@Andrahalvlek Intressant hur många av de som studerar hjärnan är sparsamma med alkohol. Jag kommer att tänka på Matthew Walker som studerar sömn. Han säger själv att han inte vill få något att tänka att han predikar, vilket inte är hans syfte. Han vill bara visa på kopplingen mellan dålig sömn och alkohol och så får människor själva välja hur de vill göra.

@Andrahalvlek Jag håller med om att de där ”göra sig i ordning”-glasen eller generellt för-för-drickandet är något jag också saknar extra mycket. Om möjligt försöker jag ersätta drickandet med musik modell något-hög-volym, känner att det fortfarande triggar i princip lika sköna känslor som förr.

Intressant strategi att jobba lite med förväntan. Måste erkänna att min strategi eller kanske mer önskan nu nog är generellt mindre fest, iaf där det inte ger mig något. Är man tråkig när man tänker så? Nu är ju alkoholen ingen nödlina längre, utan väl på en fest måste det ju finnas något mer där som man kan få ut något av.

Ställa frågor och inte bara snacka på själv är något jag vill bli bättre på. Jag tror och hoppas att det blivit iaf liiite bättre nu när alkoholen är borta för min del… Och hur har din dag varit idag? 😁

Trevlig kväll!

@Daemon Jag är inte heller lika pepp på fester längre. Absolut inte personalfester tex där jag vet att många av mina kollegor går all in. Då avstår jag.

Men då och då kanske det blir en större födelsedagsfest, eller något konferensaktigt med jobbet (shit vad stelt det kan vara). Och storkalas med släkten är trevligt, men jag brukar se till att vi hittar på lite saker - att alla tar med en lek, quiz, kubb etc. Kubbstafett är kul!

Kram 🐘

@TappadIgen Jag tror att många pålästa forskare och läkare avstår alkohol pga hur mycket det skadar både hjärnan och ökar cancerrisken enormt. Men de vet samtidigt att det inte är lönt att predika. Folk lyssnar inte förrän de är mogna för det.

Kram 🐘

Jag såg en film ikväll som vi hyrde på nån tjänst- efter att ett polisteam gått igenom en riktigt tuff process satte de sig på en bar och drack whisky. Sådär utdraget för att betona känslan av att landa, komma ner i varv.
Insåg att det nog är de enda situationerna som jag kan påminnas om något kring alkohol där jag inte har något bra substitut. Om jag var en av dem hade jag sagt; jag går hem och tar en dusch och kokar te och babblar med min man. Jag är helt fine med det, t om mer nöjd med det, men jag kan konstatera att det är ett läge där jag tydligt ser att alkohol hade fyllt ett syfte för mig. Om jag var en sån som drack. Men jag gör ju inte det. Kram på dig och hoppas allt fortlöper väl med din Emil! 💕🌸🌱

Sista helgen innan sista veckan innan korta semestern på två veckor. Därefter ska jag jobba en vecka och efter det inleder jag åtta veckors semester. Valpledighet❤️

Valpen har passerat tre månader men kissar två gånger per natt och tycker att klockan 6 är en bra gåupptid. Så vi lägger oss kl 22. Så vi hinner sova lite innan första kisslarmet ljuder kl 01.30. Sen håller vi tummarna för att vi båda hinner somna om innan nästa kisslarm kl 03.30. Sen är det dags att gå upp för att jobba kl 7. Eller inte jobba, samma tid blir det ungefär på helgen också. Inte min vilja.

Antalet olyckor inomhus är oerhört få och det sker på utvald plats, en jättetjock badrumsmatta. Köpte två så kan jag byta och tvätta. Innan låg där en fluffig filt och därefter tjocka handdukar, men tjock badrumsmatta var ett genidrag måste jag säga. Bättre sent än trampa i pinket, jag går noga runt mattan som ligger i hallen.

Vi fortsätter ensamhetsträna med hjälp av kompostgaller och dörrar. Senast på tur var att han får vara i hallen medan jag jobbar. Kvällen innan tuggade han sönder sladdar till mina hörlurar och jag har många sladdar under mitt skrivbord.

Han får vänta i bilen typ 10 min också, inga problem. Idag var ex-svärmor hundvakt typ tre timmar, med viss hjälp av äldsta dottern och hennes sambo. Gick alldeles utmärkt.

Jag och yngsta dottern storhandlade på Maxi idag. Imorgon ska hon ha 24-årskalas hemma hos sig. Idag köpte vi bland annat stora ballonger i form av en 2:a och 4:a och tårtljus enligt samma koncept. Sötnöt ❤️ Hon är för alltid min femåring på vissa områden - och jag uppmuntrar henne att bejaka det.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Nu verkar rutinerna sätta sig ordentligt och det är skönt när det känns som det nya normala😁. Ha ett riktigt fin födelsedagsfirande med din 24-åriga sönöt dotter imorgon❤️

Helt kalasfärdig. Med betoning på färdig. Ingen vilsam helg direkt, men dottern är ”supernöjd” och det är huvudsaken. Det började på morgonen med sång av de andra boende och personal och sen fortsatte det och fortsatte och avslutades på kvällen med glasskalas på boendet. Hon gör nog inte många knop idag.

Själv trampar jag igång orken medelst handkraft känns det som. Sista jobbveckan inleds nu. Kämpa.

Vi tränar vidare på typ del 74 i valpskolan också, stanna i hallen med hjälp av kompostgaller medan matte jobbar. Han visar för stort intresse för kablarna. Idag tog det 10 min innan han slutade ynka och klättra på gallret. Han måste lära sig läxan ordentligt innan han med lätthet skuttar över. Minns uppfödarens ord: ”Var noga med att ALDRIG kliva över kompostgallret själv, för då härmar han dig.”

Det går verkligen ingen nöd på honom. Har hyfsat stor hall med plats för kissmatta, stor mjuk bädd, vatten/mat och en massa leksaker. Det är där han ska vara sen när jag börjar jobba från kontoret. Någon gång i höst.

Kram 🐘

Ett spännande liv med valpen, @andrahalvlek, jag har ju också en större bur här med lounge-del, toa, sovkudde för katten 🤗
Kämpa nu, så är det snart, snart ledigt! Kram 🌱☀️

@Se klart Det är typ den enda nyttan jag haft av den stora hallen. Dörrar på varenda vägg, förutom in till vardagsrummet så där använder jag också kompostgaller. Han mår bra av lite begränsad yta, har snarkat ljudligt mellan protestyttringarna. Han vänjer sig.

Kram 🐘

13 dagar med styrkestreak nu, tjoho! Jag märker skillnad, de flesta övningar är lite lättare att göra. Men att det skulle vara så jobbigt med tåhävningar? Det är verkligen som de säger - efter 50 förtvinar musklerna om de inte används.

Mitt knäonda blev först värre, men efter några dagars Ipren/Treo-kur börjar smärtan ge med sig.

Just nu gör jag sex övningar:
1) Ligger raklång och ”släpcyklar” med ett ben i taget 20 gg. Sen tar jag ett band runt ankeln och drar hälen mot rumpan, räknar till 20 på varje ben.
2) Jag spänner skenben, knä, lår genom att pressa tårna uppåt/bakåt. 10 gg på varje ben x 2. Håller tårna uppe och benet spänt och räknar till 20 på varje ben.
3) Jag sitter på sängen och har benen brett isär och reser och sätter mig 20 gg utan att ta hjälp med händerna.
4) Jag lutar lite lätt mot en vägg med armbågar/underarmar som jag har över huvudet medan jag tåhäver på båda benen samtidigt 20 gg, stretchar efteråt.
5) Jag svingar en 8 kg kettlebell mellan benen samtidigt som jag knäar lite, 10 gg x 2. (Bra för ryggen.)
6) Jag står bredbent, armarna i vinkel 90 grader åt sidorna, vrider hela överkroppen i sidled så jag ser en punkt långt bak, växelvis totalt 20 gg. (Väldigt bra vridning i knäna är en bonus.)

Tanken är att varje lördag utöka med en övning. På lördag blir det nog någon styrkeövning för armarna. Långsammare än så kan man liksom inte utöka. När 20 rep känns plättlätt på någon övning kan jag utöka med 10 rep.

Det känns som jag hittat en bra rutin. Varför? Den är inte tidsbunden utan kopplad till en annan vana: Efter frukost. Jag äter frukost varje dag, men vid olika tider. Och jag gör det varje dag, så det blir lika naturligt som att klä på sig till slut. Det är dessutom ett tillfälle för nyttig ensamhetsträning för min valp 🐊

Håll i, håll ut.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Strångt och bra knyta ihop den med en annan vana du ändå gör!

Du får dessutom belöning efteråt, en gläfsande svansviftande hoppande vän som ääääntligen får träffa dig

@Vjlo Ja, det är liksom vinn-vinn-vinn på hela upplägget! Nu gäller det att hålla i och hålla ut. Inte lägga av när det känns antingen tråkigt, stressigt eller lusten inte infinner sig. Bara göra. Varje dag, icke förhandlingsbart. När jag väl börjar förhandla vinner latmasken, det vet jag.

Kram 🐘

Seeeemeeester! I tio veckor! (Vecka 31-32, 33-40.) Jag tar ut fjolårets semester nu också, eftersom jag var sjukskriven förra sommaren.

Men åtta av dessa veckor är valpledighet 🥰 Mycket hundträning blir det - och leta hittaut-kontroller och besöka naturreservat.

Sannolikt blir det några kortare spontana resor också. I mitt jobb planerar jag massor - och på min semester vill jag vara spontan. Göra saker av lust - det är en förbannat skön drivkraft!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Grattis till semestern! Jag har också semester nu, men baea 2 veckor. Underbart ändå!
10 veckors semester, det är ju ofattbart länge, vilken lyx🌟. Njut!! Bara kunna ta dagen som den komner. Och all tid du kan lägga på valpen! 🌸🍃🌼🤗

@Sattva Han är galet mycket krokodil just nu 😔 Men idag la jag ribban - två dagliga raska promenader á cirka 3000 steg hoppas jag ska göra honom så pass trött att han inte orkar bråka med mig. Plus 5-6 kortare kissrundor inklusive en mitt i natten.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det blir bättre! När vår var 8 mån tuggade han fortfarande sönder sin bädd (skumgummi överallt) o hittade tapetflikar som han drog upp i långa revor. Knaprade på lister o tuggade sönder mattor. Trots långa promenader. Vi hade likdom alltid ett öga o öra på honom. Jag minns inte när det vände. Fortfarande har vi leksaker i hela trädgården osv o han älskar att bita. Men hemmet o våra skor etc är numera intakt. Så det kommer bli bättre! Din Emil är fortfarande bara en bebis. Tålamod😇

@Andrahalvlek Grattis till lång-semestern! 😃👍🐶

Jag gillar också rutiner och mår bra av dem, men har ändå varit ganska dålig på att ha rutiner ganska länge. Blir inspirerad av hur du hanterar rutiner. Med rutiner blir ju saker och ting gjorda!