Tack @cloette - ja jag har ju inte haft några egna djur tidigare så detta är stort och fint i min värld. Att tycka så mycket om några egensinniga pälsbollar, jag lär mig nytt om mina känslor och mitt varande ihop med andra levande varelser.
Det var väldigt bra sagt det där att det inte är ”min stil att flänga runt”. Det är inte min stil heller. Jag har min trädgård också, vill inte missa något där. Barnen kommer och åker, besökare, även familj. Mysigt! Jag behöver fortfarande lära mig att tagga ner, att det kan få vara lite stökigt och det duger med pappersservetter…
@sisyfos du har verkligen rätt i att det är en konst att leva. Så mycket vi får lära oss, och utveckla. Hela tiden tycker jag att nya utmaningar kommer samtidigt som de oftast är mjuka gupp på vägen.
I relation till jobb är jag också på noll, men det är nog som det ska vara 💕☀️🌱

Lång dags färd mot hem, men inte så långt kvar nu. Imorgon ska jag dricka kaffe i min trädgård och spankulera runt o h se hur allt mår. Hämta barn vid tåget, ja bara ha en lugn dag och sista vecka innan jag vet att jobbet drar i mig, behöver kolla mail och diverse annat, dra igång hjärnkontoret.
Imorgon går vi in i augusti och jag försöker tänka på kantarellerna och kanske kräftor.
Det är min fjärde nyktra sommar och alkohol har aldrig känts mer avlägset, eller det har det gjort länge- men det finns ingen saknad längre. Mer en än starkare känsla av att jag har ett annat sorts liv nu där vin och berusning inte ryms. Jag stressar ju inte så mycket men mina dagar är fyllda av annat, morgnarna fortfarande helt underbara- varje dag- en ny dag, även om jag är orimligt trött innan jag fått mitt kaffe… kvällarna är nedvarvning, vilsamma. En annan takt i livet som går att leva med på sikt, och jag har ju tänkt leva på sikt, länge om jag har turen.
För det som hänt under de här åren som jag har nyktrat till är ju också att jag blir äldre. Jag närmar mig 60- med stormsteg.
Jag känner mig inte som ”bilden” av 60, men vems bild är det, och framförallt känner jag mig inte längre som 50.
* Jag har flyttat mig i livs-cirkeln, vissa saker har blivit så mycket viktigare, inte minst mina barnbarn. Att vara med dem i vardagen, att hänga med i deras liv, känns så himla viktigt- och roligt, meningsfullt.
* Att värna de relationer (några vänner, syster, mamma, kollegor jag tycker mycket om) som är betydelsefulla. Visa att jag bryr mig om, anstränga mig, hålla kontakten och visa omsorg. Det kan jag bli bättre på. Att vara kärleksfull mot de som är viktiga.
(Inklusive min man- alltså denna sommar har varit som att kampera med en god kollega, hugga i, hjälpas åt. Härligt men inte så hemskt romantiskt även om romantik även kan finnas i det vardagliga.)

* Något mer jag vill är att satsa på en ny utmaning, lära mig något som jag inte kan. Jag funderar på nån sport (tennis?) eller kanske lära mig rida? Plugga ett språk? Läsa teologi?
Träna ska jag göra- och det ingår inte i ”nytt” utan att återuppta gammalt.

Så kanske har det varit bra med sitta-still- sommaren, (även om jag hade önskat mig mer vardagsmotion)
Att sammanfatta lite kring- vad @vår2022 kanske benämner den värderade riktningen? (Jag kan ju ha missuppfattat)
Men att fokusera på vissa saker- kräver ju att man INTE fokuserar på andra.
Filosofiska rummet stänger nu för kvällen. 🌸🥰🐈

@Se klart Så fint att läsa och se att vi upplever vårt "nu" så lika, även om vi representerar olika "sidor", du har sagt adjö till alkoholen på ditt sätt och jag på mitt sätt (som medberoende i många år). Jag känner igen i princip allt i dina tankar om vad som är viktigt i livet. Jag kan känna igen och gläds åt din livslust och din vilja att hitta nya spännande utmaningar. Det slår mig att alkohol och andra droger drabbar oss ganska lika, missbrukare och medberoende. Allt annat slutar liksom existera och alkoholen kväver allt som ger livet mening. Beroende av drogen eller beroende av den beroende, det verkar ge samma insikter nu när vi tagit oss loss. Fint att läsa som sagt. Ta hand om dig i ditt nyktra liv 🧡😊

@Se klart Jag tycker att du ofta tar upp din värderade riktning i livet och går mot den😁. Riktningen kan ofta behöva göra en liten av stickare då det uppstår oförutsedda händelser i livet. Då behöver man reda ut händelserna, flytta fokus på att hantera den på bästa sätt och då måste annat läggas åt sidan. Lägger man fokus på flera saker samtidigt är det lätt hänt att man får svårt att hantera det som är viktigast att ta hand om för tillfället och man ödslar massor av energi. All kraft kan behövas till detta och kommer att vara den lönsammaste riktningen där och då. När situationen rett upp sig kan man staka ut en ny riktning igen och flytta fokus till detta. Låter som att det varit så med din sitta-still-sommaren och som att du håller på med att staka ut en ny värderad riktning❤️

Hoppas du får sova gott i natt och ha en skön morgon i din fina trädgård med en kopp kaffe❤️

Godmorgon och tack @vår2022 det var ljuvligt att komma hem!
Liksom denna morgon som bjöd på moln ute men kaffe, katt och korsord inne. Inte ens uppstigen. Barnen kollar på fotboll och jag tänkte vi skulle ut och plocka lite svamp idag. Spanade lite igår men ännu något för tidigt, men en tur till skogen är ju väldigt skönt.
Nu ska dagarna lunka på, katt-röntgen nästa vecka och om allt läkt ska diverse gips och annat av, så skönt.
Vad jag lärt mig: hur det är att ta hand om någon som är mindre, och sjuk, och vad det innebär för tempot och planeringen, allt annat får lugna sig.
Sist går först.
Nu lite röj och rens i sommargarderoben!
Kram på er 🌱🌱

@Se klart Hej! Otur med din lilla katt som blev påkörd.❤️ Men jag tycker som det låter som en härlig semester du har ändå. Du är väldigt ”chill” numera helt klart. 🤗 Men du ligger inte på latsidan direkt när det gäller utmaningar. Sedan vi blev kompisar här för några år sedan så har du ju bla både flyttat och tagit körkort. Och nu funderar du på tennis eventuellt. 😅 För egen del har jag ju mitt fiske som ger utmaningar som heter duga.😃

Vi utnyttjar livets möjligheter helt enkelt!

Kram

Katten blev påkörd @sattva, krossad käke och brutet ben, sondmatning och ”inga hopp”,🥲 ja som att ha en liten bebis- lärdomar!
@torn du har rätt, jag är faktiskt mer chill- och samtidigt får jag mer gjort 🤔 men jag säger detsamma med tanke på alla dina projekt inne och gurk-framgångar ute 😁
Idag har jag kört och fixat massa ärenden- så himla skönt- samt även testat att köra (ensam) i regn. Annars är det extremt chill körning här- inte så mkt motorväg. Men bra att köra lite varje dag, så får utmaningarna komma med tiden.
Har anmält mig till en kör! Ska lägga upp träningsprogram på SATS. Sen får vi se vad den tredje utmaningen blir.
Ska fortsätta hämta barn och så, så det är ett litet pussel i sig. Men något som utmanar mina rädslor, eller tankar om mig själv ska jag få till.
Passar på att tipsa om en bok:” Färskt vatten till blommorna” - så himla bra.
Tv-serie: Babylon Berlin- ny sista säsong på SVT play nu.
Det var allt för idag. Vilostund innan middagsfix- och baka ut bröd (daglig syssla när barnen är här). Njut av kvällen, regn här.

@Se klart Jag har läst just den. En liknande är lektioner i kemi. Udda titel, men väldigt bra.
Utspelar sig i USA, tidigt sextiotal. Man blir insatt i kvinnors situation på den tiden. Både dramatisk och feelgood i ett.
Rekommenderas om du vill ha något nytt att läsa/lyssna på. :)

@Se klart Men oj, påkörd! Vet inte varför jag trodde slagsmål? För att du har sagt att hon är en tuff liten tjej kanske?😘 Skönt att det går bra med läkning!
Kul med utmaningar! Jag har precis kommit på vad jag behöver utmana mig kring i höst. Låter så jäkla dumt, men har betydelse för mig: att ta det lugnt även då jag inte måste. Det kom till mig när jag yogade en morgon i början på veckan. Var trött, sliten. Kortade det jag hade tänkt att göra, och gjorde en längre avslappning istället. Kom då på att jag fortfarande har en tendens att vila först då det känns i hela kroppen o psyket att jag behöver. Då hela nervsystemet "darrar" som jag brukar kalla det för. Så min utmaning blir att kunna vila/ återhämta mig fast jag känner mig stark. Det är ju då man laddar batteriet på riktigt. Ha ha, och det är ju detta jag jobbar med i mitt yrke🤣 Tala om att inte se sina egna blinda saker🤣🤣🤣.

Ha en riktigt härlig torsdag!❣️🌷🌸

God förmiddag,
@sattva, grattis till insikter och de tar även jag med mig. Ja denna kisse är kaxig (eller var- just nu är hon inte så tuff) men bilar är kaxigare, nu är hon ju väl på bättringsvägen och kanske kanske får hon redan på måndag befrias från diverse medicinska attiraljer. Vi håller tummarna 🤞
Fortsätt att ladda batterierna 😍💯

Idag åkte alla hem och det är tyst i huset för första gången på många dagar. Njuter av det och av uppehåll i regnet, det har inte varit många stunder de senaste dagarna.
Nu bör väl svampen vara på gång, ska ut och spana i em. Plocka av vinbärsbusken och göra gelé, kanske saft.
Kattsommaren har haft fördelen att det verkligen varit oerhört lite flängande. Det är ju annars min specialgren till vardags men bör begränsas när man är ledig inser jag nu. Packa, resa, planera. Det har varit riktigt skönt att slippa. En kort resa räckte tydligen, nu vill jag tvätta, plocka iordning och laga enkel mat. Lösa korsord. Ta till vara på helgen som dessvärre blir arbete på halvfart nästa vecka.
Nån liten procent i mig känner en dragning till vardagen och rutiner, träning och kollegor. Bra, den får ligga där och växa till sig. Haft min längsta ledighet på flera år- alltså helt bortkopplad från jobb. Framsteg för mig! Har också blivit jättebra på att lämna över ansvar för diverse matplanering och handling till stora barn. Heja!
Det som tidigare var min största trigger- värdinnestress- är nästan helt borta.
Och det märkligaste är att jag upplever att alla tycker att det är skönt, att min strävan efter perfekt planerade och ordnade middagar stressade alla.
Nu ska katten ha mat medelst sked…
Njut av fredag, kram alla kämpar. ☀️🌱

Det låter riktigt härligt @Seklart. Tack också för den där reflektionen om värdinnestress. Du hjälpte mig där genom att ge ord till något som jag liksom letat efter men inte hittat ett begrepp för. ‘Värdinnestress’. Just så funkar jag också, jag kan planera minsta tillställning i detalj, tänka på det innan jag ska somna och när det väl är dags så tar jag ‘förglas’ för att slappna av, komma i stämning och för att dämpa någon sorts idiotisk oro för att folk inte ska trivas. En trigger, indeed. Tack för den och ha en fin fredag! <3

@Eirene ge dig tid och tålamod för att komma till rätta med den där stressen- sen hänger liksom ihop med annat: självbild, vem ska jag vara (den som har dipdyed linneservetter och rufsiga buketter på bordet) och vad kostar det (spänning, oro, stress, som måste hanteras på något vis- ett glas, två?)
Det handlar om hur livet ska levas och det är ett mysterium man får förmånen att utforska som icke-drickare. Så skönt! 🌸

Idag blev det sovmorgon och kaffe i sängen (alltid) och så en slapp förmiddag. Känner mig avslappnad och inte så mkt stress kring vad som ska hända idag- det blir svampplock och laga lite god mat ikväll.

Jag vet inte om ni sett tv-serien Bear, men säsong två tittar jag på nu, och igår ett avsnitt om familjens julfirande. En mix av Norén, Bergman, Gudfadern och något mer. En mamma (apropå värdinnekomplex) som gått all in på perfektion- och vin. Syskon, kusiner, relationer relationer. En av de bättre skildringarna av vad missbruk gör med en familj och relationer. Mamman spelas dessutom eminent av Jamie Lee Curtis.
Jag sa till min man; tänk om jag blivit fullblodsalkis- hade jag blivit så där då?
Vi skrattade men jag kände att det fanns något med denna självömkan och fylla som jag kunde känna spår av i mitt mående-då.

Jag blev helt omskakad av denna skildring och rekommenderar serien starkt.
Jag ser en flik av blå himmel och det var inte igår! Kram på er 🥳☀️

@Se klart Läste någonstans att Jamie Lee Curtis har valt att bli nykter. ”Annars hade jag inte överlevt”. Så hon har nog egna erfarenheter att vaska fram. Göra sin roll så avskräckande som det bara är möjligt.

Fler och fler kändisar ”kommer ut” som nyktra alkoholister. Bra, alla vittnesmål behövs. Att kalla sig så öppet signalerar att man har den typen av erfarenheter, men har valt att ta ansvar för sitt liv.

I USA anses det som meriterande livskunskap som man till och med kan uppge på sitt cv. Spännande utveckling!

Kram 🐘