Måste ha gått ner också. Jag brukar bli lite yr när jag kliver ur badet, men nu blir jag så yr att jag måste sätta mig en stund. Yes!

Kram ?

Har du kollat vilopulsen? Min gick ner markant när jag började motionera. Riktigt nice, då den var alldeles för hög innan dess.

Kram

Har ingen aning om vilopulsen jag hade tidigare. Tyvärr. Om inte mitt armband mätt det på något sätt. Den mäter sömn, men det tar jag med en nypa salt.

Kram ?

Mäter den sömnen så borde den mäta pulsen. Från min ”klocka” ( som är parkopplad med mobilen) kan jag se massor av olika trender på allt möjligt. Riktigt häftigt faktiskt. Jag fick min ”klocka” i februari förra året när jag fyllde år, och jäklar vad mycket det är som har förbättrats sedan dess.? Vilopulsen var svinhög i början, och då hade jag ändå varit nykter i 1 månad.? Man kan parkoppla den med vågen också, så får man ännu mer parametrar, men där går min gräns tror jag. ?

Min klocka heter Apple Watch 3.

Kram

I alla fall jämfört med Apple Watch. Kinesiskt krafs. Låååååååång batteritid och mäter stegen korrekt. Jag valde den för batteritiden, vi snackar 2 veckor. Magiskt bra. Såg att den mätt puls, men jag har inte så många siffror historiskt att jämföra med. Det som mätts är när jag råkat få igång pulsmätningen av misstag. Den lever lite sitt eget liv ?

Den puls-siffra som är vanligast förekommande är omrking 74-76. Det är väl rätt så hög vilopuls? Däremot såg jag att mängden djupsömn har dubblerats från 23 min till 45 min i snitt per natt sen i somras. Men det tar jag med en nypa salt som sagt.

Kram ?

Just nu lyssnar jag på boken ”1%-metoden” av James Clear, som tydligen är en guru på att förändra vanor och beteende. Boken är inläst av Olof Röhlander. I boken drivs tesen att små förändringar varje dag ger stora resultat i slutändan. Och författaren har verkligen själv upplevt vilken enorm skillnad som förändring av vanor kan göra.

James Clear menar att det finns tre viktiga pusselbitar vid varje förändring av en vana: 1) tydlig målbild, 2) tydliga strategier, 3) identifikation med de nya vanor man anammat.

Ett enkelt exempel:
1) Målbild: Springa Göteborgsvarvet.
2) Strategi: Löpträna minst 3 gg/v och växelvis träna på ökat tempo och längre distanser.
3) Identifikation: Jag är en löpare.

En målbild är inte tillräcklig, menar han. Den kan vara orealistisk (NY Marathon istället för Göteborgsvarvet) eller svåruppnådd (bygga muskler tar lång tid). Då är strategierna väldigt viktiga - vad måste jag göra varje dag för att stegvis ta mig mot målbilden? Identifikationen är i sin tur viktig om man vill behålla sina goda vanor, annars kanske man slutar löpträna helt direkt efter Göteborgsvarvet.

James Clear menar också att varje vana, bra eller dålig, bildar en vanekedja i fyra steg: 1) signal, 2) behov, 3) reaktion, 4) belöning.

Ett enkelt exempel:
1) Du kommer in i ett mörkt rum.
2) Du ser ingenting.
3) Du tänder lampan.
4) Det blir ljust i rummet så att du ser vad du gör.

Det här går att applicera både på nykterhet och kost och motion mina vänner! Nu ska jag klura på hur jag kan implementera det här tänket på dotterns colavanor ?

Kram ?

Faktum är att det känns mer och mer naturligt att planera promenader efter resten av dagen. Ikväll hinner jag inte med en kvällspromenad eftersom jag ska göra något annat. Så det fick bli långrunda på lunchen istället, så jag är uppe i 11.523 steg nu. Istället kan jag jobba ända fram till det andra jag ska göra ikväll. Och då kan jag lugnt göra det jag ska göra ikväll utan att tänka på att jag måste promenera.

Kan verkligen rekommendera boken! Jag får nog lyssna på den några gånger så att allt fastnar.

Kram ?

Har du läst boken: Lev livet fullt ut av Eckhart Tolle?
Du har haft så bra boktips tidigare, och jag började lyssna på den igår kväll när jag lagt mig som insomningsbok, som jag förstår att du också gör. Den var så oootroligt seg... men tänker att den kanske är värd en chans. Ska tydligen ha förändrat folks liv ( om man nu vill tro på det) Behöver höra om nån lyssnat/läst hela så jag vet om jag ska genomlida början så att säga.

Anonym26613

Tack för boktips! Har tänkt på att börja lyssna på ljudböcker. Vissa säger det kan lindra ångest. ??

Tack för att du hälsar på mig så ofta och peppar! Jag börjar må bättre ❤? Du gör skillnad här!

Kram ?????

Eckhart Tolles bok ”Lev livet” har jag inte läst. Jag är kräsen med självhjälpsböcker, de får inte vara för populistiska och inte för krångliga och trista. Men boken ovan kan jag verkligen rekommendera som sagt.

Kram ?

Varken titeln eller författaren faktiskt. Jag har alltid flera böcker på gång, men numer lyssnar jag nästan enbart. I bilen, på promenaden, när jag diskar och lagar mat, innan jag ska sova. Många timmar böcker blir det ? Får rejäl valuta för mitt medlemskap hos Storytel.

Kram ?

PS. Hagforsserien av Ninni Schulman kan jag rekommendera! Sju böcker. Deckare.

Minns hur du mådde när du hade 80 nyktra dagar, ha det som målbild, fundera ut vad du behöver göra varje dag för att uppnå det. Det ÄR inte omöjligt. Du är värd ett bättre liv, med större lugn, tacksamhet, nöjdhet, glädje ❤️

Kram ?

Och säger heja till din energi och dina promenader, vad stark du är.
Jag har också svårt med självhjälpsböcker... ofta får jag självhjälp av helt andra böcker. Typ Sommarboken av Tove Jansson.
Agota Kristofs böcker är också enastående trots smärtsamma.
Ska försöka komma med ett roligt boktips också. To Be Continued. Kram ?

Så heter en bok som du kanske borde läsa Se klart ? Fast det var väldigt många år sedan jag läste den, och jag har blivit mycket klokare sen dess. Och vet du, det har du också. Till och med du har blivit lite mer chill ? Nykterhet är magi! Vi har lärt oss att både gasa och bromsa, växelvis. Man kan vara all in, och vila däremellan. Det är receptet på en god kaka, eller smoothie snarare.

Ikväll tillagade dottern fläskpannkaka. När jag la upp en portion på hennes tallrik så höll jag på att dö av sug. En kort stund. Sen la jag tre bitar fläskpannkaka i varsin matlåda till henne och värmde min hårt kryddade kyckling och till det åt jag vitkåls-rödlökssallad med olivolja/äppelcidervinäger, franska kryddor och svartpeppar. Jag blev mätt, och nöjd. *klapp på axeln*

Och du Mic, en dag är hanterbart. Hela tiden, bara en dag. Nedstämdheten och rastlösheten och uppgivenheten du känner nu är abstinens. Det är alkoholdjävulen som skriker efter sin drog. Han tystnar snart, svält ut honom.

Kram ?

Bra att du började snusa igen. Ett helvete i taget. Viktigast först - vara nykter!

Sömnen kommer att bli bättre. Kanske inte bra, men bättre. Du måste försöka släppa din oro för sömnen, den får bara motsatt effekt. Ju mer stressad du är över att inte få sova, desto svårare får du att somna. Det finns massor av sömnmeditation på Storytel! Det är nog den vana du behöver prioritera. Bara göra, göra, göra utan att utvärdera. Ibland går det bra, ibland skit. Det får gå som det går.

Kram ?

Min sömn är inte heller wow, men den är numer åtminstone hyfsad. Senaste dagarna har jag dock haft jättesvårt att somna. Det är inget medvetet som stör mina tankarna, det är bara svårt. Vänder och vrider på mig, runt, runt, runt. Men jag tänker att det nog beror på månen, eller hormoner, eller något annat.

När jag väl sover så sover jag stundtals som en stock. Tiden har inte blivit längre, men andelen djupsömn är längre. Från 23 min till 45 min på ett halvår. Tidigare såg det ut som jag var vaken långa perioder under natten. Det är mitt stegarmband som även loggar sömnen, och den utgår väl från hur länge jag ligger stilla. Själv utgår jag från att när jag vaknar ibland så är jag helt stel i kroppen, då har jag legat helt still i en ställning länge. Att jag vaknar för toabesök två gånger per natt är jag van vid, men så länge jag somnar om är jag nöjd.

Så allt är relativt. Man får vara glad över det lilla när det gäller sömn. Riktigt god sömn är nog en utopi för många av oss, men den kan helt klart bli bättre för de flesta av oss.

Själv behöver jag: 1) vara färdigtränad senast kl 20, 2) lägga mig senast kl 22 och släcka senast kl 23, 3) använda ljudbok som insomningrutin, 4) inte kolla på mobil och padda efter kl 21.

Det är på punkt 4 som jag är återfallsförbrytare. Håller ut några kvällar, men sen är mobil och padda tillbaka i sängen igen. Men man blir ju aldrig klar - det finns alltid något annat att glo på. Måste skärpa till mig på den punkten, för sömnens skull. Alla kvällar i veckan, även helger.

Tänker på James Clears bok om vanor. Han menar att om man har något man vill sluta med så ska man istället försöka börja med något annat, som känns som en vinst. Och att ordvalet spelar stor roll. Om jag tänker ”Jag får laga mat till min familj” istället för ”Jag måste laga mat till min familj” så blir det skillnad i min inställning till sysslan. Och ska jag låta bli mobil och padda i sängen så är ju böcker nice. Har en hög böcker liggande på nattduksbordet.

Det får bli min nya nöta-rutin, ingen mobil eller padda efter kl 21. Shit, det blir svårt i längden,

Kram ?

Jag minns det. Det var första natten jag sov okej efter alkoholstoppet. Sen var det hit och dit, olika från dag till dag, men sakta men säkert sov jag bättre och bättre de flesta nätter. Tricket är som sagt att acceptera. Allt blir som det blir. Okej, okej, okej. Oro för sömnen har enbart motsatt effekt. Sömn är en icke-prestation, det går inte att prestera sig till. Det handlar enbart om att bli så avslappnad att hjärnan vågar släppa taget.

Kram ?

Det sitter mer och mer automatiskt att jag ska få ihop mina dagliga 12.000 steg trots andra åtaganden.

Idag skulle jag till jobbet en stund innan lunchtid. Parkerade rätt långt bort och fick nästan ihop steg motsvarande en lunchpromenad på att gå till och från bilen.

Ikväll skulle jag hämta en sak som jag har beställt. I mitt tidigare liv hade jag tagit bilen. Nu hängde jag på mig en rygga och promenerade fram och tillbaka.

Totalt 16.181 steg idag, utan speciellt mycket insats. Allt man övar på blir man bättre på. Göra, göra, göra är det bästa sättet att nöta in en ny vana enligt James Clear.

Det bästa sättet att bli av med en ovana är att dölja och försvåra. Lägga mobilen i ett annat rum, inte ha alkohol hemma, säga till sig själv att ”visst får du ta en kaka men först måste du äta ett äpple” osv.

Kram ?

... receptet på bra nog, ja men vad mycket bättre vi har blivit på de livsviktiga reglagen.
Det går inte att komma ifrån att tänka på hur vi hade fixat det här pandemiåret med alkohol och utan varandra och forumet. En erfarenhet som kommer att ha betydelse för livet! Bra knatat. Fick endast ihop 6000 idag. Mina steg är avgörande för hur min vikt segar sig ner. Just nu är jag dock extremt chill vad gäller den, känner tillförsikt! Kram ❄️

Ha kakan och inte ha kakan...

Ja det är väl det som är ett av bekymren, att man både vill och inte, och tror det går... att gå bredbent på båda sidor vägen samtidigt. ?

Tror det är jätteviktigt att samtidigt lära sig vara snäll med sig själv oavsett hur det går. Även om misslyckanden inte är sunda så definierar de inte oss.