Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Jag klarade mig. Kors i taket! Sitter hemma själv i den andra lägenheten (där vi har ett mindre systembolag) och jag har inte druckit en droppe. Precis som förra gången när jag skulle hit har jag visualiserat mig själv öppna en öl, andas ut och a en cigg. Men nej inte idag, gjorde egen glass på bär och käkade några digestive med ost i stället. Nu blir det en kopp te och sen blir det sängebingen.

Jag klarade det. Helt sjukt.

Kram studenten

Intressant! Vad tänkte du när du visualiserade drickandet och rökandet? Jag har visualiserat drickandet på senare tid... Nu är det förknippat med negativa känslor. I början så blev jag bara besatt och ville dricka. Jag saknar karaktär. Tycker att det är imponerande att du klarar av att stå emot.

Sisyfos, jag är osäker på vad det är som triggar igång min "besatthet" jäkligt irriterande är det. Tänk om man kunde få samma beslutsamhet att läsa ut kurslitteratur eller gå till gymmet? ;) i wish.

När jag visualiserade mig själv igår och även när jag fick mitt "återfall" så är det bara egentligen en liten filmsnutt som spelas om och om och om igen i huvudet. Och det är hur en ölburk öppnas, det där pyset och ljudet som blir till. Eller hur det låter när man häller upp vin ur en flaska, och hur det luktar (klunk klunk klunk)....När det gäller rökningen är det samma sak nästan, ser glöden, och hör hur den "brinner upp" och känner/hör hur jag andas ut röken. Det är allt. Svårt att förklara över text. Men dessa bilder går om och om och om igen.

Vet inte varför jag blir så triggad av dem eller varför de poppar upp i huvudet. Eller varför de tar sådan tid och energi att få bort dem.
Jag är beredd på att hålla med om att det var imponerande, det var första gången jag inte handlade på den känslan. Är väldigt överraskad av mig själv. Gick helt i mot känslan och det var riktigt skönt att få sova, vakna nykter och veta att igår kunde ha slutat så annorlunda. Nu ska jag försöka dra mig till gymmet.

Kram studenten

Jackofhearts

Känner jag igen. Ljudet va en burk som knäpps upp, avslappnad, "i zonen", upprymd. En kväll som kan sluta hursomhelst. Tänk så fantastiskt. Så har jag alltid känt. I takt med att toleransen ökar har även risken för att kvällarna som kan "sluta hursomhelst" slutar på ett sämre sätt än vad man förväntat sig. Konsekvenserna blir annorlunda. På den tiden då man kände sig upprymd över att inte veta hur kvällen skulle sluta, var det ju någonting spännande och roligt och galet i det. Nu är jag mer orolig för hur kvällarna ska sluta, just pga att de kan sluta hursomhelst. Så har jag tänkt när jag blir sugen. Det är som att när "feståren" tog slut och folk i ens umgänge slutade "kröka" så började jag ha fest själv istället. Så onödigt och dumt. Killen som kände sig upprymd över att kvällarna kunde sluta hursomhelst, skulle inte ens kunna föreställa sig det.

Första glaset skulle jag njuta av, men jag vill liksom inte ha konsekvenserna och skammen i att dricka för mycket än vad jag borde.

Helgerna brukar vara lugna för mig, jobbar ju de flesta helgerna. Är lite förvånad att rökstoppet gått så bra. Självklart kommer det stunder då jag känner att en cigg hade varit najs, men den fysiska abstinensen ska (vad jag förstått) gått över nu.
nu blir det lite mer contry på bussen innan jobbet kallar.
Drömmer mig bort till sommaren.

Kram studenten

Precis hemkommen från gym igen, börjar märkas hur konditionen blir bättre. Fortfarande svag som ett as, men det går i allafall frammåt.
Jobbat hela veckan på att vakna tidigare än 9. Har varit svårt, men gått. Så länge sömnen infinner sig vid 12 snåret så kommer jag upp.
Nästa vecka är det fortsatt fokus på sömn och träning, försöker få in det som en vardaglig rutin...
Vet att det kommer vara klassfest på onsdag, har en stor redovisning på torsdag så det är givet att jag inte ska gå, trotts att det är många andra från klassen som ska parta. Det var jätte skönt att vakna vid 8 en söndag och inte vara bakis.

Hoppas ni får en fin söndag.
Kram studenten.

När jag kom hem från utlandssemestern svettades jag som ett as under nätterna och sov otroligt oroligt. Svettades även på dagtid. Tog typ 2 dygn, Inte värt det. Mannen kommenterade att jag var varm som ett element på natten.
Bara så att jag inte glömmer det.

Kram Studenten

Idag har jag en molande ångest i bröstet. Vet ej varför, kan vara stress inför morgondagens föredrag (ska prata inför grupp, pissjobbigt)
Sjukt trött idag också, känner mig matt. Blir en långprommis i solen nu med vovven. Försöka att fånga dagen och sånt skit.
Finns så mycket jag vill., men känner mig lixom fastlåst i vardagen.
Önskar att jag hade en stuga vid havet i ett tropiskt land, var ekonomiskt oberoende och bara läste skönlitterära böcker i en hängmatta.
Nu är jag ju inte det, men när jag sluter ögonen och går in i mitt mindfullarum så är jag där.

Hoppas ni får en bra veckostart.
Kram studenten

Rökfri och alkoholfri dag idag. Stod upp för klassen och talade högt, blev inspelad och analyserad (även det i grupp). Var läskigt men jag är ändå nöjd med dagen. I övermorgon ska jag tala åter igen, men längre.

Tog ett långt bad och köpte en ny tidning. Försöker ta hand om mig men varit sjukt irriterad i kroppen och sinnet i några dagar.
Vet inte varför, så jag fortsätter att lunka igenom dagarna. I morgon ska jag träffa min samtalsmänniska, kommer bli kul.

Nu blir det sängen här hemma.
Hoppas ni haft en bra dag. :)
Kram studenten

Känslomässig dag idag, var hos min samtalsperson och grävde i det förflutna. Mycket skit, många sår och många tårar. Jag tror verkligen på detta, att äntligen gå igenom det onda. Att kunna se det konkret och därför kunna utvecklas och förstå varför man gör som man gör idag. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli känslosamt, så tårarna kom lite som en överraskning för mig. Jag brukar inte gråta.

Efter mötet så var jag som vanligt inställd på en cigg och vin som så många gånger förr när det gamla gör sig påmint. Jag körde en liten inre dialog med mig själv, kommer rökningen hjälpa mig nu? Nej. Vill du verkligen dricka och bli berusad? Nej, jag har en viktigt dag i morgon och behöver verkligen vara allert.

Så det blev en promenix till närmsta livsmedelsbutik, två propudd och en cola zero senare satt jag på skolans bibliotek och skrev klart morgondagens tal.
Fortsätter att förvåna mig själv, jag är inte slav för mina känslor. Jag kan bestämma över mina handlingar, även om jag är ledsen.

Nu blir det ett varmt bad och en ny tidning (och choklad ❤️).
Hoppas ni haft en bra dag i dag forumkompisar.
Kram studenten.

Leverjag

Du är ju helt otrolig. Från klarhet till klarhet, liksom. Vad starkt av dig att stoppa dig och styra över tankarna. Du verkar ta väl hand om dig och göra dig fri från flera beroenden.

Låter skönt med bad och tillbehör. Lycka till imorgon!
(PS. Det var en retoriklärare som en gång sa att för att minska avståndet, skräcken, nervositeten till publiken så tänkte han på dem nakna sittandes i underkläder. Precis som du och jag, vanliga människor som var nyfikna och vänliga. Jag har testat det. Kan bli lite fnissigt när man tänker så... ;-)

Haha! Lever jag, ja Gud Hahahha. Jag ska se om jag kan tänka mig dem nakna, misstänker att jag kommer bli röd om kinderna och fnissa ??

Har gjort en PowerPoint till talet så jag tänkte att de skulle fokusera mer på den än på vad jag säger. Vi märker ;)

Tack för dina ord, jag försöker verkligen att bryta mitt mönster nu. Det är inte lätt, men det är värt det. (Fasten jag vet att mina kompisar är ute och lever loppan i kväll och inte jag).
Att ta avstånde från a påverkar mer än vad jag trodde från början, en del av min "identitet" är ju förändrad nu. Känns konstigt... Sidospår där.

Tack igen för din kommentar, blir så glad när du tittar in och säger hej. Kram studenten

Talet idag gick riktigt bra, jag satte det. Knäna skakade inte och händerna var lugna, att jag sedan hade 5 lager foundation i fejset är ju en annan femma. Lungt, tydligt och lite roligt blandat med ledsamt. Bra kombo. Så glad att det gick bra!
I kväll ska jag (eventuellt) sätta mig och börja på tentan som ska in om en vecka.
Det som var intressant idag var hur jag genast började tänka på vin efter talet(och även innan talet) att detta ska firas och fira gör man genom att dricka alkohol. Bubbelvin gärna eller en flaska rött med ett paket cigg. Det är så jag firat de senaste åren.
Jag fortsatte att tänka på detta medans jag gick långpromenad med vovven, tillslut ringde jag mannen min och berättade hur jag tänkte.
Han sa att det är väl bättre om du inte dricker vin idag, gör nått annat? Köp en kladdkaka? För det återstår ju fortfarande att jag. vill. inte. vara. onykter.

Så nu sitter jag här, nöjd över hur det gick med dagens tal och all positiv feedback som vi fick med oss. Samtidigt som jag inser att hela eftermiddagen och kvällen finns till förfogande att göra något som jag vill. Kanske går jag ner och köper en nybakad bit kladdkaka på kondisen. Kanske läser jag lite bok som inte är kurslitteratur. Jag skulle kunna se en film som jag vill se och poppa popcorn, eller så kör jag ett lätt yogapass här hemma (är lite förkyld=inget gym).
Poängen är att tiden som blir över är helt överväldigande när den inte längre går åt att vara onykter.
Jag känner en frihetskänsla som sänker mina axlar lika mjukt som ett glas vin tidigare gjort. Jag kan andas.

Det är inte lätt detta, att behöva dividera och analysera med mig själv till och från. Men det blir så uppenbart i vilka situationer som vinet varit min krycka tidigare. Det är där jag tror att en förändring kan ske, när beteendemönstret lyfts fram och betingas om.

Och så lite off topic här nu. Jag har läst i andra trådar att folk betett sig illa mot varandra och att tilliten till vem som läser och skriver till viss del har försvunnit. Så här ser jag på det, du skriver för din skull. Om någon kommenterar negativt i din tråd så är det dennes fel. Sitter du och skrattar åt mig och min resa bakom skärmen så vill jag helst inte veta det. För jag skriver för mig. Vill du hjälpa/stötta eller skriva hur du klarat av någon situation som du är extra stolt över så tveka inte att skriva i min tråd. Men här är vi vuxna människor, och vi behandlar varandra som det. Min mamma sa en gång, har du inget snällt att säga så håller du käften. Hon är en vis kvinna min mamma.

Låt ingen trycka ner dig eller din resa, dina tankar och dina erfarenheter. Du äger ditt liv.
Det är du som är huvudpersonen i din film.
Hoppas att ni har en fin torsdag.
Kram Studenten.

Heddali

Jag har bara kämpat på några dagar med att helt avstå men har egentligen från och med nyåret påbörjat processen, försökt minska, börjat läsa här. Jag är fullständigt överrumplad av hur mkt energi det tar att "stå emot". Du skrev oxå "Gick in i zonen. Ni vet den där när man bestämt sig och sen kör kroppen på automatik och plötsligt har man varit på systemet och sitter hemma med ett glas vin/öl i handen utan att egentligen veta hur det hände."
Det var sååå mycket igenkänningsfaktor för mig. Tidigare när jag försökt minska har det varit så precis, nån dag avstått och sen plötsligt som en zombie på systemet och ivrigt öppnat vinet, alla tankar på att avstå då som bortblåsta. Så just nu ägnar jag mkt energi åt att inte bli en systemet-zombie! Tycker du verkar kämpa på jättebra?!

Tack för din kommentar, jag svarade lite i din tråd ?

Systemet-Zombi, jag tycker att vi tar det som officiellt uttryck nu ;) ja jo jag kämpar lite varje dag, men i början var det dom värst och det är där du är nu. Det blir lättare efter ett tag, men du behöver våga jobba med dig själv och se sanningen för vad den är. Försök inte dömma dig så mycket (oftast gör vi det för oss själva), utan försök se dig själv som en kompis. Vad hade du sagt/gjort/tänkt om du stöttade en nära vän som går i genom det du gör nu? ?
Vad glad jag blev att du skrev, det får mig att fortsätta skriva om mina dagar och tankar.
Kram studenten

Jag har försökt ta reda på en sak, men hittar inget direkt på nätet.

Hur lång tid tar det för kroppen att återställa sig efter alkohol?
Jag läste någonstans att det tar ca 6 veckor för de inre organen att rena sig. Jag förstår ju att det är högst individuellt, men nån typ av riktlinje?

Någon som vet?
Kram studenten

Leverjag

Har också sökt men ingenstans står det samlat. Läst någonstans om lång tid för nybildning av celler i levern, tid innan muskelnerver återbildas och år innan hjärnceller kan återskapas. Det skulle vara bra med en lista med vad som händer i kroppen när man slutar dricka. Med reservation för att permanenta skador uppkommit och sjukdomen gått för långt..ex så här:

Efter fyra veckor:
Nu har kroppens del x hunnit med att ...

Efter tre månader:
Nu har ..., hänt och ..., börjar sakta producera ...

Efter 6 mån:
Nu börjar leverns celler....
Kroppens slemhinnor i mig och tarmkanalen är nu ....

Det tror jag skulle vara hjälpsamt för många som oss, Studenten!
(Är det något som går att önska eller hitta, Admin?)

Kramar?

Leverjag

Härligt och grattis. Gud vad bra att du la märke till den tanken att belöna dig med alkohol och ringde din man. Jag har också pratat med mm när suget var stark. Bara sagt det högt för att det hjälper mig.

Håller med att din mamma verkar klok. ;-)

Ha en fin fredag och helg!

Jo visst är hon vis allt ?

Ja att få ut sina tankar verbalt eller i text funkar förvånansvärt bra. Då slipper man ha allt i huvudet och tillslut känna sig som en stoppad korv.
Det är lite (mycket) därför jag skriver så mycket här. Hade känts lite udda att säga precis allt jag tänker på till mannen, och han är ju inte min psykolog. Så jag skonar honom en del huvuddravel... Forum=bra. ?

Dagen har gått bra, jobbat på med extraarbete 2 och skolarbeten. Känt mig ensam idag, men det blev bättre när jag kom hem till mannen igen.
Funderat på vem som läser min tråd, du kanske kan säga hej om du vill?

Nu blir det sängen, sov sött forumkompisar. Kram studenten.

Levande

Läst hela din tråd till morgonkaffet och vilken hjälte du är och att ha den styrkan att kunna se dig själv.
Dina ord väcker många tankar och ger styrka till mig att forsätta betrakta mig själv och mitt liv på lite avstånd.
Önskar dig en härlig lördag