Idag är det över 18 månader sen senaste alkoholintaget. Det har varit en fantastisk resa hit och jag har forumet och vännerna här att tacka för mycket. Det har för mig inte funnits någon klar linje mellan att "förändra mitt drickande" eller det "vidare livet". Nu idag ett och halvt år senare känns de som att jag lämnat så mycket bakom mig att jag trots allt kan se det som ytterligare en ny start. Jag kan inte hävda att jag klarat det, men jag har klarat det så här långt. Det är stor tacksamhet jag känner att ha lyckats förändra en så svår sak som ett problematiskt förhållningssätt till alkoholen faktiskt innebär.

Fortfarande kan det idag kännas lite surt att inte kunna, vilja, eller våga dricka i sociala sammanhang eller till middagen. Men det priset jag betalar är så ofantligt mycket mindre än den risk och enorma avgrund och nedsida som riskeras i ett försök. Det är alltså ett lätt val att välja bort alkoholen ur livet. I synnerhet om man tänker på det som var innan, det var ju inget liv, det var ju faktiskt ett rent helvete...

Jag fortsätter att läsa härinne till och från. Det är viktigt att inte riskera att glömma vart jag kom ifrån. Jag vet idag att minnet av hur illa det var, är just det som gör att glädjen över förändringen är så stor. Det är faktisk en stor tacksamhet.

Så nu fortsätter färden på den nyktra vägen.

Lev väl alla!

//PP

Hej på dig kära du,

och tack för påhälsning i min tråd. Hur har du det? Mår du bra?

Det går åt rätt håll för min del. Tyvärr är det bara deltid som gäller fortfarande. Det går sååååå långsamt att bli bättre, men jag lär mig i vart fall ett och annat om mig själv på vägen.

Jag har inte orkat skriva på ett tag, men jag är inne och kollar av läget ganska ofta. Alkoholen känns mer och mer som en icke-fråga och jag tänker inte särskilt mycket på det. Men jag vet ju också att det snabbt kan svänga, så det gäller att vara på sin vakt. Ibland tänker jag att det skulle vara trevligt med ett glas vin, men det är inte värt det. Det blir ju inte ett glas och sedan är tankekarusellen vara igång igen. Ser mest med med avsmak på andra som dricker. För ett par helger sedan var jag på middag och framåt kvällen skulle vissa av männen i sällskapet så klart dricka sprit. En av dem drack flera glas ren sprit. MEN det märktes inte ett dugg på honom. INGENTING. Övriga i sällskapet blev ganska bladiga, men på honom märktes absolut inget. Hua...

Såg att du närmar dig fyraårsdagen! Helt fantastiskt hörru! Vilket datum är det - jag har glömt?

Hoppas i vart fall att du mår fint. Bamsekramen

PP

Är ju där jag med. En ickefråga med alkoholen, men samtidigt kan jag inte vare sig förmå mig, eller vill släppa uppdateringen av nykterheten. Allt för många exempel på var det riskerar att landa då. Är inne i en fas av förändringar och kommande utmaningar. Känns spännande och bra. Är redo att ta tag i nästa livsavsnitt, och ser faktiskt ganska positivt på det.
Hoppas du har en skön söndag.
Storkramen!
//PP

PP

Är den 10 november. Fick fundera lite.
Hade en räknare på förra mobilen, men den försvann i havet för något år sen. Kanske lika bra så. Men nu har det blivit ganska många dagar. Räknar inte längre...

PP

Är inte så märkvärdigt, men ändring av inriktning kan man väl säga. Och det i samband med post-alkohol tiden jag är inne i blir ju liksom ett lite "nytt liv.
Allt med andra ord helt ok ?

Hej PP-vännen,

hur mår du? Har du det bra? Hoppas allt går bra med det nya och spännande. ;-)

Jag håller på och bringar ordning i min röra, både hemma och på jobbet. Och vet du, trots kaos, konflikter, deltid osv, så mår jag bra. Man kan tydligen lära gamla hundar att sitta - för jag har nu äntligen börjat ta ansvar för mig själv och mitt mående. Klart att vägen är lång, men jag mår faktiskt bra. Ville bara säga det, för vi har följts åt under så lång tid nu och jag har ägnat större delen av tiden åt att gnöla om hur dåligt jag mår. Och du är en av dem som har varit med och stöttat och peppat under hela min "forum-tid". Jag vill också säga TACK till dig för det. Jag tror inte att jag har gjort det, utan jag har nog ägnat mig åt att gnälla lite till istället. Så därför säger jag TACK! (Och nä det är inte ett jag-lämnar-forumet-tack).

Ha världens bästa dag! KRAM

PP

Glad för din skull. Skrev i din tråd. Även jag ska använda vintern till att få ordning kaoset. Allt kommer bli toppen ska du se ?
//PP

PP

Glad för din skull. Skrev i din tråd. Även jag ska använda vintern till att få ordning kaoset. Allt kommer bli toppen ska du se ?
//PP

Tack för dina inlägg vännen! :-)

Härligt att du befinner dig i värmen! Det låter verkligen skönt.

Att få ordning på kaoset låter väldigt bra, tycker jag. Det får bli veckans ledord!

Bamsekram

PP

Helt ok. Har bytt miljö igen. Ungefär som det brukar vara på den här breddgraden sån här års. Läste just vad du skrev. Du verkar vara mitt in en rejäl utvecklingsfas?! Låter bra, blir glad för din skull. Snart 4 år här nu. Känner mig allt mer tom när det gäller alkoholen. Ingen lust, ingen saknad, ingen bitterhet. Ja, det är liksom ingenting. Köpte dock med mig en del bra viner på väg hem. Mer för att det ändå måste finnas. Lite som att handla på extrapris, men inte till mig. Alkoholproblem är borta. Ja så är det. Jag har inget problem längre. Men jag lever ett liv färgat av det som var. Ok, då är det väl så, och kommer nog förbli på det viset.
Vill ta vara på livet, öppna upp för nya vägar, uppleva ny tillit till mig själv och andra. Tror det ligger bra saker och väntar. Måste bara ge mig ut och låta allt ske. Trevlig helg!
//PP

PP

Slår mig att det är årsdag igen. 4x365 dagar och nåt år måste väl varit skottår, så det borde ju ge 1461 alkoholfria dagar. Tänker allt mindre på det som varit. Känns inte heller som om förändringen (om den nu fortsätter) är direkt märkbar. Ja, kanske att energin och engagemang fortsätter att öka?!
I vilket fall är jag ju tacksam för vart jag står, att jag till slut lyckades vända den nedgående spiralen, ja att jag är vid liv.
Kan leva med att vara den avvikande "nykter, vill inte på något sätt riskera att falla tillbaka till eländet som ett drickande dagligen för med sig.
Det är nu sju år sedan mitt första försök att sluta dricka. När jag ser tillbaka har tiden gått så fort. Blir så tydligt hur viktigt det är att ta vara på livet! Ha en fin helg alla!
//PP

Ser att det är sju år sen ditt första försök att bli nykter. Tänker på att det snart är sju år sen jag satte ner foten och känner mig "jämngammal" - det blev starten till förändring också i vårt liv.
Ha det gott och njut av livet! / mt

Så glad för din skull! Vi var här en hel del samtidigt, du var här då jag hittade hit. Hösten 2011 skrev jag in mej. Det går att bli nykter. Och visst är det ett billigt pris att betala att vara lite udda ibland. Vi har vår frihet och helt andra valmöjligheter. Mera möjligheter än begränsningar. T.ex kan jag åka och handla nu utan att behöva fundera på om jag har alkohol kvar i blodet. Det tycker jag är en stor frihet.

PP

Alla välkända Forumvänner! Känns i och för sig inte som en stor grej, men ändå är det ju så. Lätt att den tidigare kampen försvinner i glömska, men ni alla har ju egen erfarenhet av hur det är/var. Tacksam att ni fanns här, och alla andra som stöttat under resans gång. Ta vara på er Alla!
//PP

Grattis till världens bästa PP! Fyra fantastiska år! Det är så himla skönt att se att det är möjligt. Du är verkligen en förebild för oss andra. I min del av världen så lyser solen idag från en klarblå himmel. Det glittrar över hela gräsmattan (läs: de ouppkrattade löven) och det är så himla fint. En sådan här morgon är det svårt att tänka att man skulle kunna vakna bakfull. En sådan här morgon är det svårt att tänka att huvudet skulle fyllas av tankar på alkohol. Men det har varit vår verklighet. Därför är det så viktigt att uppmärksamma sådana här årsdagar. Att tänka efter hur det skulle kunna ha varit. Att uppdatera sin nykterhet, så att säga. Men det absolut bästa med historien och det som har varit - det är att det HAR varit. Det ÄR inte längre. Vi lever nu och varje dag kan vi vakna och göra ett val. Idag väljer jag att leva livet vitt. Idag väljer jag att glädjas med dig PP.

Bamsekram

Tack själv för hälsning hörru! Alltid roligt att höra av dig. Gott att höra också att du har det bra och att det verkar rulla på som det ska. :-)

Njae, det har inte lugnat sig på jobbet. Snarare tvärtom. Den ena håller nog på och flippa ut totalt. På riktigt. Jag begriper inte hur hen orkar hålla på... Den andra sjunker djupare i alkodimmorna. Sorgligt, men inte min sak att lösa. Båda kämpar dock med näbbar och klor för att hålla mig kvar av olika skäl. Men det funkar inte längre!

Ta väl hand om dig! Bamsekram

Tack själv för hälsning hörru! Alltid roligt att höra av dig. Gott att höra också att du har det bra och att det verkar rulla på som det ska. :-)

Njae, det har inte lugnat sig på jobbet. Snarare tvärtom. Den ena håller nog på och flippa ut totalt. På riktigt. Jag begriper inte hur hen orkar hålla på... Den andra sjunker djupare i alkodimmorna. Sorgligt, men inte min sak att lösa. Båda kämpar dock med näbbar och klor för att hålla mig kvar av olika skäl. Men det funkar inte längre!

Ta väl hand om dig! Bamsekram