Skriven av James Clear och inläst på svenska av Olof Röhlander. Jag kan dock inte gå i god för den än, den är bara placerad i min bokhylla.

Grundläggande i nykterheten är att etablera nya nyktra vanor, så att vårt undermedvetna med tiden glömmer bort våra vanor som är förknippade med alkohol.

Den här boken ska handla om en metod (atomic habits) som syftar till förändring. Så här står det om boken: ”En lättförståelig guide som gör goda vanor oundvikliga och dåliga vanor omöjliga.”

Kram ?

När jag läser dina inlägg Andrahalvlek tänker jag energi??

Har du alltid varit så fylld av energi eller kom den tillsammans med din nykterhet? I början när jag började skriva här på forumet samt läsa dina inlägg både i din egen tråd och i andras tänkte jag för att vara ärlig ”den människan kommer inte orka hålla på att skriva så här mycket” dessutom mellanchef, mamma, dotter mm. Men du är ju här och fortfarande lika energisk❤️
Du är fantastisk och du är så mån om alla som finns här på forumet❤️
Jag tänker att du känner till dina signaler för du berättar om höneblund och promenader??

Jag kommer troligtvis inte bli så energisk som du för det är inte min personlighet eller mitt mål men jag vill bli lika nykter som du??⭐️

Kram??

Det kan mycket väl bli så att du får massor av energi om du blir nykter Varafrisk. Jag tex, var väldigt energilös de sista åren när jag drack. Det blev en otrolig skillnad bara efter två tre veckor utan alkohol.

Kram ?

Ja, jag är energisk. Men jag är en jävel på att vila och slappa också ?

Jag brukar säga att jag inte kan göra något halvdant. Jag gör hellre färre saker men ordentligt. Nyfikenhet är min drivkraft, och den har gjort mig till hobbyexpert på min dotters olika handikapp, utmattningsdepression, nykterhet och mycket annat. Just nu försöker jag bli hobbyexpert på antiinflammatoriskt leverne. Sen hittar jag något annat ?

Jag behöver ha halvmycket att göra, men jag struntar fullständigt i att polera på ytan. På mina sociala medier hittar du inga skrytbilder. Pengar, status och prylar är totalt ointressant för mig, jag samlar på relationer. Korta, långa, djupa, ytliga. Man kan inte få för många relationer på olika plan.

Det är min personlighet. Och i nykterheten har bara min personlighet blivit förstärkt, liksom förädlad ? Det blir din också!

Kram ?

Kan bara hålla med VaraFrisk, full av energi, all in. Och jag fattar inte hur du hinner vara så aktiv härinne, men det är trevligt! Sen tror jag att du har en sund inställning dig själv och livet. Inte så mycket ältande, lite full fart framåt. En frisk fläkt.

Eftersom jag är impulsiv krävs inte mycket faktakoll innan jag tar beslut. Och när jag väl har tagit beslut så är det bara att tuta och köra. Älta ligger inte för mig alls. Min psykolog brukar säga så här: ”Du är snabb i tanken och hoppar liksom över problemen och går direkt på lösningen, men du måste förstå att inte alla hänger med då.”

Men det är rätt meningslöst att älta det man inte gjort. Om jag kör höger istället för vänster så kan jag ju aldrig veta vad som fanns till vänster, så varför ens fundera på det? Även om det som finns till höger inte var speciellt bra. Det finns säkert en annan avtagsväg längre fram som man kan prova istället. Så tänker jag.

I min 24-åriga relation med barnens pappa var det ett problem att vi var så olika. Skulle vi köpa en soffa så kollade jag på 1) hur mycket pengar kan/vill vi lägga, 2) vad kan man få för det? Om vi sen hittade tre soffor som stämde in på detta så valde jag den som var snyggast och bekvämast i kombination. Krävde inte många minuters funderande. Helst ville jag ha med mig soffan hem direkt också.

Barnens pappa däremot skulle kolla på alla soffor, även de vi inte hade råd med. Sen skulle han kolla i ytterligare fem butiker, söka på nätet, sukta efter det vi inte hade råd med, och sen skulle han fundera i några veckor. I slutändan kunde det resultera i att det inte ens blev någon soffa.

När vi kollade på hus var jag beredd att flytta in i vartenda hus, men något husköp blev det inte ändå för det fanns alltid något fel på huset enligt honom. Jag såg möjligheter, han såg problem. Lösningen blev att hyra hus, som vi sedan köpte efter några år och som han bor kvar i än i dag. Själv bor jag sen sju år tillbaka i lägenhet. Den första lägenheten jag tittade på, som också stämde med mina krav på storlek och hyra.

Långt inlägg för att komma fram till att jag tror att det är viktigt att man har lite koll på sin personlighet, hur man tänker, känner och relaterar till omgivningen. Om man går emot sin personlighet så begår man våld på sig själv, och det tror jag kan leda till ångest. Det gjorde det i mitt fall. Jag anpassade mig på ett sätt som gjorde mig sjuk, deprimerad.

Så ska jag leva med någon så måste det vara en person som gillar mig precis som jag är. Lev och låt leva.

Kram ?

Av Allen Carr. Den senaste i raden av mina insomningsljudböcker. 30 min innan jag somnar varje kväll lyssnar jag på alkisböcker. För att hjärntvätta skallen.

Oftast lyssnar jag aktivt i 30 min, konstaterar att nu blev det tyst, och somnar strax därpå. I värsta fall får jag myrkrypningar i benen och kan inte somna på flera timmar. I bästa fall somnar jag innan de 30 minutrarna gått.

Eftersom allt förstås inte fastnar, i alla fall inte medvetet, så lyssnar jag på samma böcker om och om igen. ”Skål ta mig fan” har jag nog lyssnat igenom 7-8 gg. ”The alcohol experiment” likaså. En tredje bok är ”Stop drinking expert - alcohol lied to me”. Och nu har jag en fjärde bok att alternera med.

Att jag lyssnar på engelska beror enbart på att utbudet av alkisböcker är större på engelska. Det finns inte så många ”faktaböcker” på svenska, utan mer böcker om livsöden.

Min hörförståelse på engelska har förbättrats enormt mycket det senaste året, som en bonus.

Just den här boken är ren fröjd att lyssna på, jag njuter verkligen av den brittiska engelskan ?

Kram ?

Nu har jag hyfsad koll på dotterns räkenskaper. Efterlyst en del papper och sen har jag skickat rubbet på ”remiss” till äldsta dottern och hennes pappa. De hittar nog felet som jag inte hittar. Hoppas jag. Trögboll.

På måndag lanseras nya sajter för alla tjejjourer i landet. (Inte alla kanske, men totalt 130 stycken i alla fall.) Vår lilla tjejjour är en av dessa och de senaste veckorna har jag jobbat med den nya sajten. I helgen blir det nog en hel del jobb med den, jag vill ju att det ska bli så fint som möjligt inför lanseringen. Alla användare ska läggas upp, och alla ska få info om hur de ska göra när de chattar och så vidare.

Det här tycker jag är jättekul, och det är en syssla som har hängt med mig länge. Min allra första hemsida gjorde jag för 22 år sedan till den lokala naturskyddsföreningen, som jag då var engagerad i. Äldsta dottern sov mycket när hon var nyfödd, så då bestämde jag mig för att lära mig HTML-koda medan hon sov. Många timmars jobb blev det, men så roligt det var ?

Sen dess har jag gjort en massa hemsidor, till andra föreningar som jag engagerat mig i, till mig själv, till min yngsta dotters olika handikapp etc. Sen kom facebook och hemsidor blev inte längre samma viktiga kontakt med omvärlden. Via min dotters hemsida har jag fått kontakt med folk i hela landet som har samma handikapp som hon har. Nu administrerar jag istället två grupper på fejjan med den inriktningen.

Någon HTML-kodning har jag inte hållit på med på länge. Nu finns det ju programvaror som hjälper till med sådant. Skriv texten där, bifoga en bild, länka till andra undersidor och så vidare. Men tänket bakom, strukturen, är förstås densamma. Jag är ju inte bara vetgirig för egen del, jag har en stark folkbildande ådra också.

Senast idag gjorde jag lite snabbt en manual till medarbetarna om hur man bokar videomöte via kalendern i outlook. Den manual som fanns tillgänglig var obegriplig. Jag fick verkligen anstränga mig för att förstå hur man gjorde. När jag väl förstått berättade jag för andra med enklare ord, och skärmdumpar. Förstår inte hur jag skulle överleva utan skärmdumpar.

Sen kan jag märka att det blir liiiite svårare med åren. Jag kan inte räkna antalet programvaror jag har lärt mig under min snart 29-åriga karriär på min arbetsplats. När jag gick i skolan 1990 använde jag elektrisk skrivmaskin. När jag började jobba 1992 var det datorer för hela slanten. Jag minns när e-posten kom till oss 1997, precis innan jag skulle vara föräldraledig med min äldsta dotter. Vi tittade på varandra på jobbet och sa: ”Måste man kolla e-posten varje dag?”

Sen dess har teknikhjulen inom datorernas värld bara snurrat snabbare och snabbare. Vi hinner inte lära oss ett system innan det är dags för något annat, hela tiden nya grejer. Och nu senast ett helt nytt sätt att boka och delta på videomöte alltså. Från en vecka till en annan. Är man långledig så är man helt off när man kommer tillbaka.

Jag är förändringsbenägen, jag skulle bara vilja pusta litegrann emellan varje systemförändring. Och jag har kollegor som sliter sitt hår, och de är då ett tiotal år äldre än jag. Så jag står kanske i början av den tekniska nedförsbacken nu, när motståndet bara blir större och större. När jag inte griper mig an varje förändring med lika stor lust.

När jag introducerar nya medarbetare, som är strax över 20 år, så är det swop swop och sen är de igång. Och jag tänker att så länge jag kan lära ut, så har jag ju hyfsad koll på läget. Jag har haft chefer historiskt som chefat utan att lära sig systemen, och deras trovärdighet blir minimal i längden. En chef kunde inte svara på e-post, han läste dem och sen kom han personligen till en och svarade. Det finns ju en skamfaktor i detta också, att vara chef men inte behärska allt. Vem ska man fråga då liksom? Vikarierna? Knappast.

Och inte heller idag har alkohol fått plats i mina tankar, mer än när jag tittar in här. Trots att det är fredag. Istället ser jag fram emot kinamat om en stund ?

Kram ?

Det verkar som det inte får så mycket plats, alkoholen alltså. Det är som du säger, att man liksom kan bli helt off på några dagar i den världen. Nu e jag inte nåt dataproffs direkt, men bara alla möten med både jobb o skolan gör mig rätt matt, information, information, information. Nåväl nu tar vi helg, ha det bäst

Kvällspromenaden kompletterade lunchpromenaden och totalt fick jag ihop 13.337 steg idag. Trots att jag tillbringat flera timmar framför datorn. Halvvägs klar med hemsidan, resten får vänta till imorgon. På måndag ska den lanseras ihop med moderföreningen och 130 underföreningar. Rätt så mäktigt.

När jag håller på med sådant kan jag knappt hia mig. Det är så roligt, blir så fint, och jag ”ska bara” hela tiden. Lite till, bara lite till. Så det kan bli många timmar i sträck om man inte passar sig. Brukar därför sätta max två timmar som gräns, sen är det paus eller dags att göra något annat. Jag brukar säga att det är med hemsidor som med snöskottning, det finns alltid någon hörna man kan pilla lite extra med. Man blir aldrig helt färdig. Good enough är fullt tillräckligt måste jag påminna mig själv om. Även roliga saker slukar energi.

Dottern ville ha räkmacka till middag. Jag tycker lite synd om henne med tanke på colarestriktionerna, men eftersom jag måste vara hård på den punkten så är jag lite mjukare på andra. Klart hon skulle ha en räkmacka. Men det fanns ingen räkmacka, de var slut. Så istället blev det en smörgåstårta för 2-3 personer. (Smörgåstårta är det enda undantaget från hennes autistiska sätt att äta maten strikt uppdelad.)

Då kan man tänka sig att även mamman får smörgåstårta till middag. Men icke, dottern får äta smörgåstårta till middag i tre dagar istället. Den klarar sig nog bra i kylen. Till mig själv köpte jag två kycklingspett i glace och en bit hård tapasost från Spanien. Mums ? Mycket godare än smörgåstårta faktiskt.

Nöjd med stegen, nöjd med hemsidan, nöjd med maten, och nöjd med att dottern lyckats hålla sina colarestriktioner i snart tre veckor. Heja oss!

Kram ?

Det är ingen slump att undantaget är smörgåstårta! Det är ju, när den är bra gjord, gudomligt! Du jobbar på bra med stegen också. Låter som en härlig Lördag!

Jag suger på good enough. Suttit hela kvällen med hemsidan också. Plus större delen av dagen. Träsmak, ont i ryggen och huvudet. Ska bara, lite till... Tur att jag inte tycker mitt jobb är riktigt lika roligt, då hade jag jobbat mycket onödig övertid ?

Min dotter är mer förtjust i smörgåstårta än jag är, så jag kunde lätt avstå faktiskt. Men det är otroligt märkligt hur hon har valt ut det som enda undantaget mot annars strikta matvanor. Mer röra och gegga får man ju leta efter. Och hon äter grönsakerna på också, ruccola och hela kitet. Hon äter aldrig grönsaker annars, mer än röd paprika och tomat ibland. Det enda hon ratar på smörgåstårtan är kokt ägg och syltad rödlök, det får mamma.

Egentligen är det nog räkorna som lockar mest. Hon kan till och med äta grovt bröd, bara det finns räkor på. Den ungen upphör aldrig att förvåna mig, på ett positivt sätt.

Kram ?

Totalt cirka 14 timmar tog det under helgen, och lika mycket för några veckor sedan. Men nu är jag klar, och det blev bra! Ska bli spännande att höra vad de andra i tjejjouren tycker om den nya hemsidan, som släpps imorgon. Ska bli lika spännande att spana i alla de andra 130 jourernas hemsidor.

Ingen optimal uppladdning inför en ny arbetsvecka, men jag har åtminstone söndagkvällen ledig. Stel som ett kassaskåp, men en rask kvällspromenad och ett varmt bad ska nog lea upp mig. Inte hunnit så mycket annat i helgen. Till och med tvätten struntade jag i. Får boka en ny tid.

Kram ?

Så är det ju när man håller på med saker som man tycker är kul. Klockan går som en elvisp och man vill bara fortsätta och fortsätta. ? Ungefär som när jag är ute och fiskar. Lite krämpor av dålig sittställning mm är smällar man får ta. Det är det värt. Har du hunnit äta något? Det brukar jag ” glömma” bort när jag håller på med något som jag tycker är jättekul. ?. Kram

Nu har jag läst ikapp mig även i denna tråd ?. Vad ska jag göra nu liksom?! Haha, får kanske skriva lite mer i min egen tråd..

Idag har jag varit nykter i 2 veckor/15 dagar ?. Det känns bra och rätt, även om man får lite svackor i tankarna ibland.

Kram Mamsen

Smörgåstårtan räddade helgen för dottern, och själv åt jag kallrökt lax på fröbröd x 2. Det äter jag varje dag till lunch annars, tröttnar aldrig. Osaltade cashewnötter till mellanmål.

Mat och steg har haft fortsatt prio, förutom hemsidan då, men inget annat. Inte en enda höneblund ens!

Känner mig jävligt nöjd. Kreativt arbete med tydligt resultat är min grej.

Kram ?

Då är du fullt uppdaterad på när mina inlägg slutade fokusera på att inte dricka, och handla om helt andra saker istället ?

Ja, nu vill vi att du börjar skriva i din egen tråd lite flitigare ?

Kram ?

För att citera min yngsta dotter: ”Herregud”. Vi har -11 och jag minns inte när vi hade så kallt senast. Minns några vintrar i början på 00-talet då vi hade -20, men annars brukar omkring -7 vara det kallaste. Det kändes som att åka omkring med en igloo när jag skulle lämna dottern på sitt jobb. Slet som ett djur för att få väck den värsta isfrysna snön på rutan.

Endast 35 min kvar av Ajvideboken nu och det är knappt jag vill sluta lyssna. Men morgonpromenaden i iskyla gick av bara farten åtminstone. Nu ser jag fram emot upplösningen på lunchpromenaden.

Kram ?

20 timmar senare har jag lyssnat klart. Jag kommer att sakna Siv, Alva, Anna, Berit, Max, Johan, Maria och Marco. Johan Ajvide Lindqvists senaste bok ”Vänligheten” är en bok om vänskap och accelererande kollektivt hat. Med lite övernaturliga inslag förstås, men det blir aldrig skräckläskigt. En fantastisk skildring av samtiden. ”Det människor är räddast för är rädslan.”

Kram ?