Varit nykter nu sedan 10 juli. Lovat mig själv att inte dricka på en lång tid framöver. Det eskalerande förra sommaren. Vi skulle renovera vårt kök. Vi var i Polen på semester under tiden. Snickaren ringer och säger att vi har något vitt i golvet, typ svamp. Tyvärr hade jag ju en del problem med a redan då. Frugan fick ringa till försäkringsbolaget, boka om resan mm mm mm. Det visade sig vara äkta hussvamp. Den är ofarlig för oss men äter upp träet. Tvingade dit försäkringsbolaget som tog dna-prover och skulle återkomma inom en vecka. Det ringde ingen, väntade, jag ringde inget svar. Vi började riva och sanera själv kan ju inte vara utan kök och allrum. Efter 6v ringer försäkringsbolaget och säger att det går på försäkringen är äkta hussvamp.Blir så trött för vi hade ju ringt och ringt ingen visste något. Vi lånade flera hundratusen för renoveringen som vi inte hade behövt. Suck nytt kök i äkta ask fick vi upp snyggt som fan. Sedan malde det på jag slutade med medicin, åkte på kurs till Stockholm söp till det var borta flera dagar frugan efterlyste mig hos polis och missings people. Jag blev lobad av polisen i Mölndal och körd till Sahlgrenska sjukhuset. Kunde ringa min fru mitt i natten. Hon ringde en av mina kollegor som kom på fredags morgon.

Mina elever hade skicka mess via fb, de satt och grät i korridorerna, kunde inte ha lektioner, mina kollegor var till sig. Jag fattade ju inte vilket enorm cirkus det blev av allt. Kommer aldrig glöma den måndagen jag skulle tillbaka till jobbet. På mötet på morgonen ställde jag mig upp och sa "Hej jag heter Magnus och är alkoholist" med darrande röst och knäsvag fick jag det gjort. De flesta satt som frågetecken med gapande mun och stooooora ögon. Ingen visste mer än ett fåtal som jag berättat för. Det var ett av mina tuffaste beslut jag tagit. Detta var i november. Precis ett år idag. 26/11. Mina elever blev i alla fall överlyckliga att se mig. Det var kramar och allt, helt otroligt att man hade sådan empati för mig. Påbörjade behandling. Blev konflikt med min förvaltningschef som ville ge mig en varning för jag hade varit full i tjänsten. Godtog inte det och sa att ge mig en varning du men då för att jag varit borta en dag utan giltigt förfall. Han vägrade och jag som är ordförande i facket visste ju bättre så jag kallade in min regionombudsman. Det blev ingen varning.

Livet leker nu, mår bättre, behandlingen går bra och jag mår bättre. Detta går bra ända fram till juli14. Upptäcker då att hussvampen är tillbaka. Huset blir inlöst till en summa som inte täcker det jag lade förra året. Jakten börjar på nytt. Jag känner styrka men något mal i bakhuvudet. Åker till min syrra i Eskilstuna. På min sons födelsedag krökar jag till det så in uta...... blir lobad för andra gången på två år. Bra gjort. Det är först nu som jag börjar förstå hur illa det är. Kallad till soc får träffa en trevlig yngre tjej som jobbat på behandlingshem för alkoholister. Hon förstår det hela, är nöjd med mig trots allt som hänt. Tyckeratt jag gör allt rätt och man får räkna med bakslag. Hon lägger ned utredningen mot min familj. Angående körkortet så säger hon. Om det blir en utredning träffas vi igen men jag är inte orolig i dagsläget säger hon. Detta mal ju i huvudet. Jag är ju tvungen att ha bil för att jobba. Än i dag har jag inte hört något om detta. Det har snart gått 4 månader men hotet gör mig illa till mods även om jag tror att de inte tar kortet. Har ju aldrog blivit bötfälld innan.

Sitter nu idag i mitt svamphus. Vi har röjt i flera veckor och fredag 31 är det inflyttning. Min behandling kommer att avslutas i december och jag ska äta medicin, antabus till juni har jag bestämt mig för.

Så man kan sluta om man vill, det är aldrig för sent att vända på steken. Det finns hopp för alla men man måste själv vilja ta första steget. Man måste vara openminded för hjälp. Kunna tåla sanningen, få höra den. Tänk på det alla ni som känner er värdelösa pga drickandet. Det är inte ni.Ni har drabbats av en sjukdom som kräver behandling. Man måste få äta medicin om man är sjuk. Var inte generade för det. Det enda som är jobbigt är att den svanska läkarkåren och sjukvården inte har kunskap om detta med alkoholism. Vi ligger 30 år efter USA. Rädsinte detta ändå ta hjälp. Nu ska jag avsluta min kopp kaffe och fortsätta packa. Vi höres alla underbara individer där ute. Kram på er alla.

Idag ringde de från företagshälsan igen och flyttade tillbaka min tid. Nu ska jag prata med en sjuksköterska också. Detta känns inte 100% bra. Sedan läkare. Misstänker att jag ska lämna blodprover mm. Litar inte riktigt på min arbetsgivare. Fast företagshälsan är ju till för att hjälpa och inte stjälpa. Jag är lite skraj faktiskt.
1. Går på antabus
2. Går hos psykolog
3. Besöker AA

Mitt recept på framgång.

Levande

Vad är du orolig för, dina prover måste ju vara kanon. Sen att du redan gör allt de kan föreslå är ju bevis på att du har kontroll på ditt liv.
Så tror inte du behöver oroa dig
Så håll huvudet högt, tycker du sköter detta på bästa sätt

Jag fördöker allt jag kan. Lämnade ju prover för tre veckor sedan, 6 rör. De skulle höra av sig om det var knas så de är väl ok. Jo jag borde nog inte oroa mig. Igår kom några tjejer fram i en klass. Du Magnus vi måste prata med dig. Ok sa jag. Du ger ju så bra råd till oss så vi måste prata. Det kändes så himla skönt att mina elever litar på mig. Jag ger järnet

Ja, bra! Fokusera på det positiva i ditt liv. Det oerhört gott betyg tycker jag, av elever och det är ju de viktigaste personerna i ditt jobb. Nåt att vara stolt över.
Och om du undrar och börjar fundera över vad som ligger bakom, se det som positivt att du kan visa att du inte har nåt att dölja. Dessutom får du ju en hälsokontroll på kuppen, kan också vara positivt.

Denna gång gick psykologsamtalet bättre. Vi kom osökt in på min chefs och arbetsgivares agerande. Hon var inte så imponerad av agerandet. I eftermiddag fredag ska jag till vår företagshälsa. Ska vara där typ 2 timmar. Känns inte så bra just nu. Har fått tillbaka min tandvärk så jag går på maxdos av diverse tabletter.

Levande

Så skönt att det kändes bättre och är säkert bra att få tala om din konstiga arbetsgivare.
Håller tummarna att du får ett bra möte med företagshälsovården.
Så du nu kan släppa och gå vidare

att du fått ventilera! Hoppas att det blir ett bra möte nu på em också. Om de skulle förstå vad mycket gott du gjort och gör i kampen mot alkoholen! Hejar på dej allt vad jag orkar! / mt

Träffade en trevlig sköterska som jag pratade med en stund om mitt allmänna hälsotillstånd mm. Vad jag gjort för egna saker i mitt tillfrisknande. Hon blev genuint imponerad av detta. Kändes skönt att få en positiv bekräftelse. Sedan fick jag lämna prov CDT och PETh. Återbesök och rehabuppföljning 22/3.

Levande

Vi i vården älskar människor som redan gjort allt jobb och bara kommer till oss för att säga att de mår bra?
Bra jobbat och räck nu ut tungan åt den dumma chefen?

Idag fick jag samtal av min regionombudsman att medlemmar ringt dit och klagat på mitt ledarskap och att min sjukdom också var ett ett förtroendehinder. De hade ringt igår 14 mars och idag 15 mars samma dag som vi har årsmöte. Snyggt och inte ett ljud, en tillstymmelse av detta till mig. Någon hade också skickat runt ett sms på kvällen till vissa utvalda och försökt uppvigla. Samma personer jobbar sedan med barn och ska lära ut etik och moral. Fy fan säger jag. Årsmötet gick ju inte så bra. Tråkigt att man inte kan prata med mig. Anledningen till förtroendeklyftan förutom alkoholism en är att jag är för på och inte lyssnar. Jag är ju en stark person och då vågade man inte prata med mig. Konstigt sa jag för det kan ju så många andra. Folk blev på mötet chockade någon grät och tyckte detta var för jävligt att man gjorde så mot mig. Fick de flestas stöd. Kul jul.

Jag har funderat inatt men tre av dessa som ringt in till Växjö vågade efter mötet prata med mig om detta. Så nu var jag inte så farlig tydligen. Detta är inget jag känner igen. Jag är öppen med det mesta och många läs 90% har högt förtroende för mig. Dessa tre som kritiserat mig är själva personer som är verbala utåt och kan faktiskt vräka ur sig det ena och det andra till folk. Så ganska mycket dubbelmoral är det. Att ringa samma dag till mitt regionkontor när inbjudan legat ute 5 veckor väcker ju ett löjets skimmer. De var naturligtvis rädda att de inte skulle vinna den verbala kampen eftersom de brukar få som dom vill. Avundsjuka att jag är omåttligt populär och lyckats med mycket som de inte ens varit i närheten av.

Men att på kvällen skicka runt sms till vissa personer ja det kallar jag för social mobbing. Jag är mest beklämd att dessa lärare/pedagoger ska undervisa barn. Lära dessa etik och moral och så gör man på detta viset.

Idag var jag hosd Previa för rehabsamtal. B_PetH under 0,05 ska ligga under 0,3 samt CDT 1,4 ska ligga under 2,5. Provtagning en gång/månad i 6 månader. Kontrakt och beteendevetare. Sedan började man tjafsa om mitt fackliga uppdrag igen och konflikter. Då sa jag bara att mina fackliga uppdrag är en annan syssla och nu sitter jag här som arbetstagare. Kändes i alla fall bra att jag nu med siffror kan bevisa att jag inte dricker regelbundet och/eller mycket,

Starkt svarat och helt rätt!
Irriterande hur de beter sig mot dig Aeromagnus. Blir lite arg när jag läser dina inlägg. Arg på människor som sparkar nån som ligger. Glad att du rest dig upp och kan parera.

Hur ska man nu göra om valberedningen kommer fram till ett förslag om att ha mig som ordförande. En del vill ställa upp för alla medlemmar som har förtroende. Den andra sidan säger lägg av så kommer det gå i stå allt.

Tolkar frågan som att du undrar hur du ska göra om du blir föreslagen som ordförande - axla ansvaret eller backa ur helt. Tänker att om du blir föreslagen så har väldigt många förtroende för dig. Att det finns personer som har betett sig illa och rätt omoget är tråkigt, men det borde inte vara så att du backar ur av den anledningen. Om du tror att du orkar med ansvaret och skulle göra ett bra jobb, då kan du acceptera och glömma det andra. Låt inte andras dåliga agerande stå i vägen för det du vill och tror på. Men välj själv! Och fundera på om det kan bli slitsamt och besvärligt och om du orkar med det. Du kommer kanske att vara i skottlinjen - är det värt det?

Tack detsamma alla. Kommer bli en härlig påsk då flyget går söndag morgon 8.15 mot Warszawa.