Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

@Sattva Fin kärlek mellan er ❤️ Att kunna prata, nå fram till varandra, är en gåva. Att han tänkt på sitt håll är också ett bevis på att han i grunden är en bra och klok man. Att han funderar på att flytta hem är kanske en viktig pusselbit för honom? En del har enorm hemlängtan av olika skäl, vilket kan skapa irritation och skav i vardagen. Det är inte optimalt att ha ett distansförhållande, men det kan också vara en nytändning. Oavsett så kan ni prata om det svåra nu, och det är allra viktigast.

Kram 🐘

@Varafrisk @Andrahalvlek
Tack snälla ni❤️
Igår var jag väldigt lugn i det hela. All oro jag hade över hur jag skulle ta upp detta med min man var borta. Jag är samtidigt beredd på en vår med mycket förändringar. Jag försöker se positivt framåt kommande år. Att vi ska få det bästa av varandra. Ser fram emot att få umgås med en make som är glad och tillfreds. Det är slutmålet❣️

@Sattva Jag tycker det är bra att du fortsätter att gå till rådgivaren. Att din man inte följer med säger ju en del om hans vilja till förändring... Även om din dotter flyttar hemifrån är det ju ett nära band som du har och som inte kommer att brytas. Om han inte kan acceptera din dotter så blir det ändå inte bra, jular, middagar, livet som familj...
Jag har varit med om ngt liknande, och har fortfarande dåligt samvete för att jag ibland valde mannen (för mycket).
Men det var en hård läxa och mycket dåligt samvete som följde. Senare när samma sak dök upp så gjorde jag slut med min partner istället. Känns som män ofta har svårare med andras barn?
Den som begär att man ska klippa eller försvaga banden till sina barn, är själv ett barn. Ett omoget barn.
Så känner jag i alla fall. Och en omöjlighet att vara den som ska tassa omkring och försöka göra alla till lags.
Du har det tufft nu, men du är värd ett bättre och mer harmoniskt liv, tycker jag.
Önskar dig all lycka på vägen. Och ett beslut för en bättre framtid.

Så var hon iväg, min lilla gumma🥺. Jag är SÅ glad för hennes skull för denna långresa, vilket fantastiskt äventyr att få uppleva❤️❤️❤️

Jag o maken har inte pratat något mer, men det måste vi ju såklart. Har tid till familjerådgivaren nästa vecka, och vill han så är han välkommen att följa med. Vi har ju ett nytt läge nu. Annars går jag själv.

@Amanda L Ja, jag har ofta tänkt på min mans beteende som ett omoget beteende. Inte riktigt vetat hur jag ska hantera det när det började visa sig för mer än ett år sedan. Nu vet jag fullt ut var jag har mina prioriteringar, och då är det lättare...

@Sattva Minns när min gumma for på sin första långresa och jag lämnade av henne på flygplatsen. Det var ett stort ögonblick och jag grät på vägen hem❤️. Navelsträngen klipptes av en andra gång. Hon gjorde ett instagramkonto så jag kunde följa henne på resan, skriva små meddelande och veta att hon mådde bra. Det var en bra resa som gjorde både henne och mig självständigare och vi kom varandra närmare på ett annat sätt.

Hoppas du får mer ro nu med dina egna tankar och hur du vill fortsätta i din relation till maken❤️

@Sattva Åh, det är en jobbig tid för mammor. Min äldsta flyttade till Gbg för att läsa på högskola när hon var 19 år. Hela den hösten grät jag. Vem skulle jag nu göra ditt och datt med? Jag famlade i blindo i flera månader. Samtidigt måste jag säga, nu när hon 26 år, att det är otroligt häftigt att etablera en vuxenrelation med sin dotter ❤️ Så det har du att se fram emot när hon kommer hem från sin resa!

Kram 🐘

Jag o maken pratade igår igen. Han började på vilket h-e det skulle bli när dottern kommer hem igen. Han kan verkligen inte se nåt annat än svart. Och jag blev ganska paff, har vi så olika bild av vad som kommer ske närmsta tiden?? Han bor ju inte under samma tak som hon när hon kommer hem om tre månader i min värld. Han hade tydligen inte tänkt vidare alls sedan förra söndagen. Så började han älta hur hemsk hon är etc etc. Hur jag hade gett en annan bild av hur det skulle bli när han flyttade hit än hur det blev...
Ja jag kan ju ärligt säga att jag inte heller hade tänkt mig att han skulle börja hata (?) min dotter så.
Just nu känns allt väldigt hopplöst. Hur ska vi ens få ett särboskap att fungera?
Hans svängningar hit o dit från gång till gång vi pratar gör mig helt mentalt utmattad.

@Sattva Så tungt…men andas låt det sjunka in …jag tänker att tids nog kommer du hitta svaren inom dig. Om ngn pratade illa om min dotter på det viset skulle jag bli skogstokig eller kanske mer ledsen….att inte äga förmågan att se det fina inom henne. Hon är 19 år…

Kram🌺

@Varafrisk Tack Vara frisk!
‐-----------------
När jag kom hem från jobbet igår satt min man och tittade på lägenheter i en stad 40 mil bort. Han vill hem. Eller snarare tydligen, så långt bort från min dotter som möjligt. Han känner sig utslängd. Det kom som ett slag imagen fast jag visste att risken fanns till det beslutet. Känner mig bortvald, och ledsen o arg. Hatet till min dotter är större än kärleken till mig. Jag hade hoppats på ett särboskap där vi ändå kunde ses flera dagar i veckan. Nu blir det när jag åker till honom. Han kan ju inte komma till mig, dottern finns ju där jag är. Och jag har verkligen inte slängt ut honom. Jag har försökt i 1,5 år att förhindra detta.
Detta har blivit helt absurt. Han vräkte ur sig en massa otäckheter i grovt språk om vad han tycker om min dotter. Fortsätter fast jag ber honom sluta. Det är något väldigt osunt i detta.

@Sattva Usch. Att det ska sluta så här. Din man har blivit en bitter, vresig gubbe. Problemet ligger hos honom, inte hos dig. Försök att hia dig, spela inte på hans planhalva. Låt honom rodda allt själv, hjälp inte till mer än rent praktiskt vid flytten tex. Andas, andas, andas. Bollen är i rullning, men det är inte du som ska fösa den framåt.

Kram 🐘

Oj så ledsamt detta är. Tänker att allt ställs på sin spets just nu och allt som sägs är i det sammanhanget, en slags kris när förändring är nödvändigt. Han känner sig säkert också bortvald. Nu skyller han allt på dig och din dotter. Man kan ju bara hoppas att han sansar sig efter ett tag och kan se saker från någon annan vinkel än sin egen. Han har ju länge bott med er. Det har väl inte varit dåligt alltid? Han kanske har känt sig ensam i övrigt också och skyller nu allt på dottern? Men sonen då? Han har levt så länge med er alla. Det här är ett väldigt egoistiskt sätt att agera på från hans sida. All styrka till dig Sattva! Du kommer att komma ur det. Det är värre med honom.
Kramar

@Andrahalvlek @Sisyfos
Tack snälla ni❤️
Ja jag är inne på samma spår som Sisyfos, att det handlar om andra saker också än de uppenbara.
Jag vill behålla min värdighet så mycket jag bara kan i detta, så jag kommer hjälpa honom på alla sätt i flytten. Jag är inte ute efter att straffa eller betala med samma mynt. Det går helt emot mina värderingar. Jag tror som sagt att detta är kulmen på nåt annat. Som han inte vill eller kan se. Men att läka sig själv är hans ansvar.
Jag kommer fortsätta hos familjerådgivaren.

Tack för ert stöd🙏

@Sattva Åh Sattva…jag finner inte ord😔
Ja..kanske eller troligtvis handlar det om ngt mer än din dotter. Det gör mig så ont när din man pratar så illa om din dotter för det måste göra så ont i dig. Så bra att du har kontakten m familjerådgivaren…att du får lite andrum …att slippa vara den kloka.

Kram och styrka🤗

@sattva har du tänkt på hur mycket som blir klart och tydligt för oss - först ”efteråt” och inte bara en tid efteråt utan i olika steg- ibland under lång tid.
Det finns en ungefärlig sägning om att en kinesisk filosof eller kanske statsman fick frågan vad Franska Revolutionen haft för betydelse. Och han svarade förvånat- att det var det ALLDELES för tidigt att uttala sig om.
Vi lever i våra dagar och i takt med vår erfarenhet och den klokskap vi bär- men efter ännu en tid, eller nästa, kan vi se tillbaka och förstå något helt nytt. Det tänker jag ofta när jag känner mig ibland arg ibland maktlös inför olika situationer.
Jag hejar på dig som tusan denna tuffa tid. Eller hejar- det kanske inte är rätt ord. Men kramar dig varmt och hoppas på det bästa, för er alla. ❤️

@Varafrisk @Se klart Tack❣️
Ja det ÄR tuffa tider. Men det måste ju bli bättre. Nu verkar han ha ändrat sig till att istället titta på boende i ett område han gillar, ca 3 mil bort. Ja det skulle ju underlätta särboskapet enormt. Men med alla dessa svängningar hela tiden så tänker jag inte vidare i det justnu. Han verkar skifta hela tiden.

Jag försöker också tänka så, Se klart, att detta har en betydelse på ett sätt som inte kan ses än. Det kommer bli bra. Det är ändå på något sätt utvecklande. Tack vare nykterheten skulle jag vilja påstå. Det går att växla till helikopterperspektiv.

Fick en insikt igår att min man hamnat i kläm i min o min dotters outredda saker. Jag har förstått att hennes utbrott mot mig, är ett barns utbrott. Jag har därför inte agerat som min man tycker att jag "borde", utan jag har varit mjuk. Lyssnat, varit flexibel. I hans ögon har hon styrt o ställt henma, och jag har tillåtit det. Jag har försökt förklara för honom att hon o jag försöker läka vårt. Han har nog inte förstått det, inte kunnat tolka det som händer så, utan tagit allt personligt. Låtit henne krypa under skinnet.
Så det är många starka ingredienser i denna soppa. Men jag känner att jag har gjort rätt. Det handlar ändå i slutänden om att han inte kunnat vara vuxen. Ocj jag har valt relationen till min dotter först.
Jag är ledsen, utmattad och tom. Men det kommer bli bra.

@Sattva Vilken jobbig och tuff situation du befinner dig i. Vilken bra insikt du fått om att din man kommit i kläm mellan dig och din dotters outredda saker. Han bord ha hållit sig utanför och låta dig ta fullt kommando i detta. Hans agerande i detta har stört och förgiftat er process. I den processen har han inget att göra för han kan inte hjälpa till eller ordna upp något där. Det blir tyvärr att han mer förstör där och nu har han blandat sig in så pass att han tror att det handlar om honom, vilket det aldrig gjort. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att ”titta på” utifrån, men man måste ha tilliten till att ens partner måste få lösa detta på egen hand, på sitt sätt, inte på mitt sätt. Den relationen och de band som finns kan vara svårt för en utomstående att förstå och då är det bäst att hålla sig utanför. Man skulle kunna kalla det för helig mark. Sedan kan de vuxna diskutera sinsemellan om saker och stödja varandra.

Troligen är det svårare att förstå förälder-barn relation om man själv inte är förälder eller om man stenhårt tror på att man vet allt och hur saker borde göras. Relationer sätts på hårt prov när det finns bonusbarn inblandade, kanske är det då man kan skymta vilka värderingar och egenskaper som finns hos varandra där i djupet och se om det finns en vilja att göra förändringar hos sig själv och gemensamt för ett fortsatt liv tillsammans eller inte.

Du kommer att hitta din väg i detta om du lyssnar på dig själv❤️

@Sattva Ja, det kommer att bli bra. Hur mycket det än stormar nu så kommer ni i hamn till slut. Att ha tillit för processen kan få en att orka så mycket som krävs i stunden. En stund i taget.

Kram 🐘

En relation som det knakar i måste vara oerhört svårt även om det finns en gnista. Att slitas mellan hopp och förtvivlan är man som alkoholist van vid men känslan är ingen rolig känsla. Hoppas att du och ni kan finna någon form av ömsesidig plattform att dela.

Har en sån där dag idag då jag aktivt säger till mig själv att inte tänka på privata problem. Hjärnan måste få vila...

@vår2022 Ja, jag förstod lite försent att jag o dottern hade så mycket outrett. Hade jag fattat tidigare hade jag nog kunnat agerat annorlunda. Hjälpt min man förstå dynamiken innan det var försent. Men jag fattade den inte själv förrän sent i höstas. Med hjälp av familjeterapeuten.

@Andrahalvlek Ja, tillit. Det BLIR bra!

@aeromagnus Tack snälla för din omtanke! Har läst om din son. Hoppas allt är väl!
-------‐----
Tränar på att leva som jag lär. Se att det inte är konstigt att jag känner mig helt urlakad. Tillåta mig vara precis där jag är. Och idag, inga funderingar. Tankevila.

Vårfåglar och mer ljus, det är tydligt att våren är påväg🌸🌸🌸

Jag är en funderare som går och funderar på saker hela tiden och det är oerhört tärande. Jag har försökt lova mig att inte "måla fan på väggen" och inte alltid tro det värsta men det är svårt. Tack för omtanken om min son.