@vår2022 Jag tycker det är lite intressant med företagsekonomi och sysslar en del med aktier och så. (hobbyverksamhet) Och jag kan ju inte hjälpa om personer babblar om diverse hemligheter om företagen dom jobbar på.😅 Många tycks glömma av att dom har tystnadsplikt när dom har fått i sig en viss mängd alkohol. Dock är jag såklart noga med att inte sprida sådant vidare. Där är nykterheten guld värd. 😀

Jag måste lägga in en del av min kommentar som @Ella90 fick av mig idag, för att jag lätt ska kunna gå tillbaka och hitta detta.

Att beroendet är så svårt att bli av med, trots att allt förnuft säger ”lägg av!” beror på fysiska förändringar i hjärnan.
– När man under lång tid utsatt kroppen för alkohol triggas en plasticitet i hjärnan. Vi har sett det på råttor som blivit alkoholiserade. Man tar bort alkoholen och låter dem vara utan i fyra månader, vilket är en stor del av livet hos en råtta. Ändå har de kvarstående förändringar av genuttrycken i stressystemet. Alkoholen förändrar hjärnans funktion grundligt och långvarigt.

David Engblom och hans forskargrupp studerar de kretsar i hjärnan som signalerar belöning och obehag. Normalt råder en balans mellan systemen. Men ibland rubbas balansen och den är svår att återställa. Vid drogmissbruk sker en omprogrammering i hjärnan. Vissa kopplingar mellan nervcellerna förstärks, andra försvagas. Det påverkar i sin tur flödet av olika signalämnen som dopamin, glutamat och GABA samt ett antal neuropeptider.

– Vi vet att stress innebär en risk att hamna i återfall men vad som då sker i hjärnan är inte kartlagt på molekylär nivå. I det läget är det inte i första hand en kick man söker utan att komma upp ur en känsla av att må dåligt.

Hjärnans belöningssystem är viktigt för vår överlevnad; vi mår bra av att äta, dricka och ha sex. Normalt trubbas systemet av då vi utsätts för samma stimuli gång på gång. Men vid droger gäller något annat.
– Då sker ett slags kortslutning i systemet. Det ”filter” hjärnan har vid stimuli som mat, och som håller belöningssystemet i schack, fungerar inte då man använder droger. Mängden och signaleringen av dopamin ökar oavsett hur många gånger drogen tas.

Belöningssystemet är kopplat till minnen som upplevelsen av en kick, en viss plats eller annat man associerar till. Positiva upplevelser skapar ett sug efter drogen, man fastnar i ett beroende. Minnen är svåra att sudda ut – det går inte att ”backa bandet” – vilket gör risken för återfall livslång. Risken att fastna i drogmissbruk har stark genetisk koppling. Men troligen är många ärftliga komponenter involverade. Det finns, säger David Engblom, ingen ensam ”beroendegen”.

Jag fastnar mycket i stycket ovan. Tänker på festen jag var i helgen och att alla skrattade så mycket åt situationer de varit fulla i och knappt minns. Och de drack sig fulla även på denna fest och en slocknade. Att bli full, är i minnet kopplat till en kick och den positiva upplevelsen av kicken, vilket skapar sug efter alkohol. Nu vet jag inte om de är fast i ett beroende, men jag är det, och minnet av kicken att bli full, är svårt att sudda ut. Man vill bli full igen och igen. Jag har ju varit likadan. Jag har minnen som jag kan skratta åt när jag varit full, men skillnaden idag är att jag lyckats förknippa full även med ångest. Och ångest vill jag inte ha. Men hjärnan har minnet kvar av min positiva upplevelse med att bli full och det aktiveras om jag dricker alkohol. Och risken för återfall är livslång.

Det som känns som en tröst är ändå att hjärnan kan återhämta sig och skapa balans igen. Och att man kan må hur bra som helst😁. Man kan aldrig få en helt återställd hjärna, men om man inte tillför den alkohol så triggas inte systemet och minnet av den positiva upplevelsen att bli full igång igen. Jag ska aldrig mer dricka alkohol igen. Det är vad jag vill och jag ska göra allt för att hålla min vilja. ❤️

majken_r

@vår2022 att förknippa full med att ha ångest. Det tänker jag är en skillnad hos mig när jag läser din (bra) text. Den där känslan som kan fladdra förbi, den varar en millisekund och sen dyker ångesttanken upp, en snabb påminnelse om det vidriga jag inte vill vara i. Det hinner liksom inte bli något sug. Kort reflektion, nyvaken 😅🍂

Tack för läsningen @vår2022❣️
All kunskap om vad A gör vill jag ta till mig!

Något jag tycker är konstigt men väldigt bra är att jag har svårt att komma ihåg alla bra gånger med A. Det som kommer till mig hela tiden och så gjort i 9 veckor är alla dåliga tillfällen, dom spelas på repeat varje gång jag tänker på A, jag tänker att en högre makt hjälper mig på traven, kanske min morfar som var alkoholist men som nu sitter i himlen och kanske hjälper mig att inte gå hans väg🥰

Kram❣️

@vår2022 Någon har beskrivit beroende som jakten på det perfekta ruset. Det man fick precis i början, men som bara kommer var tusende gång eller nåt efter det. Men vi fortsätter jaga det perfekta ruset - och tror att det ska ske varje gång vi dricker, men det gör ju inte det.

Jag kan ärligt talat inte skratta åt mina fyllor längre. Jag skäms som en hund. Vill knappt prata om det. Jag kan idag inte förstå hur jag kunde utsätta mig själv och min omgivning för denna dårskap 🤬 Det finns inget roligt med vuxna människor som super sig fulla, kräks, sluddrar, raglar, slocknar. Ingenting. Just därför avviker jag numer från fester innan det tillståndet uppnås hos andra.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja, en jakt på det perfekta ruset. Jag känner inte så mycket skam över mina värsta fyllor längre. Jag kan tänka på dem och konstatera att man blir en neandertalare av att dricka för mycket. Jag vill verkligen inte prata med andra om mina fyllor och skratta åt det, det känns bara pinsamt och inget jag vill dela med andra. Men inför mig själv skäms jag inte så mycket mer. Alkoholen är ett gift och man beter sig som en hjärnförgiftad. Jag kan minnas många fina stunder i lagom rus, men stunderna slutade alltid i fylla och påföljande ångest. Så en fin stund slutade alltid på samma sätt. Jag är så glad att jag till slut insåg det och kunde spela hela stunden, från början till slut. Och hjärnan har fattat och klipper inte längre av mitt i. Nä, min skam över mitt fyllebeteende ska inte få allt för stor betydelse hos mig. Jag kan tänka på det som jag tänker på andra saker, såklart är känslan inte övervägande positiv. Jag konstaterar hur det var, och jag förstår varför men jag känner inte skam. Det var som det var, men nu är det inte så längre.

Ha det gott!❤️

Hej @våren2022
Bara kort - gud vilken bra beskrivning du gjorde av festens olika faser 😳
Och tack för inlägget om hjärnans förändring …. Ibland blir jag rädd att min aldrig kommer att bli helt återställd. Men det är ju ändå bara genom att vara nykter som jag ger den en chans att läka ut …
🌾🌾

@Kaveldun Det som är fantastiskt är att hjärnan är plastisk vilket innebär att den är föränderlig och anpassningsbar hela livet, vilket vi utnyttjar när vi lär oss nya saker eller när hjärnan återhämtar sig efter en skada. Jag tycker att min hjärnan återhämtat sig oerhört mycket efter att jag slutade att dricka. Jag minns ord, analyserar och kopplar ihop sammanhang bättre/snabbare. Jag är mycket piggare på dagarna och på morgonen. Det psykiska mer balanserat. Omfattande forskning visar att fysisk aktivitet samt stimulering av våra olika sinnen aktiverar dessa processer som styr hjärnans plasticitet.

Det enda som inte går att göra något åt är den omprogrammeringen vi gjort i hjärnan genom stort alkoholintag och som gjort oss beroende. Den inlärningen sitter som berget och förevigt etsad i hjärnan. Men som du säger, genom att inte dricka passerar vi förbi den programmeringen och inlärningen, programmet aktiveras inte. Då får hjärnan en chans att göra förändringar, anpassningar och omorganisera våra tankar, känslorna och beteende. Vi kan leva ett gott och fint liv, så det finns hopp och man måste ge processen tid så hjärnan kan återhämta sig och få balans igen.

Bra va!😁❤️

@vår2022 När jag drack oroade jag mig möjligen litegrann för leverns mående. När jag blev nykter och pluggade fakta om hur hjärnan påverkas av alkoholen så insåg jag att det i allra högsta grad är hjärnan man bör oroa sig för när man dricker. Skönt ändå att den läker!

Min utmattningsdepression har påverkat hjärnan massor också, men även de symtomen börjar ge med sig. Vissa namn har jag problem att skaka fram bara.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja, duckade all information om hur alkoholen skadar hjärnan och kroppen när jag drack. Levern var jag också rädd för hade skadats och vågade inte gå och kolla hos vården. Tänkte att jag skulle kolla alla värden när jag varit nykter i tre månader, att kusten skulle vara klar, men har inte kommit iväg ännu😂 Jag har också problem med namn sen begynnelsen, men det är lite lättare att minnas dem snabbare nu. Namn på begrepp och så sitter kvar längre nu, än när jag drack. Vad skönt att dina symptom från utmattningen börjar ge med sig❤️

majken_r

@vår2022 Vill bara titta in och önska godnatt, och säga att jag så uppskattar att läsa din kommentarer här. Lär mig så mycket. Kram🙏🏼🍂

majken_r

@Andrahalvlek instämmer, har också upptäckt de senaste året att det är hjärnan jag behöver ta hand om🙌🏼 Stor motivation till att inte dricka alkohol.

@vår2022 Jag är jätteintresserad av hjärnans funktioner, läser med stort intresse!
Ibland tänker jag att det är ett väldigt primitivt sätt att lösa ett inre problem, detta att dricka. Outvecklat. Man tar till enklaste vägen ut liksom. I de fall man använder alkoholen som bedövning, dämpning.
Och det löser ju ingenting.
Fortsätt gärna dela med dig av dina kunskaper!🍁🙏🌸

@majken_r @Sattva Vad roligt att ni uppskattar mina inlägg, det blir ju desto roligare att göra inlägg då😁. Mina inlägg brukar ofta vara reflektioner på andras inlägg, det får mig att tänka vidare om saker och hur det kan förhålla sig. Det är även reflektioner på vad jag är med om i mitt liv och det är så intressant att lära sig mer och mer om hjärnans funktioner. Man tar allt som oftast hur man fungerar som givet och inget man behövt fundera på. Det är först när det inte funkar som problem uppstår. Den kunskapen, det lilla, jag har om hjärnans påverkan av alkohol, har skapat en stor förändring inom mig. På sätt och vis har en ny värld öppnat sig och jag förstår bättre hur otroligt fantastisk vår hjärna är. Den kan både misshandlas och vårdas ömt och detta påverkar vårt psykiska mående och om vi blir beroende. Om man vårdar och tar hand om sin hjärna så mår vi bättre på alla plan och vi kan använda oss av dess fantastiska kapacitet❤️

Usch och blä! Har blivit rejält sjuk och igår tog jag snabbtest som visade att jag har fått Covid. Hosta, snuva, ont i huvudet och feber. Inatt hade jag feberfrossa och frös så jag skakade. När jag sedan vaknade imorse kändes det nästan som att jag var superbakis. Senast jag var sjuk var vid årskiftet då jag också hade covid. Tur att jag tagit 3 sprutor så att det ändå blir mildare, men den känns inte så mild just nu i alla fall.

En reflektion är just att sjukdomskänsla jag har påminner så mycket om att vara bakis. Fick nästan lite ångest imorse av känslan, påminnelsen om hur det var så ofta när jag vaknade på morgonen. En tröst i eländet är att jag ändå faktiskt bara är sjuk och inte bakis. Just nu är jag oerhört tacksam för att jag inte dricker längre, nu kan sjukdomen åtminstone få har sin gång utan alkohol och bli frisk. Jag blir lite låg av att vara sjuk, nu kan jag inte träna och tiden går så långsamt, orken tryter. Jag vill bli frisk på en gång! Har mycket att göra på jobbet också, men det får helt enkelt vänta. Är man sjuk så är man sjuk, men jag är dålig på att vara sjuk😒.

Ja, ja! Jag ska försöka ha positiva tankar och vara tacksam för att jag inte dricker mer och förgiftar min kropp och hjärna. Att jag kommer att piggna på mig mycket snabbare då jag inte dricker och mitt immunförsvar är så mycket starkare. Vila, ta hand om mig och ta det lugnt. Ta lugna promenadern med hunden och så är jag snart frisk igen😁.

Ha en fin tisdag och njut av att vara frisk❤️