Två jobbdagar kvar som ”vikarie” för min kollega. Det sitter bättre och bättre. Ingen övertid hittills den här veckan.

Efter den här veckan återgår jag till mitt vanliga jobb i fyra veckor (v 27-30). Sen är jag ledig två veckor (v 31-32), därefter ersätter jag min kollega en vecka (v 33) och från 18/8 är jag leeeedig i åtta veckor. Valpledig 😍

Det funkar fortsatt bra med Emil. Vi anpassar oss båda bra efter sambolivet. Alla relationer handlar om att anpassa sig. Och det gör vi för fullt. Kärleken mellan oss växer för varje dag ❤️

Han är så otroligt söt när han är kelsugen. Då lägger han sig på min kudde och nafsar i mina öron och fnattar med mitt hår. Sötnöt ❤️

Kram 🐘

Nu är jag klar med mina två veckor som ansvarig produktionschef. Pust. Att ha en liten valp samtidigt har varit en prövning.

Det har gått bra så till vida att valpen har sovit på golvet vid mina fötter när jag jobbat och han har även sovit på natten, med bara en kissepaus kl 03. Men min ork övrig tid har varit ytterst begränsad.

Häromkvällen tänkte jag att det är en krokodil jag fått hem. Aggressiv sådan, om än på lek. Men jag tog tjuren vid hornen och bestämde mig för att när jag äter framför tv:n så får valpen vara i hallen, med hjälp av kompostgaller. Till tv-soffan igår hade jag en hel arsenal med tuggprylar, som höll honom sysselsatt. Hålla tuggben istället för att sticka får det bli framöver.

De senaste två dagarna har jag använt halsband och kortare koppel på promenaderna. Och jag upplever att vi faktiskt tar oss framåt i något som liknar en promenad. Några hundra meter. Vi får bättre ”kontakt” genom kortare koppel, jag kan styra mer och även stanna närhelst han stannar. Innan har våra promenader varit hoppsan-hejsan-stopp-och-stanna-och-rulla-runt typ.

Även om jag ska jobba på mitt vanliga jobb ytterligare fyra veckor så vet jag att min ork övrig tid kommer att vara mycket bättre.

Och den som säger att en tvåmånadersvalp sover 20-22 tim/dygn ljuger 🤣 Men nu känns det skönt att jag ändå trodde på det när jag tog hem honom, för annars hade jag inte gjort det.

Och det var meningen att just Emil skulle flytta hem till mig. Att det bara har gått tre veckor sedan vi träffades första gången känns helt otroligt. Så kort tid, ett helt annat liv 🥰

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ha ha, i början är det hoppsan hejsan med promenaderna! Vi skaffade sele väldigt snabbt till valpen, all belastning hamnar ju i hals/ nacke annars. Han har alltid haft "mycket motor", som hundfolket säger, så det var tvära kast hit o dit i koppel. Nu funkar det jättebra. Han åt på precis allt i början. Bra strategi att ha "tillåtna" saker att bita på. Det är ju naturligt för dem att bita. Lugnar också ner sig... Minns inte hur det var med mat vid tv. Vi har aldrig ätit mat-mat där, men väl snacks. Det funkar bra nu iaf, men det är dumt att lämna något framme o gå till köket tex. Man behöver ju i fresta i onödan🤣

Tufft för dig att gå in som chef. Tacka nej nästa gång, det måste du väl få göra?
🌼🌸🌼🌸

@Andrahalvlek Haha, är det inte något liknande sagt ang människobebisar? Att de sover jämt. Så var det inte alls när jag fick barn och jag tycker oftast nya föräldrar ser misstänkt hålögda iaf…😀

@Amanda L Jo, så är det ju. Vår förstfödda sov hela dagarna och var pigg och vaken hela nätterna. Det var värre! Men då slapp jag ju jobba dagtid. Tack och lov sover Emil på nätterna.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Fantastiskt att Emil sover så bra på nätterna redan. Vår lilla sötnos sover jättebra på nätterna nu, men i början var det revelj fem gånger per natt. 🤪 Och 20-22 timmars sömn, i vilket universum sover valpar så mycket…? 😂

Visst är det givande och kul att träna koppelgång? I början känns det som att man fått norra Europas sämsta hund på att gå i koppel…jisses vad det dras och inte lyssnas 😁, men sen successivt blir de ju så himla duktiga! 😍🐶

@Daemon Ja, jag är så stolt att mattehjärtat nästan brister ❤️ Sista rundan kl 22 och sen ut och kissa 03 och 06 är hanterbart. Sen går jag upp kl 7. Min hjärna behöver ju vila lite på natten också.

Vilken ras är er valp? Min hundvana är begränsad till 4 år ihop med en vuxen mellanpudel, så det här med valp är helt nytt för mig.

Det är som att ha ett barn på 1,5 år - rörlig av bara attan, påstridig och våghalsig så man måste förutse ALLT som kan hända innan det händer. Mina barn är 24 och 26 år, jag känner mig som en novis igen 🤣

Kram 🐘

Precis som med små barn kan man inte tvinga en valp att gå, ta det lugnt, sova eller vara tyst. Man kan bara försöka skapa optimala förutsättningar.

Lunchrastens planerade höneblund gick precis om intet pga valpbus. Det räckte inte ens att försöka gömma mig under täcket 🤣

Kram 🐘

@Andrahalvlek Valpen jagar dina höneblundar! 😂 Låter som att du har fullt upp med valplek. Kul! 😁 Vi har en liten bichon havanaise. Helt omöjligt att få en hund att lyssna när de går in i riktigt valpläge, bara att gilla läget och hänga på.

Man blir aldrig helt redo för att skaffa barn och man blir aldrig helt redo för att skaffa hund heller. 😄 En torped som aldrig tröttnar på att jaga tennisbollar och strumpor… det kostar energi att hänga med där. 🐶😍

@Daemon Er ras kräver precis som min en del trimning. Men det är himla skönt att de inte fäller 🙏🏻

Jag är allergisk mot katter, deras hår får mina ögon att klia. Därför valde jag pudel, där risken är liten att bli allergisk.

Efter fyra år med en omplacerad vuxen mellanpudel blev jag helt förälskad i pudelns mentalitet. Mycket integritet, klok och vetgirig, sprallig som sjutton inom flocken. Ett riktigt lyckopiller ❤️ Och sen är de otroligt vackra som pricken över i.

Den här gången valde jag dock storpudel och helt annan färg, för att inte påminnas för mycket om min före detta sambo som var min match in heaven ❤️

En storpudel är mer robust och lämplig att hänga med på mina äventyr i skogen. Och även kunna springa bredvid cykeln så småningom.

Kram 🐘

@Andrahalvlek ” Inget annat jag har hört/läst har stämt än.” Skönt med konsekvent information i alla fall! 😂

Ja det är fantastiskt skönt att slippa skyffla fälld päls hela dagarna. 😁 Vårt lilla yrväder fokuserar mer på familjen, så vi gör inga vetenskapliga klippningar för att blidka domare vid hundutställningar och sånt. Vi skippar den biten. Hon får lite frisyrer som vi tycker är fina istället. 😁 Vi skojar ibland om att det hade varit kul att se hur hon skulle bedömas i en tävling… ”En mycket intressant klippning, vad är det för ras?” 🤣 Men hon är supersöt! ❤️

Storpudel är jättefina! 😍 Pudel överhuvudtaget är härliga.

Nu ska vi strax ut på runda nummer två här! 😀🐶💩

@Daemon Ingen utställningshund här heller. Nos, fötter och puff på svansen tänker jag klippa själv, och sen klippa ner honom rejält på salong några gånger per år.

Kram 🐘

Efter helgens långpromenader (10.000 steg i lördags och 8.000 steg i söndags jämfört med max 5.000 steg normalt) plus umgänge med stordottern och tvätta sex maskiner tvätt så var jag helt slut igår. Och idag.

Jag får liksom fysisk och mental baksmälla om det kör ihop sig för mycket. Har haft två tuffa jobbveckor också. Igår kunde jag knappt gå, det värkte i varenda cm av benen. Det blev korta rundor på gräsmattan bakom huset.

Idag blev det en längre runda på cirka 3.500 steg. Vi träffade tio personer och fyra hundar. Vi stannar upp en stund och tittar, sen fortsätter vi. En strävhårig tax med skraltig husse skällde på oss och då skällde Emil tillbaka. Då fick han en buff i bröstkorgen av mig.

Jag lever efter devisen att när folk beter sig illa så vägrar jag att spela på deras planhalva. Jag spelar fair. Alltid. Och min hund ska fostras i samma anda. Låt den andra hunden skälla - men du håller tyst!

Kom att tänka på stordottern när hon var cirka 3 år gammal. Hon kom hem från förskolan och kallade mig ”kärring”. Hon fick veta att hon levde. Ord är viktiga för mig. Hon stammade försiktigt: ”Så sa Tobias till sin mamma.” Och jag svarade: ”Vad Tobias säger till sin mamma bestämmer hans mamma. Och jag bestämmer att du inte säger kärring till någon”.

Det var ytterst sällan jag behövde ta i från tårna när mina barn var små. Men när jag väl gjorde det så stod de givakt. Båda två. Fortfarande tror jag att jag skulle uppnå samma effekt hos dem, trots att de är 24 och 26 år 🤣

Det sämsta man kan göra som förälder är att gapa och skrika på sina barn om allt de inte får göra. Det är bättre att direkt visa dem vad de får göra. Då tar en tillsägelse direkt när den väl kommer. Det känns som hunduppfostran är lite same-same.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Faktum är att det finns hästtränare som utbildat även människochefer. Det viktigaste de fick lära sig var att ge feedback , helst beröm, inom tre sekunder.
Det är så det blir bra chefer och det är så man tränar hästar:)

@Andrahalvlek Vi avleder vid hundmöten. Man själv är intressantare än den mötande hunden. Samma anda som positiv feedback. Man belönar det beteendet man önskar.
Kolla in Fredrik Steen, hundcoach. Sedan finns det många hundkurser att gå. Tror hunden behöver vara nåt halvår då.