@DRacker Tack för din reflektion och ditt fina svar💕. Det är verkligen givande att kunna byta perspektiv. Jag har tidigare varit rätt fast i mina uppfattningar och lätt känt mig kritiserad om någon tänkt annorlunda. Väldigt självcentrerat som om allt skulle handla om mig. Om någon tex skulle säga emot skulle jag bli osäker på mig själv, samtidigt gå i försvar för att jag skulle känna mig kritiserad…eller om någon skulle vara sur så kunde jag lätt tro att det var något jag gjort. Att byta perspektiv är också att flytta fokus från sig själv. Att istället kunna se det utifrån, mer objektivt. Att inte ge andra så stor makt och inverkan på dig själv. Jag brukar tänka, om sådant jag inte själv har erfarenhet av, vad vet jag egentligen om detta? Att jag måste ta reda på mer innan jag kan ha en åsikt. Och mina åsikter har fler perspektiv nu, det kan förhålla sig på så många olika sätt och var och en äger sin egna sanning. Jag äger inte sanningen. Det känns skönt med detta sätt att tänka, det känns ödmjukt och inkluderande. Sen måste jag också så klart dra sin gräns för min integritet, vad jag accepterar, vad jag står för och vem jag är.

En annan sak man kan göra förutom clownnäsan är att i tanken sätta in vederbörande i en burk och skruva på locket och kasta iväg den eller helt sonika slå till denne med en flugsmälla😂. Då får denne inte speciellt mycket makt och saknar betydelse.

Ha det så gott!❤️

@vår2022 Stort grattis till ett helt år i nykterhet👏🎊👏🎊👏🎊! Du har målmedvetet gått från klarhet till klarhet och kommit till en så mycket bättre plats i livet! Du inspirerar mig (och många andra här) till att följa i dina fotspår. Du är en bidragande orsak till att jag fortsatt kämpa och inte givit upp. Ditt pepp i min tråd och dina kloka reflektioner här på forumet i kombination med att du delar med dig av dina ” framgångsfaktorer” är och har varit guld värda. Önskar jag kände dig i verkliga livet för du verkar vara en rolig, sann och hÄrlig vän. Det är så härlig läsning att du nu går in ditt andra nyktra år och det ska bli spännande och inspirerande att följa dig även här (hoppas du hänger kvar här...). Du har visat att det går att bli nykter utan att sakna alkohol eftersom livet blivit så mycket mer och bättre utan. Än en gång stort grattis och fy tusan vilken inspirerande förebild du är🙏🌱💕💕💕💕💕

@Ny dag Men tack, snälla fina du❤️. Jag blir så rörd av dina fina ord. Jag skulle också vilja känna dig i verkliga livet, men vi kan i alla falla ha kontakt här och kommunicera🥰. Jag hänger kvar här, forumet ger mig så mycket och jag ska följa dig på din väg mot friheten. Du kämpar på så himla bra och du är stark som en oxe💪💕

Lyssnade på ett intressant program idag på P1. Markus Heilig har forskat om beroende av alkohol och droger i decennier och också varit forskningschef på USAs nationella alkoholforskningsinstitut vid NIH. Nu leder han ett centrum för neurovetenskap vid Linköpings universitet.

Han menar att din första fylla kan visa hur sårbar du är för att bli alkoholberoende. Om man blev väldigt stimulerad och upprymd kan det påvisa risken för genetisk sårbarhet som på sikt utvecklas till ett problem. Upplevelsen är så positiv och det finns ingen inbyggd inre broms. Det finns inte så mycket obehagliga effekter som balansrubbning och dämpning. Har man inte denna sårbarhet så somnar man och kan inte dricka mer. Tex en ungdom som druckit och som dansar på bordet, det är en varningssignal, men då var det närmare en status att vara festprissen som tog ut svängarna. Det är en markör för risken att utveckla alkoholberoende. (Mmm…dansade på bordet gjord jag ju på studentfesten…första tecknet och inte så coolt decennier senare).

Han säger också att det är sorgligt att inte fler använder sig av beteende behandlingar och läkemedel som visar god effekt och med stöd i forskningen. Endast 2-3% av befolkningen får denna behandling, även bland de som har fått diagnosen alkoholberoende är det färre än 25%. Mörkertalet är stort bland hur många som egentligen är alkoholberoende. En missad möjlighet att hjälpa människor. Mest pga bristande kunskaper, pga stigma, pga förutfattade meningar/myter att det inte är en riktig sjukdom. Att beroende drabbar moraliskt svaga människor. Uppfattningen att folk får väl ta sig i kragen och rycka upp sig, vilket orsakar att personer med alkoholproblem känner så mycket skam och missar den möjligheten till behandling.

Risken att utveckla alkoholberoende beror 50-60% på genetiken. Det beror även på miljöfaktorer som tidiga livstrauman. Det är otroligt svårt att separera detta från genetiken och ofta är båda faktorerna inblandade.

Han har gjort en studie och sett att transkaraniell magnetstimulering (TMS) av vissa delar av hjärnan, frontalloberna, kan minska alkoholsuget och den mängd vid dricker. Att få det att bli en kliniskt fungerande behandlingsmetod mot alkoholberoende vore en dröm, säger han. Idag används TMS i behandling av depressioner.

https://sverigesradio.se/avsnitt/markus-heilig-om-du-minns-din-forsta-f…

majken_r

@vår2022 ska lyssna! Så nyfiken på det du skriver att han tar upp. När man, som jag, inte fastnat i beroendet pga tex flykt från svåra känslor efter tex trauma, så är det intressant att få lite klarhet i hur min hjärna fungerar. Det ändrar ju ingenting men gör det begripligt. Jag har varit en som utan större tillväljning kunnat dricka mycket, alltid glad och med energi. Tack och lov så blev mina bakfyllor allt mer vidriga även av liten mängd. Har väl först de senaste åren haft problem med alkohol men enligt denne man så var mina risk-tecken kanske mer uppenbara än jag trott. För innan de sista åren hade jag inga problem med att inte dricka, eller att sluta i tid. Kunskap hade troligtvis gjort mig mer uppmärksam på det och kanske hjälpt mig tidigare. Tack för att du delar, alltid intressant🤗
Hoppas du får en skön söndag! 🍂🤎

@vår2022 Jag har hans bok ”Alkohol, droger och hjärnan - Tro och vetande utifrån modern neurovetenskap”. Har nämnt boken i min tråd. Har endast läst några sidor i boken…så intressant att du har lyssnat på honom.

Kram💕

@majken_r Ja, det är intressant. Jag tänker att mitt alkoholberoende tills största del beror på ärftliga faktorer främst från min pappa men även från min mammas sida. Jag upplevde ruset som riktigt härligt de första gångerna och fick en kick av det. Var en partyprinsessa och gjorde tokiga saker. Min blygsel släppte helt, men shit vad med ångest jag fick efteråt! Det dracks inte speciellt mycket hemma, mina föräldrar var skilda, bodde hos mamma. Det finns knepiga relationer och mycket som jag fått reda ut i inom mig som vuxen, men inget direkt traumatiskt. Drack som äldre för att lätta upp känslor och fly, men mest för att jag blivit beroende och den onda psykiska spiralen med ångest och skam som alkoholen för med sig. När jag slutade dricka och blev nykter lättade mitt liv från ångest, skuld och skam. Det är så tydligt att det var den absolut största orsaken till mitt psykiska dåliga mående. Det blev så oerhört mycket lättare att ta itu med mitt ”bagage” som nykter, med stabil hjärna och känslor förankrade i verkligheten. Att vara beroende är förvillande likt att vara sjuk psykiskt, men det bedrägliga är att man inte kan se det själv. Jag blev frisk från min ”psykiska sjukdom” som alkoholen framkallade. Tack och lov för det!❤️

@Varafrisk Boken har jag inte läst men tänker att jag ska läsa den vid tillfälle. Han verkar förstå och se beroendet från så många perspektiv, det är verkligen intressant. Kanske ska du ändå läsa fler sidor?😁.
Kram❤️

Ligger i soffan efter en långpromenad med maken och hunden. Har tänt en brasa och dricker mitt eftermiddagskaffe. Ska snart göra en insats och putsa fönster innan det är dags för att sätt adventsdekorationer om några veckor. Reflekterade i mitt stilla sinne om livet. Att mitt liv för drygt ett år sedan såg så annorlunda ut. Jag skulle legat i samma soffa med ett glas vin bredvid mig och påfyllningen skulle ske inom kort. Just för stunden skulle det kännas rätt skönt att ta det första glaset och känna att tankarna skulle sluta gå. Bara domna bort lite och glömma att det skulle sluta precis som varje dag gjort i åratal. Ångest, skuld, skam och ågren skulle komma och hälsa på, same procedur as last day.

Mitt liv för över ett år sedan känns så avlägset och jag kan nästan inte förstå att det var jag som hade huvudrollen i mitt liv då. Samma jag, men ändå inte samma. Idag tänker jag att alkoholen gjorde mig sjuk psykiskt, hjärnan blev så påverkad och förgiftade den. Förlamade alla hjärnkopplingar och signalsubstanser. Alkoholen är så bedräglig och förgiftningen sker så subtilt. Den dra dig långsamt och sakta in i ett beroende och du märker inte vad som sker förens den dag du sitter fast ordentligt i alkoholträsket. Och då är det jävligt svårt att komma loss och dra dig upp ur träsket. Jag trodde ibland att jag psykiskt sjuk och jag såg ingen väg ut. Jag förstod att alkoholen påverkade mig psykiskt någonstans, men inte att den påverkade mig så mycket som den verkligen gjorde. Att jag skulle vara beroende var också svårt att förstå och ta till mig. Nä, mer psykiskt sjuk var jag nog. Drack bara lite för mycket ibland. Imorgon ska jag inte dricka. Bara ett glas till idag…

När jag slutade dricka insåg jag att jag inte var psykiskt sjuk. Det blev så oerhört tydligt. Idag är det en annan procedur varje dag. Vaknar nykter varje dag, mår bra och har ingen ångest, skuld, skam eller ågren. Ser fram emot vad dagen har att erbjuda och njuter stort av mitt morgonkaffe. Trivs med mig själv och med mitt liv som det är. Känner glädje och tacksamhet över att jag tog chansen till ett nytt och bättre liv. Samma jag, men ändå inte samma. Jag är beroende och kan inte dricka alkohol för då blir jag psykiskt sjuk igen. Det är alkohol som är sjukt, men inte jag.

Nu ska jag upp ur soffan och putsa lite fönster. Ha en fin söndag!❤️

@vår2022 Jag brukar se det som att jag var ”lurad” i hela mitt tidigare liv. Alkoholen fick mig att tro att den tillförde något positivt i alla möjliga situationer. Men det gjorde den inte, den gjorde bara allting värre i det långa loppet. Min självkänsla och mitt självförtroende blev sämre. Tröttheten blev värre. Motivationen blev sämre. Oron blev värre. Den gav till slut upphov till panikångest osv. Jag blev typ ett nervvrak pga alkoholen. Det var en extremt befriande känsla när jag efter en tids nykterhet (ca 6 mån) kunde konstatera detta fullt ut. 😍

Kram

@vår2022 Jag skulle också kunna beskriva det så, psykiskt sjuk, börjar jag dricka igen så kommer min psykiska sjukdom tillsammans med drycken.

Fönstren skulle jag också behöva fixa men det blev en bakdag istället😋

Stor kram❤️

@vår2022 vad jag känner igen dina ord. Jag sitter här i fåtöljen o njuter av en kopp kaffe. Innan skulle det vara ett par glas vin på rad innan mannen kommer hem ifrån jobbet. Jag skulle vara berusad redan kl 17,30. Skulle inbilla mig själv att han inte skulle märka att jag druckit 🫤 hahhhaaa idag vet jag ju att så var inte fallet.
Nu efter 100 dagars nykterhet vet jag hur sjuk jag var.
Nu kör vi vidare med det nyktra friska livet 🥳

@Torn Ja, man grundlurade sig själv ordentligt. Vi visste inte bättre eller ville inte veta, men nu gör vi det definitivt! Tack och lov för det! Alkoholen förvandlar en verkligen till ett nervvrak och med panikångest som ett brev på posten. Man blir psykiskt sjuk. Det skulle stå som en varningstext i alkoholreklam ” Stor risk att alkohol gör dig psykiskt sjuk med skador på hjärnan och skadade inre organ”😂.

Ha en fin måndagskväll❤️

@Himmelellerhelvette Ja, så är det verkligen. Börjar man dricka igen så blir man psykiskt sjuk.

Härligt med nybakat bröd! Jag fick mina fönster putsade och nu kan man se ut igen😄.
Ha en fin måndagskväll❤️

@Tikka Hej! Alltid lika roligt när du hör av dig😁. Det är bra med mig och livet är tusen gånger bättre än det för drygt ett år sedan. Så glad för att det går så bra för dig också och att du håller dig på rätt sida. Jag är inte heller sugen på att gå på stora fester med massor av fulla människor. Bäst av allt är att gå i skogen med min man och vår härliga fågelhund med ett gevär över axeln.

Ha det så gott!❤️

@Helahea Grattis till 100 dagar!🥳 Suveränt bra! Ja, nu njuter vi av 14 kaffe istället med klar blick och stabilt psyke😂.
Jepp, vi kör vidare med det nya friska livet som bara blir bättre och bättre! Ha en fin måndagskväll❤️

@Tikka Jo, det släppte på slutet och jag fick t.o.m. tacka nej till intervjuer. Jag började på en tjänst 1 juni och trivs verkligen bra. Det är ett vik på ett år, får se hur det ser ut då. Man vet aldrig vad som kan hända. Hur mår du?

@vår2022 Jomen det är bra med mig, lite deppigt emellanåt bara, men det har med hösten och mörkret att göra, jag blir så trött.
Tankarna som jag normalt söp bort, får jag kriga med nu, men det går nog det också.
Har jag nåt val?
Tänkte på det, att det är perioden okt till dec jag oftast ställt till men nåt elände för mig själv, det har nog med dippen jag brukar få där.
Vad bra att du fick ett vik, det kan ju bli något av det också eft ett år, man får ju hoppas iaf.
Ha det bra!