@Torn Ja det är verkligen intressant. Jag tycker det blir en extra guldkant med det fina glaset eller den alkoholfria ölen. Känslan av att kunna dricka som andra infinner sig också. Jag kan ta ett glas och ett till men jag slipper att bli berusad, när jag sedan går in och sätter mig framför tvn vill jag inte ha mer. Det är så jag föreställer mig alla ”normaldrickare” känslan är så skön!

@vår2022 Haha jag drack också ur kaffemugg! Drack bara nån gång ibland ur finglasen så det skulle se ut som om jag bara drack nått glas nån gång ibland. Jag tror också det bara är i huvudet och att grannarna inte ens ser varken vad jag har för glas eller ens funderar på om jag dricker eller inte.

@Andrahalvlek Jag undrar om det kommer ändras att jag vill ha guldkanten med den a-fria ölen eller vinet? Det kanske det gör?

Kram och hoppas ni haft en fin dag❤️

@Himmelellerhelvette Du är fortfarande lite duperad av alkoholromantiken. Slå upp något riktigt gott, min grapefruktjuicedrink tex, i ett fint vinglas och sätt dig i trädgården och njut 🥰 Det är stunden där, sitta helt stilla i en vilsam stund, som ger dig njutningen. Jag lovar! Vilan och njutningen kan ta lite längre tid på sig, men den kommer. Och när den kommer är den mer genuin och långvarig. Jag lovar! Prova.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag har kunnat njuta massor❤️Det är riktigt njutningsfullt att sitta i solen med något gott att smutta på, har haft en underbar dag men inte utan att jag tänkt mer på alkohol idag än på länge. Inte att jag vill ha det men det invanda i mig har fått tankarna dit mycket idag.
Ska prova din drink framöver, låter riktigt smaskigt❤️

Kram

@Himmelellerhelvette Härligt! Jag har provat AHs drink idag och den kan jag starkt rekommendera! Så god… och grattis till alla nyktra dagar, själv på dag 50 men följer i dina fotspår. Kram och önskar fortsatt härlig lördag🥰❤️

@Himmelellerhelvette Såg i Vårs tråd att du också har eller haft bulimi/ätstörning precis som jag. Blir lite intresserad över hur du tänker. Jag fick anorexia som tolvåring, efter ett år hade det slagit över till 100 % bulimi och jag var åter normalviktig (såg ut som innan jag fick anorexi). Var/är naturligt smal, kan typ äta vad jag vill osv. Så min sjukdom är/var ”enbart” ett hjärnspöke. Detta hjärnspöke tog mer eller mindre över mitt liv under många år med trasslig skolgång etc. Lider också av sk inbillad fulhet. Min bulimi var ett sätt att koppla av, lätta på trycket, hjärnan fick vila osv ungefär lika som jag använt alkohol. Alkoholen har därutöver hjälpt till med min blyghet… när jag på egen hand bemästrat bulimi smög sig alkoholen sakta in i mitt liv. Kan se det klart och tydligt nu, alltså långt innan alkoholen blev ett problem. Kunde tex ta ett glas vin när jag skulle lösa en uppgift bara för att lösa upp mina inre knutar och tänka fritt. Så höll det på i många år, drack då i linje med FHM rek. Per vecka (som jag då inte visste fanns utan jag o min man delade en flaska vin fredag+lördag till maten) så det varningen fara på taket. Hur var det för dig, du behöver såklart inte svara. Jag pratar med min psykolog om dessa saker, om sambandet mellan beroendena, om min självkänsla osv. Stor kram till dig! Jag vill dit du är❤️

@Ny dag Hej! Har inte sett att du skrivit förrän nu.

Jag tror min anorexi började för jag var tjock. Hade en trasslig dysfunktionell och åt kanske på känslor? Eller så fick jag dålig mat? Minns inte men tjock blev jag. Jag hade nog inte tänkt på att jag var tjock, var så väldigt ung men så sa en kille som jag tyckte om ”tjockis” till mig. Då började jag sluta äta och gick fort ner i vikt. Sedan tror jag att jag kom på att jag kunde spy för en kompis spydde, är inte säker. Men en dag hade jag ätit fler knäckebröd än vad som var tanken och då testade jag att spy. Efter det tyckte jag det var mycket lättare att äta det jag ville och sedan spy än att svälta mig själv. När jag sedan kom på att om jag tog 1-2 glas vin en kväll så försvann hungerkänslorna så började jag göra det oftare. Jag har spytt när jag har ätit sånt jag inte tyckt varit okej. Vissa dagar har det varit många gånger men oftast har det varit någon gång i bland. Eller en gång om dagen.

När jag slutade dricka alkohol blev min vikt normaliserad och jag märkte att jag kunde äta det jag kände för utan att gå upp i vikt, tycker det är helt underbart! Så nu lever jag i balans med min kropp och mitt psyke. Det är helt underbart att vara fri från både alkoholen och ätstörningarna❤️

Stor kram till dig❤️

Inatt var mitt undermedvetna och jag helt överens. Vi har dragit helt jämnt känns det som❤️

Jag drömde att det var världens mysigaste kväll och det fanns allt man kan tänka sig i drinkar, vinet, ALLT! Fri bar, underbart, harmonisk och jag får välja precis vad jag vill och jag säger ” Jag dricker inte alkohol, finns det något alkoholfritt” det finns det inte men jag kan få precis vad jag vill av det med alkohol ler han som serverar, en som jag tycker väldigt mycket om och trivs så bra med.
Jag är inte det minsta osäker, inte ett unns osäker utan ler bara och säger ”ta du det du är sugen på, jag har en flaska alkoholfritt bubbel med mig, jag kan ta den❤️

När jag vaknade var jag så glad! Jag kände sådan lycka över hur fullständigt säker jag var i drömmen och tolkade det som om att mitt undermedvetna nu är helt bearbetat och fullständigt med på noterna. 🙏❤️

@Himmelellerhelvette Så coolt😎 ” ta du det du är sugen på, jag har en flaska alkoholfritt bubbel med mig, jag kan ta den”. Det är fascinerande med det undermedvetna, förmodligen mår du bra och har balans nu i livet. Jag tänker att det undermedvetna speglar hur man mår, hur man upplever och känner i olika situationer och fragment från dagen. Så det vi drömmer ger oss en temperaturmätning av hur vi mår just nu. Skönt att vakna upp från en dröm med ett leende på läpparna😁.

Ha en fin lördag i solen i all växtlighet som växer och knakar🌱🌞❤️

@Himmelellerhelvette Wow 🤩 Vilken underbar dröm. Det verkar onekligen som du har processat klart, att dina tveksamheter har övergått i övertygelse. Livet som alkoholfri är riktigt nice 😎

Kram 🐘

@vår2022 Tack🥰Ja jag känner en bra balans med mig själv just nu och önskar verkligen att det kommer hålla i sig och fortsätta bli ännu bättre. Jag är fortfarande oerhört nyfiken på mig själv och lär mig hantera mina känslor genom att acceptera dom, inte fly från dom. Låta de komma, analysera dom, låter det kännas, djupandas, finner lugn och försöker observera tankar och känslor de ger. Älskar allt man kan lära om att må bättre❤️

Hoppas du haft en härlig dag❤️Kram

@Andrahalvlek Tack🥰 Ja jag är fullkomligt övertygad om att jag inte kan må bra av alkohol och att det inte är för mig❤️

Ibland kan jag oroa mig för hur det kommer gå i framtiden men då får jag påminna mig om att jag är här och nu och nu mår jag så bra och är fullkomligt 100% säker på att jag inte vill ha alkohol nu❤️ och som du brukar säga ”man lovar i nöd och lust när man gifter sig för det är det man vet då” så är det med alkoholen nu med❤️

Hoppas du haft en underbar dag❤️Kram

@Himmelellerhelvette Din dröm måste vara en stark indikation på att du är på helt rätt väg och att du står stark där. Hade det funnits tveksamheter hade du garanterat tackat ja till att botanisera fritt i baren (gratis dessutom! 😁), men du tackar inte bara nej utan du har dessutom en flaska alkoholfritt bubbel med dig. Vilken intressant och häftig dröm! 😀👍

@Daemon Ja det var en så underbar dröm!
I de drömmarna om A tidigare de senaste månaderna har jag bestämt mig för att ett glas inte är så farligt och har varit så besviken på mig själv när jag vaknat. Eller så har jag drömt att jag tackat ja men inte tyckt det var gott och slängt det. Min tolkning är att jag successivt i drömmarna tagit bort A mer och mer och tillsist nu då helt och fullt valt bort det med hela mig❤️Finns inga tveksamheter kvar❤️

Det är detta som är så häftigt med processen, från att ha ett uppehåll med A till att mer och mer förstå att det inte finns något positivt med skiten. Man vänjer av hjärnan från det som varit så normaliserat i en långsam process där alla bitar av hjärnan tillsist är helt överens. ❤️

Jag måste nog säga att det är efter nio månader jag mått som allra bäst. Jag har mått väldigt bra mycket under alla månader fram tills 9 månader men efter 9månader har jag jobbat mig igenom så ofantligt mycket med mig själv, med min bakgrund, med att lära känna kroppens signaler. Lärt mig hantera svårigheter. Jag känner mig genuint lycklig, känner lugn och harmoni.

Jag ser otroligt ljust på framtiden och allt jag mer kan lära mig. Har blivit väldigt intresserad av att lära mig. Älskar livet!

Jag ska opereras och är orolig över att drogerna man får på sjukhuset kommer göra något med mig? Har någon blivit opererad och fått återfall efteråt? Tänker att jag inte tagit något som påverkar hjärnan på hela tiden och nu kommer få det. Tänk om det kommer trigga alkoholsug? Känns som om jag bryter min nykterhet. Känner mig jätte orolig!

@Himmelellerhelvette Vet inte hur det är för dig om du kan berätta för vården om ditt beroende? En av behandlarna som är beroende men varit nykter i 25 år pratade just om detta med operationer. Vet inte vad det var man ville ge honom men han hade bett om ngt annat. Jag vet att när jag opererade bort mina äggstockar 2016 då jag var aktiv i mitt beroende berättade jag för narkosläkaren om mitt beroende. Läkaren sa att det var viktigt att hon visste men jag minns inte. Jag skulle prata m narkosläkaren men du kanske inte vill. Jag tänker inte att du bryter din nykterhet men kanske behöver stöd i vad som kan vara bra för dig. Hoppas att det löser sig på bästa vis🙏🏻Kram🥰

@Himmelellerhelvette Själva narkosen behöver du nog inte bekymra dig för, även om det är obehagligt när man vaknar upp ur den.

Om du behöver morfin eller oxiliknande preparat efteråt pga smärta bör du dock vara vaksam eftersom det är ruskigt beroendeframkallande.

Be att få prata med narkosläkaren innan operationen och berätta att du är orolig, att du absolut inte vill trigga beroendelen av hjärnan.

Det kommer att gå bra! Utgå från det. Allt annat får du hantera om/när det händer och allt löser sig på något sätt.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette jag gjorde en operation tidigt i min nykterhet (ca 3 månader). Det morfinet jag fick efter väckte alkoholsuget till liv. Det tyckte jag var jättejobbigt, lite som om jag backade i processen. För någon månad sedan blev jag akut sjuk och fick då morfin (hade så ont så jag var inte i stånd att överväga att tacka nej) medan jag väntade på läkare. Men då väcktes inget till liv öht. Tre års nykterhet hade gjort sitt helt enkelt. Jag tänker att nu har du varit nykter 9 månader vilket är betydligt längre än mina 3 som jag hade första gången. Som AH säger, var vaksam och beredd, tacka nej till morfin om det inte är absolut nödvändigt. Behöver du och det skulle väcka något till liv så har du ju ditt pannben som fungerat tidigare så jag tänker att du inte behöver vara så orolig!

Kram!

Tack för era svar @Charlie70 @Andrahalvlek @Varafrisk ❤️

Jag kom fram till det också efter all oro igår, att jag får ta det när det/om det kommer, jag får ställa in mig på att det kan bli jobbigt några dagar efter operationen när/om alkoholdjävulen väcks till liv, jag får kanske kämpa med honom några dagar tills han kryper tillbaka till skamvrån där han inte får någon luft. För jag vet att jag aldrig vill hamna i den onda spiralen igen. Jag vet hur mycket jag uppskattar mitt ångestfria liv där min självkänsla kommit tillbaka. Det vill jag aldrig förlora igen.
Och är det jobbigt får jag lyssna om Annie grace bok igen och stöta och blöta med er på forumet.
Jag är förberedd, tagit på mig krigaruniformen och ska bryta ner alkoholdjävulen igen om han väcks till liv.

Jag är så tacksam över forumet, över er underbara människor som stöttar när jag möter på patrull❤️

Det är inget alternativ för mig att berätta om mitt beroende till sjukvården. Det är därför jag är nykter idag. För att jag inte ville ha i min journal att jag är beroende. Jag stoppade innan stupet och backade därifrån med hjälp av läkaren som ville att jag skulle vara nykter i tre månader för att utesluta att ett prov var högt pga alkohol, för att jag fann forumet och för att jag tagit till mig det jag läst om beroende och vad det gör med människor. Jag har tagit mig ur mitt beroende med viljan att leva lycklig och frisk.

Kram