Stackars dig @vår2022 ! Vilken otur! Förstår att du blir lite sur. Men- det blir ju bättre! Jag är glad att vi inte åkte på bröllop till Portugal- bruden visade sig ha covid så det blev ett riktigt superspridartillfälle med 160 gäster! Kram! 🐳🥰

majken_r

@vår2022 instämmer i det där med att känslan o sjuk och bakis är väldigt lika på morgonkvisten..🫣 Sä tråkigt att du bliv så dålig, inte roligt. Hoppas det går över snabbt🙏🏼 Jag kan också bli frustrerad när jag blir sjuk, att inte orka tex träna och mest vara stilla. Kanske ett tillfälle att utforska detta, att vara medveten om vad som händer och känns när man följer kroppen utan förväntan. Lite vilande yoga? Hundpromenader låter fint, skönt att komma ut. Skickar en stor kram och ett gott te genom cyberrymden🤎🍋🫖🍯🤎

@majken_r Ja, bra idé att utforska hur det är och känns i kroppen. Hundpromenaderna har varit riktigt sköna, gått sakta och andats frisk luft. Ångesten som kom när jag vaknade igår försvann ganska fort men stämningsläget fortsatt lågt. Nu har även min son smittats och vi pratade imorse om hur låga vi blir av att vara sjuka. Han hade hög feber i natt och läskiga drömmar. Det var skönt att få prata ut lite om detta och vi kunde till slut skratta åt oss själva. Att vi är så ömkliga, deprimerade och står inte ut längre, att vi ska åka in akut och säga det😂. Nu har även maken insjuknat. Mår lite bättre idag och hoppas kurvan vänt. Har kunnat slappna av mer idag, gått långsam hundpromenad, har plöjt filmer som jag skrattat gott åt och ätit snickers.

Blev nyfiken på hur förkylning och inflammation påverkar hjärnan och om det skapar ett lågt stämningsläge. Tänkte att alkohol påverkar hjärnan till att må dåligt, så hur påverkar sjudom hjärnan?

Googlade fram detta från 2021.
David Engbloms forskargrupp vid Linköpings universitet har under många år forskat på varför inflammation i kroppen ger upphov till obehagskänslor, nedstämdhet och får oss att vilja dra oss undan från andra. De tror att hjärnans egen immuncell, mikroglia, ligger bakom nedstämdhet och obehagskänslor vid förkylning och annan inflammation i kroppen. Sak samma vid Parkinson, stroke och Alzheimers. Våra fynd visar att aktivering av mikroglia är tillräcklig för att skapa nedstämdhet och obehagskänslor hos möss. Det ligger nära till hands att tänka att det är på liknande sätt vid flera sjukdomar i människan. Det är inte osannolikt att aktiverade mikrogliaceller är en delorsak till att patienterna mår dåligt och blir nedstämda, säger David Engblom.

Intressant! Det kan vara svaret på varför man blir deppig när man är sjuk. Det gör det på något sätt det lite lättare att stå ut för mig. Det är bara att hålla i och hålla ut så går det över och se fram emot hur det kommer att kännas när man blir frisk😁🏃‍♀️

Nu har det gått en vecka sedan jag blev sjuk och har inte kunnat träna sedan dess. Mest lite hosta och nästäppa kvar, men som börjar stilla sig. Idag ville jag testa hur det står till med flåset och blev det en lång tur inne i skogen över höjder, myrar och varierad terräng. Det gick bra, så hoppet tändes över att snart kunna komma igång med träningen igen😁.

Tog med mig mossa av olika slag, pinnar och grankvistar samt handlade ljung på vägen hem. Det blev så fint med denna blandning i krukorna utomhus och gör det mysigt och hemtrevligt så här på hösten. Det gjorde även mig piggare. Imorgon ska ska pyssla lite mer med detta, plantera vitlökar och städa undan de sista krukorna och växterna ute. Hoppas på fint väder, i alla fall att det inte regnar. Nu blir det matlagning. Färsk pasta med chili, vitlök, gula kantareller jag hittade idag, i grädde samt färsk kokt brocccoli med olivolja och salt. Sedan ”så mycket bättre” på tv😁

Ha en fin lördag!💕🍂

@vår2022 Vad skönt att du mår bättre! Och det låter som att du är bra på att ta hand om dig, det är ju superviktigt! Även det där att göra fint omkring sig är viktigt. Enligt yogan är det ett sätt att frigöra energier, tankar o hjälper en att stå stadigt i sig själv.
Krya på dig!

@Sattva Tack för denna upplysning💕. Det stämmer verkligen det du säger, att det frigör energier, tankar och hjälper mig att stå stadigt. När jag mått dåligt har jag inte orkat pyssla med detta, inte med mina blommor eller ta hand om huset. Ett tydligt tecken på att jag mår bra är att jag gör det hemtrevligt och mina blommor mår gott. Att leta, planera, se bilder i huvudet på hur det skulle kunna se ut, alla dofter, plocka, samla, använda och skapa med material från naturen är mindfulness och grön rehab. Skapa kreationer, tänka om, flytta och komma på nya idéer. All fokus går till detta och frigör energier. Sen njuter jag av att titta på det jag skapat, på en pall smuttandes på kaffe. Nya ideér växer fram på vad jag ska skapa härnäst. Sen ropar jag på maken att komma och titta och han blir så imponerad😂.

Tack, denna upplysning gav det hela en vidare betydelse och dimension till❤️

Trist med din Covid - men skönt att du mår bättre!
Känner igen känslan av att bli deppig av sjukdom - så är det nästan alltid för mig.
Fint att höra om alla vackra ting du tar med dig hem från skogen ☺️… det är så härligt när lusten att göra det vackert omkring sig kommer tillbaka.
Fortsatt bättring!
🌾🌾

Trist med din Covid - men skönt att du mår bättre!
Känner igen känslan av att bli deppig av sjukdom - så är det nästan alltid för mig.
Fint att höra om alla vackra ting du tar med dig hem från skogen ☺️… det är så härligt när lusten att göra det vackert omkring sig kommer tillbaka.
Fortsatt bättring!
🌾🌾

Hej Vår2022! Läste hos Hemmelochhelvete att du ibland känner dig tjatig med dina långa inlägg. Gör inte det! Jag läser dem med stor behållning. De är pålästa, personligt riktade och framförs på ett väldigt ödmjukt sätt. Och du verkar veta vad du pratar om och lägger dina erfarenheter till grund för dina uttalanden. Det behövs verkligen såna om du här på forumet. Önskar dig ett gott tillfrisknande!

Men tack snälla @Sisyfos❤️. Dina ord värmer verkligen så här på måndag morgon mellan hostattackerna😄. Jag mår mycket bättre och har förhoppning om att vara helt frisk när denna vecka är slut. Ditt engagemang här på forumet är en stor tillgång och ett stort stöd för så många.

Ha en fin måndag!❤️

@Jan.3. Ha, ha! Måste skratta😂. Du har flera gånger varit före mig och grattat mig på månadsdagar och hur var det, du ligger alltid 77 dagar efter mig? Tack så jättemycket!❤️. Det känns jäkligt bra!

365 dagar, 1 år som nykter!🥳 Idag är cirkeln sluten. Nu har alla dagar på ett år genomlevts nykter. Check på den! Det känns otroligt härligt att vara fri från alkoholen. Så fantastiskt att ha fått mitt liv tillbaka, ett nytt liv som jag fyllt med alkoholfritt innehåll. Så mycket tankar, känslor både positiva och negativa, nedstämd och glad, funderingar och aha-upplevelser, som jag varit med om detta år. Arbetslös och nytt jobb. En nykterhetsprocess och en resa mot ett liv där jag har kontakt med mig själv och mina känslor. Ett liv där jag är tillgänglig och mottaglig för andra och där jag ser och hör dem bättre, men även mig själv. Ett liv där jag kan skönja och se konturerna i det vackra men även det onda. Där jag kan se alla färger och nyanser och inte bara i svart, vitt och grått. Ett liv där jag kan känna och se kärleken, ge den men även ta emot den. Ett liv där jag kan förlåta, försonas och känna medkänsla med mig själv, men även med andra. Ett liv där jag inte gömmer mig längre utan tar del av livet. Ett liv i balans och harmoni. Min värderade riktning.

Ett liv där jag säger NEJ tack! till alkohol och JA tack! till alkoholfritt och livet.

Hej år 2! Ser fram emot nya äventyr och erfarenheter tillsammans med dig❤️

@vår2022 Grattis på 1-årsdagen! 🥳🥳🥳 Att fira sina årsdagar som nykter är nästan ännu häftigare än födelsedagar. Men man firar liksom mer inombords. Struttar runt som en mallgroda hela dagen 🐸

Man är stolt och nöjd och glad på ett innerligt sätt som varken kräver tårta eller bubbel. Gåvan man gett sig själv är så mycket större än så, värd alla pengar och presenter i världen.

Det ska bli spännande att följa ditt år 2, och dina inlägg i din egen tråd och andras trådar är verkligen guld värda. Du är oerhört betydelsefull för forumet ❤️

Kram 🐘

@vår2022 Grattis till 1 år i frihet!🤗 Så jäkla bra jobbat! 🤩 Jag såg redan i dina allra första inlägg här på forumet, att här har vi en person som har fått nog på riktigt. Det har liksom aldrig varit någon tvekan. Inget skulle få dig att riskera att falla tillbaka till det mörka träsket. När man väl har kommit till känslan av att man slipper att dricka så infinner sig ett stort lugn. Saken är klar, man är fri. 😍 Det gäller bara att passa sig så man inte får i sig giftet av misstag.😂

Kram

Kära @vår2022 ! Stort grattis! Det hsr verkligen varit ett händelserikt år. Minns de långa månaderna då du sökte jobb på heltid, kastades mellan hopp o förtvivlan om och om igen. Vi alla visste förstås att det bara var en tidsfråga. Din outtröttliga energi att se så många, alltid peppa, alltid stöda, klokt och kärleksfullt. Du är storartad. Mot ytterligare många år! 🐳❤️🤗