Idag är det över 18 månader sen senaste alkoholintaget. Det har varit en fantastisk resa hit och jag har forumet och vännerna här att tacka för mycket. Det har för mig inte funnits någon klar linje mellan att "förändra mitt drickande" eller det "vidare livet". Nu idag ett och halvt år senare känns de som att jag lämnat så mycket bakom mig att jag trots allt kan se det som ytterligare en ny start. Jag kan inte hävda att jag klarat det, men jag har klarat det så här långt. Det är stor tacksamhet jag känner att ha lyckats förändra en så svår sak som ett problematiskt förhållningssätt till alkoholen faktiskt innebär.

Fortfarande kan det idag kännas lite surt att inte kunna, vilja, eller våga dricka i sociala sammanhang eller till middagen. Men det priset jag betalar är så ofantligt mycket mindre än den risk och enorma avgrund och nedsida som riskeras i ett försök. Det är alltså ett lätt val att välja bort alkoholen ur livet. I synnerhet om man tänker på det som var innan, det var ju inget liv, det var ju faktiskt ett rent helvete...

Jag fortsätter att läsa härinne till och från. Det är viktigt att inte riskera att glömma vart jag kom ifrån. Jag vet idag att minnet av hur illa det var, är just det som gör att glädjen över förändringen är så stor. Det är faktisk en stor tacksamhet.

Så nu fortsätter färden på den nyktra vägen.

Lev väl alla!

//PP

PP

Finfint Murisen!
Eller föresten, ok ska jag väl kanske säga. Uttråkad en smula. Har hamnat i en avkrok, saknar det gångna årets mer aktiva liv på platser i solen. Mörkt kallt långtråkigt och ensamt, men annars är det bara bra tack! ??
//PP

Mörkt, kallt, långtråkigt och ensamt...? Ja, men vad bra att det är bra i övrigt då! ;-) För egen del skulle jag heller inte ha något emot ett aktivt liv i solen... Men med några snöflingor utanför fönstret, så är det lite ljusare i alla fall. :-D

PP

Bara en vecka fram till Jul. Önskar alla gamla och nya Forumkämpar en fin högtid. Väl medveten om hur svåra dessa traditionella högtider är för oss som slutat dricka, vill jag ändå passa på och berätta hur skönt det är när den hållbara nykterheten satt sig på riktigt. Att många får uppleva det är min uppriktiga önskan. Ta väl vara på er alla, God Jul!
//PP

Skillnad

...och alla andra här, detsamma✨

Delar av din resa ligger framför mig och jag ser fram emot åkturen ?

också PP.

Ja jag är ytterligare en som kommer att passera jul och nyår med en trygg och stabil nykterhet.
En tillstånd som kan rekommenderas.

PP

Som nykter är över. Ingen längtan, ingen sorg över det. Märker att jag läser lite mer än vanligt här i samband med "alkohelger". Kanske för att uppdatera mig, kanske för att inte glömma. Nyårsdagens morgon har blivit till något riktigt bra. Då och på midsommardagen kan jag riktigt mysa i tanken av hur väl värt det är att avstå alkoholen!
Hoppas allt fler av oss får lyckas med att bryta med missbruk, och ett riktigt Gott nytt år alla!
//PP

PP

Hade idag på morgonen anledning att leta igenom badrumsskåpet. Plötsligt hittade jag den välanvända alkoholmätaren. Vilka otroligt dåliga minnen som kan vara förknippade med en sak! När jag drack som mest användes den inte bara till att undersöka när jag var körbar på morgonen. Jag tyckte den var fiffig då jag med hjälp av den och dryckeslogg kunde hålla mig säker på att inte vara påverkad när jag åkte till jobbet, samtidigt som jag nästan maxade drickandet till den gräns jag trodde mig kunna bryta ner. Men allt för ofta var jag tidigt på morgonen orolig för att jag inte hade lyckats nyktra till. Oerhört obehagliga minnen. Minnen jag inte vill glömma, men idag åkte den i alla fall i lådan till återvinningen. Har inte för avsikt att någonsin behöva oroa mig mer för att köra onykter. Tyvärr nog många som våndas för just det idag efter gårdagskvällen. Till alla som startar med goda förutsatser inför 2018 önskar jag framgång och att få slippa alkoholens elände. Ta vara på er
//PP

Ja, utan alkohol blir livet mer hanterbart. Då har man ju en "fair chance" åtminstone! Vi önskar oss ett nytt nyktert år, PP och alla andra kamrater!

PP

Tack det samma! Nu är det så avlägset att det faktiskt börjar bli knepigt att minnas hur galet det var. Är verkligen mer än en Fair chance tycker jag. Ser idag faktiskt ljust på tillvaron, och inte minst framtiden. Kanske precis så det ska vara årets första dag. Lite spännande på något sätt, och har en känsla av att bra saker finns runt hörnet, bara att ta för sig.. ??
//PP

På tal om alkohol och bilkörning. En dag som denna kör jag helst inte bil. Men det beror numera inte pga av eget intag av alkohol, utan av andras intag av alkohol. Hur ska jag veta att den bilist jag möter eller kör om faktiskt är nykter? Enkelt - det vet jag inte, men jag kan ju tyvärr gissa mig till hur många som suttit och räknat timmar och promille idag. Eller blåst i alkomätaren.

Nu har jag ändå kört tre timmar idag för att komma hem igen från nyårsfirandet. Varje gång jag tar bilen en sådan här dag, så känns det så oerhört skönt att - i vart fall för egen del - inte behöva fundera längre på hur många timmar som gått. Bara att hoppa in liksom. :-D

God fortsättning på det nya året! Bamsekram

PP

Och minnen ibland som nästan känns overkliga. Låter konstigt men idag finns inte skuld eller skam kvar. Bara tacksamhet över att det ligger bakom.
//PP

Hej på dig,

Vad fint PP. Jag blir så glad för din skull. <3

Det har poppat väldigt många minnen här också under senaste tiden. Vet inte riktigt varför, men det är väl så. Kan väl inte säga att jag är där du är än, men det går väl åt rätt håll i alla fall. ;-) En del minnen är verkligen helt overkliga... Kan JAG verkligen ha gjort allt det här...?! Det känns som om det handlar om någon helt annan person. Och på sätt och vis så gör det väl det. Jag är ju inte densamma som när jag drack och tur är väl det. :-D

Ha en fin dag!

Tack för inlägget kära du,

det värmde!

Ja, du och jag har varit vapendragare här under lång tid nu. Du är väl drygt ett halvår (?) före mig i tiden, va? Det försprånget kan du fortsätta och ha, tycker jag. ;-) Det har betytt oerhört mycket att kunna skriva här med dig och alla andra. Jag hade faktiskt inte klarat det här själv och jag är dig stort tacksam för att du orkat läsa och stötta mig under så lång tid. <3<3<3 Det påminner mig samtidigt, med sorg i hjärtat, om de som inte skriver här längre och som det inte gått lika bra för...

Du skriver att vi vann slaget. Jag vågar knappt tänka så. Rädd att när jag släpper ner garden, så går det åt skogen. Men så kan jag inte tänka resten av livet. Jag måste ju också våga glädjas åt att det där med alkohol inte är en så förtvivlat stor del av livet längre. :-D Tiden får väl göra sitt i den frågan liksom.

Hoppas att du har det bra i rödvinsbältet och att du mår gott i övrigt min vän.
Bamsekramen

PP

Tillbaka i Sverige. Sommartid spelar det ingen större roll för alkoholen finns över allt runtomkring. Jodå, ser var dag som att vinna slaget Muränan. Inte för att det är svårt att avstå längre, men vi vet att vägen tillbaka till dyngan kan gå lika snabbt för oss som varit nyktra i många år som de som just börjat resan. Inget är säkert och så mycket är säkert, att det även finns en väg ur beroende och dagligt drickande. Såklart är mitt beslut att sluta förmodligen det viktigaste jag fattat i livet. Alkoholen är en stark motståndare, det vet vi alla, och jag känner medlidande och sympati för de som ännu inte lyckats göra sig fria. Sorgligt vilket lidande och alla som går en för tidig död till mötes.
Men va fasiken, vi lever, det är sommar. Låt oss njuta och glädjas!
//PP