@Se klart Varmt Grattis🥳Hade aldrig kunnat gissa, var helt övertygad att det var ngt akademiskt knutet t din profession. När man som jag är uppvuxen ute på landet el för den delen i en liten stad så tog alla körkort.
Har själv alltid kört bil men när jag blev nykter så blev det ännu mer en frihet att alltid kunna sätta sig bakom ratten!

Tuta och kör🚘🚗

Kram💕🐬

@Se klart otroligt kul! Kan verkligen förstå känslan helt o fullt- jag har försökt flera gånger men aldrig klarat det. Första gången gick jag intensivkurs men satt på uteserveringar o drack vin alla kvällar. Nä, det har inte gått o det är sorgligt. Nu är det nog för sent. Men jag är försonad. Och idag är det min födelsedag så humöret är på topp!

Tack @varafrisk 🙏 , jag har en del vänner som fortfarande inte har körkort, ganska vanligt bland innerstads-bor.. man måste inte, och det räcker om en i familjen har. Vi har ju bilen i garaget mest hela veckorna, finns liksom ingen anledning att köra i stan.
@geggan ja då förstår du! Jag hade inte fixat detta utan att vara helnykter- det har krävt enormt fokus och dessutom en massa plugg för att klara teorin. Jag var orolig att jag inte hade tillräckligt mkt hjärnceller kvar men detta gav mig självförtroende på många sätt.
Jag har tänkt ofta att jag ska ta intensivkurs men skulle säga att det inte hade räckt för mig, det är alldeles för mkt att lära sig. Min körlärares äldsta elev är 75! Oj oj vad jag har varit TRÖTT på honom och hans tjat, men igår var allt förlåtet.
Grattis på födelsedagen 🎂 klart att humöret ska vara på topp då! 🤗🌷

Stort grattis! Jag blir så imponerad över en sån insats. Tänker att det är en tröskel att komma över. Ta sig tid och göra det trots att det tar emot litegrann.
Jag har också många vänner som saknar körkort, ett par som tagit senare i livet och några som tagit, men sen inte kört och nu inte vågar. Jag gillar att köra, men nu måste barnen öva. (körvana ) Får se till att jag inte blir rädd och bekväm.

Tack @sisyfos jag lovar dig att det har tagit emot mer än litegrann 😀😀 inte minst i vintras med snösmockor och tidiga lektioner för att hinna till jobbet. Men NU. Så himla glad! Tack allihop! 😍😍

Landa är ett bra ord, som i att ligga i en solsäng på landet och lyssna på fåglarna, annars så tyst. Äntligen alldeles snart semester efter en minst sagt intensiv vår, tryfferad av förkylningar och envis hosta.
Nu känns allt bra. Har inte hunnit med trädgården som planerat men det är okej. Tid finns. Och det är ju inget 100-meterslopp utan mer av uppvärmning för en halvmara. Man får ta pauser.
Ska köra bil allt jag kan nu. Känns nästan overkligt att jag kan planera att jag kan åka hit och dit och handla och fixa, ska bli så kul. Semester med väldigt få måsten väntar inom kort! Kram på er alla som kämpar (eller inte) 🥰🌱

De här kvällarna är så speciella, de allra ljusaste, skiraste och det är tyst och stilla, efter en kort regn så har luften lättat lite.
Lite fix med en lax och en sill, baka ut ett bröd. Imorgon kommer gosiga barn och deras föräldrar- i lagom takt. På midsommarafton blir det lunch med vänner och familj, förr om åren gick vi bort på kvällen, men nu när barnen vill hänga med oss, så känns det självklart och bra att vara hemma. Badförbud i vår sjö- nån bakterie- hoppas verkligen det blir bättre inom kort. Barnen lever ju i badet.
Pionerna blommar, vallmo och krolliljor, min köksträdgård är ett projekt i vila just nu, det får bli senare i sommar, tunnelseende- rekommenderas!
Nu kommer duggregnet igen så nu går jag in. Kram på er 🌱🚗

Tack kära @sattva, njutet före stormen, dvs ankomst av halva barnaskaran, och deras barn, jag har gått dubbelt så många barnbarn sedan jag blev nykter. Wow!

Haft en jättefin dag, ”hostat” lunch hos oss som jag lägger ner mycket tid och omsorg kring. Vi har vänner som vi träffar just här just på midsommar och jag känner att jag vill att den här lunchen ska bli fin och god och kännas omsorgsfull.
Både för stora och små. Igårkväll klädde vi stången ihop med mer proffsiga stång-påklädare i vår ”by”, och idag åkte barnen lövade skrindor bort till festplatsen.
Mysigt! Efter lunchen som avslutades vid 17, var det disk och fix och sen tog jag tupplur (kyckling-vila, brukade jag kalla det så? 🐥
Sen var det full fart igen med grill, och så fick jag inviga min nya bea-kastrull som levererade mkt bra. Vi har ett bra flow och barnen hjäper numera till så mycket och utan konstigheter. Min äldsta dotter är så himla duktig, och jag glömmer säga det till henne men idag tänkte jag på det extra och jag märkte hur glad hon blir när jag är uppskattande- vilket jag är lite för dålig på helt enkelt….
Efter avrundad middag gick min man till vår närliggande gård där grannarna fixat långbord och nu sitter jag och försöker titta på Happy Valley med HÖG volym precis utanför mitt fönster. Jag störs inte så farligt (eller jo) men tänker på småbarnen… vill inte vara häxan surtant… min man har dessutom lämnat telefonen hemma, så jag kan inte diskret meddela sällskapet att sänka.
Tar en sömntablett och fortsätter tv-tittandet i sängen.
Nöjd med den här långa dagen, fint att våra barn vill vara här med oss, och har möjlighet att vara det.
Skönt med lördag utan baksmälla som vissa kommer att lida av.., har satt en deg nattjänstgörings frallor. Ser fram emot dem- och kaffe! Kram på er 💕🌱

@Se klart Det låter som en toppenfin midsommar! Det där med att berömma sina barn tänker jag på ofta. Och jag gör det ofta också. Jag har verkligen gått in för att maximera berömmet under deras uppväxt. Deras pappa ger aldrig beröm, han tycker en massa positivt om dem men yppar det inte. Jag är glad att jag har gett dem mycket beröm - och det fortsätter jag med. Båda döttrarna har enormt god självkänsla, och en del i det har jag nog. Plus att de är duktiga på att berömma andra!

Det kostar så lite att faktiskt säga det man tycker. Även till kollegor. I torsdags när jag stängde av datorn kl 19.30 efter två timmars övertid skickade jag ett sista meddelande till alla som jag jobbat med under veckan: ”Vilka kanonfina fyra tidningar vi har gjort ihop 😀 Stort tack till alla inblandade!” Så gör jag ofta på jobbet, kommer ihåg att säga tack och ett ”vad bra det blev”. Och jag märker att det ger utdelning i form av kollegor som både vågar mer och anstränger sig lite extra.

Kram 🐘

@Se klart Vad idylliskt det låter, vilka härliga minnen, inte bara för dig men för barnbarnen! En sån där "riktig" midsommar (mina egna värderingar såklart. Vi hade liknande när jag var barn o minns dem som något fint).
Fortsätt nu att njut, hoppas du kom till ro igår trots allt!

@Se klart Hej! 🌸
Wow! Vilken härlig midsommarafton. Du beskriver det väldigt fint, nästan som man varit där själv. 😊

Blir väldigt inspirerad av planerandet och alla grejorna ni gjorde. Fokus på annat än alkohol, kul grejor, tillsammans - inte minst familjen! Precis vad jag också är ute efter, mer sånt! 😍 Noterade din tupplur också, hade inte mått dåligt av en sådan själv igår innan jag drog igång grillandet…

Sen kan jag inte låta bli att undra lite över din bea-kastrull, är det en specialare för såser?

Ha en fin icke-bakis lördag! ☀️🌻

@Se klart Vilken fin och härlig midsommar med samling av barn och barnbarn. Kan se dig stå där i köket och där du trollar fram massor av gott och får hjälp av dina barn. Ja, det är viktigt att ge beröm och uppskatta barnen, det är också något jag brukar tänka på är viktigt att göra. Att påminna dem om hur bra de kämpar och gör saker, speciellt när de själva tycker att det är skit och inte går som de önskar. Hoppas att frallorna smakade gott, men det tror jag😁.

Ha en fin fortsatt midsommardag med de dina!🌞❤️

Tack för fina hälsningar @sattva @Daemon och @vår2022! En riktigt härlig midsommar har passerat, men herregud vilken fart med dessa småbarn! Tänk vad jag orkade - förr. Även nu, men har ju stort behov av vila- som idag då vi vände åter till stan för ett födelsedagsfirande samt hämta ut körkortet! 💪🏻💪🏻 Är fortfarande så overkligt glad över det, att jag gjorde det, orkade, gnetade, (betalade-tack pappa 🙏) Jag har inte så bra självförtroende alla dagar men just nu är det reclaimat för en stund.
Ska ta med några barnbarn till landet ikväll, de blir hos oss veckan ut, därefter gäster nästa helg men sen ska jag bara hänga med mig själv och min man.

Han sa igår, apropå ingenting, att han kände sig trött av att ha druckit alkohol tre dagar i sträck. Tänker på hur det var, jag kunde ju dricka nåt mest varje dag när det var sommar (behövde inte vara semester)
Sån jäkla konstant trötthet. Kanske var det @AmandaL som skrev om att ha både mer tid- och inte. Jag har tid för trädgård och allt möjligt men förlåt om jag verkar tjatig- men jag behöver också tid - som i minuter och timmar- för att återhämta mig.
Idag har jag legat i soffan och läst papperstidning och ska nu kamma mig för att medverka på ett digitalt möte.

På midsommardagen var vi på en lunch inkl snaps öl mm. Då kände jag att jag liksom var så mån om att vara pigg, glad, rolig. Det var gäster där som jag inte träffat på många år, så jag kom på mig själv med att typ; ingen ska tro att jag har blivit tråkig.
En lite för hård belastning om något.
Och ovanligt att jag ens tänker på mitt ”nyktra” resp ”drickande” jag.
Igår ringde en vän vars man har grava alkoholproblem. Han skyller ifrån sig kring allt. Att han ramlar, gör av med pengar, (som han inte minns på vad).
”Han tycker inte att han har problem” men jag sa att det räcker ju med en av dessa tio saker hon radade upp för att veta att han har det.
Blev ledsen och mår nästan fysiskt illa av alkoholmisär. Usch- så lång väg att gå om man inte ens har insikt om det viktigaste, att man har ett problem.
Nej nu blir det en tupplur innan jobb! Kram på er 🌱☀️🥰

Tror det aldrig gått så långt mellan mina inlägg men det är nog som det ska. Hoppar in och läser då och då men har inte så mycket att berätta.
Haft huset fullt 10 dagar, som alltid väldigt härligt men också ansträngande. När sista besöket åkte i söndags em la jag mig på soffan och sov 3 timmar.
Men sen har det varit mysiga dagar om än regnigt, men skönt för trädgården som flämtat i torkan. Nu vaknar jag av mig själv vid 08, som det ska vara. Inte som i våras när jag var halvt medvetslös av trötthet varje morgon, virus och en triljard körlektioner tog musten ur mig. Nu är tid för återhämtning. Nästa vecka kommer mamma och därefter några kompisar, sen lugnt igen. Ett bra tempo.
Annars kör jag mest bil och grejar i trädgården, det är pyssel ett par timmar om dagen för att liksom hålla efter, men det går bra att slarva. Anlagt en luktärtsrabatt, invid min dahlia-dito. Kring dessa frodas ogräs som lite senare i höst ska bli bäddar för grönsaksodling. Det får bli nästa vår alltså. Kan behövas en höst för att få riktigt fin jord. Men har fått jättefina tomatplantor, drivit upp lite broccoli och sallad (vet att det heter sallat men tycker det ser så knäppt ut).
Förra året/höst planterade jag olika rudbeckia, rosa, lime, cerise, och de kommer så snällt nu när pionerna blommar över.
Min tid och mitt liv är fyllt av så mycket att jag omöjligt skulle ha tid med fylla eller baksmälla. När jag inte gör- så slappar jag eller lyssnar på en bok, lagar mat med eller utan hög ambition beroende på dagsform.
Jag är ändå väldigt rädd om mitt nyktra liv, vårdar det, försöker vara rädd om mig.
Jag känner mig säker, men tänker att man aldrig är säker. Det går fint att leva med den insikten, det påminner mycket just om en allergi eller överkänslighet.
Nu är jag straxt i stan för klipp och nagelfix. Samt hämta en (en ynka!) klänning 😅 som dessutom var på rea.
Njut av sommaren hörni. Kram 🍀💕

Tack söta @andrahalvlek! Minns aldrig månadsdagar längre men det är ju skönt för varje månad- år- som går på vägen bort från och vidare. Nu ska jag dammsuga fågelfjädrar efter en kattjakt… 🧐😍😀