Vill inte - kan inte

Vill inte - kan inte

Profile picture for user Fenix

Så Vana, nu har jag skrivit lite!
Hehe, kunde inte låta bli. Idag känner jag mig som Berra, jag vill vara en Berra. Kollade i hans tråd, över två år nu och dit ska jag också. Vill inte ha hans måndagar förstås, men det får ju gå det också.
Kram alla goa vänner
/Fenix

Hej alla, vill bara förmedla den känsla av hopp jag har just i dag. Klarblå himmel, solen lyser, jag känner mig utvilad och är nykter. Har börjat nysta i mitt nystan till hjärna med hjälp av en shrink, och det börjar göra verkan på ett omedvetet plan. Hade i natt en enorm dröm, med en uppgörelse med min mor som hette duga. Inför alla vi känner i stort sett, och äntligen stod jag på mig för fullt och vek mig inte trots att hon spelade ut alla knep och nästan dog inför mina ögon. Hon dog på riktigt för ett år sedan, och jag känner att det är först nu jag kan göra mig fri från alla dåliga strategier jag utvecklat sedan jag var liten för att slippa direkta konflikter. Inser att det pågår mycket inom en som man inte har någon koll på. Att ta till alkohol börjar få en förklaring, och det ska bli spännande att se hur jag ska få ihop kropp och själ framöver.
En bra söndag till alla goa kämpar, och Nubaskemig och Mamma Mu, hoppas ni inser att era åtefall är följden av att följa strategier som en gång i tiden var nödvändiga, men som inte längre fungerar. Jag ser fram emot att vi hittar nya och mycket bättre strategier att hantera livet i fortsättningen!
Kram
/Fenix

Profile picture for user lillablå

Skriv en rad och tala om hur det går för dig!
kramkram!

lillablå! Återkommer snart. Mkt just nu.
Kram för att du hör av dig!!
/fenix

Så låter den fina julvisan och det är vad jag börjat göra. Kan låta lite löjligt, men för mig har det blivit av betydelse. Varje dag innan jag lägger mig, tänder jag ett värmeljus och kollar lite i lågorna och låter tankarna stilla flyta omkring. Jag tar fram min almanacka och slår upp dagens datum. Klistrar in en liten guldstjärna, ja egentligen en silverstjärna för dem av guld var slut:-), och känner mig nöjd att jag fått uppleva ännu en dag utan alkohol. Den här lilla ceremonin som tar några minuter, har börjat bli av betydelse. Det är min belöning i stället för öl och vin. Det är faktiskt en gåva till mig själv, till min lilla 10-åring och min 15-åring inom mig som jag vill lära känna bättre. Nu är vi ihop och det känns bra.
Läste här i min egen tråd vad jag skrev för en liten tid sedan och det stämmer precis, jag vill bli hel i både kropp och själ nu. Och det finns absolut inget som hindrar den utvecklingen utom jag själv med en ölburk i näven.
En bra tisdag till alla,
/Fenix

Profile picture for user tsandra

Tittar mig runt och låter blicken vila i vart och ett av de tre ljus jag har tända i mitt vardagsrum. Även här avslutas dagen ofta så. Känner tacksamhet och stolthet över ännu en dag utan alkohol. Det låter symboliskt och bra att klistra in guldstjärnor, måste bara lista ut ett sätt att göra det i kalendern i min telefon :)

He, he, ja se där en utmaning. Den lilla asterisken *, kan du ju använda, även om den inte glimrar precis. Men det är tanken som räknas:-) Och det är kul att räkna stjärnor i kalendern efter ett tag.
/Fenix

Det är inte så bara att vakna, känna sig nöjd med att finnas till och bara ha småkrämpor att bekymra sig över. Inte så bara att slippa ägna halva dagen åt att komma över dåligt mående och dåligt samvete för drickandet kvällen innan. Inte så bara att slippa planera och ägna timmar av tänkande på om och hur det ska drickas ikväll. Inte så bara att det känns helt självklart just nu att alkoholen inte finns som ett alternativ.
/Fenix

Hej!
har tänkt på dig de senaste dagarna, och undrat hur du har det...
och nu såg jag att du var inloggad...
hoppas att allt är bra!!
kramar!
/k

Vad du är snäll som undrar hur jag har det. Jo, jag famlar vidare på min resa, och har nu landat i att utforska om buddism kan vara något för mig. Ska nästa vecka åka till min första meditation, och det ska bli riktigt spännande. Känner att jag behöver något i mitt liv som är mer än det dagliga. Har alltid varit en sökare, men de traditionella religionerna har jag inte kunnat landa i. Jag tror att jag behöver något större i mitt liv om jag ska komma undan alkoholen varaktigt.
Hur har du det själv?
Kramar,
/Fenix

Profile picture for user 2BaD

min bror,han har inga alkoholproblem eller så,men han fick en livskris efter att en god väns son,som var nära vän även till min brors son,dog i cancer bara 20 år.Min brors värld rasade liksom samman när katastrof hände i hans omedelbara närhet.Innan dess hade livet gått sin gilla gång,typ,mest hela tiden.Han fick en stor kris,ifrågasatte allt,sitt äktenskap,syskonskap osv osv.....han gick sedemera Caminovandringen,Compostela,pilgrimsvandrarleden nere i Spanien,o gör så nu varje år en vecka eller två.det "frälste" honom,hans tankar,värderingar o hans andlighet fann en plats i honom genom vandringarna.....jag kan gott rekommendera det,ibland har jag själv lust att gå faktiskt,fast det var jag (storasyster) som gav honom tipset har jag aldrig gått själv.

Härligt att höra att du tar dig vidare!
jag mår faktiskt bra, trots snurr på jobbet, och annan skit, jag mår bra!
knappt en vidskeplig själ vågar skriva så, men jag chansar!
Ta hand om dig och njut av vårsolen när den nu behagar titta fram!
Kramkram!
/k

Lilla blå, du har alltid en särskild plats i mitt hjärta, bland annat när jag hör Little blue och andra låtar med Beautiful south. Glad för att u verkar ha det bra på
jobb mm.
Vana: Tack för kommentar, Ja, den vandringen har jag gett mig faan på att göra innan jag dör. I alla fall en liten bit. Stötte på några
vandraer för några år sedan när jag cyklade i södra Frankrike. Tycker allt mer om Buddha när det gäller att förhålla sig till livet, har
du snackat med din bror om det. Alltså, livet är fullständigt meningslöst, en bra start för att göra det meningsfullt... Tycker om ingången:-)
/Fenix

Det samma Fina Fenix!
Och just nu bubblar det av vår utanför mitt fönster, koltrasten sjunger, det är vår i luften och tonåringarna invaderar stan...

har skapat mig en låtlista på spotify, den heter pepp, överst ligger "min" sång, sen några andra jag fått tips om härifrån... Så du dyker upp i mina tankar varje gång jag ska lyssna på musik! Det du!

Ha en härlig söndag, om du läser det här, annars får du ha en go annan dag!!!
kram!
/k

Läste om din seger över korgen i butiken!
Fortfarande blir jag glad när jag tänker på det!
ville bara säga det, och säga det i din alldeles egna tråd, så att
det finns med dig för alltid!
Du är stark!
Du är grym!
Du är Fenix, och jag håller på dig!!!
kram!
/k

Det gäller även dig: det är dags att skriva en rad!
kram!

Lillablå, du är grym:-)
Tack för din påstötning.
Kom i precis rätt ögonblick. På bordet framför mig ligger ett papper som känns mkt angeläget, nämligen sammanfattning av ett
introduktionssamtal med en ny kontakt jag hade idag. Jag beslöt mig omgående att vi ska träffas helst varje vecka framöver. Vill inte skriva
än vad för slags kontakt, men det här är i alla fall inget jag provat tidigare. Kanske kan jag äntligen hitta svaret på varför jag valt alkohol i stället
för äkta belöningar i mitt liv.
Glad är jag i alla fall för att jag kämpar på för ett bättre liv.

Spelar du little blue ibland? Kolla på youtube Rotterdam med Beautiful south, en mysig video och en mysig låt med härligt gung, hoppas livet
kan gunga på för dig lillablå!
/Fenix

det är ju du som är grym!!!
<3
hoppas din kontakt ger dig allt du önskar och mer därtill, och visst lyssnar jag
på "min" sång... den ligger i en speciell spellista på min spotify, kallar den pepp...
spelar den och några till ibland när jag känner mig lite nere, och tänker på dig, och
på alla mina vänner här...

njut av dina framgångar Fenix, och skit i allt annat!!!
stor kram och ha en görgo helg!!!
/k

<3
det var allt jag ville idag!
/k

Tack för uppmärksamhet i min tråd! Jo, jag arbetar verkligen hårt med min nya linje och det händer stora saker i mitt inre.
Åker på semester nu i två veckor, men jag återkommer. Tyvärr, höll jag på säga om semester, för det gör ett hack behandlingen av mitt
inre liv. Men, jag lovar, återkommer när jag känner mig stark att berätta om vad jag håller på med.
Alkohol är verkligen det sämsta jag kan välja om jag vill ha ett bra liv, det är klart!
Kram alla utan undantag,
/Fenix

PS. Nu ska jag spela Little Blue innan jag lägger mig bara för dina rader. DS

pianoman, känner att vi båda är musiker med en slags gemenskap i detta att vilja uttrycka våra känslor där. Spelar också främst klaviatur.
Vill verkligen kunna göra det mer när alkoholen är borta ur mitt liv, inser hur mkt tid den tar från att jag vill skapa musik.
Tack och kram,
/Fenix

så är det.
det är en myt att konstnärer skapar bättre med alkoholen.
Vilken förljugen romantik.
Jag fokuserar bättre utan alkohol.Aldrig har jag känt skaparglädjen så stark o sann som nu.
trevlig semester Fenix!!!

i dag när jag tidigt för att var mig steg upp och gick en rask promenad innan frukost. Ett underbart väder, en perfekt sommardag, fåglar som levde rövare i skogen och jag kände mig så glad, inga dåliga tankar om mig själv, ingen bakfull ånger, hopp om framtiden. Jag har nu gått fyra behandlingar för mitt tvång att dricka, och äntligen känns det som om pusselbitarna fallit på plats. Så härligt att äntligen kunna skriva här igen och känna att jag inte bara kan få ngt utan också ge något. Jag har gått några tuffa matcher mot mina inre demoner, och insett att alkohol är ungefär lika effektivt att bekämpa dessa som stridsvagnar för att skjuta mygg. (Hm, liknelsen inte helt hundra känner jag:-))
Börjar inse att jag har rätt att känna precis vad jag känner, allt är OK. Gillar mina små inre barn, mina osäkra tonåringar och fumliga egon. Alla är värda all kärlek jag kan ge dem och jag kramar dom hårt om dom blir ledsna och vilsna. Nu ska jag lägga mig och längtar redan efter en bra start på morgondagen.
Kram alla kämpar där ute vars beundransvärda kamp jag följer hela tiden.
/Fenix

Profile picture for user viktoria

Fenix, käre vän! Vad härligt att läsa dina rader.
En av de viktigaste saker jag lärt mig i vuxen ålder är precis det du skriver, för att citera:

"Gillar mina små inre barn, mina osäkra tonåringar och fumliga egon. Alla är värda all kärlek jag kan ge dem och jag kramar dom hårt om dom blir ledsna och vilsna"

Om vi inte vaggar våra inre barn, och tar hand om dem, vem ska då göra det? Låtsas vi inte om dem, förnekar dem, skäms över dem, är det samma sak som att på raka armar hålla ut sitt skrikande inre barn och tvinga det på vår omgivning att ta hand om, för vi vill minsann inte veta av det!. Vi kommer att skada våra relationer med detta beteende.
Tack för att du påminner mig om detta min vän, berätta gärna mer om din behandling. Nyfiken. Kram

Blir glad över din reaktion. Har känt mig både fånig och arg för att jag ska behöva ligga där och gråta som en liten unge när jag snart fyller 60 år. Men det är ju just det som lockas fram under mina hypnossessioner, barnet är den del av mig jag tagit avstånd från. Tidigt fick jag lära mig att känslosamhet var det värsta jag kunde göra, då blev min mamma alltid ledsen, eller sade att hon skulle bli ledsen. Arg, besviken, ledsen, frustrerad... Allt var ovälkomna känsloyttringar och när jag lärde mig att förneka mina naturliga reaktioner så gjorde jag "rätt". När alkoholen kom in i mitt liv i tonåren var det verkligen en välsignelse. Jag lärde mig snabbt att dricka hyfsat kontrollerat, och borta var min osäkerhet, min blygsel och jag fick visa känslor eftersom det är accepterat när man är påverkad. Alkohol har sedan dess varit min tillflykt och snabba genväg till ett tillstånd där jag accepterade mig själv. Så sorgligt och så hemskt att jag skjutit upp att bli vuxen hela livet. Med vuxen har jag förstått att det menas att man ska ta ansvar för sig själv, att man mår bra både fysiskt och psykiskt. Det är därför jag kämpat så besatt för att bli av med min alkoholism, jag inser att jag inte har blivit vuxen utan ofta mått dåligt både fysiskt och psykiskt. Men jag har inte fattat hur jag ska komma ur det, utan efter en tids nykterhet har jag återfallit i "tryggheten" och suddat ut och förnekat de känslor som jag som alla andra har rätt till. Utan att fatta egentligen vad det handlar om.
Nu har jag gett mig faan på att fullfölja den här behandlingen, tills den dag jag tillåter mig själv att känna vad jag vill, utan hänsyn till omgivningen. Börjar jag gråta på bussen så ska jag göra det, och krama om det inre barn som känner så hårt och säga att det är OK, jag är här nu och jag älskar dig villkorslöst hur du än känner det.
Tack Viktoria för att du fick mig att börja sätta ord på mina tankar, jag har en hög med hemuppgifter från min hypnotisör som väntar och det kommer nog att bli en stark känsloresa
Kramar till dig,
/Fenix

Oj!!!!!!!
Helt enormt att läsa om det du gör.
Hur du...under denna långa tid jag har varit här....snart 2 år...aldrig givit upp,aldrig aldrig!!!!!
Hur du hela tiden med enveten envis säkerhet gått mot ditt mål...nykterhet!!!!!!!!
Du är en stor förebild!!
Allt gott till dej <3

jag blir Vana, jag blir så glad när någon berömmer mig att tårar kommer. Förebild, ja kanske jag kan hoppas vara det för någon. Inte så ofta jag känt mig som en sådan kan jag säga:-)
Jag tror det är min lilla 12-åring som blir så glad, han har jag inte träffat på hemskt länge.
Och förebild ska du vara själv Vana med dina snart två år här på forumet!
Allt gott...
/Fenix

Profile picture for user Lisamari

Härlig läsning Fenix
Jag blir rörd och är så glad för att du delar med dig, jag har tänkt på dig i sommar och tycker du är modig.

Varm kram
Lisamari

är ordet sa Bull.

NU ska jag gå å färga ögonbrynen o ögonfransarna.
Denna gumma är inte ett uns gråhårig men fransar o bryn har blivit VITA.
DET ska jag unna mej,lite färg till denna blivande grånande gumma.
Vad unnar ni er denna sommar förutom nykterheten?
För det är vi värda......

Känns som om jag har väntat på de här inläggen från dig, som om jag vetat att du
har det inom dig, att du kan bara du tillåter dig!!!
så himla glad jag blir!
och ser jag en gråtande man på bussen i min stad, som kanske är din också om jag
inte missminner mig (eller nära i allafall), ska jag gå fram och fråga om det är du, och
i så fall ge dig den största kram jag kan!!! och nynna little blue tills du gråtit färdigt!
sköt om dig och hoppas resan fortsätter i samma anda!!!
kram!
/k

Tårar är sorg & smärta som svämmar över,
rinner ner för kinderna mot hjärtat,
lättar sinnet & skänker tröst....

Kram från Mie.

Idag har jag unnat mej att sitta på en brygga mitt inne i staden i solen med en god vän & äta sushi...
Kram Mie...

fina vänner man har här inne. Lillablå, jag ska gråta jämt när jag åker buss för chansen att få en kram av dig=)
Mie, du denna stadiga klippa på forumet som ger härliga rader om tårarna och så sanna.

I kväll har jag nog gråtit två timmar av de fyra jag suttit ihop med min dotter. Hon är 27 år och plötsligt tänkte jag när vi var ensamma och jag köpt hem kinamat, att det var dags. Föll mig helt naturligt och jag berättade under en mycket lång kväll när tiden stod still, om mitt missbruk från tiden innan hon var född tills idag. Om mitt snöpta känsloliv under tidig barndom, alltså en riktigt störd morsa, och till befrielsen i tonåren när alkoholen löste mina känslor. Tårarna strömmade från våra ögon som vi fästat ihop, och droppade ned på båda våras hjärtan. Vi har gått igenom så mkt i hennes barndom när hon var svårt sjuk, så detta blev en magisk kväll. Hon tog det som den gåva det var från en uppriktig far, och jag förklarade hur oerhört glad jag var att hon tog emot den med klara och goda ögon. Vi hade så mkt att berätta för varandra och fråga, och trots att tårar skymmer sikten när jag skriver detta, kan det bara bli bättre. Jag ser fram emot att nästa dotter kommer hem på söndag, och då ska jag be att hon och jag får ett utrymme så jag även kan berätta för henne om mitt liv. Det känns helt rätt, även om jag förstås inte vet hur allt tas emot. Min fru svävar i lyckligt ovetande fortfarande om vad jag gjort i kväll. Men ska resten av livet bli bra är det ärlighet som gäller, det är helt klart efter denna kväll.
Kram alla,
/Fenix

mulletant! Ja det var en känslosam kväll i går minsann. Men ärlighet känns nödvändigt om alkoholen ska stanna borta för gott.
/Fenix

Profile picture for user Lelas

Åh, vilken härlig läsning Fenix! Jag tror att du gjorde stor skillnad i din dotters liv genom det där samtalet.

Kram!
/H.

Hur lever livet med dig?
Eller kanske snarare: hur lever du livet idag?!
Tänker på dig, har inte sett några gråtande karlar på bussen,
jag hoppas jag inte missat dig, för jag hoppas att du bara har ett
leende i ansiktet?!
kramkram!
/k

Profile picture for user Lisamari

Hej Fenix
Jag ansluter mig till skaran ovan, man kan väl aldrig få för många goda tankar och kramar.
Du finns i mina tankar och jag hoppas allt är bra med dig.
Kram
Lisamari

vänner som undrar vart jag tog vägen. Ser att jag skrev sist den 8 juli i min tråd.
Ja, nu är erkännandet av mitt tillstånd komplett i familjen. I går var en ny magiskt stund, när jag fick ett par timmar med min yngsta dotter, 22 år, i trädgården. Det var fint väder och det var hon som berättade först om sina bekymmer med sin pojkvän som mår dåligt och som behöver får rätsida på sitt liv. Vi talade mkt om hennes mönster i livet att vilja hjälpa andra, och hur det kom sig. Det finns kopplingar förstås till hennes äldre syster som var svårt sjuk de första åren av sitt liv och senare hade mkt särskilda behov. Efter att vi pratat bra om detta en längre tid kände jag att tiden var rätt, och jag tacka henne för de förtroende hon visat mig genom att berätta även för henne om mina problem med alkohol. Det blev ett lika fint samtal med henne som med den äldre systern, och jag är så glad att hon tog det på rätt sätt. Hon hade inte upplevt mig som ha stora problem med drickande, annat än att hon ibland undrade varför jag drack så mycket öl. Jag sa att mitt drickande till ganska stor del varit dolt, då jobbet gjort det möjligt att dricka halva natten då alla sover. Jag har varit bra på att dölja mitt drickande, och därför har inte heller min fru vetat hur stora problem jag har även om hon förstås vet om min bekymmer. Nå, nu är hela familjen underrättad, och jag känner att befrielsen är nära. Jag har ju genom samtalen med mina allra närmaste satt en stor press på mig själv att göra det enda rätta som så många av er gjort, nämligen säga adjö till alkohol för gott och börjat det bättre liv som jag vet att även jag har rätt till. Nästa vecka fyller jag 60 år och ska då ha en stor fest, jag har beslutat att det blir min allra sista fest någonsin där alkohol kommer att rinna genom min strupe. Jag längtar till nästa söndag!
Tack för att ni alla finns, ingen nämnd och ingen glömd!
/Fenix

Glömde skriva att jag berättat för min fru att jag nu haft de här samtalen med båda döttrarna, och hon har tagit de så mkt bättre än jag trodde, hon verkar faktiskt lättad och glad.Dels blir ju en hemlighet plötsligt avslöjad, som ju egentligen bara jag kan göra om det ska bli rätt. Men kanske anar hon också för första gången på väldigt många år att det kan bli en riktigt ändring och ett slut på mitt destruktiva drickande.
/Fenix

Profile picture for user Stigsdotter

Du verkar ha fått till fina döttrar som medkännande lyssnar till det du berättar, finns där för dig och stöttar. Samtidigt har du själv förmågan att känna in dem och deras problem med männen i deras liv - visst är det bra? du är inte helt borta i ditt eget brukande. Låter som ett bra tillfälle att dra ett streck och starta ett nytt liv - fira 60-årsdagen med dunder och brak och sedan resa sig som en fågel fenix ur elden :-)

Passar på att önska har den äran på födelsedagen!

Stigsdotter, för grattis och tanken att dra ett slags streck. Snarast kanske att sätta en gräns mot min inre missbrukare och förstörare. Ett taggtrådsstängsel som är åtta meter högt typ.
Ler stort när du tar fram fågeln Fenix som bild, var ju den jag hade när jag började här en gång:-)
Känner hur den burrar upp sig nu, för att kunna flaxa ordentligt.

hur har du det med dina inre barn? Visst är det värdefullt och viktigt att tänka på dem så ofta det går. Tyvärr blir det för sällan, och jag inser att det kräver övning.
Räcker med någon minut när saker och ting inte känns bra.
/Fenix

Profile picture for user fredde-s

Jag får ett hugg i hjärtat när jag läser att du planerar att dricka på din 60-års dag?

Jag har inte följt din tråd tyvärr, och vet bara mycket lite om din bakgrund, men ser du något positivt i att dricka på din fest menar du?

Hej! Kul att höra av dig, Fenix! :-)

Men, jag reagerade som Fredde... hur kommer det sig att du planerar att dricka på din fest? Är det värt att riskera att festen i efterhand förknippas med att du faktiskt drack, och allt vad det innebär? Vad skulle hända om du istället tänker "Jag tänker fira min 60-årsdag med att vara nykter, och sedan tänker jag fortsätta med det! Det blir min 60-årspresent till mig själv!"?

Det är väl min medberoende-hjärna som liksom slår till på sånt här, men jag undrar som sagt varför du planerar att dricka.

Var rädd om dig!
/H.

Okej - ärlighet...jag blev också ledsen när jag läste det. Har desstom läst ett skrämmande likt inlägg från dig tidigare...erfarenheten efter den gången borde ju vara att det inte är en bra plan.

reaktioner. Jag har ju verkligen tänkt som ni säger, en mkt bättre start på min nykterhet är i morgon och en alkoholfri fest för min del. Tänkt att utmana mina rädslor på allvar, som min hypnotisör säger. Det vore något. Faan, vad läckert det vore. Slut. Nu. Punkt.
Ingen bra plan jag presenterade tidigare, Viktoria, jag vet. Du blir ledsen, ja då inser jag på allvar att det finns vänner här som vill mig väl.
Mitt livs utmaning, 50-talet personer som betraktar mig som en kille som inte spottar i glaset. Bunkrat upp med 90 liter vin, 140 starköl, whiskey, gin, vodka och lite annat. Ta för er, inte för mig. Vad tror ni, kan jag klara det?
Till och från hela sommaren har jag vacklat mellan att tro det och inte.
Tack för era kommentarer.
För mig, för min fru, för mina barn. Nu kör vi!

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total
att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta
om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt,
att det som är vrångt och orätt har historia.

Och låt mig aldrig tvivla på förståndet
bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid
hos en ensam.

Åh, Fenix!

Visst tusan klarar du det! Och vilken triumf! Du fixar det!

Jag tänker så här: det är först när man säger att det FÖRRA glaset (eller ciggen, eller kakan...) var den sista som man lyckas, inte när man säger att NÄSTA skall bli den sista... eller hur?

Jag blir extra glad av orden "för mig, för min fru, för mina barn" - det värmer i ett anhörighjärta!

Kram och massvis av pepp!
/H.

Jag tror att den bästa tiden är NU... är du redo så gör det NU... varför vänta?
Såg att du kollade upp Berras noll-bira... köp ett gäng sådana till din fest plus loka & annat gott som är alkoholfritt.
Antagligen är det inte bara du som vill vara nykter...

KRAM <3

Profile picture for user mulletant

"För mig, för min fru, för mina barn. Nu kör vi!" Modigare, vackrare, finare kan det inte sägas.
Och responsen här.... ärlighet och rakehet och omsorg om varandra.... det är mänskokärlek.
Tack för att jag får vara en av dem som som får följa din resa, mt

Jag har läst igenom din tråd inatt, det hela är mycket gripande, och jag vill bara be dig ta hand om dig!

Du frågar om du ska sluta idag, eller på söndag. Då tänker jag på det du skrev i Mars 2010:

"Jag lutade mig tillbaka och tänkte som så att hur har jag försökt lösa mitt problem? Jo, genom att att besluta mig för att sluta i morgon, i kväll ska jag dricka för sista gången och sedan får det vara slut. Har jag haft framgång? Nej! Det tänket har ju blivit problemet!!!"

Massor med kärlek och styrka önskar jag dig , Fenix. Kram och tack för att jag får utrymme att skriva rakt ur hjärtat. Jag är ju rädd om dig för tusan, du har varit här lika länge som jag, vi är ju homies; )

saker.
Har läst igenom tråd bakåt.När jag kom till Fenix inlägg om en sista fest så högg det till i mej åxå.
Vad är det du lurar dej själv med tänkte jag då.
Man kan väl inte först berätta för familjen att man har alkoholproblem o öppna sej totalt o sen ha en sista brakfest.
Eller kan man?
För mej går det inte ihop Fenix.
Äta upp kakan o ha den kvar eller vad det heter.
Låt gamla Fenix bli till aska o återuppstå på din 60årsdag som ny Fenix.Nykter ny.Nynykter.
Alla andra kan väl dricka du behöver inte.
Det är första dagen på ditt liv.
Jag är 62 Fenix jag slutade när jag var 60.
Lycka till med din stora feta fest!!!!

blir nästan lite arg på dej åxå nu.
tamejfan skärp till dej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Profile picture for user Kvinna-mamma46

men fenix fenix fenix.... jag vet att det inte hjälper att skälla på dig, har ju gjort det förr! Men var för tusan rädd om dig. Jag vet hur jag drack de gånger jag tänkte att det var sista gången...

Visst du ska sluta för din egen skull, men ärligt? Visst tänker du bara på dig själv när du planerar denna fest. Att du ska få dricka o ha kul en sista gång. Din familj då? Döttrarna som nu vet och som kommer att vara med på festen.. hur tror du de känner det?

Nej, var stolt och nykter på din 60-årsdag! Då kommer ni alla att må bra på söndagen.

Kram från den här obekväma hönsmamman. :)

alla för era fina och engagerade kommentarer!
Jag lovar er att varje ord tränger in och gör sitt för att hjälpa mig till det riktiga beslutet. Bara att ha denna ständigt pågående diskussion i mitt inre tar stora delar av min vakna tid, och det finns ju ett sätt att få slut på den:-)
Nåväl, jag lovar att inge ge upp. Hur det blir med festen har jag ännu inte beslutat. Ena minuten är jag helt klar över hur det ska bli, i nästa minut har jag tänkt precis tvärtom. Längtar faktiskt till festen är över.
Sick.
/Fenix

När festen är över...

Det är en bra tanke som jag brukar använda mig av. Hur vill jag känna när festen är över?

Jag vet att jag aldrig sett tillbaks på en fest med alkohol med stolthet och längtat tillbaks, annat än att få saker ogjorda.

En nykter fest har jag aldrig i efterhand ångrat, och kan idag leva mig tillbaks till de nyktra festerna och tillställningarna, verkligen återuppleva dom med glädje.

Vad händer om du provar en sådan tanke om din 60-årsfest?

och tack för en bra tanke. Jo, men mitt problem när det gäller fester, är att där fungerar jag faktiskt normalt. Gör aldrig bort mig, utan har tvärtom en ganska bra koll på vad jag dricker och ångrar sällan något. Mitt bekymmer är det helt destruktiva ensamdrickandet. och det tar vid efter festen. Sedan tar det vid dagen eller natten efter och sedan rullar det på igen. Så jag måste förstås sluta använda alkohol helt, det är jag medveten om. Det är som rökningen som jag slutade med för åtta år sedan, jag kan inte vara en feströkare som en del klarar. Skulle jag röka skulle jag omedelbart vara fast i ett dagligt rökande igen.
Man jag gillar verkligen din tanke som du framförde tidigare, att man skulle ångra att man inte drack på en fest. Skulle inte tro det:-)

Vad fascinerande det är att få följa dina tankar kring det här, Fenix! Tack för att du delar med dig!

Jag tänker på samma sätt som Pia (Kvinna-mamma46) ovan - hur ser din familj på det hela? Jag menar... det är ju en sak hur du själv kommer att uppfatta festen och drickandet, men hur tror du att de reagerar om du dricker? Jag måste betona här att jag absolut inte är ute efter att lägga någon skuldbörda på dina axlar med att fråga så här, utan jag frågar för att jag undrar - och jag hoppas att du förstår skillnaden.

Alltså... Du har haft fantastiska samtal med dina barn under den senaste tiden. Du har, som jag har uppfattat det, pratat med dem om dina problem och att du tänker sluta dricka men också om hur de mår och hur de upplever situationen. Det är storartat, Fenix!

Finns det en risk att din familj då upplever festen som obehaglig om de ser dig dricka, trots att du har haft de där fina samtalen med dem? Som anhörig skulle jag själv inte kunna slappna av och njuta av en fest där "min" alkoholist drack - även om h*n intygade att h*n hade kontroll och att det var sista gången. Jag menar... den typen av löften betyder väldigt lite i våra anhörig-/medberoendeöron, för vi har hört det såååå många gånger.

Däremot - det som verkligen betyder någonting är handling. Jag gissar därför att din familj skulle förstå att du menar allvar med att sluta om du väljer att vara helt nykter under festen, men att de skulle tro att dina ord om att sluta bara var tomma ord om du dricker. Och, jag är också rädd för att det inte hjälper om du säger att du menar allvar och att det är sista gången och allt det där (även om du alltså är bergsäker på att du menar det själv).

Hänger du med på hur jag tänker? Vad tror du själv - hur skulle din familj reagera om du drack på festen jämfört med om du håller dig nykter?

Kämpa på, vännen, och fortsätt skriva här! :-) Du är viktig för mig och för många andra.
/H.

för dina reflektioner. Jag förstår hur du menar. Men jag har inte lovat någon i min familj att jag ska vara nykter på den här festen, och jag tror inte någon förväntar sig det heller. Däremot vet nu alla att jag har problem med alkoholen och att jag arbetar för att göra något åt det. Just den här festen är jag inte rädd för, i den bemärkelsen att de skulle bli ledsna eller oroade. Som jag nämnt tidigare ballar jag inte ur eller bli otrevligt på fester. Däremot känner jag att dagen efter festen, och resten av mitt liv, blir väldigt svårt att leva med alkohol. Där finns nu en förväntan även från familjen att jag gör något åt de problem jag berättat om. Och det är min absoluta föresats att bli av med problemet från och med söndag, som ju faktiskt är rätt datum för min födelsedag. Vilken present!
/Fenix

Kära Fenix,

Jag vet inte vad jag ska skriva, eller agera, men återigen får jag en stor klump av oro i magen när jag läser din text.

Snälla sköt om dig bara. Jag tror inte "argument" om att du provat denna strategi förut, eller att dina barn givetvis kommer känna oro över att se sin far med alkoholproblem dricka, riktigt fungerar att prata om nu.

Snälla snälla ta hand om dig väl.

på din axel är en riktig rackare Fenix. Fy vad den tjattrar på... :) O den är väldigt ego-trippad och tänker bara på en sak. Och är världsmästare på att bygga upp förklaringar och ursäkter för att dricka....

Hur som helst. Man ska sluta dricka för sin egen skull. Sant. MEN som medlem av en familj så har man ju i alla lägen ett ansvar gentemot (stavning?) dem. Menar nu inte bara med alkohol.

Att göra gott för sina barn och sin partner (föräldrar, vänner, arbetsgivare.... ) gav mig en styrka att orka vidare den första jobbiga tiden då jag sa adjö till alkoholen. Och gud så stolt jag känner mig nu. Nu lever jag ett liv. Innan jag slutade så krigade jag varje sekund av min nyktra tid... ska jag dricka eller ska jag inte...

Släpp taget om ego-tjattret, och hitta den riktiga fenix därunder. Du ska se att det är där livskraften finns. Den som finns i allt levande och bär oss framåt med sann energi och harmoni.

Alkoholen ger oss falsk energi och tär på oss, undergräver vår egen förmåga till sinnesro och lycka.

Med hopp om en ljus och fin dag till dig Fenix och alla ni andra underbara därute i cybern.

Pia

vänner, Pia, Fredde, Berra, Lillablå, Vana och så många andra. Ni vill mig så väl och det blir jag riktigt rörd av. Vill bara säga att jag har en mkt fin kontakt med såväl fru som barn. Saker och ting hade dock kunnat var mkt bättre utan alkoholen. Nåväl, den här veckan har barnen varit hemma mer än vanligt, och det har börjat kännas riktigt konstigt att jag alls dricker. Men som jag tidigare sagt, så känns den här festen som sista punkten innan ett stup. Sedan ska jag börja vandra bakåt igen för fortsätter jag så är det fritt fall och gonatt.
Ska inte argumentera mer här tror jag innan söndag, som jag ser som den dag då jag ska börja vila och hämta krafter på ett riktigt sätt. Som helgläsning bifogar jag ett dokument jag skrivit på ett tag för att samla på mig tankar kring på vad jag är trött på. Många känner nog igen sig.
Kram så hörs vi på söndag...

Jag är så djävla trött på att …

.. behöva ägna lördag förmiddag åt att dividera och tänka på om jag ska åka till Systemet, om jag ska köpa bara för idag eller även till söndag…

… alltid förlora kampen och stå där fem i två och handla och dessutom för det mesta köpa så det ska räcka även till på söndag…

… att vara bakis på måndag och inse att det gick inte den här helgen heller, jag som skulle sluta på söndag…

… smussla undan ölburkar på förmiddagen så att det inte ska märkas hur mycket jag häller i mig ….

… springa hos terapeuter av olika slag och betala en massa pengar för behandling, när jag ju vet vad jag ska göra …

… hata mig själv för min stora mage som jag aldrig blir av med så länge jag inte slutar dricka ...

… andra lyckas sluta när inte jag gör det. Känner mig verkligen som en looser …

… på allvar tro att det blivit stora skador på lever och kroppen och att det är för sent att göra något åt det …

… ha alla fina vänner på forumet och ständigt svika dem och mig själv …

... listan kan bli hur lång som helst ...

Du sviker inte oss, Fenix! Här är du bland vänner som inte dömer dig, ju. :)

Lycka till med festen och med beslutet som du närmar dig! Och: grattis på födelsedagen!! :)

/H.

du beskrev att det inte är festen.... utan att sluta dricka efter festen som är ditt bekymmer så ska det bli spännande att möta dig här på sönadg. Den första dagen i ditt nya nyktra liv! - om jag förstod dig rätt? Spännande! / mt

Jag ser upp mot månens skära
mot stjärnor i rymden blå
långt borta, men ändå så nära
är de som jag tänker på.

I mitt hjärta det svider
av saknad oändligt stor
en undran i alla tider:
Var är min syster och bror?

Jag hör dem i stilla vindar
jag hör dem i trädens sus
i alla de öppna grindar
som leder till värme och ljus.

Jag har kanske lekt med elden
och många gånger mig bränt
försökt rätta mig efter vinden
var gång den har mojnat och vänt.

I minnet jag ser alla dagar
som flydde och blev till år
minnen som tär och behagar
när ensam och trött jag går.

Var rädd om dig Fenix!

Profile picture for user Mazza

Ja du Fenix.... Ett tag sedan man var in här nu.. och ja, du har inte kommit en millimeter närmare att leva nykter. Tyvärr måste jag nog konstatera det av ditt resonemang att döma. Kanske är det läge att skippa det här forumet eftersom det inte ser ut att ge önskad effekt på dig. Det är många som klappar dig på huvudet och ger beröm typ: "starkt jobbat" "Tror på dig Fenix" och så vidare. Visst, vi vill väl alla ditt bästa och tro på vad du säger - självklart är det så! MEN,,, frågan är om inte forumet snarare har blivit en boost för fortsatt drickande i ditt fall. Dvs en massa anonyma människor som tröstar när du slirat till och ställer upp på ditt resonemang när de STORA BESLUTEN IDELIGEN TAS av dig. Man ska ju naturligtvis inte slå på den som ligger men vi här som nyktrat till och vill leva nyktert vet vad som gäller. Jag är rädd att forumet blivit lite som en närstående som är medberoende. Och medberoende är som vi vet alkoholistens bästa vän. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det är inget straff att vara nykter - det är en VINST!! Ingen jag känner, som frisknat till från sitt missbruk och lever nykter, har någonsin ångrat sig - INGEN!

Grattis iaf på 60-årsdagen, gubbe lilla ;)

Jag har tänkt EXAKT samma sak Mazza o Fenix.
Jag skrev i en tidigare inlägg att sinnesrobönen är det enda som hjälper här.O med det menar jag...det vi inte kan förändra måste vi acceptera.....i vårt fall,som medberoende att vi blir medvetna om det,"Tack Mazza"

på ditt utlovade inlägg "Vi hörs på söndag". En lte rapport från festen och en "deklaration" om ditt nya, nyktra liv som 60-åring.
Jag kände mig besviken när din tråd förblev tom.

Med känsla och stort intresse har jag följt alla reaktioner och kommentarer med anleding av att du skulle dricka en "sista gång" på ditt kalas. Det verkar som du lovat detta tidigare. Den uppriktiga oron som strömmat ut här på forumet har berört mig, på ett gott sätt. En riktigt omtumlande liten resa för mig.

Kanske du valde att ägna dagen igår åt din familj, i nykterhet. I så fall gratulerar jag.
Kanske du inte kunde sluta att dricka efter festen vilket du beskrivit som din utmaning. I så fall hoppas jag att det blir din sista läxa.

Hur som helst hoppas jag att du skriver och berättar - din berättelse har ett stort värde. Inte minst för mig som kämpar med att lära mig om och frigöra mig från ett tidigt inlärt medberoende.

Allt gott / mt

till dig också mt! Vilken fantastisk person du verkar vara.

O klart du måste uppdatera oss nu Fenix.

Kram

är inte fenix mamma mt o pia,han kan nog ta sina egna beslut vilket han har visat oss.
Mitt förslag är att låta hans tråd vila så får han själv ta ansvar för om han ska höra av sej eller ej.....
<3 till alla o envar!!!!!!

Jag sitter här nykter och har haft en fantastisk helg.Det blev en riktigt rolig fest med knapp 50 personer. Bordet hemma dignar av fina presenter.
Som tänkt höll jag igen på mitt drickande och tillhörde nog de nyktrare under kvällen. Kunde jag hålla mig på den nivån hade jag inga problem.
Gårdagen ägnades åt städning av lokalen vi hyrt, ta reda på all mat, diska allt porslin och mkt annan praktiskt, tog faktiskt hela dagen trots att vi var sex personer.
Ironiskt nog så har jag aldrig någonsin tror jag i mitt liv haft så mkt alkohol hemma. Hela flak med öl och cider, boxar med vin, whisky, vodka, rom, gin och portvin. Folk dricker inte längre så mkt, det är bra. Källarförrådet dignar. Och inte nog med det, det har ju blivit populärt med alkohol som gåvor, så nu har jag också dyra Amaroneviner, 12 och 15 år gammal whisky med mera. Detta händer när jag ska sluta dricka. Visst finns det något absurt i det hela.
Men det ska bli kul att veta att det finns hur mycket som helst att dricka. Det är så mycket att det inte gör något att det finns hemma. Det går liksom inte att dricka upp på några dagar eller veckor. Tvärtom ser jag det som en utmaning till mitt beslut att lägga av.
När det gäller tråden så tror att Vanas förslag var bra, jag ska vila med argument hit och dit och jag ställer heller inte ut några löften till någon annan än mig själv. Jag tror exempelvis Berra var nykter många veckor innan han började skriva här. Nu får jag helt enkelt se vad som händer när jag blir nykter. När jag känner att jag har något vettigt att komma med ska jag göra det. Vi hörs.
Ha det bra,
/Fenix

O du inte vår vana. :)

Måste medge att jag var egoistiskt nyfiken på hur festen skulle gå...

Kram alla o envar.

Profile picture for user Mazza

Ja, men det låter ju helt fantastiskt!
Du kanske inte alls har några alkoholproblem när allt kommer omkring? Eller hur tänker du när du skriver så?

Profile picture for user Berra

Jag har oxå ett dignande förråd av alkohol, och vet inte hur jag skå få avnjuta min 18-åriga Whisky på min 50-års dag...
Kanske får jag avnjuta den sekundärt, genom att lukta på mina gästers andedräkt...
Nä skämt åsido, det är inte ett problem, jag hoppas mina gäster har smak nog att kunna få uppskatta den...
Den dagen, den sorgen, eller... möjligen glädjen..

Hemma är det frugan som får sköta alkoholproblematiken, hon ber mig inte ens handla på systemet...
Det är som att tjacka barnmat, vad för smaker ska man välja, skitsamma... JAG ska ju inte förtära den...

Nu i helgen upptäckte hon att vi (hon) hade gått torsk på Gin, stackars henne...
Men inte mitt problem, vi hade för övrigt inget virke heller, ha!

Och ja, hon tycker att det är "besvärligt" att gå på bolaget, det tyckte inte jag...då...
Jag var mest rädd för att jag inte hade tillräckligt hemma, ett mer organisatoriskt problem, så att säga...då!

Man väljer naturligtvis vad för sorts resultat man vill ha...
Ska jag sluta helt med mitt drickande, eller vill jag bara ha kontroll på mitt drickande...
Det sistnämda är naturligtvis det svåraste, eftersom själva drickande är självdrivande..
Har man bara kommit till själva beslutet att ikväll ska jag få dricka, sedan är portarna öppna, förståndet ...hoppsan försvann...
Och efter några trevande försök, eller möjligen år, så är man troligen ganska så snart tillbaka till ruta ett...

För det är ett inbyggt förhållningssätt man har till alkoholen..

Hur många idag röker enbart på fester?
och nästa fråga, varför då?

Har de ett behov, eller inte?
Är man inte fast i sin drog tillräckligt för att kunna "husera" med den då...

Jag ställer mig frågande till andra belöningssystem...
Kaffe, Mat, Sex/Kärlek, Motion osv..
När blir det farligt?
VEM säger när det är farligt?

..och sist, HUR farligt är det för mig?

Ju mer man tänker på det, desto mer frågor tittar det fram....

/Berra

@Berra många kloka ord i dina rader ovan! För två veckor sedan hade jag suttit här med en mängd frågor och funderingar efter att ha läst vad du skriver.
Fast nu känns det som om jag faktiskt inte har något att fråga och undra över! Jag är alkoholist men nykter (om än en kort tid) och tänker inte fundera mer utan acceptera och ta ansvar för mitt mående och min vardag och på köpet glider mina närmaste med och mår bättre också!

Det ända jag behöver göra är att inte göra något alls! Ett enkelt program för komplicerade människor som det så "klyschigt" heter :)

Kram o Gonatt

ha sagt,eller kanske öppna en dialog för,var mer detta om medberoende o hur lätt det är att även här på forumet bli medberoende till varandra,kanske bry sej för mycket,lägga skuld,ställa krav som egentligen inte är min uppgift....osv...det är öppet för diskussion för det är intressant spörsmål,var går gränsen från att stötta ngn i dennes bslut o att ställa krav utifrån sitt eget tyckande........

tycks vara ett populärt ämne på forumet för närvarande. Jag kan tyvärr inte släppa en känsla av lite ilska och irritation som har anknytning till detta. Det gällde ett inlägg från Mulletant, som kände sig besviken på att jag inte hörde av mig på forumet i söndags som hon räknat med, och om jag kanske varit nykter eller inte.
Jag har fått en del riktiga örfilar här på forumet, men det kan jag ta, för det kommer från människor som har kämpat sig till en nykterhet och har något att förmedla till mig. Du MT är ju inte alkoholist, vi som skriver här gör det för att vi har ett gemensamt problem. Och tillrättavisningar från människor jag inte känner, får mig, precis som Viktoria skrev, att sparka bakut. Läsa är helt OK, men när det gäller att skriva ngt tror jag att den som inte själv är alkoholist ska vara mkt försiktig med att delta. Precis som jag själv helt slutat skriva i grupp 3.

Så här ser det ut:
Forumet har tre huvudgrupper, med en massa undertrådar.

1. Dricker jag för mycket
Här kan du ställa frågor eller skriva om funderingar angående hur du dricker.

2. Förändra sitt drickande
Här hittar ni alla diskussioner och beskrivningar som handlar om att dricka mindre.

3. Hjälpa någon som står nära
Här finns diskussioner som handlar om att vara anhörig till någon som dricker.

Som jag uppfattat det är väl dina erfarenheter och din styrka i första hand för grupp 3.

mvh
/Fenix, som för närvarande läser allt men tills vidare håller sin stora trut för det mesta stängd i väntan på att något bra ska komma ut.