@Daemon Stor igenkänning på det! Jag var också hyperkänslig för att alkohol dök upp precis överallt så som du beskriver förut. Nu reagerar jag inte lika starkt längre utan noterar mer och tänker att det är tragiskt att det är så romantiserat. Ett gift som förstör så många människors liv, det leker man med!

Tack så mycket, jag är väldigt stolt över mitt nya framsteg. Ja det är viktigt att vi hjälps åt att generera positiv energi på forumet och hjälper varann att vrida och vända på tankar och känslor på resans gång.

Kram

Om en månad har jag varit nykter i 1år! Haft en nykter sommarsemester för första gången i mitt liv, bara det är stort! Att inte dricka någonting på en hel semester! Alla gör det! Fast alla dricker inte någonting varenda dag som jag gjort de senaste 14 semestrarna. Så trött jag alltid varit efter semestern förut. Tro sjutton det! Jag har förgiftat mig hela semestern som är till för att vila! Det är vansinnigt!

Efter denna semestern tror jag att jag kommer må bättre än någonsin förr i hela mitt liv! Då har jag läkt min kropp och hjärna i ett helt år!

Till alla er som tror att livet blir tråkigt utan alkohol: ” Det tror de flesta av oss när vi tar steget in i nykterheten! ”
Men genom att arbeta mycket med sig själv, lära känna sina känslor och kroppens signaler, lära sig att tankarna bara är tankar som man kan observera, gå på djupet med sig själv, acceptera det som är och som har varit och öppna upp sig för tacksamhet och kärlek till livet förstår man att alkohol är ingenting som behövs för att finna varken lycka, lugn eller annat. Det är bara något vi lärt från barndomen att alla dricker, det är så normaliserat att man inte tänker på det som ett gift för än man förstår att man blivit beroende och missbrukar det.

Kram

@Himmelellerhelvette Otroligt peppig läsning som jag hoppas att många nykomlingar läser 🤗

Jag är så glad för din skull, att du mår bra både till kropp och själ. Ingenting får man gratis, men hårt slit lönar sig och allt man övar på blir man bättre på!

Kram 🐘

Kikar in och vill bara säga att du är otrolig @himmelellerhelvete
Du beskriver så bra vad det handlar om. Att komma förbi den där starka vågen av sug och illusion- och på andra sidan öppnar sig nya rum.
Jag hade också en jobbig humörs-dag igår. Men det hade inte blivit bättre av att dricka. Nu vet vi det med säkerhet!
Kram och grattis till 11 månader (inser att jag just idag varit nykter 3,5 år) ☀️☀️

Nu har jag haft semester och varit upptagen med resande och aktiviteter ett tag men nu har jag fortfarande några veckor kvar och kom på att jag känner mig rastlös. Jag har aldrig haft semester utan alkohol där jag dessutom inget har i planerna. Det känns som väldigt lång tid att bara vara ledig. Jag inser att jag känner mig konstig eller hur jag ska uttrycka det. Bara vara ledig, hum hur gör jag. Kan inte ha aktiviteter och resor inplanerade hela tiden, det blir dyrt. Jag har tänkt mycket idag på hur lätt jag fick tiden att gå med A. Jag kastas tillbaka till mina första helger när jag var nykter och känslan av att det finns för mycket tid. Det känns lite obehagligt, igår testade jag ett a-fritt rödvin som min hjärna lurade mig att det var A i, kände lugnet i bröstet som det första glaset kunde ge, avslappningen, blev rädd, ”tänk om dom inte lyckats avalkoholisera det?” Eftersom jag inte testat a-fritt rödvin någon gång under mina 11 nyktra månader så smakade det som rödvin, fast jag förstår att det hade haft smak av A om det hade varit det i. Men jag tror ändå att det triggade något i mig? Jag tror jag hade en snabb fladdrade tanke häromdagen om att ett glas bubbel aldrig hade fått mig att vilja ha mer. Klart det hade! Jag tror alkoholdjävulen ligger och vrider sig lite och kippar efter luft. Konstigt hur jag kände mig 100% stabil för bara några dagar sedan och nu plötsligt blivit rädd igen. Rädd för hur mitt liv blir om jag dricker! Har börjat läsa om Annie Grace bok ”tänka klart” tredje gången nu. Lyssnade på den i början när jag var nykter, sedan efter 6månader när jag kände att alkoholdjävulen vred på sig, den dämpade bra bägge gångerna så nu lyssnar jag igen. Jag vill absolut inte dricka men detta är en ny sak jag går igenom, som jag inte övat på tidigare inser jag. Att ha semester utan planer, bara vara ledig, det har jag inte haft på 14år utan A. Igår och idag har jag kännt hur det finns en rastlöshet i mig som jag provat på flera olika sätt att råda bot på men det lindrar bara en stund. Får lite panik när jag tänker på alla lediga dagar jag har kvar. Måste planera att träffa folk inser jag! Att bara vara hemma är klart det blir trist! Okej, jag kände att jag måste skriva av mig mina tankar, säkert osammanhängande och konstigt för er som läser men ibland behöver jag bara skriva det som kommer upp i huvudet och inte tänka så mycket på hur det låter.

Kram

@Himmelellerhelvette Ja, tänk vad mycket tid som gick åt att dricka eller hur man slog ihjäl tid genom att dricka. Det var som en aktivitet. Säkert är det din oro/ångest som låser dig lite nu. Tankar och känslor blir lite strypta då. Här kommer lite förslag på aktiviteter 😁.

Du skulle kunna göra dagsutflykter i din omgivning. Läsa på om vilka sevärdheter som finns och besöka dessa. Sätta igång något projekt, bygga något, måla något eller göra en förändring i hemmet eller i trädgården. Läsa böcker eller något träningspass som tar tid. Lyssna på dokumentärer, sommarpratare eller annat på radion. Lösa korsord, sticka eller virka. Ta långa sköna promenader med en lång fikarast och sedan gå hem igen. Leta efter kantareller i skogen, det finns nu att hitta. Leta recept och laga någon helt ny rätt. Träning är alltid bra för att få kroppen att slappna av eller meditation. Sen precis som det du gör, sätta ord på dina känslor det är alltid förlösande. Gör en lite plan för vad du kan hitta på imorgon och börja med en god kopp kaffe och morna dig länge❤️

@Himmelellerhelvette Eller åka och fiska.😁 Jag ska strax iväg på en fisketur till en trolsk liten sjö här i närheten. Så fint så här tidigt på morgonen, när det precis börjar ljusna. 🌄 Förr mådde jag ofta som sämst vid den här tiden på dygnet, och tänkt vad många fisketurer som aldrig blev av pga det helvetiska giftet. ☠️ Aldrig mer! 😍

Kram

Tack för massa bra tips @vår2022❤️
Det är verkligen förlösande att skriva av sig🙏Jag lyssnade färdigt på ”This naked mind” med Annie Grace, mediterade och somnade gått efter jag skrev igår. Idag har jag kollat upp lite aktiviteter jag blev sugen på men ska börja med ett träningspass och träffa en vän❤️

@Torn Fiske med båt låter så mysigt, ha en underbar dag❤️

Jag drabbades helt oväntat av sug eller kanske ifrågasättande av mitt beslut när jag åkte på semester till en all inklusive. Blev helt chockad över de tankarna som liksom attackerade min hjärna och fick hålla mig i ledstången: idag dricker jag inte, ett par dagar. Den flöt undan efter ett tag men det bevisar liksom att man alltid bör ha sin lilla verktygslåda med sig. Du fixar detta galant! Kram 🥰

@Se klart Tack, ja precis! Man ska verkligen inte underskatta alkoholdjävulen! Han kan få luft när som helst och då måste man vara beredd med sina verktyg. Mitt starkaste vapen är att spela filmen. Tar jag ett glas blir det ett resultat av fylla resten av semestern, fy fan vilken tragisk film!

Kram❤️

Måste bara skriva ner detta! Jag var helt inne i att kolla Facebook, tänkte ingenting, bara skrollade, såg en bild på öl och helt automatiskt gick tanken, åh va gott det ska jag ta en nu.

Denna invanda vana på semestern, den sitter så hårt!

Jag liksom vaknade ur mig själv och tänkte, men va tusan! Du dricker inte alkohol! Jag glömde en millisekund att jag inte dricker alkohol och känslan var så normaliserad!

Kram

@Himmelellerhelvette Ja, sånt händer mig också ibland. Tar några sekunder innan jag minns… p andra sidan har jag druckit i cirka 55 pr, så inte så konstigt att hjärnan är full av alkoholminnen och associationer…