Grattis till tid!🐩🐩🐩🐩-hundra dagar😃..Bra jobbat..Tänkte också på det du skrev i Torns tråd, att ha en forum-träff i södra delen av landet. Det hade varit spännande..Vi får se..Hoppas det går fint med din dotters flytt sen..Kram..🤗🤗

Hu, det kryper närmare. Flytten alltså. Min hjärna har redan börjat planera hur vi ska göra rent praktiskt den första veckan efter flytten, då dottern är mitt ”ansvar”. Jag tänker att jag tar ledigt på eftermiddagarna, hämtar henne på daglig verksamhet kl 15, kör till boendet och lagar mat och äter där, hänger kvar en stund och sen åker vi hem och sover. Kan nog vara en bra start för oss båda. Hon flyttar ju lör 10/4 så hela den helgen blir det ju fullt ös på plats. Vi behöver nog båda landa litegrann efter den intensiva helgen.

Jag vet ju inte hur hon reagerar heller, jag kan bara göra en plan utifrån hur jag tror att hon reagerar. Överväldigande. Jag vill hellre att hon tjatar om att vara där än att pressa henne att vara där så mycket som möjligt i början. Jag kan ju inte fråga henne heller, för hon förstår inte sitt eget bästa i alla lägen. Hon kan svara ”ja” medan alla andra signaler skriker ”nej”. Då måste jag bryta och se till att vi avviker. Hur arg hon än blir. För hennes eget bästa.

Idag fick vi inbjudan till officiell invigning den 31/3. Vi fick också frågan om dottern vill delta som statist i en reklamfilm som husbyggarna vill filma. De ska möblera upp en lägenhet och gemensamma utrymmen och sen ska de filma, för att kunna använda filmen som reklam när de vill bygga fler LSS-boenden. Det tackade jag ja till. Dottern älskar att stå i fokus, och hon kan inte få nog av bilder och filmer på sig själv. Den filmen lär vi få se 24/7 i flera år framåt 😂 Hon ska filmas ihop med en gammal skolkompis som hon gillar jättemycket, och det lär funka galant. Bara vi får komma dit en stund innan så hon hinner ”känna in rummet”. Betalt får hon dessutom!

Nu är det skarpt läge för att fixa bredband, hemförsäkring och göra adressändring också. Shit, det är snart april 😳 Det här har jag vetat om i över ett år, men nu är det snart dags. Inte konstigt att skallen är helt proppfull av dessa tankar.

Annars rullar det på med kost och promenader. Det känns som jag har hamnat lite på en viktplatå, men det är helt normalt. Ändrat lunchpromenaden litegrann så att jag får mer uppförsbackar för flåsets skull. Fortsatt värk i benen när jag ska sova ibland. Får nog överväga att boka tid hos vårdcentralen och se om jag kan få någon hjälp. Det finns ju tydligen någon medicin som kan hjälpa när man gjort allt annat typ. Det är ju något med nerverna i benen. Liniment och magnesium hjälper oftast, men inte alltid. Och nu har jag ju promenerat så pass länge på samma nivå att det inte borde fresta på benen.

Sov som en kratta natten som gick, hoppas på bättre nattsömn i natt. Om min hjärna kan sluta planera flytten, eller åtminstone inte blanda in mig i planerna just i natt. Allt löser sig, det är några veckor kvar. Alla år med dottern har lärt mig att inte oroa mig alltför mycket. Allt vi gått igenom ihop har känts tufft innan, ovisst och svårt, men allt har löst sig. Inte alltid direkt, men efter ett tag åtminstone. Även det här kommer att bli bra. Det får ta den tid det tar, vi har inte bråttom.

Kram 🐘

Mycket nu. Tänker att det är megaprojekt (i hamn) på jobbet, och mega-max projekt med din dotters flytt som är minutiöst planerad men innebär givetvis en massa överraskande känslor- också. Att det kan vara bra att zooma ut och se vilken betydelse den här tiden har, som du kämpat med- och för- din dotter. Nu är ni snart framme i den där självständiga tiden som är målet för precis alla barn. Då vi kan känna yes, vi klarade det.
Det finns stunder av backlash och du är säkert förberedd på det som på mycket annat. Men i ett hopp över ett stup finns en liten, liten centimeter när man hänger i luften och innan foten landar på andra sidan. Tänker på dig!

Tack för omtanken @Se klart ❤️

Jag försöker att göra som jag alltid har gjort med dottern. Planera och vara i nuet, växelvis. Allt med henne kräver planering, men att leva med henne kräver närvaro i nuet. Om jag planerar noga får hon bättre förutsättningar att klara av nuet. Hon lever verkligen nu, nu, nu, samtidigt som hon är långt fram i tanken och vill veta vad som ska hända imorgon, om en vecka, om en månad osv. En kalender och whiteboardtavla är nödvändigt. Det som står i kalendern och på whiteboardtavlan gäller.

Hennes pappa kan däremot inte stava till ordet planering. Han tycker att jag överplanerar, och att jag fört över detta beteendet på båda våra döttrar. Tack och lov säger jag. Sin pappas oförmåga att planera, komma i tid och hans ständiga glädjekalkyler och dubbelbokningar är inget beteende jag önskar någon av mina döttrar. Vi är väldigt tydligt tre mot en i vår familj om man säger så.

Därför är jag glad att första veckan på boendet är ”min” vecka. Då gör jag som jag tror är rätt, lägger ribban. Sen får han göra som han tror är rätt ”sin” vecka därpå. Därför tänker jag inte säga någonting till varken honom eller dottern om mina planer än. Det berättar jag först när det väl är dags för flytten 10/4.

Barnens pappa är ju inte dum, och han är en snäll och klok man, så han vet ju att jag agerar i kulisserna. Han tycker egentligen att det är mer än okej, men för syns skull måste han muttra och sätta sig lite på tvären. För att våra olika roller alltid har varit så, det är ett mönster som hänger med.

Och dottern far inte illa av att vi agerar olika, hon är så van vid det. Hon vet att vissa saker gäller hos mamma och andra saker hos pappa. Jag lägger mig lite lika i vad de två gör under pappaveckorna som han lägger sig i vad jag gör under mammaveckorna. Skulle det komma till sin spets, eller om jag misstänkte att hon for illa, så är det i slutändan jag som bestämmer eftersom jag är god man för henne. Det vet han om.

Kram 🐘

Instämmer med Se klart. Väldigt mycket för er nu. Sen är det ju så att du kunde ju inte adressändra och fixa hemförsäkring för ett år sedan. Vissa förutsättning måste ju finnas på plats först. till exempel att kontraktet är underskrivet och att bygget är klart. Det blir per definition mycket på en gång nu. Du tycker hjärnan kan drömma utan dig nu. Kan du sova utan din hjärna? Om jag hade varit i dina kläder nu hade jag använt min hjärna till tusen för att planera varenda detalj. Ungefär som du gör :D Och tänk vad skönt att slippa vinet mitt i allt detta.

Kram!

Idag har jag och dottern shoppat lite. En fotpall med förvaring, ett pyttelitet soffbord i två delar och en dörrmatta som dottern själv valde med texten ”Välkommen - dagen är ändå förstörd”. Och bannemej tror jag att hon förstår att det är humor, hon såg riktigt full i fan ut. Egentligen ”ska” hon inte förstå ironisk humor, men hennes pappa har drillat henne hårt på det området.

På tal om humor så har ju äldsta dottern börjat brodera. Idag såg jag en bonad som vore en perfekt present till hennes pappa, tyckte jag. Det stod ”Planering är a och o” fördelat på två rader, och sen fick inte ordet ”planering” plats på första raden så den sista bokstaven g fick liksom broderas inklämt strax under resten av ordet. Jättekul present till honom tyckte jag 😂 Hans svar på det var ”Då hänger jag den upp och ner”. Hade blivit ännu roligare, alla hans gäster hade skrattat halvt ihjäl sig.

Just nu känns det som jag nästan vill shoppa ihjäl mig till dottern. Men lägenheten är pytteliten, 44 kvm, så allt måste vara litet och nätt och vissa saker måste vi mäta på och kolla innan vi handlar. Ett besök på secondhand blev det idag också, och vi köpte ”bara” två 3-pack med colaglas och en liten chipsskål i kristall. Jag gillar verkligen secondhand, men man kan inte gå in där och räkna med att köpa något speciellt utan man får botanisera med vidöppet sinne. Handdukar ska jag köpa till henne också. Hon har beställt gula 😍 Vi har färgtema på handdukar här hemma hos mig. Jag har gröna handdukar, yngsta dottern turkosa och äldsta dottern cerise. Och nu ska det inköpas likadana gula.

Jag gillar att skämma bort mina barn när tillfälle ges, och nu har jag tillfälle. Och jag tänker göra samma sak med äldsta dottern till sommaren då hon flyttar till en mindre ort som ligger lite närmare än Gbg gör. Hon söker ju jobb nu, och hon har blivit erbjuden ett jobb som hon sannolikt tackar ja till. Vad var det jag sa? Jag är gräsligt positiv, men jag har nästan alltid rätt också. Visste att hon skulle få precis det jobbet hon ville ha. Att hon ens funderar fortfarande beror på att hon kallats till intervju på ett annat jobb hon sökt också, och hon vill veta mer om det jobbet innan hon tackar ja eller nej.

Utbildar man sig till psykolog lär man knappast behöva vara arbetslös. Hon har löneanspråk på en nivå som ligger många tusenlappar över lönen som medarbetarna i snitt har på mitt företag. Och hon är helt oerfaren. Får hon den lönen ökar hon sin lön från det senaste sommarjobbet med typ 8.000 kr/mån. För en praktiktjänstgöring. Ingen dålig löneökning, men hon har slitit för det i fem år också.

Så hon kommer att kunna shoppa loss med egna pengar, men jag vill ändå skämma bort henne lite också. ”Mamma betalar” tillhör liksom när vi är på stan och shoppar ihop. Det hänger nog med ett bra tag. Det är först på senare år som det är jag som betalar när jag och min mamma är på stan ihop 😂

Kram 🐘

Idag har jag öst på jobbet, jag var helt slut på energi kl 16 så då fick arbetsdagen vara slut. Jag har blivit duktig på att läsa av mina symtom, och saktar oftast ner innan jag behöver tvärbromsa. Då behövs inte lika mycket återhämtning.

Ytterligare en praktikant ramlade in lite oförhappandes idag, och han börjar redan på måndag. Mycket som ska fixas med inloggningar, handledare, kontrakt, utrustning etc. Med typ noll framförhållning.

Men jag säger hellre ja än nej i sådana lägen. Killen ifråga är son till en kollega och har jobbat hos oss litegrann tidigare. Han hade fått en praktik men fick återbud från dem för bara några dagar sedan. Så han ringde mig i panik kan man säga.

Och jag fick honom att lova att jobba hos oss i sommar, så där fick jag en rekrytering klar på köpet. Om vi låter honom praktisera fram till juni så kan han bara fortsätta jobba sen. Bästa sortens rekrytering, redan upplärd. Han var oerhört tacksam. Förstås. (Han ska inte jobba på samma avdelning som sin pappa.)

En ny vikarie ska introduceras nästa vecka också, så det blir full rulle. Men först ska jag ha en lite lugnare fredag och en jättelugn helg. Inga planer alls, gör det jag får lust med lite spontant helt enkelt.

I mitt jobb och i den del av mitt privatliv som inkluderar dottern är allt så himla planerat. Det är nödvändigt för att vara flexibel, som att klämma in en praktikant i elfte timmen. Jag måste också ligga två steg före alla andra för att kunna informera i så god tid att andra kan ha framförhållning också. Informera, informera, informera. Thats my life.

När dottern är hos mig behöver jag också planera, för att hon behöver det för att må bra. Så när min ensamhelg kommer vill jag helst inte ha något planerat alls. Ett vitt tomt blad. Redo att fyllas med spontanitet sprungen ur lust och kreativitet.

Snart är det påsk och därefter flytt. Nu gäller det att njuta lite av lugnet före stormen.

Kram 🐘

Ja du har verkligt fullt upp ser jag.😅 Tänk att spä på sådant här med rödvinsboxar på kvällarna. Vilken mardröm.😫 44 kvm är ju ändå inte jättelitet, min första lya var på 30 kvm, det blir ju kanon för din dotter.😍

Passa på att njuta av lugnet nu som sagt.

Kram 🥰

Det lunkar framåt härinne märker jag, min första lya låg på ca 25 kvm, så det blir nog bra tror jag. Visst är det roligt att ge till sina barn och även barnbarnen. Det är så roligt att få ta del av deras nya liv oxå. Min yngsta dotter (23) år är snart färdig sjuksköterska, det är verkligen att välja och vraka bland jobben, så slipper man vara orolig för det iallafall. En fin vecka önskar jag dig o håll i hatten om det blåser. Kram Jullan

@Torn Ja, usch vad hemskt det hade varit. Och det sorgligaste är ändå att jag i mitt tidigare liv faktiskt trodde att vinet ”hjälpte” mig igenom stressiga perioder. Jag hade en coronalunch med en kollega idag, och berättade bland annat om min nykterhet. Han i sin tur har en tuff period i livet just nu och han beskrev hur han bara ville dricka sig till sömns varje kväll, för att få en stunds andhämtning - och jag ville bara skrika ”idiot”. Men det gjorde jag förstås inte. Jag drog en snabbkurs på 2 minuter om hur alkoholen påverkar hjärnans kemi. Upp som en sol och ner som en pannkaka. Vill han veta mer får han återkomma.

Kram 🐘

@Jullan65 Jag tror att det blir precis lagom för henne. Ett kombinerat kök/vardagsrum, ett sovrum och ett stort badrum. Sen finns gemensamma ytor också, med ett stort kök med stort matbord och en tv-hörna. Där lär de hänga mycket på kvällar och helger 😍 Det blir som att bo på en fritidsgård! Med möjlighet att dra sig undan till sitt eget krypin.

Kram 🐘

Det är gött när man bara helt naturligt berättar om att man inte dricker.😍 En del får ju sig en tankeställare över sitt eget drickande också. De flesta vågar ju dock inte erkänna om de dricker för mycket. Bra att du gav honom en lektion! De som förespråkar att dricka alkohol som mest, är de som har störst problem. Det har jag märkt väldigt tydligt.

Ha en go fredagskväll! Kram

@Torn Jag tänker att jag inte ska gå i fällan att predika nykterhet i tid och otid, men när någon säger att livet känns så jobbigt att han vill dricka sig till sömns varje kväll så bara måste jag svara och förklara hur alkohol påverkar hjärnans må-bra-hormoner! Han tog det bra, vi lär fortsätta vår diskussion. Han berättade att hans pappa var alkis och söp ihjäl sig, och jag berättade om min pappa. Bra och viktigt samtal!

Chill helgkram 🐘

User32016

"Äntligen full kontroll" finns som e-bok på Adlibris. Hittade den efter att ha blivit inspirerad av din resa och dina tips. TACK! Förväntade mig inte att en bok på 227 sidor skulle ge SÅ mycket!@Andrahalvlek

@Raketen Toppen! Visste inte att den boken av Allen Carr finns på svenska! Finns som e-bok även på Storytel ser jag. Synd att den inte finns som ljudbok. Jag älskar verkligen så kallade självhjälpsböcker 😍 Den senaste jag lyssnat på heter ”1%-metoden” och den handlar om hur man med små förändringar i taget kan skapa stor förändring på sikt, genom goda vanor. Har hjälpt mig massor!

Chill helgkram 🐘

Fredagarna blir verkligen mycket lugnare som nykter. Jag känner inte samma stress att komma hem efter att jag har lämnat dottern hos sin pappa. Jag kan stanna lite längre, prata lite till om vi börjar diskutera något spännande. Jag är ju helt svältfödd på att småprata nu i Corona-tider, så man får passa på när tillfälle ges.

Efter mat och prat bytte jag om till promenadkläder och sen stannade jag i byn och traskade min gamla invanda runda i gatlyktornas sken. På invanda rundor går verkligen fötterna av sig själva, som om de hittar rätt utan minsta guidning. Invanda rundor känns också ofta kortare, ungefär samma sak sker ju när man kör bil samma sträcka många gånger.

När jag kom hem tog jag ett bad och sen tittade jag på Talang-finalen på tv4play. Jag tittar nästan aldrig på tv i ”rätt” tid längre, jag kollar när jag vill. Enda undantagen är mello och sådant som sker live och som jag vill rösta på. Trollkarlen Johan Ståhl som vann var verkligen helt otroligt duktig. Men Martin, minnesmästaren, var helt grym också. Och Kiana sjöng otroligt bra. Tyckte jag.

Jag minns att när jag skulle sluta dricka, så kändes det helt omöjligt att inte dricka vin en fredagkväll. Vad skulle jag då göra? Jag behövde ju vinet efter en tuff jobbvecka, som belöning och för att varva ner. Jag minns känslan när det susade till i skallen efter ett halvt glas vin. Visst var det en skön känsla, men att slippa ångest och skam och oro värdesätter jag mycket högre.

Jag minns ju också hur fredagkvällarna spårade ur när jag chattade på olika dejtingsajter eller skrev på facebook och twitter. Ofta blev jag ovän med folk eller så spårade det ur på annat sätt. Pinsamt. Om jag drack riktigt mycket och i ett snabbt tempo på fredagkvällen så minns jag däremot inte hur jag kom i säng. Minnesluckorna på slutet var vidriga. Vill aldrig någonsin uppleva det igen.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter.

Chill helgkram 🐘

PS. Dottern har tackat ja till tjänsten hon har erbjudits i Smålandsskogarna. Så jävla bra är hon! Nä, hon är bäst 😍 Och hon kommer genom sitt yrke att göra stor skillnad för så många ❤️

Du är...
fantastisk Andrahalvlek⭐ Wow. Inte bara detta med hur snyggt du klarar detta med alkoholen men också ditt arbete. Och din familj.
Ser dig verkligen framför mig som en trygg, vägledande och medkännande flockledare.
Hoppas du har en fin morgon, kram🤗🌷🌷🌷

Förra lördagen vaknade jag kl 12 och idag vaknade jag kl 7. Min sömn har verkligen inte riktigt bestämt sig än. Generellt vaknar jag tidigare på helgerna nu som nykter, och jag sitter inte uppe så sent på kvällarna/nätterna heller. Går kanske och lägger mig kl 23 fre-lör jämfört med kl 22 sön-tor. Jag är mer kvällstrött helt enkelt.

Tänkte på att behovet av att ”festa till det” med chips, godis etc på helgerna inte alls känns speciellt viktigt längre för mig. Igår kväll drack jag några av mina favvo-öl Falcon smakfull och sen åt jag en yttepytteliten skål med valnötter och paranötter, precis samma mängd som jag brukar äta som mellanmål. Supernöjd med det. Supernöjd med att gå och lägga mig kl 23.

Enligt mitt aktivitetsarmband har jag i natt haft 1 tim och 23 min djupsömn, jämfört med de 43 min/natt som jag snittat på hittills under mars. Ett halvår tillbaka har jag snittat djupsömn så här: 49 min/natt (feb), 46 (jan), 23 (dec), 28 (nov), 26 (okt), 25 (sep), 34 (aug). Jag tänker att djupsömn registreras när jag ligger helt still, det vill säga då jag inte sover så oroligt.

Sen är ju drömsömn viktig också, men det vet jag att jag har från och till. Eller jag har det sannolikt nästan varje natt, men jag minns det inte så ofta längre. För att minnas drömmen måste jag ju vakna mitt i en drömsömnperiod, och jag måste direkt repetera drömmen medvetet för annars flyr den sin kos.

Sen är ju min känsla allra viktigast förstås. Och jag upplever att jag har sovit kanonbra i natt. Så bra att jag vaknar utvilad kl 7 och inte vill somna om, trots att jag kan sova hela dagen om jag vill. Istället blir det som vanligt på helgerna kaffe och falu rågrut med smör i sängen. Oerhört tråkig och enahanda frukost, men jag gillar den.

Och att vakna tidigt innebär att jag kan njuta av en höneblund i eftermiddag, och den längtar jag redan till 😴 Känslan när man är så trött att man knappt kan hålla ögonen öppna och sen får krypa ner i sängen, sluta ögonen och njuta till max av vilan är helt magisk. Jag sover aldrig så gott som just när jag tar en höneblund. Jag har läst att höneblundar är oerhört läkande sömn, en timme på dagen kan nästan kompensera en sömnlös natt. Effektiv sömn alltså. Och så oerhört njutbar.

Funderar fortfarande på vad jag ska hitta på idag. Diska måste jag göra 😂 Med ljudbok i öronen är det hyfsat snabbt gjort. Jag tänker också att jag vill åka och köpa fågelholkar som jag ska sätta upp på baksidan, utanför köksfönstret där jag matar fåglarna. Min granne ovanpå, som också börjat mata fåglarna, har satt upp en holk. Jag ska sätta upp tre. Jag tänker att Lantmännen nog kan vara en bra affär.

Ett besök på Claes Ohlsson blir det nog också, för att hitta lite bra-att-ha-saker till dottern. Och när jag ändå befinner mig i det häradet ska jag bannemej ta en långpromenad i ett friluftsområde där jag har sprungit mycket historiskt, men nu var det många år sedan sist. Ja, så får det bli. Sen får vi se om det blir något över av dagen.

Kram 🐘