Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Som av en slump innan jag somnade igår så kom jag plötsligt ihåg att det var ett bra tag sedan jag jobbade bakfull. Det var ett bra tag sedan jag i min dagliga morgonsminkrutin tänkte på att sminka mig piggare och nyktrare.
Det var ett bra tag sedan jag hade bakisångest på jobbet.

Ursäkta mig men fy fan vad skönt! Kram!

Även gymmet har fått sin skära del av " folk kommer titta på mig" "jag passar inte in där" etc etc så nu tänker jag göra helt tvärt i mot min känsla och åter igen säga Fuck you. Vill jag gå till gymmet går jag till gymmet.

Kram

Idag har livet varit enkelt. Känt mig värdefull, stolt och till och med nöjd med mig själv. I spegeln fanns det en människa som tittade tillbaka, med midja och en helt normal kropp. Ingen blobb, inget fasansfullt, inget titta ner ledsamt ner i marken.
Träning ger färdighet, idag var en enkel dag. Tacka gudarna!

Sov sött, kram!

LenaNyman

... sen kommer ut i arbetslivet med ditt examensbevis i handen - vet du vad som händer då? Jo, då får du en fetare lön än dina kortare kollegor. Japp och jajamen. Undersökningar visar att långa människor får bättre betalt än korta människor. Don't ask me why men så är det tydligen.

:)

Lön istället lån, det hade varit något det! :) känns jäkligt orättvist att jag skulle få mer lön en någon jämlik mig i samma arbetsposition. Lite det jag vill jobba med, rätt person på rätt plats vid rätt tillfälle.

Idag har jag åter igen utmanats i skolan, haft teater i liten grupp. Inte visste jag att jag hade talang att leva mig in (och agera) i en roll. Sjukt läskigt, men väldigt väldigt kul. Övaraskande!
I morgon kommer jag utsättas för ytterligare 3 utmaningar. Först ska jag till studievägledaren för att sedan hå till min samtalsmänniska för att sedan befinna mig på ett födelsedagsfirande med utgång. Jupp det kommer finnas alkohol, nepp jag är inte hundra på vad jag verkligen vill. Just nu vill jag helst bara hoppa allt och sitta hemma i soffan, men det går inte riktigt. Funderar på att vara med på själva kalaset men inte gå med på utgången. Jag vet inte hur jag kommer agera.
Speciellt inte efter mötet med min samtalsmänniska :/
Jag kommer inte köpa med mig någon alkoholhaltig dryck, det är ju en bra start iaf.

I övrigt har jag mått bra idag, kännt mig stolt och faktiskt snygg i mina nya jeans. Den som sa att man inte kunde köpa lycka har obvious fel. Kram! ?

Dagens samtal gick bra. Är helt slut i hjärnan, helt slut är jag. Trött och utmattad. Har en tenta som ska in i morgon som jag inte börjat på ännu. Har helt enkelt inte orkat/haft tid. så det blir nog en all nighter här hemma. För in det ska den. finns lixom inget alternativ.

Jag tog upp mina funderingar kring just "ätstörning" , och jo visst är jag lite ätstörd allt. Frågan är ju om inte alla är det på ett eller annat vis, för mig faller det i mitt kompensationstänk. Fokus nu blir varför äter jag?, vad äter jag? när är jag nöjd? när är jag mätt? när är jag hungrig? se maten, smaka maten, Lugna mig, andas. Riktigt Frukost, lunch middag och mellis, inget mer inget mindre. Nu slutar jag banta.
Tror åter igen att just maten är ett av många destruktiva handlingar som på nått sätt grundar sig i att försöka få mig att känna mig värdefull. Är jag smal blir jag validerad. Blir jag validerad av andra finns jag. Finns jag är jag värdefull. Ett av många vägar att "känna" en typ av självkänsla. Inte riktigt den bästa självkänslan, men ändå en typ av självkänsla. Inte den bästa vägen att gå kanske, men men.. Nu har jag ju börjat jobba med även den delen av mitt livpussel.

Det är ganska fantastiskt hur saker och ting blir klarare och klarare. Att en gemensam faktor börjar nalkas och att jag känner att jag växer.
Det är inte alkoholen som är mitt fokus längre, även den är ju ett sätt att slippa känna. Men slippa känna vad? Mig? att inte behöva umgås med något tidigare trasigt? som sagt, jag är inte helt säker på nått. Det enda jag är säker på är att jag är i en förändringsprocess på väldigt väldigt många plan samtidigt och det är otroligt enerverande.

Fick även den tuffa frågan att "vad vill du säga till minimi?", det första i min tanke var Dö. Dö så jag slipper dig. Jag vet ju att det inte är svaret hon önskade, men det är den känslan jag känner i dagsläget. Jag vill att det onda ska gå bort. Jag vill att det onda ska dö.
Istället så försökte jag vända det och sa " tack för att jag inte dog". Udda. Tacksamhet. Det är väl det som är den långsiktiga planen antar jag, att sluta fred med det onda. Jag är inte redo ännu, men en dag så...

Nu ska jag göra i ordning mig, dra på ett piggt leende och packa ner mina alkoholfria öl för ett födelsekalas/utgång. Kommer inte bli långvarig, men jag tycker verkligen om denna vännen och jag tror hon kanske har tårta ;)
Kommer bli udda att vara nykter bland ett 20tal onyktra. Off i go!
Kram studenten

Kan det vara så att anledningen till att alla mina strateger och flyktbeteenden och att leva i 120 är beroende på att mitt "jag" blev bortvald som 15åring?
Att det jaget inte var okej. Kan det vara så enkelt? Att jag flytt från henne, för att hon uppenbarligen inte var duglig och tillräcklig till att älska?
Är det därför jag är rädd att möta hela mig själv, för rädslan att upptäcka att hon fortfarande inte är älskvärd?

I övrigt, kalaset/festen gick bra. Drack mina alkoholfria öl, tog i mot en välkomstdrink, drack den inte. Hade kul, hade fruktansvärt jobbigt i några stunder. Skrattade, var tyst. Det var minst sagt en bergodalbana. Folket måste tro att jag är knäpp.
Huvudsaken är nog att jag klarade det, fasten jag i skrivande stund inte känner någon direkt lycka eller stolthet över det. Bagatelliserar mig själv till att vem som helst borde ju klara av att vara nykter. Jobbar på det. Jävla känslor hit och dit och överallt.
Nu blir det plugg. ¨
Kram studenten

Vilken dag, vilken dag vilken dag.
klockan ringde redan vi 5 i morse, upp å skriva klart tentan. Den blev klar, jag fick in den i tid.
I morse var jag stolt över mig själv som inte vaknade bakfull, som gick hem i tid i går, som stannade nykter.
Det var lite speciellt att vakna så tidigt och kunna följa soluppgången. Det har jag inte gjort på vad som känns som evigheter.
Det var rogivande att höra fåglarna sjunga utanför fönstret.
Det var lugnande att kunna ta ut vovven på morgonpromenad utan att behöva stressa tillbaka in för att stressa hemifrån igen.
Det var skönt att kunna sova middag efter deadline.
Det var härligt att gå i skolskenet och känna hur vinterjackan börjar bli för varm.
Jag är glad över hur långt jag kommit i min resa, från den dagen jag gick med här.
Den morgonen vaknade jag sent, och bakfull med ångest och ågren. Men den dagen var inte idag.
Jag är glad och stolt över mig själv som vågar mig på detta.
Men framförallt är jag så sjukt glad över att ha slutat banta, för vilken frihet det är.

Ta hand om er.
Kram studenten

Jag tyckte faktiskt om att komma upp tidigt så pass mycket att jag gick upp tidigt idag oxå. Kors i taket! Vaknat med riktigt ömmande hals, så jag misstänker att en förkylning är på ingång.
Idag har jag en munta i skolan, baserad på gårdagens tenta. Kommer bli kul, men jag vet inte riktigt vad vi ska göra...
Först och främst blir det morgonpromme med vovven innan jag tar tag i denna dagen.
Hoppas ni alla får en fin fredag. ?☀️?
Kram studenten

Idag har jag varit genuint lycklig. Muntan gick bra, utmanat mig själv, gått långpromenad, njutit av en kaffe med vännen. Nu blir det spagetti carbonara, för att jag kan och för att det är gott.

Kram studenten

Att det inte finns något gott rött alkoholfritt vin som faktiskt smakar gott men utan a... ? Tips mottages tacksamt!
Kram

Låter läskigt, googlade och såg ännu läskigare ut, haha!

Mer ute efter rödvins smak, men utan a. Ja eller vitt/rosé. Det letar jag oxå efter.
Carlsberg 0,5% ölen funkar prima Ballerina till festligheter eller maten. Den är god :)

Kram

Idag är jag verkligen tvärförkyld.
Vaknade upp med huvudvärk vg tungt huvud. Kliande hals och snor i mängder, kändes lite som att vakna bakfull. Herregud vad glad jag är att jag inte är bakfull.
Nu blir det god frukost och sen promenix i solen, hoppas ni får en fin nykter helg.
Kram!

Hoppas du kryar på dig snabbt. Du låter rätt harmonisk i alla fall.
Du frågade om vintips:
Natuero är min favorit, det vita smakar riktigt bra och det röda är i alla fall bäst av alla röda jag smakat. Nu har jag vant mig och tycker att det smakar helt ok. Vissa röda smakar ju riktigt dåligt. Priserna på Natuero varierar, på systemet runt 50 kr, på Ica närmare 70 på vissa ställen.
Nigrum är en svartvinbärsmust som jag tycker funkar rätt bra till ost, när man vill lyxa till det lite. Man hamnar ju inte riktigt i samma smakkombinationer, men upptäcker kanske något nytt.
Många öl smakar riktigt bra, men jag höll på att irritera ihjäl mig i somras på att jag skulle betala 4 ggr literpriset när jag gjorde ett sunt val. Men jag har hittat sexpack av Falcon o Norrlands Guld som är billigare i alla fall och smakar helt ok. Å så ginger Joe förstås även om det inte smakar öl.

Tack Sisyfos ?
Ska kolla på mitt Ica senare idag, ska på mellofest i kväll. Blir nog att testa det vita natuero.
Ginger beer är ju då sjukt gott, de har en alkoholfri på systemet som bränner i näsan när man dricker den, i loves it! Glömt vad den heter nu såklart.

Vart får man tag på nigrum svartvinbärsmust? :)

Jo, jag är nog harmonisk. Haft några lugna dagar nu, jobbar på självvalidering, börjar tycka om mitt egna sällskap. Har en liten gnista i mig ?
Tack för tipsen ?
Kram

Klok.kvinna

Jag tycker att Jacobs Creek Shiraz är ett helt ok rödvin.
Periquita rose tycker jag är väldigt gott.

LenaNyman

Det kan verkligen vara upp och ner att vara känslointensiv så vad bra att du identifierat den där gnistan.
En skön söndag önskar jag dig, Studenten, och må kommande vecka gå i harmonins tecken. Kram!

Ebba

Fantastiskt härligt att läsa din tråd som sprudlar av humor och raka rör.

Du är härlig och rolig och det är så skönt när du inte häller alkohol på din sprudlande personlighet så att den får blomma och frodas :)

VAR RÄDD OM DIG

Nigrum fanns på systemet så jsg drack det i somras. Sen var det borta ett tag, men hittade det igen för några veckor sedan. Tyckte det smakade lite annorlunda då, men tror ff att det passar med ost.
Instämmer för övrigt helt med Ebba!