@Se klart Det är en riktig aha-upplevelse när man inser att det faktiskt inte är mitt ansvar att alla vid bordet trivs och mår bra. Jag kan sitta här och njuta av maten och lyssna på sorlet och om någon börjar prata med mig kan jag försöka anstränga mig lite.

Kram 🐘

Helt rätt @andrahalvlek, not my business… att ansvara för- men såklart att vara delaktig i, om jag tackat ja till att vara gäst. 🥳
Nu hemma i soffan, ska läsa bokklubb-bok men fastnade i Agenda och nu malous intervju med fru Zelenska.
Bra för denna gumma som ej hunnit uppdatera sig så mycket på nyheter denna helg.
Nu kör vi måndag! Kram 🤗

@Se klart Det blev lite ketchupeffekt för dig med festerna, först hemma med lille katten hela sommaren o sedan två stora fester nästan i rad😊❣️
Jag undrar vad det är som formar en del att ta ansvar för samtal? Vet att min dotter har pratat om det för flera år sedan, att det var jobbigt att åka bussen hem från skolan med vissa, för hon kände att hon var tvungen att ställa alla frågor o fick just inga frågor själv. Då var hon kanske 15-16? Att bära ett samtal kan vara energikrävande om man inte är en extrovert person.
Vad kul med ridningen! Det kommer gå bra. Hästar luktar jättegott. Deras mular är alldeles lena❤️
Själv gör jag som sagt inga "modiga" saker i höst. Jag borrar djupare ner i yogans värld o ser jättemycket fram emot start av en längre fördjupning. Mycket att läsa, o det handlar om texter kring konsten att leva. Om vem man väljer att vara, förhålla sig, val och handlingar, tankar. För att uppnå stillhet i det som rör till det för oss människor. Helt applicerbart idag, även om det skrevs för väldigt länge sedan.
🌸❣️🌼

Godmorgon och vad fint att se dig här @sattva 🥰 Jag är helt säker på att det är modiga saker du arbetar med - i din yoga och dina utvecklande kurser.
Hade ett spännande samtal på festen med en coach som utövar 10 dagars viphasana (kan det heta så?) dvs stillhet och tystnad och meditation. Så spännande.
Kanske kan du arbeta mer ute i världen kring allt du lär dig?
Ja att vara ”frågaren” är tjatigt som bara den- i alla livets skeden.
Nu ska jag rivstarta måndagen. Kram 😍

Det blixtrar och spöregnar. Har varit på ett jobb-mingel men hem tidigt, tog en kopp te med en vän på vägen hem.
Jobbet har dragit igång med en rivstart, ganska kul. Passar mig dock för att dra igång nya projekt (jobb) på eget bevåg- eftersom jag tänkt att nya projekt ska ligga i mitt intresse- ridningen först nu då.
Och så har jag inte varit på landet på snart två veckor- måste plockas blommor och tomater!
Jobbet är på intet sätt marginaliserat men det ligger inte på topp tre i mitt liv längre.
Kanske dyker något nytt upp så småningom eller så gör det inte det. Jag kommer att gilla, acceptera, eller ha superkul. Om jag (och mina viktiga människor) får vara friska.
Ser framtiden an med tillförsikt, lust, glädje. Jag njuter väldigt mycket av ”små” eller snarare stora saker, vänner, mina utfina barn och deras barn. Att få lära mig nytt (körkortet) öppnade dörren till att så mycket är möjligt, att lära sig, utmana sig, att inget ännu är för sent. (Ung och lovande möjligen…)
Tackar för allt jag har fått. Och tackar forumets goda vänner för att ni hänger med 🧡

Idag var jag på min bokklubb sedan många år. Jag var på så himla gott humör, jag tror det var solen och återseendet av kära vänner. Så god och fin mat (jag drack vatten- passar till allt) vi babblade om allt och om sommarens hela 3 böcker vi läst.
Kom hem vid 20 (vi började tidigt). Haft en så bra dag på jobbet- det är STOR skillnad när jag inte har körlektioner så ofta som jag hade i vintras och våras. Rätt så stressigt och flängigt. Nu är medarbetarna glada (I hope) att jag är på plats, inte för att jag är så kul men jag behövs för diverse.
Funderar mycket på min karriär som ju avstannat i samband med ny organisation och ledning. Och hur bra jag trivs med att inte tänka på karriär- vilket jag gjort SÅ mycket i mitt liv. Jobbat jämt.
Jag har ju så lyxigt just nu att jag har samma lön som tidigare, men kan gå hem i tid, jobbar hemma två dagar i veckan. Har fina kollegor, och en chef som inte lägger sig i (eller kan…) något av det jag gör.
Det känns skönt att känna: vi får se hur det blir. Att inte själv styra och ställa. Att känna tillit istället för oro.
Jag tror inte @torn såg denna chilla hållning komma! Eller @andrahalvlek eller @sattva heller för den delen. 😍😍😍
Kram på er forumisar!

@Se klart Ja, det är underbart. Och vi vet att vi kan göra jobbet, men vi slipper. Så jävla skönt att slippa!

Jag fick gå ner några tusenlappar i lön, men det var det värt. Min äldsta dotter tjatar på mig om att jag ska gå ner i sysselsättningsgrad, och jag funderar faktiskt på det. 7 tim/dag istället för 8 skulle ge mig mer ork för annat.

Det är precis som med nykterheten, man fattar inte hur bra det kan bli förrän man fått uppleva det själv. Verkligen uppleva. Det är fan sunt att få möjlighet att växla ner lite mot slutet i yrkeslivet - och en ynnest. Inom vården tex finns inte den möjligheten, där får alla springa snabbare oavsett hur gamla de är 😔

Kram 🐘

Du har helt rätt @andrahalvlek, jag kunde inte i min fantasi föreställa mig hur skönt det skulle vara att inte maxa på jobbet. Det är fint att vi har möjligheten. Krösamaja (en av mina personas) säger att man ska kolla noga vad lägre arbetstid betyder för pensionen, men det har du såklart koll på! 🧠 😍

@Andrahalvlek Jag hade tänkt jobba till 67, men slutade nästan på dagen vid 65. Aldrig någonsin ångrat det.
Inga extra pengar kan ersätta tiden jag fick.
Flera vänner har redan drabbats av artros, och andra mystiska krämpor som gör att de inte kan göra det de hade sett fram emot. Så om du har möjlighet och inte din egen Krösamaja anser att det är förfärligt kostsamt, välj tiden :)

Helgen har varit fylld av mycket, landet där vi röjde, städade ute och plockade av en hink blommor, men allt detta regn…
Sedan säsongens sista fest-det har varit ovanligt mycket denna sensommar och det är ju roligt eftersom vi knappt träffat en själ på hela sommaren förutom familjen (nog så fina själar). Kul och fint men när promillen går upp vill jag gå hem till katterna och tur nog vill min man ofta ta sällskap. Nu blir det en slapp morgon med kaffe i sängen ihop med tidningen. Sedan kommer familjen på middag- men det mesta är preppat och klart.
En för hektiskt helg för min smak. Jag behöver mer tid att vila men det är också fint att ha båda delarna och det går inte alltid att ha balans.
Nu har jag en katt på magen, hennes favoritkudde… njut av dagen alla.

Igår var det full fart men ändå mysigt. Mitt värdinne-komplex har släppt helt, jag stressar inte upp mig som förr. Blir arg på min man eller irriterad. Allt flyter och vi hjälps åt. Lagade så god mat, det är verkligen kul, och uppskattas så av alla.
Idag är det kort måndag då jag slutar tidigare och hämtar minsta barnbarnet. Jag har så mkt innestående semester så jag plockar ut lite timmar när jag kan.
Är på kontoret tre dagar i veckan och det är verkligen en otrolig lyx vi har fått efter pandemin. Att få starta måndagen fokuserat och lugnt istället för att stressa iväg. Makes all the difference.
Katterna sover som stockar, det regnar, jag har en lista att bocka av och i den ingår en 15 min rast på förmiddagen. Jag är en snäll chef mot mig själv 🤓

Hösten är här. Mysigt tycker jag.
Kaffe i sängen och lite sovmorgon idag.
Efter umgänge med människor känner jag DIRR hur snuvan kommer. Mitt immunförsvar alltså. Överväger allvarligt något kosttillskott.
Har spenderat en ansenlig summa på att spruta in en dos botox i panna, haka, hals.. stramar lite och syns inte för andra- men för mig. Ser piggare ut och det glädjer mig på ett mkt ytligt plan men jag gillar ju att röra mig i höjdled 🤗

@Se klart Hösten är superhärlig! 🍂🍁
Längtar efter att få peta in första pinnen i brasan.

Men hösten slår verkligen också undan benen på immunförsvaret. Nya varianter varje år, alltid lika spännande.

Hösten ja @deamon
Kom kanske inte plötsligt, men sommaren försvann så snabbt. För första gången någonsin reflekterar jag över att antalet återstående somrar är begränsat. Det har de ju alltid varit men jag har inte tänkt på det förrän nu- snart 60.
Såg en så gripande och fantastiskt dokumentär ikväll på SVT. Döttrar. Se den (om ni inte har en extra känslig dag.)
På landet, sovmorgon och kaffe har jag att se fram emot, frukost med barnbarn och en helg som ska gå i återhämtningens tecken. Slut efter arbetsveckan. Längtar efter att jag ska sparka mig själv i rumpan så jag kommer igång med träningen. Hur hårt krävs egentligen?
Kram på er och ha en finfin helg 💕

@Se klart Lite sommar har kommit tillbaka nu igen, i alla fall i den här delen av landet! ☀️ Någonstans står det skrivet hur många somrar man har kvar, men man vill ju inte veta antalet. Man vill bara att det ska vara ett stort antal! Och förhoppningsvis påverkar man det antalet i positiv riktning genom att undvika alkoholträsket.

Om man ska sparka sig själv i rumpan någorlunda hårt så får väl det nästan ske genom ett upphopp? Och upphopp räknas ju som träning! Då är du ju igång med träningen i samma sekund som sparken landar. 👍

Haha @deamon en mkt bra instruktion 😍
Igår läste jag en lång artikel i National Geographic som handlade om hur otroligt skadlig alkohol har visat sig vara för just kvinnor. Inte bara den mycket tydliga kopplingen till bröstcancer utan många fler sjukdomar och ökad dödlighet.

För länge sedan ville man inte skriva i media om att kvinnors fertilitet minskar redan vid 25. Det skulle uppfattas som hets för att ”tvingas” skaffa barn.
Ingen skriver heller om detta- är det missriktad hänsyn tro?
Sanningen gör oss fria.
Kram på er!

@Se klart Jag visste inte att bröstcancer var kopplad till alkohol?
Har bara läst att japanska kvinnor som tidigare växt upp med traditionell mat (mkt grönsaker, fisk, men lite mejeri- -och köttprodukter) visade sig oftare få bröstcancer när de bytte kost.
Det här är gammal forskning, men då när den kom förstod man i alla fall att även kost har betydelse för uppkomsten av cancer.

@AmandaL Alkoholintag ökar absolut risken för att drabbas av bröstcancer, det är en av de tydligaste sambanden (eller hur man nu uttrycker det). Att få barn tidigt, att få många barn och att amma länge minskar också risken - men det är ju få av oss som kan göra något åt det här och nu. (Beror på att kroppens ”hormonduschar” ju sätts på paus när vi inte har ägglossning.)
Att kvinnor i Asien har mindre förekomst av cancer (bröstcancer inte minst) hänger säkert ihop främst med kosten som ju förändrats mycket under de senaste 20-30 åren, med mer socker och processad mat.
Obs obs att denna forskning ju inte är på individnivå. Obs obs också att bröstcancer i högre åldrar ofta har god prognos, men oavsett så vill man ju göra det man kan för att undvika.
😍