Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Det var inte igår, hur mår du? Vad gör du nu för tiden, det var alldeles för längesen vi sågs ;)

Jag vet inte leverjag. Jag har mått ganska piss ett tag. Känts som om att jag levt i ett dunkel, om du frågar vad jag gjorde igår så har jag ingen aning riktigt. Mitt minne har blivit mycket sämre.
Men idag på jobbet fick jag äntligen lite ro, tänka på annat. För jag tror att jag är min värsta fiende i bland. Kanske är det minime som tagit över totalt ett tag, kanske har jag gett henne möjligheten. Är fortfarande inte frisk från influensorna ännu, tror de påverkar en hel del.
Ibland ger jag mig en klapp på axeln. Som igår när jag fick reda på att jag fick ett vg på förra tentan. Då blev jag mindre ledsen, glad nästan.
Det var länge sedan jag gick till min samtalsperson nu, kanske är det därför jag är låg... Vem vet.
Hur som, jag förstår att tankar blir känslor -> mående -> beteende.
Men jag har inte orkat fajtats imot. Jag har inte orkat. Jag orkar inte. Jag är trött. Det finns inte tid till vila.
Jag vet att man ska ta sig tid till vila, men när? Var? Hur?
Jag tänker mig att om circus 7 månader, då kan jag vila. På riktigt. Just nu, not so much.

Jo, min mamma hade cancer tidigare och hon svällde upp som en ballong. Så stress förstår jag är en faktor till viktuppgång. Just nu går jag tillbaka till gamla mönster, att äta normalt funkar inte för mig. Jag är hellre hungrig än att gå upp.
Tror min samtalsmänniska hade skakat på huvudet och sagt mitt namn, men vadtusan ska jag göra? Känns som om att jag är fast i nått hamsterhjul.
Försöker bryta tankar, jag verkligen verkligen försöker.
Jag kommer lyckas, men just nu är jag i en dal. En djup jävlig dal.

Tack för din kommentar leverjag, jag har tänkt på dig ❤️
Kram

Leverjag

Höga krav, kan förstå det mesta logiskt, påläst och kunnig. Jag själv min värsta fiende.

Jag förstår din dal och efter allt med influensor också. Jag vill ändå varna dig för att skjuta upp vilan. Det har jag gjort många gånger. Ibland är det bra att ha den förmågan att klara hur mycket som helst under vissa perioder, men det sliter. För varje gång tär man lite på pluskontot. Till slut orkar man inte fram. Man kraschar. Det finns verktyg för att vila. Du jobbade och glömde bort att tänka. Så är det med hobbies, träning och meditation. Tror yogan är min bästa medicin nu. Meditation och mindfulness hjälper verkligen. Ge dig 10-20 min och ju mer du tränar desto bättre och lättare går det att komma in i vilan. Det hinner vi ;-)

Maten är viktigare än jag fattat tror jag. Se till att få i dig mellanmålen. Håll blodsockret jämt. Behöver inte vara hälsofreak men att hoppa över måltider är rena självplågeriet både för psyket och vikten. Jag har levt så i många många år. :-(

Och jag? Jag reste och drack lite öl och det var ok. Förra helgen drack jag rödvin för första gången sedan nyår. Knäckte en flaska själv och mådde fördjävligt sedan. Riktigt, riktigt förgiftad kände jag mig. Varför? Någon slags längtan att lätta på trycket. Kom lite ur balans och blev påmind om hur skört det är. Nu är jag på banan igen, tror jag. Känner mig stark i viljan att vara nykter och sköta om mig och använda verktygen som ger mig balans och välmående igen. Stressreducering måste jag aktivt jobba med resten av mitt liv tror jag och självacceptans och kärlek till mig själv. Ett jävla jobbande hela tiden, eller hur? ;-) Det jobbet ger utdelning som är värt mödan nu, upplever jag. Allt annat löser sig bättre också.

Hoppas du inte kräks på mina råd. Vet att du vet men bland går något in på nytt sätt. Man vet aldrig. ;-) Vill så gärna dela med mig av ett ganska långt liv med onödigt mycket lidande som jag kunde ha undvikit om jag tagit mina behov på större allvar och lyssnat på mitt jag med respekt och kärlek.

Hoppas krafter och lust snart återvänder i dig. För det vet vi att de gör, förr eller senare.
Storkram, fina du!

På dina råd överhuvudtaget ?
Blir så glad så!
Jo visst är det ett jäkla jobbande, idag har jag fått tillbaka lite krafter. Tacka gudarna, haft en riktigt bra dag än så länge. Varit glad och hittat energi. Jag tar verkligen till mig dina råd, det blir mindfullness som läxa varje dag. Jag skiter i diet, igen. Det är inte bra för mig, det är minime.

Jag ska till och med utmana mig rejält i kväll. Skriver mer om det sen. En positiv utmaning! ;)

Hela grejen med en flarra vin kanske var en bra påminnelse?
Det är inte värt det, inte i långa loppet. Och verkligen inte dagen efter. Men kanske fanns det en positiv aspekt i det ändå? Och det är okej att falla ibland, bara man hoppar upp på hästen igen.
Hur var resan? Hade ni det bra?
Kram!

Jag gick på ett AA möte. Det var verkligen inte alls så farligt som jag hade kunnat tänka mig.
Tack Ebba för att du skriver, jag höll dig mentalt i handen idag.
Kram

Måste lägga mig och har inte hunnit läsa ikapp, men kan inte låta bli att säga att jag är imponerad!
Kramar!

Det var både läskigare än vad jag trodde och enklare än vad jag trodde.
Innan jag gick in var nog min puls i 180, men vilket välkomnande jag fick. Första 20 minuterna pendlade jag mellan att känna mig tårögd, varm och glad. Och väldigt torr i munnen. Men när hela "ångesten" över att jag satt i rummet och tankarna samlat sig var det faktiskt riktigt trevligt.
Snälla människor. Vanliga människor. När mötet var klart kom det fram några och sa hej, en tant log och kramade mig, några ville skaka hand. Jag kännde mig verkligen välkommen, och icke dömd.
Jag tänker och kommer gå på fler möten. För det var inte så farligt.
Jag berättade även för mannen (efter mötet) att jag hade gått dit, han supportar och sa att det inte förändrar något. Han är glad att jag är glad, och trygg med att jag jobbar på mig själv.

Kram på er alla ?

Leverjag

Ett snabbt inhopp i forumet för jag blev så glad och impad över att du gick dit! Jag vill ocksåmen vet inte vart jag ska börja och hur det ska få plats i schemat liksom. Blir helt klart ännu mer inspirerad av ditt och andras positiva ord och upplevelser av AA.

Kram ???

För era kommentarer. Fina starka människor ni.
Idag har jag haft en medioker dag, känts som om att jag haft tummen i röven hela dagen, men inser när jag tänker efter att jag faktiskt gjort precis allt som jag skulle göra idag.
Så det gör mig glad, jag har verkligen skitmycket att göra till och med söndag denna vecka. Tänker inte ens vajna om det här, ni vet att jag har mycket, jag vet att jag har mycket. Hela väääärlden vet att jag har mycket. MEN! Gårdagen var riktigt riktigt bra och jag fick då mycket energi från den så jag tänker rida ut den vågen. Jag var inte bara på
AA möte, jag höll även min första egna intervju med en chef och det gick riktigt bra. Sjukt nöjd.

I kväll har jag haft lite malande ångest i bröstet och svårt att somna. Det är okej, i morgon blir bättre :)

Kram på er där ute i cybervärlden ❤️

Haft en helt okej dag idag, ganska mycket energi. Eller avsevärt mycket energi om man jämför med tidigare veckor XD

Fått gjort det jag ville och är
Taggad på morgondagen. Gör mig glad. Hoppas ni oxå haft en helt okej dag idag. ?
Kram

Det låter bra det där! Mer energi. Sen kan jag inte låta bli att bekymra mig lite över att du har så mycket. Det var vid de tillfällena, när jag inte såg nån ände på alla göromål som det var lätt att ta till alkohol. För att orka. Att effekten blev det motsatta, var jag inte riktigt medveten om. Men du har ju gått på AA, ser dina positiva framsteg och skriver här. Du grejar detta! Men försök få vila så ofta du kan.

Ja a du, mycket och mycket energi... Mer iallafall.

Jag tror det lätt blir så Sisyfos, att man tar en "semester" när det blir för mycket. För att orka. Helt helt fel metod, för man blir ju bara tröttare. Det är en lögn för sig själv helt enkelt, ett sätt att legitimera sin alkoholkonsumtion.
Det är vad jag förstått sv sista tiden i mitt liv, en trigger. Nu är jag medveten om den oxå.

jag har inplanerad vila på tisdag ? Fick energi åter igen idag, genom hålla ett föredrag inför en grupp. Kunde stanna upp och ta in situationen när jag stod där uppe och pratade. Det var riktigt kul. En positiv utmaning.

Hur är det med dig? Hur rullar livet? Kram

Låter bra med vila på tisdag. Vad ska du göra då ?? Å så låter det som om du utbildar dig till något du kommer att älska. Just detta att du tycker om att stå och prata inför andra. Att du känner dig nöjd, då är det ju kul och du gör det med all säkerhet bra då.
För mig känns det som om jag vaknat igen. En enormt skön känsla faktiskt. Sen kan man säkert fundera över om man ska skämmas ihjäl för att jag återvände till träsket, men lite klokare blev jag av det också. Och väldigt övertygad om att där vill jag inte vara. Får låta bli att försöka koppla av med alkohol helt enkelt.

Ja det är en skräckblandad förtjusning att tala inför grupp. Jag älskar det, men min kropp reagerar sjukt mycket så jag blir alldeles flammig i fejset. Men det är inget lite (mycket) foundation kan lösa, och en sjal ;) Det blir verkligen enklare och enklare när man väl talat inför människor några gånger.

Skönt att du vaknat igen. Skämmas ihjäl? why? gjort är gjort och nu har du vaknat. Inget att skämmas för, inte alls. Däremot har du ju hittat ytterligare en trigger för just dig. Tar du med dig detta och reflekterar kan du till och med känna dig stolt. För gjort är gjort och nu är nu. Att vakna tar sin stund, men nu är du vaken och det ska du vara jäkligt stolt över sisyfos. Bra jobbat!

det där med att hitta avkoppling med a är även en typ av problematik för mig, men jag jobbar med det.
Vet inte riktigt vad jag ska göra på tisdag... kanske våga tillbaka mig till gymmet? Kanske gå en upptäcktsfärd med vovven. Kanske se en film...
vet inte riktigt. Det jag vet är att jag inte tänker öppna mina studieböcker eller jobba ;) Vi märker.
Åh! kanske gå på stan å fönstershoppa, det var länge sedan nu, eller ta en fika med en kompis. :D det ska bli skönt iaf.
Kram!

Leverjag

Låter som du har massor av möjligheter och glädje i ditt liv. Bra att stå på scen. Det behövs och uppskattas i de flesta jobb. :-)

Det kommer gå så bra så detta nu när du planerar in vilan också! Härligt. Jag har heliga njuta/vila dagar/stunder varje vecka oavsett hur mycket jag har att göra. Jag måste ha det för att må bra och orka med energi de övriga tiderna. :-)

Kram ?

2 tentor, en munta och en föreläsning avklarade på 5dagar. Här hade jag kunnat känna mig helt less. Men nej, vet ni vad? Jag känner mig faktiskt riktigt glad. På hugget och nöjd.
Jag ser ljuset Jonathan ;)

6tentor kvar denna terminen, och jag kommer att klara det.
I morgon är det vila, hela dagen.
Vila ❤️

Kram på er!

Ja, du kommer att greja det! Tänk vilken skillnad det är egentligen mot när du började skriva här. Känns som om du gått från klarhet till klarhet.

Jo viss går jag mot klarhet och klarhet.
tre steg fram och ett steg bak.. Ett två tre, ett två tre, som en vals. ;)

Har varit lite tyst här från mig nu, det är inga återfall eller liknande, utan fokus på skola och jobb och familj.
Inga direkta tankar på alkohol, ingen strävan efter flykt eller avkoppling. Försöker vara närvarande i stunden, ta in vad jag faktiskt gör när jag gör det. Mickro-mindfull typ... Att sitta och meditera långa stunder är inget jag har riktig ro att göra just nu, men hoppas och tänker öva på det i sommar.
Fick mitt sommarschema för några dagar sedan och fått mycket mindre timmar är vad jag egentligen hade önskat. Tänker inte ta upp det med chefen, utan faktiskt ta tillfället i akt och vara ledig mer. Vila, gå långa promenader, börja träna ordentligt igen, förhoppningsvis se solen.
It's gonna be awsome! Pengar då? mjaa, det blir nog inget direkt lyxliv, men vafan lixom. Vila vs pengar? vila...
Ja tack.

Nu blir det tillbaka till studier igen, sitter som vanlig på den lokala bibblan på min lediga söndag. Stor salstenta på fredag. Heja heja!

Kram på er

Men mår bra. Noterade tankar på alkohol idag, ingen längtan eller strävan, bara en tanke.
Hade lite svårt att få tummen ur röven igen, men klarade av de uppsatta målen för dagen ändå. Så det var ju bra. Längtar till sommar (här har det snöat idag...)
Sen har jag bara en termin kvar :o

Herregud! ?? iiiiih!!!
Kram på er

Zorro

Studenten! Du fixade tentorna! Du är i "Det vidare livet". Jag trodde inte jag kunde bli gladare än när du skrev i min tråd, men det kunde jag. Så härligt och jag gläds så otroligt åt den resa du gjort. Tack för att jag fick vara med från början. förlåt att jag försvann en bit in, men ska göra allt för att hänga kvar och en dag göra dig sällskap in hit!
Kram!
/Z

Jajamensan! Här är jag ;)

Klart att du är förlåten (?) inte tusan behöver du be om ursäkt för mig. Förlåt dig själv och lämna den där skiten bakom dig nu.
Du är alltid välkommen här.

Har det bara varit missat eller har du haft nått kul för dig under pausen? :)
Kram