Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Zorro

Min vän studenten! Här dömer vi ingen!
Och under inga omständigheter dömer JAG dig! Vi vet alla här att alkoholen är en elak djävel och det var inte så länge sen jag var där du är nu.
Jag oroar mig för dina tankar. Ingen ska behöva känna så och jag önskar att jag sett detta när du skrev det så att jag hade kunnat svara direkt.
För jag ser någon med potential!!!
Jag önskar att du skriver så snart du kan. Jag vill veta att allt är ok med dig och som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Trillar man dit är det ingen världskatastrof. Men jag förstår ju och inser att just nu är det just det för dig.
Det viktigaste är att HÄR behöver du inte känna skam!

Kram! /Z

Vette tusan vad som slog slint i huvudet igår. Måste göra mig u ordning till jobb nu.

Zorro, ett ödmjukt tack. Jag hör av mig senare.

Kram

aqua

Okej studenten, du verkar ha behövt påminna dig själv om alkoholens påverkan. Försök att vara ödmjuk mot dig själv och ge dig själv en ny chans och möjlighet. Som Zorro skrev, här är det ingen som dömer, det gör man så bra själv. Du ställer dig själv en massa frågor; gravid, röka, simma osv?
Klart att du kan åstadkomma allt du önskar, tänker jag, men jag tror inte alkoholen hjälper dig dit. Det verkar du vara helt medveten om och det är ett gigantiskt steg i självinsikt.

Du skriver att du vill "ge något, inspirera" när du skriver i forumet. Det är ju precis det du gör genom att skriva både i med och i motgång, det är gott nog jag lovar.

På frågan varför man utsätter sig för alkohol, när man vet att man inte mår bra av det, är nog för att man har ett missbruk. Det är lätt att klanka ned på sig själv istället för att se det som en sjukdom som man behöver lära sig att hantera.

Ta en sak i taget nu, sätt upp rimliga mål i ditt liv, realistiska att uppnå. Ät/drick ordentligt och tillgodose ditt behov av dopamin. Det kan man göra genom motion, bada isvak (ha ha) meditera, utsätta sig för spänning osv. Det dämpar A suget mer och mer ju längre du håller på.

Ge dig själv en varm kram och fortsätt din väg mot nya möjligheter. JAG tror på dig :)

Kvaddad

Finaste fina studenten.
Å vad det gör ont i mitt hjärta när jag läser dina ord. Vet då väl hur det känns där vid tangentbordet med vinglaset bredvid.
Kan bara hoppas på att det lättat och världen är lite ljusare idag.
Här snöar det från solig himmel åtminstone världen är ljusare idag.
Stor varm kram till dej från kvaddad medsyster.

Kvaddad

Bada isvak funkar faktiskt (haha) ;)
Fast lite drastiskt kanske.....

Freddie

Tycker aqua skriver så bra ovan! Försök ta till dig detta och läs det flera gånger ;). Som jag skrev tidigare slutade vi samtidigt med alkohol förra helgen och det hade varit bra för oss båda att fortsatt "sporra" varandra till nyhterhet och ett liv utan alkohol. Ett fritt liv .. Inte lätt men det går att uppnå.

Ett "tramp i klaveret" får inte sätta stopp för vårt långsiktiga mål.

Ta hand om dig så hörs vi!

Zorro! Först och främst, du behöver inte vara orolig. Det är fylletankar blandat med psykbryt, kvällen slutade med att jag somnade i sängen. Däremot är det oroande tankar som tar över, jag agerar inte på känslan. Det är positivt. Tar med mig denna erfarenheten och det är bra att kunna läsa här om vad som faktiskt händer i min ack så rationella hjärna när A tar över. Det gör mig helt ärligt lite rädd.
Nu är det dock mycket bättre, som dag och natt. Motivationen är tillbaka och jag kanske behövde ett "psykbryt" för att få det dokumenterat till framtiden.
Tack för ditt stöd, jag värnar det ömt.

Aqua, Haha! Isvak! Aldrig aldrig i liiiiiiiiivet XD Kanske som hot om jag skulle få för mig att dricka igen. Tack för sina fina, kloka ord. De har hjälpt mig idag. Jag börjar mer och mer förstå att det är ett missbruk jag har. Tankar kring att gå på ett AA-möte har kommit till mig i dag.

Kvaddad. Tack för dina fina ord, Dagen har varit ljusare. En erfarenhet rikare och nu ser jag framåt. Jag hoppas att din dag varit ljus och nykter idag och att du mår bra. Kram.

Freddie, det första jag kan komma på att skriva är NU kör vi! jippikajejmotherf.... ;)

Sammanfattning: Idag har varit enkel. Jag har inte dömt mig själv, jag har varit fundersam, självreflexiv och skeptisk. Men inte dömande, och det är mycket tack vare er. Jag är så tacksam att jag vågade skriva här (efter några veckors luskande). Ni är ett sådant stort stöd och idag har jag känt er i ryggen. Nu går dansar jag vidare ur denna farliga dansen. Tusen tack.

Mvh Studenten.

Jag vet inte om detta är helt korrekt att skriva, men jag är glad över mitt återfall.
Det satte mycket på sin spets i huvudet på mig. En sista påminnelse att det går skit när jag dricker.
Idag är jag lugn, ingen ångest och inget sug. Motivationen är där, men jag behöver inte påminna mig om att jag inte får dricka.
Dagen rullar på ändå. Mycket annat som tar upp mina tankar med skolan, natten som var blev sen. Satt uppe till 3 för att skicka in två tentor.
Nu har jag bara 3 kvar på dessa 2 återstående veckorna. Jag kommer klara det.

Idag är jag nykter, i morgon vet jag inte. Idag är det som räknas.
Tror det var Zorro som skrev det tidigare, och jag lever nu efter just detta. Idag är jag nykter.
Blir enklare så.

Mvh Studenten

Zorro

Helt rätt studenten. Idag är jag nykter. Imorgon har jag inte en aning för det är en annan dag. Att ta en dag i sänder och inte sätta mål långt fram i tiden. Det känns lätt ouppnåeligt. För mig har det känts lättare då, utan att lova något för framtiden.
/Z

Mick

Håller helt med ovanstående talare, du är på rätt spår studenten.
Och bra att alltid oxå tänka på är att, " vi tar inte det första glaset, då kan det heller inte bli det tionde "
Jag hejar på dig ?

Ja, det är precis så det faktiskt börjar fungera till sist. Att man lär sig något av sina tillkortakommanden. Börjar förstå sig själv och samlar nyktra dagar. Bra att du skriver. Det var väl inte bröllopschampagnen som rök? Och du kanske ska låta bli att kompetteringsköpa så att det inte finns något hemma nästa gång begäret sätter in. Det är lättare så. Från en som heller lyckats hantera begäret så bra på sistone. Vi tar en dag i taget!

Nykter idag, imorgon ar en annan dag. Jag svajar hela tiden, tycker det ar val inte sa farligt om jag dricker nagon gang pa nagot speciellt tillfalle - visst borde jag inte dricka men battre att ta den fighten nar den kommer och istallet koncentrera sig pa idag. Idag ar jag nykter iallafall, hoppas verkligen jag ar det imorgon ocksa.

Kloka människor är ni, tack för era tankar och stöd.
Jag köpte ingen kompletteringsflaska. Jag har heller inte berättat för mannen, frågar han så svarar jag ärligt.
Jag kan inte ha alkohol hemma. Det var en champagne från bröllopet som blivit kvar, men inte "bröllopschampagnen".

Nu sitter jag i skolan igen och ska börja med tenta nr 3. Känner mig ganska pepp ändå, känns som om att jag har kontroll över mitt liv.
Mitt val, mina konsekvenser. Inga tankar på att dricka i dag heller, förhoppningsvis håller det hela dagen. Börjat få en tanke på att dela en flaska vin på lördag med en väninna, men avfärdar den.
Har börjat tänka mer och mer på kommande utomlands semester, även det med en väninna. Hon vet inte att jag håller på att bryta mitt missbruk, vet inte riktigt hur jag ska hantera hela situationen. Men får fundera ut en plan, eventuellt en krisplan också. Så länge jag är lugn och glad booooorde jag klara av en öl på stranden. Alternativt en cola på stranden. Alternativt ta några drinkar varannan dag/ tredje dag. Hur hade ni gjort?
Jag har aldrig varit på semester helt nykter, och har till viss del druckit lite extra på kvällen för att kunna somna. Har skitsvårt att somna på andra ställen än hemma.

Med vänlig hälsning, Studenten.

All alkohol triggar igång nåt så är det bara, så om du dricker när du är utomlands så sätter du igång nåt. Du tar en risk att få svårt att få slut på det igen. Och om du kompletteringsdricker på kvällen för att sova så blir du också lite för full skulle jag tro.
Just öl på stranden har aldrig varit min grej så den tycker jag att du kan skippa :-). Men annars kan jag förstå längtan efter att vara fri att välja. Om du väljer att dricka bestäm en gräns. Varannan vatten! Ingen öl på stranden om du vill ha en drink. Så skulle nog jag ha tänkt, men du får ta det för vad det är: dvs råd från nån som inte heller hanterar sitt drickande. Och ju fler dagar i rad du dricker desto lättare hamnar du i att du bara vill dricka dig full... Så tror jag att det funkar. Tänk också ut en plan för hur du ska klara dig när du kommer hem.

Semester ar farliga grejer. Sist vi akte pa semester skulle jag inte dricka, iallafall inte i nagra mangder. Det slutade med champagne till frukost, ol hela dagen vid poolen, vin till maten och sen runda av med whisky innan laggdags - i 14 dagar. Blev aldrig full forrens vid laggdags sa det gick inte ut over nagon annan an mig. Men djaklar sa sliten jag var efter den resan, trodde semester var for att vila upp sig. Vet faktist inte om jag sjalv kommer vaga aka pa nagon semester ner till nagot varmare land pa lange.

Zorro

Tenta nummer 3!! Här går det undan! :-)
Härligt att höra, att du mår väl och att allt verkar gå bra!
När det gäller semestern vet jag bara att jag aldrig hade vågat dricka. Åtminstone hade det varit ambitionen. Sen ska man ju som bekant aldrig säja aldrig....
Kram!
/Z

Jackofhearts

Tack för ditt inlägg i min tråd:) Jag svarade där men skriver här också. Som jag skrev i svaret så är jag dålig på att lämna kommentarer i de trådar jag följer. Skärpning på den punkten. Jag blir ju alltid glad när någon skriver nåt till mig:)

Känner igen mig i så mycket. Det du skrev om att man alltid förlåter, glömmer vad alkoholen ställer till med. Kärleken vid första mötet osv..

Därför tror jag forumet är så viktig del i processen att “avromantisera" bilden av alkohol. För det har jag gjort alldeles för länge. Tänker på när jag knäpper första kalla ölen, hur mysigt det är, hur bekymmerlöst allt blir och hur lycklig jag blir. Men det slutar ju oftast inte där..

Kommer ihåg studietiden, pressen, stressen men framförallt friheten att kunna dricka när jag ville. Det var nog då jag verkligen gick över gränsen till vad som skulle kallas för riskbruk.

Du verkar ha kommit en lång väg i processen och insett att du inte vill leva såhär. Jag känner igen ditt velande om framtiden vad gäller semestrar och tillfällen då A har en sån central roll att man knappt kan se sig själv utan ett glas i handen. Ska jag inte ens få dricka champagne på bröllop, på sitt eget bröllop?
Jag försöker att inte tänka så långt utan tar till mig rådet om att ta en dag i taget så får man se vart det leder.

Jag tror du klarar det här galant, och om vi faller för en kväll så finns ju forumet bara några knapptryck ifrån så vi kan reflektera tillsammans :) Här dömer vi inte varandra. Precis som du fick erfara för några dagar sedan. Det verkar ofta stärka en. Innan jag hittade forumet hade jag ingen att på ett ärligt sätt prata om sådana här saker.

Styrkekram!

Tretton dagar sedan jag la ner flaskan, ja minus ett. Det vet ni ju redan om.
Det är flera insikter jag kunnat bolla fram med er, framför allt dig Zorro. Jag tänker både på "idag är jag nykter" och avromantiseringen av min bild på bröllopsdagen med brudskålen. Just den insikten om att jag lagt så mycket värdering i själva champagnen (alkoholen), för att just den stunden skulle bli komplett, hade jag inte reflekterat nämnvärt på innan. Det kändes lite som att poletten trillade ner när jag läste din kommentar.
Vilket leder mig vidare till nästa fundering. Kan det vara så att jag romantiserar semesterölen också? Kan semestern faktiskt vara riktigt sådär härlig och underbar utan en öl? För det är väl inte ölen som gör "det" egentligen.

Sisfyos, Att ha en backup plan till när jag kommer hem är jätte bra. Så lång hade jag inte en tänkt. tack.
och jo du har även rätt på att jag oftast blivit lite för full för att kunna däcka på hotellsängen och sova. Minns när jag var 16 på familjesemester och smugglade in en tvåliters vodka bara för att få någon ro på kvällen, smygandet började tidigt om man tänker efter. Lite tragikomiskt när jag tänker efter ändå. Blir att ta sig en funderare på om jag ska ta med mig mitt kedjetäcke och eventuellt några sömntabletter ist.

Nystart: Jag har nog aldrig varit utvilad efter en semester heller, bara bakis och lite fetare *haha*. Jag känner lite såhär dock, varför ska inte jag/vi kunna åka på semester? Ajävulen ska fan inte bestämma över mig när jag är nykter. Vi bestämmer över våra val. Låter enklare än vad det är jag vet, men jag blir lite förbannad på mig själv när jag inser att jag fortfarande är under A's makt, även när jag är nykter. Hänger du med?

Zorro! idag är jag nykter, kanske är jag nykter hela semesterveckan, kanske dricker jag. Det ligger i framtiden. Men om jag tar ett aktivt val att ta en öl, då ska det vara för att jag vill och inte för att jag går in i "trans" och måste dricka. Då skiter jag i det.
Ja skolan går undan nu, hela skolan är fylld med studenter och ångest. Luktar donken i korridorerna och man kan känna uppgivenheten och frustationen i luften. Jag förstår verkligen inte hur skolsystemet (alltid) lägger de tuffaste uppsatserna över jul och nyår. Kom igen lixom...
Kämpar på.

Jackofhearts, om du inte vet vad du vill skriva så behöver man inte skriva heller ;)
Jag skrev inte mycket alls till andra i början och inte så mycket nu heller, men jag försöker bli bättre på det. Som du säger man blir ju så glad när man ser att någon annan klok människa svarat på sina tankar. Jag tänkte att mina åsikter var väl inget att ha, men de kanske får någon annan att tänka till på nått sätt de inte tänkt tidigare?
Lägg fokus på dig själv första dagarna/veckorna, du kommer bara bli klokare, gladare och tryggare i dig själv för varje nykter dag.
Ät god mat, gå promenader, kolla på hur snön glittrar och sånt härligt skit ;) validera dig själv, var snäll.

Hoppas ni alla mår bra idag, var riktigt kallt ute i morse så på med långkalsongerna. Tänker på er alla.
Kram Studenten.

Skittentor som tar skitlång tid. Dygnet har vänts, somnar inte fören 4 tiden på morgonen, är bajs trött på morgonen.
Längtar tills min utbildning är klar och jag får börja heltid istället för detta.
Survival of the fittest, eller hur var det nu igen?
Inget sug på att dricka idag heller. Hade varit kul att få hänga med på "tentaöl" i morgon med mina klasskamrater (nykter, men ändå komma utanför skolan/hemmet) men kommer behöva sitta och plugga vidare på opponering till fredag och två till tentor. Nu är nästan tenta 3 klar.
Funderar på hur jag hade hanterat skolan/livet nu om jag inte hade tagit mitt beslut på julafton att nu behövs en förändring. Gör mig lite rädd faktiskt.

Mvh studenten.