Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Hur har det gatt for dig? Har du hallt dig undan fran A pa semestern? Hoppas du har det bra iallafall.

Nu är jag tillbaka i verkligheten igen. Det gick bra ur många aspekter och mindre bra ut några andra. Jag lyckades hålla mig nykter i 2/7 dagar. Det är en liten förbättring mot tidigare resor. Blev aldrig så full så att jag kräkts eller tappat minnet. Jag drack inte ett enda glas i smyg och heller inte något "för sömnen". Där har vi en enorm förbättring.

Men jo vi drack, dansade, badade och skrattade så att vi fick träningsvärk i magen. Jag tänker inte skylla på någon annan att jag drack, det var mitt val.
Det kändes skönt att få en vecka ifrån skolan, jobbet och mannen. Få möjligheten till att vila ut, tänka på annat och bara vara i nuet. Tänkte en del på hur jag vill göra i framtiden med just alkohol, och kom fram till att nu kör jag nykter. Har inte satt något slutdatum, funderar på om det kanske kan underlätta eller om det blir ett krav. Vi märker.

Hoppas ni mår bra.
Mvh studenten.

Skönt att vara hemma igen, har dock ont i magen. Osäker på om det är alkoholrelaterat eller bara en dålig dag för magen.
Hur som, känner inget sug efter att dricka. En snabb tanke for förbi att handla en flaska rött till kvällen bara för att. Inte för att jag egentligen ville, tror det kan vara vanans makt. Blev ingen flaska iaf. Nu blir det en stor kopp te och ensamchill hela kvällen. Jätte skönt.
Hoppas ni mår bra idag.
/Studenten

Jackofhearts

Att sluta röka och roligt att läsa att det går bra för dig med allt:) För mig hänger rökning ock krök ihop. Skulle aldrig få för mig att röka nu efter några veckor nykter, men en pack en festkväll är inga konstigheter. Sen har jag ibland fortsatt i veckorna också av bara farten. Mitt argument har varit att "det är ju ändå fest snart igen". Skit i ciggen nu även när du blir sugen, ger ju inte ens en kick!

Kram

Kul att höra om din resa! Och bra att du ser de positiva förändringar du faktiskt gjorde. Inget vanedrickande nu, tycker jag. Och fantastiskt att du tartag i rökningen också.

Kul med kommentarer! ?
Ja jo jag är ju egentligen "feströkare" bara, men har svarat att livet är en fest när folk undrat varför jag rökt veckodagar. Sen har det bara blivit mer och mer. Drog i mig 1,5pkt dag nu de sista två veckorna. (Om inte mer)
Känns lagom i halsen nu när flimmerhåren ska tillbaka ?.

Sisyfos, nope. Inget vanedrickande nu. Jag är klar. ?

Sitter i soffan och samlar mod att gå till gymmet idag. Tuggar på ett nikotintuggummi och dricker kaffe. Har lite huvudvärk men misstänker att det är nikotinabstinens. Fick sova riktigt gott i natt 00:00-7:45 tills vovven tyckte att det var dags att gå upp. Ska jobba på dygnsrytmen denna veckan. Det borde ju gå att få till ett normalt dygn...

Hoppas ni alla får en trevlig fredag! /studenten

Vågade mig inte ut på gymmet igår, men idag så!
Körde lite styrka, inser att musklerna är borta. Men men, det går ju att få tillbaka igen.
Inga cigg i dag, inga cigg igår... Är så trött på den livstilen jag levt. Trött på hur jag låtit mig må och vad jag gjort mot min kropp.
Sitter i skolan nu och lägger upp en plan för närmsta 3 veckorna med studierna framför allt. Det kommer bli tufft detta. Blir total fokus på sömn, träning och näringsrik mat. Mat med massor av färger och goda smaker istället för detta där jag levt på.
Ville mest bara titta in och säga hej. Ingen alkohol eller planering för det idag heller. Vågar inte riktigt hoppa in i "det vidare" livet, känns som att det går för fort. Rider på någon våg eller så.
Så ni får helt enkelt stå ut med mig ett tag till här.

Hoppas som vanligt att ni mår bra, och kom ihåg att ni är huvudpersonen i ert liv. Ni bestämmer.
Kram Studenten

Tack lever jag! Jo målmedvete/envis är mitt andra namn ;). Detta.bara.måste.gå nu. Skolan har ju fått ta stryk ett tag, och jag lika så.
Men men, det finns ju alltid en framtid och ett nu. Nu är nu och så vidare. Blev godkänd på alla tentor som jag behövde för csn också (till och med vg) så inget papper behöver skickas in till den myndigheten. Jag har blivit beviljad lån. Hallelulia!

Tror helt ärligt att detta inte hade gått utan detta forumet. Alla tankar, funderingar och stöd som jag både fått och läst i andras trådar. Och min samtalsperson såklart, hen hjälper mycket.
Men framför allt ärlighet och snällhet till mig själv. Där tror jag den stora polletten ligger.
Nej, nu knackar John blund äntligen på dörren här. Hörs i morgon.

Kram studenten

Fantastiskt vad du är bra!
Mycket jävlar anamma i dig!
Och alla tentor. Plötsligt vänder det... Eller inte plötsligt. Hjälp dig själv osv...

Leverjag

Självsnällhet som jag kallar det är nyckeln för min del också för att klara att nå en långsiktig förändring. Vad du är bra. VG tom! Tänk vad du har i dig om du håller dig borta från destruktivitet. :-)

P&k

Sisyfos och lever jag, tack! Haha "hjälp dig själv osv..." Älskar hur jag läser det med ironi i rösten. XD misstänker att det inte alls är ironi med, men det blev kul. Självsnällhet, jag gillar det. Ska träna mer på det, självvalidering * Idag tog jag ledigt från studier för att jag var trött. Tog ett jätte varmt bad med olja i istället. Kokade upp lite te och läste en ny tidning. Där har vi självsnällhet.

Kollade igenom mina inlägg lite snabbt och insåg att det är mycket mindre svordomar i mina inlägg nu när jag skriver. Intressant.
Tänka sig att det bara har gått en månad sedan enough var enough, känns som ett helt annat liv (trotts att jag nyss kom hem från semester och a). Det känns ändå annorlunda, som att ena foten fått fotfäste med marken i allafall. Det gör mig lite orolig samtidigt, för jag har varit "här" tidigare. Lagt ner. Men inte på samma sätt som nu. Det är svårt att förklara, jag tror det sitter i huvudet attityden mot själva a. Funderade lite snabbt idag om jag verkligen är alkoholist och hjärnan svarade mig snabbt -nej du dricker ju inte nu, inga problem. Men alltså, jo. Jag håller kvar vid att jag är det. Jag accepterar att jag är alkoholist och det är okej. Jag behöver inte lägga någon värdering i det, det är vad det är. Håller jag mig nykter så skapar alkoholismen inga problem för mig. Så enkelt är det och det är därför jag inte kan ta ett glas vin, Sådär härligt och romantiserat i soffan en fredagskväll eller på balkongen en sensommardag. Det är okej. Många människor lever sina liv alldeles utmärkt och är tillfredsställda utan a en fredagskväll eller en sensommardag. Nu böev det väldigt långt och flummigt inlägg. Dags att försöka sova.
Inga cigg idag heller, skönt.

Kram
Studenten

Ja, jag indrar om det verkligen är relevant att vara säker på att man är det eller inte är det. Jag väljer att tänka nu att jag har ett mycket sunt förhållande till alkohol. Det där romantiserandet av alkoholen på balkongen, medan man gör sig i ordning för utekväll, när man lagar mat, som avkoppling. Jag tror att den är osund. Vi är alldeles för många härinne som hamnat snett och mycket på grund av vårt sätt att förknippa alkohol med bus, lugn, avkoppling och fest.
Nu dricker jag som jag gjorde för många år sedan (om jag inte råkar smygdricka gin). Mycket måttligt och bara i sociala sammanhang... Är jag alkoholist? Kanske... Nykter alkoholist? Nej?
Jag har fått en väldig respekt för vad alkoholen ställer till med. Tycker att det är beklagligt många som verkar ha ett väldigt osunt förhållande till alkohol. Och då är det just det där romantiserade förhållandet jag tänker på. Det funkat alldeles utmärkt att njuta nykter (eller av. A-fritt) i alla de stunder du räknar upp. Handlar mycket om förhållningssätt.

Ja jag tror du har rätt sisyfos. Tror att det ligger mycket i hur man känner att relationen till a är. Tidigare gånger då jag "slutat" dricka har jag saknat alkoholen, känts som att jag försakat något. Inte tänkt att jag slipper vara onykter. Har liksom längtat efter att bli berusad, jag tror att det är där själva grejen är. Vilken förhållningssätt man har till a när man är nykter. Jag hoppas att jag en dag kommer vara helt neutral till a, inte tänka och filosofera så mycket kring a. Idag har jag funderat på rödvin 2 ggr. Är ensam hemma i kväll, så det kan ju vara därför, men nej inte idag heller.
Vill verkligen ge detta rökstoppet en ärlig chans och då går det inte att dricka ens en droppe. Väldigt betingat.

Nu blir det en timme plugg.
Kram Studenten

I kväll är jag arg, riktigt förbannad. Helt irrationellt arg. På min hund. Bara kokar inombords, och jag vet att hon inte kan förstå varför. Bara sitter i soffan tyst för mig själv och är arg. Så jag försöker släppa det. Misstänker att det inte är henne jag är arg på utan något annat. Vet inte vad dock. Blev lugnare nu när orden är ute.
Träffade en kompis som rökte hela dagen idag. Sa nej till några och ja till 3, i morgon blir en ny dag. Inget a idag heller.

Kram
studenten

Idag har varit lite tuffare än de andra dagarna.
Brottats med ganska dåligt humör. Lekte med tanken att ställa in kvällens middag med mannen för att hänga med kompisarna på klassfest i kväll.
Såg mig själv gå till systemet och köpa en flaska rött, och ett paket cigg. Hur kvällen skulle kunna dunklast bort i något annat. Stänga av hjärnan lite, eller känslorna. Vet ej vilket. Filosoferar fortfarande kring varför jag mår som jag gör idag. Vill ha godis, alkohol, nikotin, fett whatever just nu. Hjärnan håller la på att få tuppjuck nu när den inte får någon extra kick av nått slag.

Trött i kroppen, orkar inte plugga. Får dåligt samvete för att jag inte pluggar mer.men jag orkar faktiskt inte. Jobbar hemma med mitt andra extrajobb istället. Försöker få någon struktur med det istället. Läser lite bloggar och dricker kaffe. Försöker vara snäll mot mig själv. Gick till gymmet, kände mig svag.
Det blev ingen vända till systemet, det blev inga cigg. Jag tackade nej till kalaset i kväll och ställde inte in middagen med mannen. Det är väl det som räknas tror jag...

Kram Studenten

Varit glad som en mört hela dagen nästan. Vid 17 tiden fick min hjärna för sig att idag ska vi dricka vin. Gick in i zonen. Ni vet den där när man bestämt sig och sen kör kroppen på automatik och plötsligt har man varit på systemet och sitter hemma med ett glas vin/öl i handen utan att egentligen veta hur det hände. Den känslan/zonen gick jag in i. Fan så jobbigt det blev. Än så länge vinner jag. Drog en stor kopp te och ett stort glas cola. Käkade mellis och började läsa om folk som valt nykterism och varför på nätet. Det var distanserande, nu känner jag mig mest överkörd av ett tåg. Mycket kraft och energi som går åt för att bryta ett mönster.

I övrigt mår jag bra. Hade en jätte intressant föreläsning idag. Mötte bakfulla kompisar i skolan, blev lite avundsjuk på deras berättelser kring igår, men jag fick ändå sova från 00:00-08:00 idag och det var riktigt skönt. Kändes udda att inte vara den som också var bakis.

Kram Studenten