@Andrahalvlek Tack❤️. Ja, det är verkligen en annan typ av födelsedag, en inneboende stolthet och glädje som spirar. Idag ville jag säga det högt i affären, att jag inte druckit på 1 år!😂 men sa det inte. Grannen kom över med nybakade bullar och ville även då säga det högt, men sa inget🤣. Men som du säger det behövs ingen tårta eller bubbel, det bubblar inom mig ändå😁

@Torn Tack❤️. Ja, minns att du trodde på mig tidigt och insåg att det är bäst att göra som du sa😂. Jag blev fri och det infann sig ett lugn. Ha ha! Det gäller att kolla på procenten ordentligt, så att det inte innehåller mer än 0,5😂.

@Geggan Tack❤️. Ja, vi har kamperat ihop om mycket mellan hopp och förtvivlan. Men ni var alltid övertygade om att det skulle lösa sig, det var guld värt för mig och gav mig mer energi. Snart är det din tur att fylla 1 år och vi får kampera ihop massor av fler år😁

majken_r

@vår2022 Jag skickar en fanfar genom cyberrymden till dig, eller nä..jag skickar en storbandsorkester som spelar skön, svängig musik hela kvällen för att fira dig!! God mat och dans💃Grattis!! Du är fantastisk, har inte tvivlat på att du skulle fixa detta, men sättet du gjort det på är så inspirerande🙌🏼 En förebild, och det är fint att ha. Tack. Tack, för allt du ger❤️

@majken_r Tack❤️ Jag älskar storbandet du skickade! Jazzigt och det svänger som tusan! Maten är suverän och jag är alldeles svettig, man ack så lycklig att få dansa till det fantastiska bandet💃😅. Tack för alla fina ord, de slår rätt in i hjärtat. Du har inspirerat mig❤️

@Se klart Tack❤️ Tar dig på orden och ser fram emot att det bara blir bättre och bättre😁. Jag har några ”puckar” att hantera på jobbet, samarbete med en kollega. Är så nöjd över att kunna hantera detta som jag gör och inte bränna säkringar. Det beror helt och hållet på att jag är nykter och balanserad, det går inte in inom mig själv och jag kan agera lugnt, sakligt, sätta gränser och lösningsorienterat. Så helt klart blir det bara bättre🥰

Kring jobb; jag tror att om man har ett jobb som kanske inte involverar människor så har man god hjälp av att vara nykter. Har man ett jobb som involverar andra, som berör gränsdragningar, knöligheter som behöver rätas ut. Då blir nykterheten en fördel som är nästan avgörande. Jag tror att @andrahalvlek alldeles nyligen skrev om detta med alkoholens medföljare- skuld och skam. Alltid alltid ett litet eller stort stygn av dålig my samvete. Ofta hanterat med att över-prestera. Men ändå inte rätt- för rätt är att vara rak och tydlig och att våga och orka se sin egen del i konflikter och att våga och orka se hur man kanske behöver agera annorlunda- för att hjälpa till med processer och utveckling.
Som alkis är man ofta en högpresterande bumling, tung i fötterna- och rädd.
Jag är så lite och så sällan rädd längre för jag har inget att dölja och då kan man vara delaktig på ett annat sätt.
Kram 🤗

Idag har hela dagen gått i städandets tecken. Nu är det så fint och rent överallt och nya blommor har fått plats i köksfönstret. Nu njuter jag och resten av dagen ska gå i vilandets tecken under en skönt filt i soffan, en sprakande eld, kaffe och en varm hund vid mina fötter. Har under städandet haft en fint samtal med en mycket nära vän, om allt mellan himmel och jord. Han är psykolog och det är så givande att utbyta tankar, erfarenheter och att utveckla processer tillsammans. Vi brukar ofta prata och greja med något samtidigt, det blir också roligare att städa eller syssla med något annat då. Ibland får man stanna upp och sätta sig om samtalet så kräver. Vi pratade om hur mycket som har hänt i min personliga utveckling under året jag varit nykter. Så mycket som fallit på plats och hur bra jag kan hantera olika situationer. Nykterheten har gjort att jag kan härbärgera känslor och ångest, att jag kan stanna kvar i känslor utan att impulsivt agera ut dem. Att jag kan reflektera om mig själv på ett annat sätt och se det utifrån. Vi pratade om hur man kan tilldela andra, som man interagerar med, olika roller. Att de kan trigga olika saker inom som vi bär med oss. Tex att man känner att man inte duger, att man känner sig kontrollerad, man känner sig underlägsen eller att man inte räknas. Att hur viktigt det är att syna sig själv, varför vissa människor triggar, varför man triggas. Hur man själv beter sig i samspelet. Det är så lätt att skylla allt på någon annan, då kommer man inte vidare i den egna utvecklingen med att förstå sig själv, så det är verkligen intressant att se sin egen del i detta. Jag kan tydligt se att jag blivit triggad i vissa situationer, att den personen tilldelats en viss roll av mig, som påmint om mig om någon annan. Denne beter sig på ett sätt jag inte gillar, arrogant och narcissistiskt. Jag är så tacksam att jag lyckats identifiera detta och den ilska och irritation som jag då känt mot personen. Jag har kunnat särskilja triggern och personens beteende och inom mig själv och målat upp en bild där personen bär en clownnäsa😂. Mycket effektivt! Jag har inte gått i ”fällan” och handlat på ett inlärt sätt, jag har gjort en förändring här och hanterat situationen med ett lugn. Lite som jag gjort med alkoholdjävulen när jag genomskådat vad som är på gång och vad denne är ute efter. Jag har gjort en förändring i mina ”pavlovs hundar” och gjort en ny inlärning på dem. Att sätta en clownnäsa på Alkoholdjävulen och på personer som triggar mig. Det finns då något lurt på gång, så då hinner jag att tänka till innan jag agerar. Andas och observera vad jag tänker, hur det känns, vad som är fakta och sätt ord på det jag känner. Det hjälper mig att stanna upp, sortera och identifiera det som händer innan jag tar mitt nästa steg. Jag är så tacksam att jag har kommit så långt i min process och att jag slutat dricka. Annars skulle detta aldrig ha kunnat ske och jag trodde inte det var möjligt att kunna må så här bra psykiskt som jag gör, att det håller i sig och att det är sant. Jag har aldrig varit så balanserad, lugn och trygg med mig själv som jag är efter att jag slutade dricka alkohol. Det är helt otroligt men sant😁❤️

@vår2022 Fantastiskt att läsa hur du reflekterar. Så fint och befriande att ha någon att samtala med intellektuellt om livets allehanda tankar och känslor. Underbart att du har en sådan vän i din närhet, som du dessutom öppnat dig för kring din nynykterhet och de problem du haft innan. När jag visualiserar tillfället och rummet ni var i så ser jag en ljus och underbar situation full av lugn och harmoni i tanken och spännande, reflekterande och utvecklande samtal som lockar tankarna vidare och vidare. Ok att ni kanske sprungit runt och fixat eller annat, men stämningen i rum och sinne känns fantastisk! 🤗🥰

Jag håller med dig helt i att hjärnan funkar annorlunda nu. Jag längtar så enormt tills jag känner så mycket ro i sinnet och kroppen som jag utläser att du uppnått. R verkligen inte där än och alkoholjävulen är mig fortfarande nära i hasorna. Jag vet förstås att livet inte blir rosaskimrande bara för att man inte dricker men jag är helt övertygad om att det är ett helt annat liv, med helt annat sinne, lugn, harmoni, ro, glädje, skärpa och förmåga att vikta situationer på annat sätt och med mer eftertanke än med alkohol i livet. De triggers du nämner känner jag så igen. Bla vad gäller att sätta attribut på andra som man eg inte har ngn aning om ifall de stämmer. Det är häftigt att byta perspektiv.

Jag har en på jobbet som förpestar tillvaron. Extremt lättkränkt men som hugger andra utan omsvep. Jag har fruktansvärt svårt med såna personer och får uppbåda all min kraft till att inte gå i klinch för denna person har bokstavsdiagnoser och saknar förmågan till självreflektion vilket innebär att det bara eskalerar, med allt och alla, vuxen person till trots. Det vill jag inte så jag står ut. Det är i regel strider som jag inte orkar eller ens behöver vinna just pga kollegans diagnoser. Jag försöker tänka vuxet och stå över kollegans triggernyp. Vuxen människa som är som en obstinat 14-åring men med vuxen vokabulär. Svårt. Att tänka på personen (och andra som retar upp mig på fula sätt) med clownnäsa ska jag ta med mig och testa 😂😅