jag honom. Men det är inget skämt, det är helt sant.

Relationer är oerhört viktigt för mig. Jag lägger mycket krut på att ha bra relationer till mina barn, och till andra vuxna i deras närhet. Flocken är viktig för mig. Och inga relationer sköter sig själv, man måste anstränga sig. Höra av sig och träffas regelbundet, prata lite på djupet ibland också och inte bara kallprata. Och det bästa sättet är alltid att föregå med gott exempel, bjuda på sitt eget innersta.

Efter det helt ljuvliga badet i sjön fick jag mat och en massa skönt prat. Sånt prat man i princip bara kan ha med folk som känner en väldigt väl. Vår gemensamma historia blir 34 år till hösten.

Lilla valpgodingen fick sitt premiärdopp också 😍 Direkt när vi kom ner till stranden klafsade han själv ner i det väldigt varma vattnet. Sen blev hans cirklar vidare och vidare. När han var ute på så djupt vatten att ryggen täcktes lyfte jag upp honom några centimeter och han började paddla sig inåt land. Det är en häftig medfödd instinkt hos hundar, sätt dem i vatten så simmar de. På sikt har jag kanske en bästa badpolare. Imorgon ska vi testa en annan badplats.

Kram 🐘