Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Vilka bra val du gjort. Mycket starkt gjort. Imponerad. Lycka till med dina studier nu.

Leverjag

Det låter klokt. Våra partners är inte våra psykologer och det är väldigt bra att prata med andra och skriva av sig, så relationen kan innehålla mer "friska ämnen" ;-). Klok som en bok är du.

Ja, undrar vilka som läser. Det genererade några svar. :-)

Där jag bor är det första gången på väldig länge som det är sol idag! Hurra!

Ha en fin helg och kramar

Ebba

Jag läser och blir så glad över att få följa dig.
Känns som att du går från klarhet till klarhet.
Du är rädd om dig nu.
Fortsätt att vara det :)

<3

Vad glad jag blev ?
Kul att se att ni läser, jag hoppas verkligen att någon av mina tankar kan hjälpa någon av er.
Precis som det hjälper mig.

Idag har jag varit sjukt seg och lite ledsen. Nästan bakiskänsla. Jobbat hela dagen. Jätte jätte trött. Överåt godis/chips/ostbågar till Melodifestivalen, tror att det var en tröstätningsepisod. Varit lättretlig och ledsen hela veckan, vet fortfarande inte varför. Kanske är det pms...
Hur som haver, nu ska jag försöka sova. Hoppas verkligen på en bättre dag i morgon. Jag behöver det.
Kram studenten.

Hej forumkompisar!
Ville bara önska er en lugn och fridfull hjärtansdag idag. Hoppas ni njuter av söndagen och om du (som jag) jobbar idag önskar jag dig en härlig arbetsdag.

Ta hand om er ?
Kram studenten.

Desamma till sig Studenten!
Har läst dina inlägg och trodde nog att jag svarat nån gång men det verkar vara länge sen. Det verkar gå bra! Tycker att du känns stabil. Hoppas måendet blir bättre snart.

Hej! Sisyfos :) jo tack dagen har varit bättre, måste ha varit någon dålig hormon vecka, eller så tog mötet med min samtalsmänniska hårdare än vad jag trodde. Vilket som, dagen har varit mycket bättre. Hade kul på jobbet och fick god mat hemma. Hoppas du också fick en fin dag. ☀️

I mogon blir det min 3e vecka helt nykter, efter resan. Snabbt räknat är jag nog inne på 51 dagar (-7 allt som allt, resan inräknad) och känner mig redo att gå vidare nu. Jag har förändrat mitt drickande.
Frågan är hur flyttar jag min tråd?

Kram studenten

Li-Lo

Till vilket forum vill du flytta?

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Ett tu tre så låg tydligen även jag i diket på resans väg. Reser mig upp igen och borstar bort dammet.
Vad tar jag med mig?... 1, Jag kan inte "bara" ta ett glas när jag är ensam. 2, det är puckat att fira sin nykterhet med "ett glas" alkohol.
3, att vara bakis är fruktansvärt. 4, jag får uppenbarligen mer ångest dagarna efter jag druckit.

Det gör lite ont i mig att ha brutit min nykterhet. Jag försöker att se det som ett minus ett (1) i resan, men det är svårare denna gången.
känner mig allmänt ledsen och låg.
Nu blir det plugg hela dagen, ligger efter med skolan som vanligt.

Kram studenten

Idag blev en till onykter dag.
Käns som om att jag tappat greppet om marken.
Orkar verkligen inte med min jargong i huvudet. Du är fet, du kan inte ha några kläder på dig. Du är dålig. Dina resultat i skolan är otillräckliga. Du har inga vänner. Du är värdelös. Du borde... Jag borde jag borde jag borde hit och dit. det finns så mycket jag borde. Jag är uppenbarligen inte tillräcklig för mig själv. Aldrig tillräcklig. är för ful för att gå ut, är för fel för att passa i några kläder i garderoben. Blir mannens mjukisbyxor och en pjamaströja idag igen. Orkar inte öppna böckerna, känner hur inlämningsdatumet till tentan kommer närmre och närmre. får en tyst panik inombords. stänger ögonen och andas ut. tänder en cigg. pallar inte.

Händerna skakar igen. ska det verkligen bara ta 3 dagar att tappa hela fotfästet? Otillräcklig ekar i huvudet. Otillräcklig för vad frågar jag tillbaka.
Orkar inte. Orkar inte vara stark. vill lägga mig i en boll på golvet. vill gråta/skrika/hulka/slå, istället sitter jag här.
Ska ta på mig smink, dricka upp mitt vin, leka lycklig. Verka normal igen. "jag mår bra!"... tack som frågar....

Ebba

Sminka av dig, drick vatten och bädda ner dig.

Var snäll mot dig nu.

Kram Ebba

Nyckelpigan

Hej! Jag förstår att du har det tufft nu... Jag har också fallit under resans gång och rasat ner i det där hålet av svart självhat och förebråelser... Jag valde dock att försöka sluta sparka på mig själv - se allt det andra bra jag gjort och fortsätta på den vägen, inte låta återfallet vara en ursäkt att fortsätta. Jag har läst din tråd och du har ju en massa bra att luta dig mot! Läs tråden själv om du behöver bli påmind! Ett tag efter återfallet bleknade det bort, inte så att jag vill tillåta mig fler, men allt bra jag gjort var det som lyste starkast. Vägen är sällan spikrak, det är inte att vi faller som är det viktigaste utan vad vi gör efteråt. Nästa gång vet du att du inte kan ta ett glas ensam (eller alls), det är en förrädisk "vän" vi har som hela tiden viskar i våra öron... Du är värd att må bra och ha ett bra liv! Stor kram

Leverjag

Nu får du bestämma dig att slå bort de där negativa tankarna. De finns bara i ditt huvud,. Det är inte sanningen! Jag yogade idag och tänkte nu på det läraren sa. "Vi är inte våra tankar och känslor." De lurar dig! Du duger och är alldeles perfekt som du är!!

Du har lyckats jättebra och måste nu vara snäll mot dig själv. Trösta dig själv, se allt det bra du gjort. Läs din tråd. Bädda ner dig, lyssna på något lugnt och skönt. Andas djupt. Ta dig ur ångesten/lindra den så snabbt du kan. Inte säger vi till ett barn att ge upp för att de ramlat när de försöker lära sig cykla. Försök igen och igen. Du håller på att träna och det går bra. Du ramlade. Du lär dig. Du är jättebra. Ny dag och nya tag imorgon. Du kan om du vill, eller hur?

Var snäll mot dig själv nu och stora kramar från mig! ?

Jackofhearts

Gör inte det! Lyssna på de kloka kvinnorna som redan skrivit till dig för de har alla rätt i det de skriver. Det sitter i huvudet på dig. Du är har inte tappat fotfästet och du är inte otillräcklig.
Försök att inte räkna dagarna som om allting hänger på just hur många dagar du varit nykter. Du har ju gjort en imponerande förändring och den räknas lika mycket fortfarande. Du har inte förstört någonting, inte börjat om på någon ruta 1. Du har fallit, det gör de flesta någon gång. Res på dig och var stolt över den förändring du redan gjort istället för att slå på dig själv och känna dig otillräcklig. Det är du inte. Försök ta dig ur och ångesten så snabbt som möjligt och ge inte upp. Styrka till dig. Kram

jag blir berörd av era kommentarer, och stöd. Tack snälla ni.
Ebba, jag ska verkligen försöka vara snäll. Det är svårt.

Nyckelpigan, du har rätt, vägen är ju inte spikrak. Jag tänker inte låta återfallet bli en ursäkt, ringde min samtalsmänniska och fick en tid på fredag. Nu går vi till botten med varför min självkänsla är så jäkla låg.

Leverjag, dina ord ger mig orken och knuffen att trösta mig. Det är inte första gången du hjälper mig och för det är jag tacksam. Jag kan om jag vill, repeat om och om igen. "Du lär dig". Tack snälla.

Jackofhearts, jag tror jag ska sluta räkna dagar. Nu får nykterheten bara lunka på. Dag in och dag ut. Envis vinner, eller hur det nu löd igen...

I morgon forsätter jag nyktert igen (är Ifs redan nykter nu, men sömnlös). Ska försöka göra en kedjeanalys på varför det blev som det blev. Lägga upp en plan kring vad jag kan göra för att börja tycka om mig, eller iallafall be min samtalsmänniska om hur man kan göra det. Eller Google...
Och jag måste verkligen ta tag i min kost, jag vill inte se ut såhär. Jag skäms över min kropp, jag skäms över att jag skäms över min kropp. Ni vet girlpower och hela den där faderutten. Alternativt ta upp varför jag skäms över mitt utseende med samtalsmänniskan oxå... Många bäckar små.
Tack för ert stöd, det visar mig vägen till marken igen.

Megakram
Studenten