@vår2022 Så härligt! Jag minns första gången jag sa "nej jag dricker inte alkohol" i jobbsammanhang, och det var stort för mig, men inte så stort för någon annan🤣. Jag hade aldrig egentligen druckit något i jobbsammanhang, jag var en utpräglad hemmadrickare. Så härligt för dig att helt ärligt vara den du är från början på jobbet, dvs någon som inte dricker!🌼

@vår2022 Vilken bra beskrivning på den otroliga förflyttning du har gjort, ditt sommarmingel och AW låter tusen gånger bättre nu än förr. Grattis till 233 dagar. 🌻

@vår2022 Ja fy sjutton för det där ”extradrickandet” som man höll på med, bara för att inte riskera att hamna i ”abstinensläge” Jag har tänkt på i efterhand varför jag aldrig skaffade en rejäl fickplunta. 🤔 Men på något sätt så tyckte jag att det var för stor ”alkisvarning” på det.😅
De sista åren drog jag mig för att följa med ut på event med jobbet. Jag var orolig för att bli ”torrlagd”. Då var det bättre att stanna hemma, där jag kunde dricka i lugn och ro. Helt sjukt.

Ha det bra! 🤗

@Se klart Tack❤️ Ja, det är fint när man börjar värdesätta och ha omsorg om sig själv. Ser verkligen skillnaden nu att omsorg om mig själv inte är att jag är värd ett glas vin och ska få unna mig det. Det är att inte ha omsorg då det alltid leder till elände och självförakt.

@Sattva Ha, ha! Ja, man har en egen hemlighet som man inte direkt skryter om. ”Jag dricker inte alkohol längre för jag kunde inte hantera det och var beroende, en alkis, men nu är jag helt vit!”😂. Tänkte mer säga att jag mår inte så bra av alkohol, eller något i den stilen om det skulle komma följdfrågor. Och det är ju sant, mådde rättare sagt skit av det. Men, det känns som ett nytt kapitel, att på mina jobb framöver vara den som inte dricker alkohol från början👍

@te Tack❤️. Ja, man har fått en ny chans i livet och att verkligen kunna ha trevligt på dessa tillställningar, inte bara fokusera på att jaga alkohol och inte kunna vara närvarande i det som sker. Vara här och nu och må bra, såväl då som efter😁

@Torn Ja, man ”låtsades” vara normalkonsument och försöka bete sig som en sådan. En plunta skulle absolut vara avslöjande. Jag har kamouflerat mitt vin i små dricksflaskor som inte var genomskinliga, hemma i kaffekoppar så grannarna eller andra skulle tro det var kaffe. Minns att jag försökte hålla avstånd och andan om någon kom för nära. Och äta massa tuggummi förstås. Följde heller inte med på event som inte var obligatoriska. Och tänk hur jobbigt det var när jag upplevde att alla drack såååå långsamt! Hur kan man stå med ett litet glas vin i en timme? Jag tog det i några klunkar, men fick kämpa emot så mycket för att hålla övrigas takt. Men hade ju grundat och kunde springa ut på toa och fylla på om det behövdes med min medhavda kamouflerade vattenflaska. Bra att påminna sig om hur det var för att känna den oerhörda friheten och lättnaden som råder nu😁

@vår2022
Kul att jämföra då och nu & se hur långt du kommit! Vilken skillnad på liv!
Jag hoppas oxå bli den som inte dricker OM jag får jobbet jag sökt. Vill bli den men vet inte om jag är så stark som dig, är fruktansvärt svag i perioder.
Grattis till 233 dagar, suveränt ju!!
Kram 🥰

@Rehacer Tack💕 Helt klart kan du bli den som inte dricker! Kan jag, så kan du, utan tvekan! Du håller på med en stor förändring och det är en process. Kolla tillbaka så kan du också se din skillnad. Du är jättestark! Och helt plötsligt har du sökt flera jobb och varit på två intervjuer på en tjänst💪. Det är lätt att man själv inte ser skillnaden i sin resa, men jag ser din skillnad. Så kan jag, så kan du. Det är vad du ska säga till dig själv❤️.

Kram och jag håller tummarna!👍👍💕

Högst upp på löpsedeln ”Kris på Systembolaget - hyllor gapar tomma till midsommar! Framförallt är det varubrist på visst vin, mousserande och viss sprit”. Nästa löpsedel ”Sverige har blivit ett av de västeuropeiska länder där människor mellan 20 och 34 år dör allra mest”. Knark, överdos och alkohol dödar våra unga och Systembolaget skriker om kris till midsommar för att vissa hyllor på giftet står tomma. Säkert hade jag förfärats av denna hemska nyhet, bolaget har kris på varor, förra midsommaren och orolig för att det inte ska räcka till mig. Att unga dör tyckte jag var hemskt men jag var ju själv beroende och det viktigaste för mig var att jag skulle kunna fortsätta dricka. Att unga börjar droga och dricka bottnar så klart massor av anledningar som diagnoser, sociala faktorer, skola mm. Samhället vi lever i är inte jämlikt, alla har inte samma förutsättningar och man kan heller inte tillgodose alla de olika behov som finns för att man inte ska hamna i beroende och i värsta fall dö av överdos eller självmord. Samhället vill inte heller uppleva kris på bolaget och att vissa hyllor står tomma på alkohol, fan! Just det vinet jag skulle bjuda på finns inte! Jag måste ta ett annat, så irriterande! Ett samhälle med olika baksidor, den gemensamma nämnaren är drycken med alkohol i. Alla vill åt ruset, vissa dödar den, några sliter i ett evigt ekorrhjul med skuld, skam, beroende och andra kan hantera den. Perspektivet har vidgats sedan jag blivit nykter och innebörden av vilket hemskt gift alkohol och beroende är, och hur det kan drabba människan, gör mig bedrövad. När jag drack var jag också bedrövad, men satt själv i skiten och kunde inte uttala mig då jag själv hade svårt att komma ur greppet. Idag kan jag det. Jag är bedrövad, men jag vet att man kan komma ur sitt beroende och jag vet också att man då aldrig kan ta ett endaste glas. Jag är mest bedrövad för att samhället inte lyckas hjälpa alla som behöver hjälp och för att alla inte har kraften eller förutsättningar nog för att ta sig ur beroendet.

Då man inte själv kan göra om samhället, kan man genom att leda sig själv och vara en god medmänniska sprida hopp om livets goda kraft i mötet med andra människor. För det finns mycket gott också i livet har jag upptäckt, framförallt som nykter😁. Ha en fin lördag🌺❤️

Jag håller med om att en får en annat perspektiv på alkoholens roll i samhället när man brottas med problemdrickande/beroende/missbruk och jag kan tänka mig att detta blir allt tydligare ju längre man befunnit sig på andra sidan (jag är ju bara på dag 5 men klurar på sådana tankar ändå). Det är som att alkoholnormen ligger som en slöja över samhället som vissa accepterar, vissa försöker kasta av sig och en del människor inte ens tänkt på. Eller kanske inte orkar se. Jag har nog känt att det många gånger varit ”lättare” att följa med strömmen än att ständigt behöva komma på svar på frågor om varför jag inte dricker. Och så är jag beroende också så det är ju klart att det var lättare… inte någon annans fel att jag dricker faktiskt. Hur som helst tycker jag det är konstigt att det fortfarande är en fråga som ställs i tid och otid. Lite svammel från mig. Jag har inte hunnit läsa ikapp men jag vill beklaga bortgången av din hund. Kan inte ens föreställa mig den sorgen. Fint att du är stark i din nykterhet. Skönjer en tanke,

@Inombords Tack❤️. Ja, det är tomt och tyst utan min kära kompis. Det märks så tydligt att han inte är här men som tur har vi vår andra hund kvar. Ibland, när jag jobbar hemifrån, kan jag tydligt se hur han börjar vifta med svansen som låter tapp, tapp mot golvet. Han ville fånga min uppmärksamhet och kom sedan fram och fjäskade genom ivriga pussar och tyckte att det var dags för lunchpromenad. Samma procedur varje dag och som är etsat i minnet🐕💕. Men man vänjer sig och anpassar sig men det är tomt och en stor saknad.

Ja, det är märkligt vilken skam det är att blotta att man inte kan hantera alkohol, även fast vi är så många som är fast och beroende av det. Men det är man tyst om och mörkertalet är stort. Jag känner mig oerhört stolt över att jag slutat dricka men det kan man inte dela med så många utanför detta forum. Minns att jag redan vid dag 5, där du är nu, ville skrika ut ”jag har inte druckit på fem dagar!”, för varje dag vi håller oss nyktra, är stort för oss som är beroende. Min man och min familj vet och de är också så stolta över mig och hurrar, det får räcka så.

Du jobbar på bra! Fortsätt så💪💕

Så fint att läsa om din familj som Hurrar och hejar, så viktigt. Mina barn med- är stolta, tycker att jag är grym som de säger. Men i större sammanhang poängterar de; ”hon har slutat dricka men hon hade inga probleeeem”. Jag hade nu inte ofta problem som märktes för dem för att jag var full. Men man har problem i sina relationer ju längre drickandet eskalerar. Så oavsett bottennapp och kräkas på barndop (vilket jag alltså inte gjort, men var ev bara en tidsfråga…) så blir man en tryggare person som går att alltid lita på- man utgör ingen oro för sina barn, någonsin.
Vilket för långt babbel i din tråd @vår, tankarna flög.
Det är fint att läsa om saknaden efter din hund. Och att den får finnas. Varm kram 🥰

@Se klart Det är bara trevligt att du skriver i min tråd😁. Skrattar för mig själv när du skrev att det ev bara var en tidsfråga innan du ev skulle kräkas på ett barndop😂. Varför just på ett barndop😂. Hur som helst roligt sagt. Ja, man utgör ingen oro för sina barn, jag kravlade inte heller på golvet men blev lite frispråkigare eller helt enkelt lite annorlunda när jag drack. De har inte påpekat att jag dricker för mycket men de har heller inte bott hemma och sett mig varje dag och vet inte om vilken ångest jag har haft. Ja, min lilla vän som jag saknar så. Vi ska hämta hans aska nästa vecka och jag har sett ut en fin plats i trädgården där han ska få vila. Jag ska fixa det ombonat och fint med perenner och dit kan man gå och ha en liten pratstund då och då. Kram❤️

Nu är den här helgen snart till ända och det har varit mestadels vackert väder. Rätt blåsigt men skönt så att man slipper myggen i skogen och ute i trädgården. Känns som jag ligger i fas med trädgården, inga större ingrepp behövs. Rensar lite ogräs här och där, vattnar, ger näring och tar bort överblommade blommor. Pionerna står i knopp och det blir rekordmånga blommor detta år. Det tog över fem år innan den ena gav en endaste liten blomma, tre förra året och idag räknade jag till 13 st! Den andra har ökat från tre till fem blommor. Jag ska bygga ett litet staket runt om så att de får stöd. Jag har gjort ordning en fin plats där min hund ska få vila, inbäddad i ett fint stenparti och med en minnessten. Något som också är så härligt är att tvätta sänglakan som torkar så fort i solen och bäddat nytt, det luktar så gott och fräscht. Det har varit en vilosam helg, långa hundpromenader i skogen, löpning, kaffe i sängen, grillning till middag och jag har även hunnit att sitta ned och bara njutit av allt som prunkar i landen och rabatterna. Nästa vecka blir en kort vecka och midsommar på fredag. Min första nyktra midsommar, det ska bli så härligt att vakna nästa morgon nykter och ta en löptur i skogen😁.

Hoppas ni får en god natts sömn💕