Idag är jag dödstrött- typisk ”ge mig ett glas vin”- känsla och det var länge sen.
Lång dag på kontoret, jobb med att hitta rätt i utmaningar och jag har ju ingen vidare chef att få stöd av eller ens resonera med.
Det har också varit en tid av mkt socialt- få kvällar att göra inget alls, och det inser jag är mycket viktigt för att jag ska må bra.
Östrogenet är slut och hittar inte rätt på min gynekolog som verkar ha flyttat- tandläkaren måste jag också boka in och imorrn bitti är det mammografi.
Är åtminstone nyklippt…
Vad jag reflekterade över idag var att på samma sätt som när man rökte- så var de där ”drickapauserna” ett (nåja) legitimt sätt att få varva ner.
Jag behöver inte förklara hur missvisande det var- är- men jag behöver gång på gång förklara för mig själv att mitt behov av att vila, andas, läsa, lägga mig i tid. Inte är något onödigt hittepå.
Nu ska jag lägga i en tvätt, ta på mig pyjamas och sen lufsa ner (med kappa utanpå då..) till Ica och köpa knaprig mat till mina små gosiga kissar. Tacksam!
Min man lagade god middag.
Imorgon kommer städerskan.
Counting my blessings 🙏🏠

Åh, vad jag tror att det dör stämmer - just att vinet förknippades med att det var tid för vila. Jag upptäckte att det gick alldeles utmärkt att vila utan vin. Tog kanske lite längre stund att varva ner, men en mycket behagligare vila.
Just den där ”ge mig ett glas vin”-känslan är nog viktig att borra lite i. Jag tror ofta precis som du skriver att det varit för mycket och att man är trött helt enkelt.
HALT är inte så dumt. Så är det inget av de andra hungrig, arg, ledsen/lonely så är det nog trött. Eller kanske ofta en kombination (för mig i alla fall) av ledsen/ensam och trött. Det är lätt att bli lite deppig också när man kört på för hårt.
Skönt med nystädat hem, SeKlart.

@Se klart Ibland blir det bara för mycket av allt på olika livsområden på en och samma gång. Det tar massor av energi och krafter. Om dessutom östrogenet är slut så kan balansen rubbas. Men du är åtminstone nyklippt😁. Du vet vad som behöver göras vila, andas, läsa och lägga dig i tid. Så försök att frigöra tid för detta. Stryk något möte för reflektionstid och återhämtning. Även utmaningar på jobbet behöver tid för reflektion och paus för att bli klarare. Du vet vad du behöver, så gör det. Kram❤️

Tack för pepp @sisyfos 🙏 och tack för påminnelsen @vår2022, jag vet ju precis vad som behöver göras 😍
Idag gick jag hem efter lunch, jobbade undan i lugn takt, tog tag i några saker jag legat efter med och var hemma när min man kom hem. Vi hann ligga och prata en lång lång stund om hur allt är precis nu, för oss båda. Hur vi kan hjälpas åt på bästa sätt.
Nu blir det sushi (vill inte stöka ner detta hem haha) och rensa lite i garderoben, läsa en ny bok.
Vi konstaterade att allt är bra- men vägen är lite knölig just nu med jobb och familj, och sjukdom i extended family som tynger mig lite. Här och nu får vara mitt ledord.
Ps. Vill bara förtydliga att även om jag skrev om en situation som förr innefattade vin- så finns inte ett spår av att jag ens skulle tänka tanken att dricka det (kan knappt skriva orden). Nykterheten är orubblig, påverkas av inget.
Kram på er. 🤗

När en får sova- vaknar en tidigt. Som ett barn! Dock väckt av katten denna morgon som ville ligga under täcket en stund.
Skriver långt nu och främst för att för egen del sorterar mina tankar- dvs inget som direkt kan vara till nytta för någon- men så får ju forumet vara.

Haft en lite kämpig vecka- dels tampas jag med ”utsidan” - hur mitt liv rent praktiskt ser ut, och hur jag ska få ihop det på bästa sätt. Och så med insidan- hur jag ska organisera mitt vardagsliv och vems behov som får vara med och styra.
Jag tycker inte alltid att livet är så socialt men på något sätt har det blivit så sista året kanske? Vill hinna träffa vänner, bokklubben, och ställa upp när en kompis behöver. Familjen är stor, mitt gigantiska kapital men tar även ut ränta 😅
Jobbet- även om jag inte är på toppen av min karriär så har jag svinmycket att göra. Start av diverse projekt och högsäsong i min bransch.
Jag/vi hämtar barn 2 dagar/vecka (en dag/familj)
En dag var det meningen att jag skulle gå på kurs som jag anmält mig till, och sedan hade jag ju planen att börja rida.
Kurs och ridning samma termin inser jag är icke möjligt.
Min man tycker att vi gör ”för lite” saker tillsammans bara han och jag (jag har ett större liv utanför vår relation) samtidigt spenderas all övrig tid ihop, helger, mm.
Jag blir också tröttare av både jobb och ”flängande” än förr. Min träning då, när ska jag få tid till den?
Ja, det är lätt att läsa förvirringen här.
Det svåra blir avvägningen kring hur tillgänglig för de här småbarnsfamiljerna. De behöver avlastning, och jag vill säga ja till att komma mitt i veckan om det är vabb och stressigt för dem.
Hjälpa till med vardagen.
Jag vill ju inte det för att jag är en martyr utan för att jag 1) älskar att vara tillsammans med mina minsta människor 2)vill vara en hjälpsam mamma/svärmor.

Men det är ändå något här som skaver med gränserna. Att jag tex försöker gå tidigt från jobbet för att avlasta dem- ökar min stress, för jag hinner inte med.
Jag tror jag ska börja där:
* Just nu är mitt jobb så mycket så all hjälp jag kan bistå med kommer efter arbetstid.
* En kväll i veckan med min man- och någon aktivitet- för att få in energi och nya intryck i vårt gemensamma liv.
* stanna hemma i stan vissa helger- vi måste inte till landet, och ibland blir det bara extra stressigt att ”komma iväg i tid” mm.
Tre grejer att fokusera på och det får räcka gott och väl. Sen ser jag var det landar.

Just denna helg är vi hemma så nu ska jag gå och fixa naglarna. Sedan lång promenad och lunchdejt. Imorgon har jag INGENTING planerat, så denna helg känns precis rätt och vad jag behöver.
Kram alla kämpar och räkmacka-seglare! 😍

@Se klart Men vad bra att du kunde nysta ut och sortera ut tre grejer för att hämta hem dig själv😁. Tycker också att det var tre bra, möjliga och handfasta punkter som kan ge dig återhämtning, energi och utrymme för dig själv, er.

Hoppas du blev nöjd med naglarna❤️

@Se klart Håller med Vår, konkreta saker att ta fasta på! Och sedan behöver man ju utvärdera hur det blev. Att pröva under en tid, ge det tid. Men kanske inte slå fast i sten att "såhär ska det vara". Just den där balansen mellan att hålla ut i något nytt, och faktiskt se att en justering behöver göras, är svår. ❣️🌷🌸

@Se klart Kanske bra att berätta för dina barn om hur du känner? Så kanske det är lättare att säga nej utan att få dåligt samvete?
Könns som du tar väldigt stort ansvar eftersom du själv jobbar fortfarande. Inte pensionär med mängder av tid…

Tack för kloka råd @sattva @Vår2022 och @AmandaL
Tar till mig. Att prata med barnen- det tar emot- handlar om allt möjligt, att jag gärna vill vara en ”orkar allt”-are (de flesta av er här känner igen typen) Sen är det säkert dåligt samvete från när de var små och jag jobbade jämt! Tror på något enfaldigt vis att det går att ”ta igen”. Deras pappa är numera inkapabel att ta föräldra-ansvar (eller morfar/farfar-ansvar) så på något vis försöker jag kompensera där med.
En vän till mig sa: ”du kanske är medberoende med din exman” och det skulle jag svara tvärt nej på- men att jag försöker täcka upp barnens ”förlust” av sin pappa är helt klart. Min man är morfar och farfar (och pappa till alla våra barn) 110% så det är det minsta problemet.
Men helt klart tar jag en annan roll, liksom att dessa saker går runt i huvudet.
Fina naglar och en kaffe på uteservering har en läkande effekt på nästan allt som skaver. 🙏

Godmorgon
tidig vakning också denna dag
Fått kaffe och läst papperstidningen, idag ska delar av dagen användas till rens av skåp/byte av klädsäsong mm i hemmet.. samt planera för veckan så att den blir bra. Handla, rensa kyl, ja ni vet. Lite familje-admin (ekonomi) och en biltur.
Pratade med en kompis som svimmat av stress och alkohol (på en fest).
Jag har gått många mil från de markerna.
Kram och njut av söndag!

Idag styrde jag om barnbarns-hämt OCH skippade kören = kunde jobba i lugn och ro tills jag blev klar. En mycket avkopplande syssla eftersom jag legat lite lite efter med diverse.
Om man ska tänka på detta med stress-hantering (som många av oss gör) så går det liksom på tvärs emot vad man kanske skulle tipsa om- men för mig helt rätt, just idag.
Nu lite choklad och en stund tv-tittande. Allt är bra och i någon sorts balans- är det inte dit vi strävar mest hela tiden?
Kram på er. 🌸

@Se klart Så klokt av dig att sätta några mål som kommer ge dig energi och att begränsa det du ser tar för mycket av din energi. Det är mysigt att läsa om din vardag trots att den just nu är något som behöver balanseras. Tänk vilken lyx egentligen! Ett så fullt liv, ett så härligt liv som du givit dig själv.
Kan inte låta bli att tänka på hur fattigt det hade varit om du inte slutade dricka.

Stor kram❤️

En äkta kulturtant varvar ner (’ord svårt)efter två fina utställningar och en middag med kär vän.
Massor på jobbet men ändå under kontroll och just nu hinner jag med det mesta, det är helt okej- och helt okej är det nya bra när det kommer till mitt jobb.

Funderade över att den väldigt stränga rösten inombords som jag trott varit min personlighet- mitt DNA- och som eldats på ordentligt av mitt drickande- att jag inte hört den på länge.
Allt jag varit arg på mig skälv. Allt jag hittat att klaga på. Alla irriterade blickar i spegeln- som ett default-läge, fel, ful.

Jag tror inte så mycket handlar om utsidan- lite förstås. Jag blir glad av mina kläder, mitt hem ger mig ro. Till och med botox i arg-rynkan ger någon sorts banal men trots allt glädje.
Men det är nog inte alls det som tystat rösten som klagar över att jag inte gör tillräckligt- är ”lite lat” eller inte nyttjar tiden på rätt sätt.
Jag ska fundera lite mer på detta, men nu klipper ögonen, och jag ska sova.
Kram och godnatt 😴

@Se klart Jag har också funderat en del på rösten som driver mig. Att den är så träng. Letar fel på mig. Jag har länge övat på att betrakta den och förändra den till en snällare röst. En som inte ställer så mycket krav utan känner efter vad jag orkar och vill. Det blir lättare ju mer jag övar och jag har blivit väldigt mycket snällare mot mig själv.

Kram❤️

Ja vi har varit såna slavdrivare- @himmelochhelvete
Jag har också jobbat mycket med detta, övat och övat.
En härom dagen kom bara insikten om att det var tyst i det där oförsonliga hörnet. Tid är en faktor vi ibland glömmer bort- men att låga tid gå är faktiskt otroligt läkande.
❤️‍🩹❤️‍🩹

Oj vad många korrfel denna morgon.
Jobbar hemma- och än så länge har jag haft en mycket vilsam för att inte säga lat morgon, men nu sätter jag igång här från min hörna.
Jag upplever att det är en sån otrolig lyx att få jobba hemifrån två dagar i veckan. Måndag kan jag starta veckan lite lugnt- fredag kan jag avsluta den med att hinna handla, packa ihop katterna och annat till landet.
Denna helg är min man bortrest på tjänsteresa och jag överväger att åka själv till landet- men det är en körning jag inte gjort tidigare på egen hand.
Ikväll ska jag i vilket fall på aw med lite kompisar, så jag bestämmer mig imorgon.
Ha en fin fredag nu! 🌸

@Se klart Där tänker jag att det är en till sak vi kan öva på. Göra sånt vi inte gjort innan, utmana oss i våra begränsningar. Köra till landet själv för första gången. Tänka igenom vilka begränsningar som finns i att göra det, varför man har dom, är det någon form av rädsla att inte klara av det eller är det någon gammal tankebana man kan ändra?
Hoppas du hade en toppenkväll igår.

Kram❤️

Jag har ju börjat på kör, vilket är otroligt skojigt, sjunger högt här hemma och har fått en lättare hybris över att jag dessutom tror att det låter snyggt (vilket det ju gör när man sjunger många tillsammans)
Ridningen kommer jag att köra igång med genom att följa med en vän till hennes stall/häst, däremot får själva ridskolan vänta till nästa termin.
Men en ny sak att testa varje termin känns himla kul.

Idag har jag haft den slappaste dagen i ÅR, varit på hudfix (sista omgången för nu- skulle skrämma barnen om de säg mig men svullnaden går över på nån dag)
Var helt utmattad efter det och sov en stund på em, en hederlig tupplur skulle jag säga.
Jag hade kul igår, aw i en annan och livligare del av stan. Drack gott a-fritt bubbel, favorit. Sen blev det spontan middag hos en kompis, jag åkte hem vid 21, trött efter veckan, och helt lagom socialt för mig.
Tog en lång lång promenad vid 17-tiden och sen lite middag och tv. Jag har kämpat emot de där borde/måste-tankarna idag för det var så otroligt länge sedan jag inte hade något projekt eller socialt en ledig dag.
Tänkte mycket på att veckan varit så intensiv att det är rätt med motion och återhämtning en dag.
Imorgon ska jag en sväng till Nationalmuseum med en av mina döttrar, sedan tidig middag här hemma.
Jobba en kortis och så måste jag lösa allt från mitt Sats-abonnemang till DN-pren, ja ni vet- de där grejerna man aldrig får tid till i veckan.
Kram på er 💕