@Vjlo Japp, det är på gott och ont tycker jag. Samtidigt som det ju är kul att få många”gilla” + att man ser att inlägget är läst, så är det mindre kul att få inget ” gilla ”. Man får väl helt enkelt svara på inlägget med en emoji, eller annat i stället. Och då ser ju även vederbörande vem som har ” gillat” ens inlägg. Ha det gött!

Oj, vilken sovmorgon jag tog. Vaknade 11:59 😳 Tur att ni jobbar på bra här utan mig 🤪 Och vilken tur att jag var lite ihärdig med att få ordning på min inloggning så att jag till slut kom in kl 00.15.

Det är verkligen inte likt mig att att vakna SÅ sent. Jag blev helt chockad, for upp ur sängen som en vilsen höna. Så länge brukar jag ju inte sova längre, det ”normala” numer är halv niotiden på helgerna. Vi ska införa en ny frukostvana för yngsta dottern inför flytten, toast, som jag skulle lära henne idag på morgon. Nu blev det mest ”vi gör det imorgon, jag fixar din frukost nu.” Hon har ju varit vaken i flera timmar, har bara stängt min sovrumsdörr för att inte störa mig. Sötnöt ❤️

Jag har en promenad- och fikadejt inbokad med en kompis om en stund och måste snabbt äta själv, få i mig lite kaffe och djupandas så att den här stressen inte följer med mig hela dagen. Det är ingen fara, jag sov längre än jag tänkt mig, jag har inte missat något, allt löser sig, alla planer kan ändras om man behöver. Ni ser att jag håller pepptalk med mig själv 😂

I will be back! Förstås.

Chill helgkram 🐘

Idag fick jag på mig mina relativt nyinköpta utebyxor, tjoho! I TVÅ storlekar mindre än mina gamla utebyxor. Och då fick jag inte ens igen dragkedja och knapp på mina gamla utebyxor när jag började den här kost- och motionsresan. Känner mig otroligt nöjd, tänker gå runt som en mallgroda hela helgen 🐸

En rätt så lång runda blev det ihop med min kompis och yngsta dottern idag. Sen hade alla fikaställen vi besökte stängt. Dåligt. Är det någon gång de ska ha öppet så är det ju på lördagar. Åkte istället till Maxi och köpte den numera sedvanliga smörgåstårtan till dottern, som hon nu äter till middag i tre dagar.

Till mig själv köpte jag glutenfria kex, chark, ost och osötad marmelad med fikon och äpple. Det får bli min lördagsmiddag framför tv:n. Imorgon ska jag laga kikärtsbiffar till mig själv, i storkok så det räcker halva veckan. Mina hemlagade kikärtsbiffar är tusen gånger godare än halvfabrikaten som jag har provat. Men det är ju så med all mat och bakverk, det hemlagade trumfar alltid halvfabrikaten.

Det återstår cirka 4000 steg innan jag har uppnått dagens stegmål, så en runda till blir det för mig innan middagen. Vi hade tur med vädret tidigare idag, men just nu regnar det. Det bekymrar dock inte mig, jag går ut även om det regnar. Under den tid jag var sambo med älskade pudelpojken lärde mig att gå ut i ur och skur. Man ångrar aldrig en promenad oavsett väderlek.

Kram 🐘

@Torn Kan bara hålla med vad det gäller ”gilla”-funktionen. Dels är det lite dysfunktionellt att jaga ”likes” för individen, och för dem som inte får så många likes är det väldigt destruktivt. Vi får blir duktigare på att faktiskt kort kommentera istället när vi gillar något inlägg. Gillar verkligen din profilbild Torn, den är klockren!

Kram 🐘

Idag blev det promenad och restauranglunch med min mamma och yngsta dottern. Tar alla chanser att slippa laga middag 😉 Det här fick bli mitt sätt att gratulera min mamma som fyllde år för två veckor sedan. Bättre sent än aldrig.

Jag vet ju att hon inte gillar att fylla år. Jag minns inte att vi någonsin har haft kalas för henne, varken i barndomshemmet eller senare. Tråkigt nog tror jag att det bottnar i att hon inte vågade ha den typen av begivenheter pga min pappas drickande.

De hade inget umgänge alls, inte ens med släkten. Hon skämdes för hans drickande, och hon visste aldrig hans ”status”. Hon hade och har inga nära väninnor alls, av samma anledning. Det kan vara sorgligt ensamt att vara medberoende, både för partner och barn. Fuck alkohol som skapar så mycket misär 😡

Precis som min dotter vill min mamma gärna gå till samma restaurang varje gång. Hon vet då ungefär vad som ska hända och hon kan lägga energin på samtalet med mig. Våra samtal blir mer och mer lättpratade. Det är verkligen med äldre människor som med små barn - för att uppnå kvalitet på umgänget krävs kvantitet.

En gång är en gång, två gånger är en vana. Kanske har vi nu byggt en skranglig vana med våra söndagsmiddagar. Kanske ska jag verkligen anstränga mig att fortsätta med den vanan även när yngsta dottern flyttar, så att vi åtminstone sammanstrålar en söndag varannan månad. Promenerar, lunchar, promenerar hem igen. Ingen ansträngning för någon, mer än promenaden då 😉

Nu blir det som vanligt tvätt, men det är tydligt att Corona påverkar även mängden kläder i tvättkorgen. Jag drar inte ner lika mycket kläder. Jag byter ju dessutom om till träningskläder flera gånger per dag, men jag byter inte längre träningskläder varje dag eftersom det bara är jag som drabbas 😂

Det är mer okej att ha några stycken tröjor att alternera mellan under veckan, jag behöver inte byta kläder varje dag. Bra, det sparar mig tid och det sparar miljön. Min bensinräkning är halverad - och det sparar mig också tid, och det sparar miljön.

Som vanligt är jag gräsligt positiv och om ingen annan kan se något positivt med den långt utdragna pandemin, så måste förstås jag hitta en massa fördelar. De flesta handlar om mer fritid pga mindre resor, vilket också gynnar miljön i slutändan. Och hur vår jord mår är grunden till allt, så miljöargument håller jag högt. Kan inte se mig själv flyga till Stockholm och gå på kurs med övernattning på hotell igen. Varför skulle jag göra det? När jag kan kursa sittande vid mitt köksbord? Slipper dessutom utsätta mig för fulla och dryga branschkollegor 😉

Visst ska vi träffas igen, det behövs för att ge inspiration och energi och stärka gemenskapen. Men vi kommer garanterat att träffas färre gånger per år. Och det är bra, tycker jag.

Kram 🐘

Åh vad det låter mysigt tycker jag😍 Du, din dotter och din mamma. Den traditionen får du hålla hårt i! Ingen som hade snott tvättiden i dag då😂 gött. Nä, jag måste lägga mig, är trött nu.De här 12 timmars jobbdagarna blir man inte pigg av direkt.
Tänkte mest bara hälsa på dig och ”lajka” ditt inlägg

Kram. 👍

@Torn Ja, det får nog bli så att vi håller kvar den traditionen även när dottern flyttar ❤️ Näpp, idag var tvättstugan tom när jag kom dit 😂 Två ynka maskiner blev det bara, efter två veckor. Vissa söndagar tvättar jag sex maskiner, och det finns två maskiner att tvätta i samtidigt. Så dagens tvätt kändes plättlätt.

400 nyktra dagar har jag uppnått idag enligt min nomo-app, tjoho! 🥳🥳🥳🥳 Och 500 nyktra dagar uppnår jag i slutet av juli, tror jag. Matte är inte min starka sida 😉 Men jag är helt säker på att jag kommer att uppnå även 500 nyktra dagar, och många fler.

Kram 🐘

Idag blev det ketchupeffekt, *blaff*

Efter flera månaders tomtesteg och väntan, väntan, väntan (på andra förstås) var det dags att knyta ihop säcken. Voilà! Färdig plan. Som jag dessutom kunde fullfölja efter att ha fått okej från olika håll. Pust.

Det jag håller på med dagligdags är rekrytering och schema. Det vi har gjort nu är en rätt så radikal schemaändring där typ alla anställda berörs. Från ax till limpa, rubb och stubb. Förankra, bollplanka, förhandla och informera, informera, informera, och slutligen verkställa. Alla ska känna sig lyssnade på, alla ska känna sig sedda, alla ska uppleva sig informerade. Väga varje ord på guldvåg, tänka taktiskt, rättvist och empatiskt.

Allt detta har upptagit delar av min hjärna i flera månader. Nu är jag färdig. Nu är det hög tid att bita tag i nästa godbit: Sommarrekryteringen. För 15:e året i rad.

Men först ska jag pusta lite. Rensa mina mail, städa på datorns skrivbord. Allt ligger i ett gytter nu, hittar ingenting. Jag ska också tillåta mig att känna mig nöjd. Lika nöjd som en flockledare för en elefanthjord.

Jag brukar likna mina arbetsuppgifter vid en flock kossor. Jag måste fösa alla framför mig, ingen får smita utan alla måste in i fållan till slut. Men elefanthjord är lite tjusigare 😉 Mitt arbete är som en kombo av domino och pussel. Alla bitar passar när man har provat tillräckligt många olika sätt.

Kram 🐘