Jag skulle nog också se det som ett plus på cv:t och gärna anställa någon med dessa erfarenheter @andrahalvlek
Och det är bra att många ”kommer ut” inte bara de som drivit bort hem och familj utan som redan tidigare insett att de har ett problemdrickande.
Jag tänker ofta på ”om inte”, om jag inte haft turen att hitta forumet - och ER- som varit både en livlina och en skön badmadrass. Att vara ett gäng som hjälper varandra, och påminner! Hade man vänt sig ut i den normal-alkade omvärlden hade man hört ”nej men det är klart DU kan dricka”, ”jag har aldrig sett dig stupfull” etc.
Jag har lärt mig mycket om hur beroendet kan te sig, och att man måste lita på sin inre röst om man har turen att höra den.
Oj oj vilken slapp sista morgon här på heltids-semestern. Ska nyttja dagen till att samla slapp-poäng. Kram på er!

@Se klart Det är ju väldigt lätt att om man är i en omgivning där alla dricker att man själv tror att man inte har problem.

Från det ena t det andra så har jag nu laddat ner Disney+. Såg första avsnittet igår. Det var kort och intensivt men jag ska fortsätta att titta.

Ha en fin söndag ☀️Kram🥰

@Se klart Ha en härlig slappardag!
Absolut, man påverkas av de människor man omger sig med. Därför tycker jag att det är så viktigt att välja sitt umgänge med omsorg. Och de man inte kan undvika (kollegor etc) får man bara sätta en mental parentes kring. Och inte söka upp. Välja ett annat bord etc. Helt ok i min värld.

Hej @varafrisk, vad kul- det är en annorlunda serie men jag tycker man ska ge den världens chans för den handlar eg om missbruk, och vad det gör med oss/familjer. Såg klart säsong 2 igår och den var t om bättre. Så fin och varm (så småningom).
Apropå att unna sig så unnar jag mig de flesta streamingtjänster numera. Vi går sällan på restaurang (gjorde ofta förr), dels har kostsamma lån och el-räkningar påverkat vårt liv men jag har inte behov av att gå på kvarterskrogen och betala massor av hundralappar för habil mat.
Igår lagade jag torskrygg med sandefjordssås, kokt färskpotatis och små broccoli från min lilla odling. Lyx, enligt mig!
@sattva, mitt umgänge har minskat och smalnat av. Jag är inte med i chatt-trådarna som handlar om aw på fredagar. Utgång på torsdagen. Jag kan sakna de vännerna och även tillfällena, spontaniteten. Men det är ju en konsekvens av ett viktigare beslut som är orubbligt och som ger mig förmånen att leva livet nära mina värderingar och önskningar.
Livet är inte enkelt, men varför skulle det? Har dock aldrig haft ett krångligare liv än när jag drack som mest. Sorgkant på alla dagar, Nu mulet men uppklarnande ☀️
Kram 🌱

@Se klart Hej, hittade ett inlägg du gjorde i min tråd som du skrev för länge sedan. Så bra att jag nu lagt in det igen. Nu förstår jag det också på ett helt annat, djupare sätt. Tack!

Gulliga du @AmandaL 😍 jag kände nog redan då att du var redo för detta 🥳 o h knappt behövde så mkt babbel men ibland känns det så viktigt att prata om hur det blir, inte bara hur det är. Kram 🤗

Nu är vår katt färdigbehandlad på sjukhuset- igår plockades diverse ståltråd från munnen samt gips mm och nu ser hon ut som en lite tokig katt med många rakade partier, ett rosa stödbandage samt något sned käke.
Hon prövar sig fram att vara katt igen. Från att varit så beroende av oss- denna självständiga kaxiga tjej har behövt vara som ett gosedjur, ligga i knäet, bäddas om, hållas. Så nu behöver hon utveckla sin personlighet och sin integritet igen.

Detta är ju just intresse-klubben materiel men grejen är att det för mig inte handlar så mycket om katten (jo förstås!) men också om livet och dess händelser och hur hitta mening i precis allt som sker.

OBS- inte att ”allt är meningen”, för det tror inte jag, det är föga meningsfull med barn som är svårt sjuka eller drabbas av olyckor. Men det är livets händelser. De händer oss. Inte som ett straff. Utan för att livet innehåller alla delar. Föräldrar dör, barn kämpar, skilsmässor och så får man sparken till exempel.
Eller en mikroskopisk händelse som att en katt blir påkörd. Man får då ställa sig på huk- och stanna där. Inte ha blicken fäst på nån horisont långt borta, beachbarer och solnedgångar i egeiska havet,
Utan här och nu, vad behövs av mig.
Att vara tagen i bruk, vara nödvändig och viktig för andra är vårt absolut viktigaste uppdrag, ger mening.
Jag och min man har skrattat mycket i sommar. Åt alla knäppa situationer som uppstår, åt oss själva- hur hamnade vi HÄR. Jag har glatt mig så mycket åt barnbesök som krävt rätt lite för vi har hjälpts åt mycket. Jag har känt glädje över att ha fått stanna upp med stort S. Otålighet såklart. Lätt panik över dyra veterinär-räkningar men det blev sommarens utgifter. Annat kan vänta.
Jag har känt mig oerhört stabil och trygg i min nykterhet, en liten fjäril som lämnat puppan och flaxat iväg. För länge sen. Men flyger nu.
Jag läser ibland i trådar om att unna sig och att se TILL att livet får guldkant.

Jag känner att jag sitter på livets guldkant och dinglar med benen.

Jag vet massor om unn- men en av de viktigare grejerna med att bli nykter är att sluta se livet som en räcka grå dagar som måste piffas upp.
Det är alkoholen som får oss att tro det och känna så,
Ta bort alkoholen så kan dagarna bli självlysande av innehåll och mening.
Men köp ansiktmasken, ”buy the shoes” som det väl heter. Jag gör det.
Men det är inte det som är grejen.
Grejen är att få leva i klarhet. Grejen är att gå med rak rygg. Grejen är att ha skämts klart och istället leva sitt liv,
Okej nu öppnade filosofiska rummet helt oväntat så nu är det dags att jobba.
Tack för att jag har ett jobb som just idag kan utföras i mjukisbrallor och med en kopp kaffe och ett par katter som sällskap.
Tack tack. Kram forumet! 🌱🌸😍

@Se klart Åh, så skönt att lillkatten har piggat på sig såpass att hon på nytt kan utforska sin personlighet och närområde. Vågar du någonsin låta henne springa ute igen? Jag kan bli orolig om det är tyst när Emil är i ett annat rum 😱 Hur då våga släppa ut? Det finns ju bilar och dumma människor överallt.

Jag älskar dina bildliknelser. Ja, vår nykterhet har först förpuppats och sen flaxat iväg sen lång tid tillbaka men nu flyger den - och som den flyger 🦋

Ett fel som många nynyktra gör är att de sitter kvar i soffan och undrar när livet ska kännas happyhappy. Som om det ska ramla stekta sparvar i knät på dem. Det gör det inte. Varje individ måste själv fylla sitt liv med roligheter! 1) Vad tycker jag är roligt? Egentligen. 2) Göra det. Om och om igen, eller prova något annat. Och fördelen i nykterheten är att det krävs inte mycket för att uppfyllas av nöjdhet och harmoni, eller bli bubblig av skratt. Bring it on!

Kram 🐘

Ja det stämmer verkligen @andrahalvlek 😍
Jag är i full fart med saker jag ska testa- och utmana mig med- i höst. Nåt svårt? Nåt jag är lite rädd för? (Körkortet tickade ju i alla boxar här..) Under tiden planerat jag för ett bra träningsupplägg som är hållbart, i kombination med barnbarnshämt.
Ser fram emot allt detta, och så ska det bli kul att börja jobba full fart nästa vecka.
Träffa mina kompisar/kollegor 😍😍

@Se klart Så skönt att katten är färdigbehandlad! Nu bara rehab kvar, återta livet. När ni är i stan är katterna bara inne väl?
Jag tror inte heller att det finns någon mening med elände i sig, men säger ändå ofta att jag tror att saker händer av en mening. Jag menar då att det går att hitta en mening med det som händer. Du gick närvaro i nuet med detta med katten tex. Grejen är qtt hitta meningsfullhet tror jag. Att fatra att livet pågår här och nu. Vi körde förbi ett äldreboende igår, det låg jättefint i naturen. Min man säger "Dödens väntrum". Jag menar på att vi är alla i dödens väntrum, de allra flesta av oss har ingen aning om när det är slut. Eller att livet som vi känner det tar slut (stroke, olycka etc etc). Jag brinner verkligen för ämnet meningsfullhet. Hur viktigt det är att hitta det som är meningsfullt. I stort och smått. Och att det är väldigt individuellt. Och kan skifta över tid.
🌼🍃🌸

@Se klart Så skönt att katten mår bra och att det är färdigbehandlat nu💕. Nu får hon hitta tillbaka till livet med små steg och anpassa sig i sitt nya jag. Det är verkligen en utmaning att se hur man kan klara av en sådan situation ni varit med om. Att anpassa sig till det och skapa lösningar för att det ska fungera smidigt. Man sätter sig själv på prov och förmodligen upptäcker man att man klarar av mer än man tror. Kanske hittar man även nya sidor hos sig själv som man inte behövt använda tidigare? Nya skills😁. Jag tycker att min hunds sjukdom, hans som är i hundhimlen💕, fick mig att reflektera över tacksamhet av det jag har och att jag ska vara varsam och vårda det. Han fick även familjen att fundera över döden och vi hade fina samtal om det med barnen och att känna samhörighet❤️

Skönt med att kunna jobba i mysbrallor emellanåt😁. Ha det gott!🥰

@Se klart Tack för ännu ett tänkvärt inlägg. 😀
Särskilt det där med att livet inte är en räcka grå dagar som måste piffas upp.
Livet är verkligen intressant och härligt till och med när det bara regnar… Om man bara är nykter tillräckligt länge så kommer guldkanterna att glimma alldeles av sig själva.
Och även om man har andra problem så är det ändå hundra gånger bättre att hantera dem nykter.
❤️😌

@sattva jag tänker så som du också mycket på mening och kanske menar (!) vi samma? Alltså att inte någon högre makt skickar elände vår väg. Men när elände kommer handlar det om att förhålla sig? Då är det nära perspektivet väldigt hjälpsamt. Där när man inte ser dödens väntrum, utan att skapa en plats där livet får vara fint ända in i det sista, god mat, omsorg, rena lakan, en vacker utsikt. Smått är stort. Se bara på små barn och hur de tar sig an livet.
Sen höjer man förstås blicken i de allra flesta situationer men jag har en känsla av att det är myrstegen vi gott kan öva mer på 💕 @vår2022 min ”nya upptäckt” denna sommar är att jag känt stor samhörighet med katten just för att vi båda är levande. Av olika sorter, men med livet som gemensam grund, lite nytt för mig som inte haft så många djur under uppväxten. 🐈 @amandaL jaa du, den där jäkla myten om allt man är ”värd”… när jag drack tror jag på riktigt att jag konstruerade både stress och tristess för att ge mig lov att dricka. Så bedrövligt. Nu ska jag ta mig en kopp kaffe detta underbara och fullt värdiga substitut för alla drinkar i katalogen.
Kram 🤗

@Se klart Ja, jag tror vi menar liknande saker. En känsla snarare än något konkret för mig. Men det visar sig konkret i valen man gör. Hur förhålla sig. Livet händer o allt känns skit. Gott så, men sedan har man ett ansvar att ta sig vidare. Har jättesvårt med offermentalitet. Det leder liksom ingenvart. Bara dagar o liv till spillo till förmån för en svart spiral nedåt. Motsatsen till meningsfullhet!

@Se klart Åh vad jag gillade ditt inlägg och detta tar jag med mig

”Grejen är att få leva i klarhet. Grejen är att gå med rak rygg. Grejen är att ha skämts klart och istället leva sitt liv”

Öppna det filosofiska rummet ofta🥰

Kram

Godmorgon,
Tack för intresset i min filosofi @himmelellerhelvete 🥸 jag upplever att nyktra hjärnan har fler spännande portar att öppna än den som är full eller bakis. Bara en sån sak!

Igår hände det att vi tog en kväll på stan och restaurang och så bio, Oppenheimer.
Så himla mysigt, trevligt, gott, och en så bra film. För ca 25 år sedan satt jag och min man på just denna restaurang- vår första dejt, och nu- ett halvt liv senare. Allt som hänt och allt som vecklade ut sig från vår lilla mittpunkt av att vilja leva tillsammans. Vi konstaterade att för just oss, blev 1+1 =3 (eller valfri siffra). Enkelt har det icket varit men ingen av oss har förväntningar på att livet ska vara lätt- det var rätt tunga ryggsäckar vi satte ner vid det där bordet, men vi har hjälpts åt med allt. Varit vårt lilla starka lag, med en växande skara barn och ungdomar- nu vuxna och i den ålder jag var- då vi träffades. Vi konstaterade att livet inte hade kunnat bli ner rikt, proppfullt och levande. Vi blev bättre ihop.
Tacksam för det, för att få sjunka ner i en biofåtölj i tre timmar och njuta av en fantastisk film. Tacksam att mitt jobb tillåter en lugn första arbetsvecka. Imorgon ledig. Ska till landet och vittja dahliaplantorna och luktärterna. Kram denna dag då det visst regnar igen!

@Se klart ”Vi blev bättre ihop.” Så himla fint ❤️ Hoppas få uppleva det igen en dag. Jag hade det ihop med barnens pappa men vi tappade bort varandra på vägen på något sätt. Att vi fortfarande är mycket goda vänner är dock en gåva att vara tacksam över.

Kram 🐘

@Se klart Grattis till 25- årsjubileet😊❣️Så härligt att ha tagit sig igenom alla motgångar tillsammans, inte det lättaste!
Den filmen vill jag också se, vad kul att du tyckte den var bra! När den är så lång blir det ett räknande på ensamtimmar för hundarna. Vi har lite restid in till stan också. Men här ska planeras😍

@Sattva ja hoppas ni kommer iväg, var faktiskt vår första kväll borta från katterna på hela sommaren. De kan ju vara ensamma i vanliga fall men en minst sagt speciell sommar denna.
Men det är en ny fas i vårt liv att ansvara för de här små varelserna och det är spännande att uppleva tillsammans.
@andrahalvlek grattis till den goda relationer. Hade länge detsamma med min exman- jular och födelsedagar har firats ihop- men sen tog det stopp för mig, när barnen blev vuxna. Då kände jag att trots gemensamma barn- ville jag inte ha så mycket till ens vänskapsrelation med honom. Det hänger ihop med allt möjligt annat men jag tycker att det känns rätt och bra idag. Jag har inte längre ansvar ”för barnens skull” och jag har inget behov av att träffas även om vi ju såklart ses när barnen bjuder in till något.
Avslutat kapitel och stängd bok.
Kram 🤗