Nu börjar min resa!

Nu har jag bestämt mig för att de närmsta tre månaderna så SKA jag vara utan alkohol! Jag kommer säkert behöva stöd på många sätt. Så det är väl därför jag skriver här. Jag vet ju så otroligt väl vilken skillnad på livskvallite jag kommer få. Tänker vara en pigg och påhittig pappa i fortsättningen. För nu har jag mest sovit bort helgerna. Tips, stöd och hjälp mottages med stor tacksamhet! Kanske någon vill göra denna resan tillsammans med mig?

Profile picture for user Dompa

Checka in här eller på fb så jag vet att du lever. Vill ju inte stressa dig...men nu är du min vän...och då måste jag se att allt är åtminstone relativt ok. Sitter hemma idag och försöker jobba. Så allt som distraherar är välkommet. Släpper inte taget/R

Profile picture for user mulletant

vill bara tala om att vi finns och att du är viktig i forumgemenskapen! Den gör vi tillsammans!
/ mt

Profile picture for user kalla

Hittade du en surkärring i köket, kontrollbehovet säger att vi alla måste vara här om vi inte begärt ledigt för semester. Kram Kalla

Nu brister jag. Den Vackraste/J dök upp för en dryg timme sen. Tack och lov var ongarna utflygna. Full? Bakfull?...nej snarast lite salong. Hon hade "kommit på" att hon ville ha oss igen.
Jag föste ut henne...mina barns mamma. Den som en gång var mitt allt. Men jag kan inte...känslorna jag hade har dött. De dog inte när hon "svek" mig...de dog när hon svek våra barn. Men helt dött är det inte ...för nu mår jag skit. Min vackra flicka...våldtagen av alkoholen. En del av mig vill ta hand om, en stor del av mig sörjer. Men nu får det bli så här.

Hur är det TP? Var håller du hus? Behöver dig! Någon som är större än jag och håller om. /R

Profile picture for user Stigsdotter

...än dig kanske men håller om i alla fall, sorg i mitt hjärta av dina rader. Usch, vad svårt du har det. Eller ni båda! Som någon skrev, du måste ta hand om dig nu så kanske du kan simma tillbaka sedan.

Profile picture for user Tvåbarnspappan

Jag håller om dig hårt!

Blir så ledsen att du i din kamp mot alkoholen. Ska behöva kämpa med smärtan att skicka
iväg den du älskat/älskar.
Men hur man/jag/du än vrider och vänder på det
så är det de enda rätta just nu! Trots smärtan du måste känna. Det är DU och BARNEN som gäller
nu! Önskar jag bodde närmre och att vi kunde sitta och prata på riktigt!
Förlåt att jag inte har funnits här på ett par dagar.

Vi ska fan fixa detta tillsammans! Ingen av oss ska
vingla av vägen som vi äntligen har hittat!!!!

Jag håller hårt i dig och släpper inte! Det vet du!
Skriv så jag vet att du är ok!

TP

jag blir att du är här! Skickade nyss en kvällshälsning till Dompa och skulle göra detsamma till dig - och så är du här! Prima. Ta hand om varann, sov gott du också! / mt

Men det vet du ju redan. Förlåt vad då? Att du har haft en bra helg?

Hoppas du får en skön dag min vän. Själv har jag min först "riktiga" arbetsdag framför mig. Känns sådär...har ju vant mig vid att styra min egen tid nu i flera månader. Sen är jag ju också lite lat :D

Släpper inte dig heller. Din ståtliga ek! /R

Mulletant: blir glad att jag är saknad! :-)
Skönt att ha sin stora familj här inne med pepp omtanke och kloka tankar. Det betyder så otroligt
mycket för mig :-)

Kram TP :-)

Profile picture for user PiL

Vilket är ditt favoritfiske TP? (Om man undantar fagra damer vill säga :-) För egen del är det nog bottenmete, plattfisk är favoritfångsten, ål ställer mest till trassel i redskapen. Samtidigt är det få saker som väcker adrenalinet så distinkt som ett gäddhugg. Gäddfiske från båt är också en höjdare, sakta glidandes fram över spegelblank sjö. Jag gillar nog allt fiske, undantaget fluga, men det kan lika gärna handla om min usla teknik, har bara testat ett fåtal gånger.

Oavsett vilket, ha en bra dag!

Är du ute och fiskar? Hoppas det. Skriv så vi vet att du lever. Själv ska jag stressa in i duschen nu...eller ställa mig naken i trädgården. Båda verkar funka lika bra. Öser ner. Öser gör även jag. Vi skrev ju om behovet att en "kräktråd". Nu har jag lagt en stor spya i min egen tråd.

Hoppas vi hörs under dagen. Kram Snusgubben min! /R

Jag lever och mår lite sådär....har varit så fruktansvärt trött de senaste dagarna
+ att barnen är väldigt pappasjuka...vilket bara
är positivt :-). Men tycker det står lite still i
skallen, så jag har inte mycket att skriva om.

Är nog så att jag börjar landa i allt som har hänt sista tiden...åh då kommer tröttheten.
Så jag har inte släppt taget om er! Är bara väldigt, väldigt trött och oförstående
till varför jag inte slutat med alkohol tidigare.
Finns liksom inga nackdelar med nykterheten...

Tänk vilken annorlunda diskussion det skulle blivit med "grabbarna" när jag var 19 bast
-Åh fy fan vad nykter jag blev i lördags! Tror fan jag fick i
mig en hel petflaska med mineralvatten...helt sjukt..
jag minns verkligen allting! Spydde inte som en kalv när
jag kom hem....blir helt väck dagen efter och kliver
upp kl 07,00 åh mår så jäkla bra :-)

Angående fiske så är det helt klart bottenmöte av gös
som är min stora passion :-). Härligt att sitta på sjön på natten
åh plötsligt spinner det iväg på 5-6 spön samtidigt.

Dompa: Länsstyrelsen rekomenderar att du duschar
inomhus för allas trevnad ;-)

Kram Theodor äsch nu har jag glömt mitt italienska efternamn

Jobbigt jobbigt jobbigt! Hjälp mig att tänka klart. I mina
tankar har det börjat byggas upp en total idioti! Jag låg
här nyss och funderade på om jag inte skulle ta och testa
att dricka på midsommarafton....Det blir en stor fest, mycket
folk och alkohol! Jag vet att jag förväntas stå i centrum
och vara kvällens underhållare....har alltid varit så ju.
Men jag är rädd utan alkohol, rädd att jag kommer bli så
jäkla trött på dessa fulla människor. Rädd för att jag ska
känna mig obekväm otrygg och känna ångest.

Men givetvis så säger både logiken och min inre röst att
jag är totalt dum i huvudet som ens tänker tanken.
Varför skulle jag kasta bort nästan sju veckors nykterhet
på en afton....för att sedan vakna dagen efter och inse att
det inte var värt det!
Blir så förbannad på mig själv att JAG en snart 40-årig man
inte har har mer trygghet och självkänsla än att jag ska
kunna gå på en fest nykter!

Behöver råd och era kloka tankar!

TP

Som svar på av Tvåbarnspappan

verkligen vilja ha tillgång till de rätta orden... Hoppas din poalre D kan stötta bra. Åt honom "skrek" vi, kalla och jag när han satt med ölflaskan. Du har tid att tänka. Det är ju inte bara en bakfull midsommardag utan sannolikt också en ny kamp med suget, begäret som väcks. Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=D5Uzj-7LuGw&feature=player_embedded

Alla "kloka ord" låter så triviala för egentligen vet du så bra själv. Jag tycte att Ännu en Vindåre skrev så bra till Personlige Persson häromdagen:

"Jsg uppfattar dina senaste inlägg som att du nu är i en situation där du ägnar nästgan lika mycket tid och kraft åt att tänka på, resonera kring och försöka kontrollera alkoholen som den som forfarande dricker på ett farligt sätt brukar göra.

Det får mig att tänka att alkoholen kan vara på väg att "kidnappa din hjärna", på vägen mot vad som blir ett helt vanligt återfall."

Hoppas du får många goda råd som hjälper dig att hålla tankarna klara!
Ha en bra dag! / mt

Om du nu ska torska så gör det med klass. Välj inte denna amatörernas afton. Midsommar...den firas med fattigmansmaten sillen. Den som folk åt förr för att de inte hade ngt djävla val. Nu har det blivit värsta festmaten nummer ett. Kan förklara en del av superiet. Smakar så illa att man måste ta sig ett järn. Men nu är det ju inte sillen som är problemet här.

Trygghet och själkänsla har du visst. Du var ju en fest nykter förra veckan. Gick ju hur bra som helst. Är det inte snarare lite "men alla andra får ju" som skaver här? Visst låt alla andra få...om inte annat så glädjer det alla barn oerhört att få se sina föräldrar ragla omkring och fyllesjunga.

Du behöver inte stå i centrum och underhålla om du inte vill, eller inte vågar när du är nykter. Luta dig tillbaka och låt ngn annan underhålla. Och underhållning kommer det att bli; Slapstick!
Nerpissade buskar, familjegräl, lite spyor, många snesteg. Kanske ngn som upptäcker sin sexuella dragningskraft på fyllan och dansar riktigt slampigt eller macho? Lite nakenbad. Ngn annan hamnar i fel säng...ja, du kan formatet. Du har sett det förr.

Sen har vi nästa morgon...ångesten för att du valde att dricka just på midsommar. Så banalt!

Sätt upp ett mål om att om du fortfarande vill så får du ta dig tidernas fylla på tisdagmorgon klockan sju. Jag skriver tisdag och inte måndag. För väljer du måndag måste ju varorna inhandlas före helgen...

Som du ser så var inte jag till mycket hjälp. Men du klurar ut hur du ska göra. Du är en stark man och jag tror på dig...hur du än väljer! Ett alternativ är ju att stanna hemma. Självvald ensamhet är aldrig ömkansvärd. Nu blir det dusch...inomhus. Vill ju inte fresta grannarna.

Kram kompis. Ha en skön dag...bryggan, fiske, sätt dig i båten och tänk!

Kör Stigsdotters plan; Var den nyktra vuxne som plockar blommor med alla barn! Din Dompius

Är förbaskat glad att jag har er!

Dels behövde jag få höra att jag är nära ett återfall! (för i mina tankar skulle jag ju bara
dricka en kväll) som om jag skulle klara det!
Har lurat mig själv tillräckligt nu!

Sen behövde jag få beskrivet för mig en i mina ögon traditionell midsommarfest....NEJ! Jag
vill inte, tänker inte, ska inte dricka.
Jag tänker spendera kvällen och obsevera
hur korkade människor blir i rent utbildningssyfte.
Eftersom festen är hos en granne....så kan jag knalla hem när jag fått nog!

Tack för att ni tänker åt mig!
På midsommardagen skall rapport skrivas!
Jag lovar!

Kramar TP

Då är du ju inte ens beroende av att vara bussig mot någon du måste sova över hos - då går du bara hem när vännerna börjar bli odrägliga (eller så stannar du kvar och samlar lite avskräckande bilder för framtida funderingar.

Och visst är det ett återfall! Dricka för en kväll, nä varför då egentligen? Som Dompa säger, skjut upp tills på tisdag, då kan du få dricka kanske men inte på midsommaraftonen. Någon måste ju se till att alla ungar inte far illa! Sätt upp ett kubbspel och kör turné med dem som är nyktra nog!

P.S. Dompa sill är gott! Så det så!

Är inte gott...tycker jag! Så för min del får jag äta mig mätt på jordgubbar.

Så hur går det TP? Vad är planen? Krascha pojkarnas förtroende eller garva läppen av dig över grannars och vänners firande? Du fixar detta. Visualisera den nyktra TP som barnen kommer till. Lite som Jesus...

Du fixar detta. Stark som urberget. Morgonkram och liten sötpotatispuss! /R

Valde havet efter jobbet istället för att åka hem. Är nog en lustig syn när jag sitter här i min powersuit och knappar på telefonen. Yep, det bjuder jag på. Om några timmar ska ongar plockas upp på stationen men just nu är det bara ett enda stort lugn. Lycklig - så kan man nog sammanfatta känslan.

Hur är det TP? Du är så ovanligt tyst. Vill inte sätta press på dig, men hoppas att tystnaden beror på att du fiskar. Hör av dig! /R

Profile picture for user DryMartini

TP, jag tror att du grejar Midsommar utan alkohol. Tror att jag gör det också.

Vad händer om du blottar dig inför dina vänner och talar om varför du avstår från att dricka? De har säkert förståelse för det och du får det lättare att avstå i det stödet. Det blir mer naturligt och självklart. Jag lever i tron av att jag en dag ska kunna dricka normalt igen. Men den tiden ligger i så fall en bit fram. I helgen ska jag dricka Ramlösa, även om alkohol av alla de slag flödar där jag kommer att befinna mig. Har nog inte varit helt nykter en Midsommar på 40 år, så det ska bli spännande att testa något annorlunda.

Håller tummarna för att alla som bestämt sig för att inte dricka i Midsommar lyckas med det. Du kommer också att lyckas TP, bara du vill. Tänk så skönt det ska bli på måndag att känna; Yes, det gick!

Vi hörs och trevlig Midsommar!

Mr. Dry

Profile picture for user Nynykter

Hur mår min småländske fiskare? Bra hoppas jag! Det verkar ju som om de flesta klarat igenom sig midsommar helskinnade. Nästa år gör vi slag i saken och ordnar ett helnyktert firande tycker jag. Det kan då rakt inte vara meningen att människor ska våndas så inför denna den ljuvligaste av nätter (nej jag talar inte om våra framtida nätter, honey). Hur kan det gå så snett att de som inte vill dränka den ljusaste natten i brännvin mår dåligt och är rädda för hur de ska klara av firandet? Det är helt sjukt... Nä fram för ett helnyktert firande. Med tanke på hur många forummedlemmar det finns så borde vi kunna få ihop till ett skapligt party. Barn och husdjur är givetvis välkomna. De torde inte sörja frånvaron av fulla vuxna... På det sättet kan vi även rädda Dompas son från otäcka tanter. (Jaja, jag vet vad du tänker, men faktum är att jag aldrig skulle titta åt någon under 39, så det så!)

Puss och kram från din egen nynyktra fröken

Jag lever och är nykter, men är så förbaskat trött och utslagen av min sjukdom.
Jag har inte övergett er och kommer inte göra det
heller. Är inne och läser det ni skriver, men har skrivkramp och inte så mycket vettigt att
säga just nu!

Kramar om er allihop!

TP

Profile picture for user PersonligaPersson

Tjena, tror inte vi har träffats. Personliga Persson heter jag. Kalla mig PP, det gör alla andra. Eller varför inte Peppe? Jag hade dock lika gärna kunnat ha ditt nick.

Min hjärna tyckte nog att det var lite för läskigt att vara den nyktre vuxne på midsommarafton, så den hittade på ett helt litet skådespel där jag invaggades i en historia där det var fullt normalt att plötsligt börja dricka alkohol igen. Men jag har nu genomskådat det hela, tyvärr för sent. Men mina/våra forumvänner övergav mig inte för det, vilket känns skönt idag.

Fiske en växande passion även här. En syssla jag faktiskt aldrig förknippat med alkohol.

Vettigt? Måste man ha ngt vettigt att skriva om? Haha...då hade min penna torkat för länge sedan.
Jag skriver för att överleva :D. Nu vet jag ju att du mår bra...men hör av dig oftare käre bror.

Frk Nynykters alternativa midsommarplaner för nästa år låter bra. Vad tycker du? Det är ju hos dig vi ska häcka... Bra att du skaffat en hängmatta...där sover man alltid tryggt...till skillnad från i vissa kvinnofamnar. Nu menar jag inte din käresta...skulle kunna tänka mig att vila där själv. Men har väl inte en chans...för gammal!

Sitter på jobbet. Allt går på halvfart här, vilket passar min lata natur utmärkt. Men det är roligt att observera hur sommaren tycks bli en ursäkt för detta. Allt ska alltid förberedas. Hela torsdagskvällen för "fredagsmyset". Hela veckan innan midsommar för midsommarafton. Några veckor på sommaren för semestern. Tacka fan för att vi har höga förväntningar på det som ska ske.

Du vet att jag tror på dig broder. Vi SKA fixa detta, vi har inget val. Alternativet är för bedrövligt. /R

Lyssna på storebror, TP! Han är gammal och vis. Men för gammal för hängmattsligg? Ja inte vet jag...Här är vi i alla fall aldrig ovettiga men stundom vettlösa.
Det är precis som det ska vara.
Förstår att du har det tufft just nu och vill inte sätta press, men det är alltid roligt att höra av dig.

Hoppas du orkar fiska. För du måste nog fylla frysen. Jag råkade ju bjuda in hela forumet till nästa års midsommarfest.. Å andra sida är det ju sponken som är dyr. Sill och potatis är mer överkomligt. Och så gös till dem som inte fattat att sill är en delikatess :-)

Kram på dig!

Nynykter

Nu TP vill jag höra att du är ok! Vet att jag tjatar...men jag blir ju för fan orolig. Nu håller jag om dig. Det är inte vackert...men jag behöver det. /R

Som svar på av Dompa

Jag tittar in i din tråd för att kolla om allt är OK?

Kram från Nynykter

Älskade vänner. Jag är ok. men inte på långa vägar lycklig!
Om en månad fyller jag 40 och det känns som om
jag inte åstadkommit någonting i mitt liv.
Visst, jag valde barnen istället för karriär, åh nu står jag här med skulder och äger ingenting, kan inte köpa saker till barnen som jag vill.
Orkar snart inte kolla in facebook, där "alla" sticker iväg ett par veckor till solen. Vill också
ge det till mina älskade killar.

Så nu står jag här 40 bast. varit singel i 5 år.
Väger åt h-vete för mycket på grund av sjukdom.
Självkänslan långt ner i botten och en ekonomi, som kraschsat pga sjukdom

Folk säger att man inte blir lyckligare av pengar...har svårt att tro på det. Men
man har åtminstone möjligheten att ha råd till mat!

Jävligt less TP!!!!!!!!!!!!!!!

Profile picture for user lessenfrun

Skit i Facebook! Där står inte många sanningar ska du veta. Snarare tvärtom, mångas sätt att se vääldigt lyckliga ut. Not fallet speciellt ofta.

Var deppig ett tag nu da.
Det kanske måste gås igenom. Fastnar du blir det värre, men det tror vi inte du gör.
Du har visat på så mycket humor och framåtanda så ta det lugnt, känn, och sen-
vänder du!

Kram som bara den
/E

Visst fasen är det tungt att inte kunna ge sina barn det man önskar kunna ge dom och det man tycker att "alla andra" har. Jag förstår att det svider. Samtidigt är det många som sitter trångt med taskig ekonomi - det tror jag barnen vet också.

Fint att du orkade få iväg en hälsning! Håll kvar kontakten hit och skriv av dig, visst gör det livet lättare att ha vänner? och det är märkligt med forumet - fast vi på ett sätt inte känner varann är vi varandra så nära! Kram / mt

Bättre att skriva gnäll än att isolera sig och som du vet hamnar vi alla i svackor och söker stöd här.Finns ju inte mycket man kan säga, men skickar många kramar till dig//Kalla

Som svar på av Tvåbarnspappan

...är sällan som på Facebook. Lessenfrun formulerar det slagkraftigt. "Skit i Facebook!"
Det ÄR väldigt, väldigt jobbigt att ha dålig ekonomi. Det är nog bara välbeställda personer som tycker att pengar inget betyder, för om man inte får ihop till det allra nödvändigaste betyder de en hel del...
Som föräldrar vill vi ge våra barn allt gott, inklusive det som "alla andra" har. Just nu kan du inte det. Däremot kan du vara närvarande i dina barns liv, åka ut och fiska i timmar, finnas där. De som har råd med semesterresor har kanske inte den möjligheten. Det du kan ge dina barn som nykter pappa är ovärderligt. Du finns där för dem.

Du kommer igen, TP. Det är oerhört tufft just nu, men det kommer att vända. Tänk på ditt beslut att bli nykter. Det är en stor och positiv förändring i ditt liv! Fortsätt skriva här. Din familj vill gärna höra ditt gnäll :-)

Jättekram!!! Nynykter

Tack för att ni finns!!!!
Jag är väl extra känslig nu när jag
åkt på influensa också. Sen sticker exet iväg en månad till USA med knoddar. JOBBIGT som F . .
Men det blir ju helt klart en upplevelse för barnen!
Men är man som jag en jäkla hönspappa, så blir det mycket oro.

Kram på er alla mina fina vänner!

TP

Profile picture for user Berra

Jag är också en hängig och nere person för tillfället, men nu måste jag säga ifrån lite...

JA, Facebook är bara en illusion där man försöker överträffa så många som möjligt,
det är knappast där man ser när någon mår dåligt eller när livet är skit i allmänhet...
Ingen berättar att de tar sina resor på dyra krediter,
eller att det är banken som äger deras nya bilar, pooler osv...
Att sedan alla är ett ämne för lyxfällan på TV vill ingen kännas vid...
Nä, Fejjan är en sadistisk lögn, och att surfa runt i den är emellanåt som en saga utan
anknytning till verkligheten, så där åker solglajjerna på, så man slipper bländas av all skit.
Jag ska inte säga något, jag är tyvärr precis likadant, berättar bara det som är roligt och positivt.

Att du har investerad din framtid i dina barn ska du se som en tillgång,
även om det inte ger något klirr i kassan, rik men "död" är inget liv heller...
Har med åren träffat många försäljare som har ångrat EN enda sak i sitt liv,
att de inte hade tid att se sina barn växa upp, att inte få vara där med dem i med och motgång.
Så fuck glöm det, du är och kommer bli rik på kärlek...
Att stå över någon utlandsresa något år då och då är ingen förlust...

Du har dina kvalite'r och då behöver du lära dig att se dem, för vem du är,
och inte för den du förväntar dig att vara...

Avund är den sämsta av alla sjukdomar, och du är bättre än så...

/Berra

Det är nog sant så att pengar inte gör dig lycklig men avsaknaden av dem kan göra dig fasen så olycklig. Men som sagt, att vända det till något positivt: en sjukfrånvaro från arbetet ger ju också en närvaro i hemmet. Och det är det mest värdefulla av allt: TID. Och det kan du ge dina barn mycket av! Det är viktigare för dem än prylar ( så småningom inser även de själva detta ;-)

Du verkar vara en bra pappa och en fin man, du kommer att ta dig ur detta!!

På tal om FB så blir det lite vad man gör det till. Strunta i alla dem som bara skriver glassiga saker (man kan ställa in så att man slipper vissa uppdateringar ;-) eller prova att kräkas lite om hur du mår just nu - du kanske får stöd från oväntat håll?

Varma kramar, och glöm inte bort att här får du vara dig själv :-)

Som svar på av Stigsdotter

Jag tittar in här till min käraste Smålandsfiskare och önskar dig allt gott i sommar. Jag kommer inte att vara uppkopplad på ett tag, men du finns i mina tankar älskling ;-)
Håll i nu, TP. Du är på rätt väg även om stigen är knagglig, smal och bitvis nästan övervuxen...

Jättekraaam!!!

Nynykter

Berra: Tack för att du får mig att tänka klart. Vet att du har så rätt i det du skriver.
Är nog tur ändå att vi är så pass kloka att vi inte
hamnar i lyxfällan. Med tanke på hur många
krediterbjudanden som trillar ner i brevlådan
varje vecka. Är sjukt vilket konsumtionssamhälle
vi lever i. Är så lätt att försöka köpa sig lycklig.

Jag sålde lite grejer på nätet härom dagen. Frågade direkt min 14-åring om han ville
ha ett litet hemmagym...för att han precis
börjat träna. Min kloke son svarade, -pappa, jag
tycker du ska sätta in dem på ditt sparkonto.
Lite jobbigt när barnen är klokare än sin far :-).

Stigsdotter: Det är lätt att kräkas åt vissa
statusuppdateringar. Kanske därför de kallas just
"STATUS"uppdateringar, för att man ska visa hur
"lyckad" och framgångsrik man är.
Är nog ganska nöjd egentligen med att jag har
gett mina barn min tid och min kärlek!

Nn mitt lilla hjärta, hoppas du hittar lugnet och friden
i torpet! Kommer bli så tomt utan dig!!!!
Den stigen
jag har framför mig att vandra, har inte känts så
självklar och enkel att gå sista veckan. Det har
funnits så många sidostigar jag velat gå på istället.

Det är nu min stora prövning har kommit, tron om att
jag kan hantera alkoholen har knackat mig på axeln och
belöningssystemet har satt igång i min hjärna. "Nu har
jag varit så duktig sååååå länge att det är nog ingen
fara att dricka lite. Men LITE och jag går inte hand i hand.
Om jag kunde njuta av EN gt och smutta på den i en timme.
Så vore det nog ganska ok. Men jag kan inte det, för
mina drinkar består av 75% sprit och så toppa lite med
läsk mest för den fina färgens skull. Mitt sätt att smutta
kan nog jämföras med någon som gått vilse i Saharaöknen som
som efter en veckas tid hittar vatten.
Sen kommer tankarna att jag är fan vuxen och
bestämmer väl själv om jag vill bli full.....
Men jag måste inse att jag inte är vuxen i det
fallet. En flaska sprit framför mig vore som att
sätta en skål med ett kilo smågodis framför en treåring.
Båda skulle sluta med överkonsumtion och dåligt
mående.
Sen kommer den där längtan efter att han en kvinna
i mitt liv, någon som kan stötta mig när orken tryter,
när barnet i mig tar överhand och inte tänker logiskt.

I mitt liv är det så mycket som förknippas med alkohol.
Att laga den goda helgmaten.
Att sätta mig och spela gitarr och försvinna bort bland alla
toner i ett rus av alkohol och känslan av att smeka
fram toner och harmonier ur strängarna.
Att snickra, måla skapa.
Att gå ner på bryggan sätta mig till rätta i min favoritstol
känna lugnet av berusningen och av allt det vackra
omkring mig.

Nu känns det som om jag måste lära mig allt på nytt.
Det är hemskt, men jag vet inte hur man njuter utan
att vara berusad.
Jag vill ju lära mig att hantera och kunna dricka på
ett normalt sätt. Men inser att om jag inte klarat
det på 25 år, så känns chansen väääääldigt minimal
att jag skulle klara det nu.
Vill lära mig att njuta och vara lycklig utan alkohol...
hur gör man?

Kramar från grubblande TP

Profile picture for user Leo

Hej TP!

Det du skrev var bland det klokaste jag läst på länge:

"Nu känns det som om jag måste lära mig allt på nytt.
Det är hemskt, men jag vet inte hur man njuter utan
att vara berusad."

Gav mig verkligen ett nytt angreppssätt på mitt alkoholproblem.

Tack från Leo

Skönt om mina ord kan hjälpa dig!
Hoppas det går bra med det mål du har.
En fråga jag har ställt mig ofta sista tiden är -ÄR DET VÄRT DET?!
Är det värt att dricka med tanke på all skit det drar med sig! Åh svaret är ett klart och
tydligt NEJ!!!!

Men ändå finns saknaden och längtan där trots all
skit alkoholen/jag ställt till med i mitt liv.

Luften är friskare utan alkohol.
Naturen är vackrare.
Till och med jag är banne mig vackrare utan
alkohol :-)....Det tar bara lite tid att inse det!

Berätta gärna lite hur ditt drickande ser ut och hur du tänker angående det.

Mvh TP

Profile picture for user PiL

Beklagar allmäntillståndet. Pengar gör ingen lycklig heter det, men det är ett missförstånd, mer pengar än man kan göra av med gör ingen lycklig ligger närmre sanningen. Det är överflödet som inte gör någon lycklig, men har man inte så man klarar sig så kan det vara en källa till dåligt mående.

Själv föredrar jag semester på hemmaplan, men utan pengar är det surt. Grattis till ett bra val ändå, att prioritera barnen.

Tack PiL!
Nej det är som du säger, ett överflöd av pengar
ger ingen lycka. Tror snarare att det kan vara tvärt
om. Lyckan kommer alltid innifrån. Visst kan man tillfälligt köpa sig.lycka i form av statusprylar.
Men hur länge är du lycklig för att du har en ny bil, eller en gibson les paul för 150 000.....
eller jo det sista där skulle jag nog faktiskt bli riktigt lycklig av :-)...
Men det som grämer mig är att jag inte kan skämma bort dem lite mer...men de har en
mamma som har gott om pengar så det lider
väl egentligen ingen nöd på dem. Men just känslan av att kunna ge dem något från mig
saknar jag. Juli månad blir väl dock en billig månad för mig. För barnen och deras mor
drar till USA i fyra veckor....usch o fy! så länge har jag aldrig varit utan dem!

Får passa på att komma fötter igen och börja träna. För just
nu känns det som ett marathonlopp att gå upp för trappan.
Det är rent otroligt hur mycket en sjukdom kan förändra fysiken.
Från stark som en oxe, till fet o klen som en hjulbent snigel!

Är tufft som fan när man älskar att jobba fysiskt, men inte
har förmågan längre! Vill vakna i morgon och vara den
gamla vanliga pappan igen :-(!

Kram gnäll TP

Profile picture for user Hopplöst fall

Jag måste också lära om, lära mig att leva utan alkohol. Njuta utan alkohol. Har varit nykter i drygt två månader och tycker att jag njuter mer nu av småsaker än innan. Men ibland blir jag rädd liksom du, hur fasen gör man? För det första har jag märkt att jag lätt får panik när jag ser för långt framåt, en dag i taget är viktigt. Inte fundera över allt som kan tänkas hända på en och samma gång, det blir ju omöjligt att lösa! Och sedan försöker jag tänka att jag har två val; antingen låter jag rädslan segra och ser allt det negativa, eller så litar jag på att min kropp (och själ?) vet hur man gör för att må bra utan. Vi har ju vant oss, lärt oss att alkohol alltid ska finnas med så fort vi har kul/tråkigt/stressigt/middag/egentid/kvalitetstid/fest/vad som helst :-) Då måste vi ju kunna avvänja oss också. Allt vi gjort med promillehalt i blodet kan vi göra utan (tja kanske inte allt, som tur är), och samtidigt vara mer närvarande. Jag känner att livet börjar bli mer på riktigt nu, hoppas att du får känna (känner?) samma!

Tycker du verkar vara en ovanligt klok och godhjärtad snigel, kärleken kommer garanterat presentera sig när du är redo, var så säker!

Hej TP, Leo här!

Du undrade lite om mitt drickande och hur jag ser på det.
Är 50+ som har en alkoholkonsumtion som, så många andra här på forumet, accelererat genom åren . Givetvis förnekelse till mitt problem förutom när ångesten var/är som störst. Blev p g a engångshändelse tvingad av min arbetsgivare att söka hjälp och min sambo började ”genomskåda” mitt drickande. Har under ett års tid haft god hjälp av terapeut och detta forum för att komma tillrätta med mitt problem.

Orsaken till mitt drickande kan något förenklat förklaras av BELÖNING och SOCIALT ANSVAR (om det blir tyst vid bordet är det mitt ansvar att konversationen kommer igång) kopplat till ”taskiga” gener. Mitt intellektuella jag fattar att alkoholen är bara en falsk väg till en väldigt kortvarig lycka och därefter helvete medan min ”djävulska sida” (hittar inte rätt ord) smeker mig på ryggen och säger ”du är värd detta”.

Mitt intellekt inbillar sig fortfarande att jag fortfarande kan lära mig dricka ”normalt” men fattar, utifrån vad ni som kommit längre, att så är inte fallet. Hoppas genom bl a detta forum att mitt intellekt skall övermanna min djävulska sida,

Till dej TP: Framför mig ser jag en man som vill sina barn allt det bästa men kan bara ge KÄRLEK. Finnas det någon större gåva!!!!!
Är inte van att skriftligt uttrycka känslor (jobbar som byråkrat) men TP, dina barn kan inte få en bättre pappa.

Usch vad visset du mår! Men vet du, jag blir lite inspirerad av dina rader:

"I mitt liv är det så mycket som förknippas med alkohol.
Att laga den goda helgmaten.
Att sätta mig och spela gitarr och försvinna bort bland alla
toner i ett rus av alkohol och känslan av att smeka
fram toner och harmonier ur strängarna.
Att snickra, måla skapa.
Att gå ner på bryggan sätta mig till rätta i min favoritstol
känna lugnet av berusningen och av allt det vackra
omkring mig."

Min första tanke är: vad värdefullt ändå att du ser alla de där sakerna som finns omkring dig. Du sörjer inte förlusten av en "god" vän, du längtar efter att göra de här sakerna som ger dig så mycket! Och sen tänker jag att allt det där blir ju så mycket bättre och tydligare utan alkohol. Med alkohol får du ju knappt hälften av upplevelsen!!! Att leka fram toner och plötsligt upptäcka någonting nytt bland dem ger ju ett rus så gott som något! Med ett par glas innanför västen blir det nog inget vidare vällustigt ljud som kommer från strängarna :-)

Kram på dig, du kommer att fixa det här. Efter regn kommer solsken!

Det gör mig ont att du har det så jobbigt...ekonomiskiten! Men både Berra och PiL har rätt. På olika vis. Ekonomi är viktigt men att leva över sina tillgångar är sinnessjukdom. Dina grabbar har det bra...en mamma med cash en pappa med en massa kärlek.

Den här månaden när grabbarna är borta; Försök att se det som Rehab...nu kan du verkligen passa på att bli nykter. Att stampa omkring hemma och kanske slita ditt hår. Yla mot månen ;-). Skriv en visa om hur djävla svårt det är att vara nykter.

Lätt för mig att råda...torskade ordentligt i torsdags. Det är inte är fan inte klokt.

Håller om dig fiskarn och släpper ta mig fan inte!!! /R

Hoppas du är ute på en lång fisketur. Tjatar lite på dig...men det är ju för att du är viktig för mig. Lämna gärna ett livstecken!!! Kram/Dompius

Jag lever, men mår inte alls bra.
Min sjukdom har sänkt mig totalt.
Blir bara tröttare och tröttare,
men kan ändå inte sova.
Kan inte fokusera mina tankar och skriva något
vettigt...Fördelen med att jag blivit sämre....suget efter
alkohol existerar inte.

Hoppas ni har det bra allihop, förlåt för att jag är så
oengagerad, men ni finns i mina trötta tankar.

Kramar TP

Hej alla här!
Jag har läst era fina inlägg och vet egentligen inte vad jag ska skriva. Jag förstår att det finns en liten fin grupp hör som stöttar och tröstar om sådant man inte vågar tala om, inte ens med de nära. Jag själv har under de senaste åren druckit vin, som många kvinnor, på kvällarna efter jobbet. Somnat, men vaknat och vara dödstrött med tungt huvud. I helgen tog jag beslutet att inte dricka vin dag före arbetsdag. Inte en droppe. Är i dag inne på tredje dagen och för varje dag utan vin kommer jag att sätta en markering i min kalender. Jag vill att de ska bli många i följd! När till och med min sambo kan ta ett glas vin utan att jag känner mig sugen är jag glad. Nä, jag har inget sug direkt, men jag var egentligen ute efter ruset. För att kunna somna med en snarkare. Nu har vi skilda sovrum sedan ett par månader för att jag ska få lugn och ro. På helgerna sover vi tillsammans. Han är väldigt omtänksam vilket jag är glad för. Kram!

Välkommen till oss. Om du vill får du vara med och stötta och trösta! Jag upplever att det är till stor hjälp att skriva och läsa här på forumet, det finns väldigt mycket klokskap och erfarenheter, det är skönt att inte vara ensam om sina problem och tankar.

P.S. Alkohol gör att man snarkar, kanske ska maken också låta bli det där vinglaset ;-)

Usch, jag skulle vilja ge dig råd men det är svårt. Det är tufft att inte sova, och man tänker alldeles för mycket på att man inte kan. Och då går det ju verkligen inte. Musik är bra, har du testat med lugn klassisk musik, att bara ligga och försöka flyta in i musiken blir ett slags vila även om du inte somnar. Kanske någon av våra vänner kan tipsa om en lämplig opera? Att leva sig in i en spännande värld kan vara skönt.

Varma kramar, hoppas du repar dig snart.

Shit vad varningar det var för att logga in här då :(. Men jag chansar. Hörru TP. Kom igen! Jag vet att det är tufft med din sjukdom och jag vet att det är tufft att hålla sig motiverad nu när grabbarna är overseas. Men kom igen. Ta denna månad som en chans till återhämtning. När grabbarna kommer tillbaka ska de mötas av en farsa som börjar bli lite säkrare i sin nykterhet.

Önskar så jag kunde bjuda ner dig hit. Men det är ju inte mitt att bjuda till utan lilla farmors. Stackars kvinna. Hon är änka sedan tusen år tillbaka. Van att rå sig (och granngubben, den bocken ;-)) själv. Nu har hon huset fullt av bambini...mig inberäknad.

Så för att ge henne en break tog jag ongar med mig och bilade runt några dygn. Nu har de stackars små liven fått sig en kulturchock. Kyrkor och historia. Farsan består inte bara av procent.
Men nu blir det badliv igen. Det är vackert här mitt i natten. Så stjärnklart och det luktar så gott. Syrsorna är igång som tokiga. Sitter här i farmors trädgård med hemlagad citronsaft och njuter.

Hade jag njutit mer med hemgjort vin? Nej...just i natt behövs inte vinet. Jag är nöjd. Jag är förnöjd. Önskar du kunde känna detsamma. Hoppas det har lättat lite. Var bara rädd om dig. Varje dag ska du tänka så; Idag ska jag bara göra gott för TP. Gott är att fiska, hänga på bryggan, hänga i mattan. Solen...den gör dig också gott.

Att inte kunna sova på natten är ingen katastrof så länge man inte jobbar. Gå ut i den ljusa svenska sommarnatten och djupandas. Ta hunden med dig ut i skogen. Rör dig sakta, sakta i din takt. Så tror jag att man bygger en stark TP.

Du vet att jag finns här för dig...förmodligen för resten av våra liv. Häng i brorsan...du och jag...och våra fantastiska kollektiva damer. Vi fixar detta. Jag tror det...även om jag nyligen snubblade. Nu ska jag sova...även här finns en hängmatta så givetvis sover jag utomhus. Pröva detsamma om vädret tillåter.

Kramar från din tilltufsade broder R!

Som svar på av Dompa

Jag hoppas att du mår bättre snart. Tänk på att det inte bara är för pojkarnas skull du ska bli nykter. Det är för din egen skull. Du är inte bara pappa, du är TP också :-). Du är värd ett gott och nyktert liv. Storebror skriver mycket klokt, ta det till dig !

Jag och familjen är med min gamle far på hans sommarställe. Han har en demenssjukdom och glömmer både det ena och det andra. En positiv sida är att han helt verkar ha glömt av det här med alkohol. När vi ska äta frågar han gentilt vad herrskapet önskar dricka till maten (vilket så sent som förra året hade inneburit vin åt de vuxna) och sen serverar han mineralvatten :-)
Puss och kram!

Nynykter

Nu är jag här igen!
Jag har haft en rejäl svacka, mår fortfarande inte så
bra. Men har bestämt mig för att vara nykter idag!

Jag tog två groggar för ett par veckor sedan. Hällde
ut resten. Det varken smakade eller gjorde gott!
Men skam den som ger sig...köpte en ny flaska i helgen....som jag öppnade igår och hällde ut,
utan att dricka en droppe av den. Är ju tur att jag
fortfarande hjälper staten.....

Ska försöka ta mig i kragen och ta dessa veckor
som barnen är borta och göra som ni mina fina
vänner säger...att vårda mig själv!

Vill så gärna lyckas att vända mitt liv, men det är en
kamp.

Jag trodde att jag vid 40-års ålder skulle ha alla
bitar på plats. Men jag har nog aldrig varit så
vilsen som jag är just nu!

Samtidigt som jag kämpar med mitt
alkoholberoende så kämpar jag även
med ett läkemedelsberoende (av läkare
föreskriven medicin) och en sjukdom
som slagit ut hela kroppen.

Vill ta kontroll över mitt liv, och vara den jag är
utan något som påverkar min kropp!
Kanske kommer det en dag då jag får känna
mig lycklig!

Ska försöka att hänga kvar här nu...behöver er!

Kramar TP

Många kamper på en gång, men du fixar det här. Ta din tid nu när killarna är på semester, vila och lägg upp en strategi mot drakar och spöket. Vi tror på dig//Kram Kalla

Snabbvisit. Vill inte hänga här...men samtidigt vill jag ju veta hur min käre bror mår? Stark är du, som en uroxe...du hällde ut! Fatta det själv...du köpte dig en dyr flaska och hällde ut den! Bra jobbat TP! Jag tror att det är mycket viktigt att vi alla loggar in här ibland...trots att det är stiltje här under semestrarna. Det är väl nu som många har det svårast och faller igenom. Tänk dig vilken fart det blir här i höst. Tänker jag krasst? Yep ;-)

Härligt att din kvinna återvänt från urskogen...eller var hon nu var utan el. Ta vara på varandra och håll koll på min raring Stigsdotter...

Jag saknar er alla som fan! Nu styr du upp det här TP. Tittar in om några dygn och då vill jag se en rapport om ngt bra för TP som du har pysslat med. Även om det bara är lite bryggsittning. Tänker mkt på dig. Det är ett helvete att du ska behöva dras med både din sjukdom och alkoholen. Men du KOMMER att fixa det. Tro mig...tid och egenkärlek.

Släpper inte taget. /R

Vad du inte visste om brorsan din är att han är en åsna. Eller det visste du...men kanske inte att vi åsnor är sega rackare. Så nu är jag här igen. Hur mår du brorsan? Skulle kontakta dig på fejjan...men lösenordet är borta. Ligger i en pärm i byhåla...det tragiska med att vara "smart". Ska be svägerskan/blom-och-postvakten kolla upp det.

Mitt liv rullar på. Mycket strandliv och mycket städning. Passar på att städa hos farmor. Hon är inte direkt purung så lite tacky är det i hörnen. Hemtjänst vill hon inte ha...behöver det ju inte. Maten är superb men rent är det inte enligt svenska mått.

Hur har du det? Har du skurat sönder kåken? Eller är du trött? Fan TP...ta tag i livet. Ingen annan kan göra det åt dig. Checka in och bekräfta att du är någorlunda ok. Jag saknar dig!!! Yep! /R

Självklart kommer du att greja det här även om det känns för hemskt nu, du har många jobbiga saker på gång samtidigt. Men oj vad härligt att du hällde ut skräpet - du ser, du är starkare än du tror!!

Om du vill kan du väl dela med dig lite av vad det är för sjukdom och eländig medicin som du drabbats av? Kanske det finns någon här som har liknande erfarenheter som kan dela med sig av bra tips!

Varma kramar från mig, se nu till att sköta om dig själv och att varje dag göra minst 3 saker som gör att du mår bra, sitt på bryggan, läs en dikt, ät en chokladbit, sätt dig på marken och studera en myrgång - vad som helst, litet eller stort som gör dig glad!

Och, när jag nu ändå har börjat ta till mig det här med AA vill jag dela med mig av Sinnesrobönen, den förkortade variant som används inom bl.a. AA:

”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

Man ska inte låta sig skrämmas av "gud", "gud" kan helt enkelt vara liktydigt med vad som helst som är en "högre" kraft utanför det egna jaget (den sistnämnda som uppenbarligen för många av oss inte räcker till alls ;)

Har tagit mig ner till mitt älskade Helsingborg. Sitter
och ser ut över havet nu nere på Råå efter att ha simmat
några hundra meter. Kände mig så oerhört rörlig i vattnet!
Har strosat i hamnen och bara
njutit! Att vara här i mitt paradis är som balsam för själen.

En liten semesterhälsning från gamle TP

Tack brorsan! Tack för livstecknet. Du vet att jag är en orolig sate...men nu är jag nöjd :-) Du lever och du simmar...det gör mig glad. Visst är det ngt fantastiskt med vatten? Tänker på din sjukdom. Givetvis ska du simma! Varför listade vi inte ut det tidigare? Skönt att du lever och lever bra... Enjoy Helsingborg! Nu får du en äkta bamse cyberkram. Haha /Dompa

Särskilt i havet! Tänk om vi hade simmat på varandra, jag var också i Helsingborg förra veckan! Fast inte blev det något simmande för mig inte, det var alldeles för kallt och blåsigt på den strand vi hittat till lite längre upp. Burr!

Skönt att du lever, simma lugnt och tanka mycket själsbalsam!

Just nu finns knappt alkoholen med i mina tankar överhuvudtaget,
Än mindre något sug. All min fokus ligger just nu på att
bara klara av min jävla hypotyreos. Blir bara sämre, tröttare och
fetare för var dag. MÅSTE hitta ett sätt att bli frisk på. Vill bli smal, pigg, slippa tröttheten, värken och kunna komma tillbaka till mitt älskade jobb igen!

Stigsdotter: Jag var nere på Råå och simmade, men jag va visst
den ende token som vågade mig i...så det fanns gott om plats för mig :-)!

Dompa min broder! Är du hemma i byhåla än?

Kram på er alla från TP

...usch vad jobbigt att det bara blir sämre som det känns. Du vet väl att trötthet är något som kan dyka upp när man slutar dricka också. Är man trött så blir allt annat förvärrat. Jag har ingen erfarenhet av detta så jag kan tyvärr inte ge några bra råd. Har du testat att googla?

Verkar finnas en massa människor som lider av detta, kanske går det att få något tips. Visst har du fått Levaxin eller nån annan medicin? Min mamma åt det, hon fick något annat knas med sköldkörteln. Båda mina katter har fått problem till följd av att sköldkörteln inte gör sitt jobb. Veterinären talade om att en av orsakerna till att fler och fler, inklusive djur, får problem bl.a. med ämnesomsättningen, är flamskyddsmedlen som det stod så mycket om i pressen för ett tag sedan. Finns t.ex. i möbler, ett djur (eller ett barn, eller kanske ett fyllo ;-) som ligger på soffan med nosen i soffkudden får ju i sig små små doser som i längden kan bli skadliga!

Positivt tänkande: visst är det bra att du känner att du skiter i spriten i alla fall!

http://hypotyreos.se/

Jag visste liiite om din sjukdom men fastnade i Stigsdotters länkar i över en timme. Nu vet jag mkt mer...men ändå inte nog. Hoppas verkligen du får adekvat vård. Att den läkare du går hos fattar...men du har ju fått en diagnos. Men vad gör man? Slutar äta? Flamskydd? Nej, allt är för övermäktigt för att förstå. Iaf. för mig! Sen själva tanken på att man ska kämpa när man är som minst stark och inte orkar kämpa. Övermäktigt...men det är ju bra att att du inte längre känner sug. Försök att plocka russinen ur den lilla kaka du fått. Nu lät jag äckligt positiv...men du vet vad jag menar. Det finns ju bara två allternativ brorsan. Du kämpar emot eller ger upp. Ge upp finns ju inte så se till att du får de hjälpmedel du behöver. Var en besvärlig patient om det behövs men ge dig inte för f... Skönt att du har lite mys i Helsingborg iaf. Och du kommer fixa det...i slutändan...jag följer gärna med på färden. Alltid! Skriver/läser inte här så ofta som jag borde...har mkt just nu. Men glömmer gör jag inte TP...jag är med så länge du vill. Kram på dig brorsan! Försök att skriva här...detta är inte bara ett alkoholist forum....för mig -och många andra - har det blivit ett livsforum. Jag känner mig ödmjuk för att jag hittat hit. All kunskap och empati.

Nej...inte back in byhåla än...men nästa vecka så tar jag och dottra en sväng dit. När återvänder du hem? Hur känns det nu när killarna avverkat halva semestern? Ser du ljuset i tunneln? De kommer tillbaka :-). Sköt om dig J och försök undvika att stressa upp dig. Lättare sagt än gjort...men ändå. Släpper dig inte! /R

Inloggad! Hur är det? Själv är jag riktigt magsjuk...hela familjen är sjuka. Gud vet vad farmor hade i maten igår? Råttgift? Är du kvar i Helsingborg?

Är det inte det ena så är det de andra sa nunnan som gjorde
Knäböjningar över gurklandet ( älskar när folk vänder till
ordspråken)
Är nog mycket som påverkar våra kroppar i dagens samhälle
tyvärr, utveckligen har gått för fort och våra imunsystem hänger
inte riktigt med.
Tyvärr så va jag sådär ruskigt trött redan innan jag slutade dricka.
Har kännt att något varit fel i över ett år. Trötthet, glömska, svårt att hitta ord samt denna jumbomage som jag har fått.

Men jag har bestämt mig för att försöka få igenom en gastric bypass, så att det kommer bli lättare att träna upp kroppen
När jag tappat kilon. Sjukdomen gör att det är näst intill
omöjligt att gå ner i vikt. Hoppas även på att slippa värken om jag blir smalare.

Hoppas allt är bra med er och att ni njuter av värmen!
Nu ska jag sätta mig och äta frukost. Tror det får bli en tallrik flamskyddsmedel med hallonsylt ;-)

Kram på er bröder och systrar TP :-)

Flamskyddsmedel och hallonsylt! Du skulle bo här. Nu har jag skitit för fjärde gången...hela dagen blir uppskjuten. Vill ju inte duscha innan allt kommit ut. Too much info? Yep! Gastric bypass? Men ska man inte vara jättefet för att få igenom det? Har ju sett dig...inte fan kan du väl få det? Eller? Är väl olika från landsting till landsting...

Har du tänkt på vattengympa? Du känner dig ju mer rörlig i vatten? Dessutom tror jag man kan träffa damer där? En tanke bara...

Saknar dig brorsan och blir lite orolig när du inte checkar in. Hur har du det? Med allt? Hoppas du kan njuta av sommaren och tanka energi. Snart är ju killarna tillbaka och då vill de nog till farsan TP ganska omgående. Ta hand om dig och tota gärna ner en rad om du orkar. Kram gubben ;-)

Hallå broder.
Ska ge mig på att börja simma som träning. Felet med mig
är inte viljan...vill alldeles för mycket vad det än gäller...utan
denna förbannade sjukdom ger en initivlöshet som heter duga.
Svårt att beskriva men....tänk dig att du har tusen tankar och ideèr som du vill göra...huvudet säger JAAAA kör på
tusan....kroppen säger inte ett skit...(det brukar ju iofs inte kroppar göra) Åh min kropp vill knappt gå ur sängen
även all denna vilja finns. Är som att vara fast med huvudet i en
hängmatte-slöfocks ;-).

Hur går det för er alla mina vänner?
Ni finns i mina tankar trots att jag nu lagt fokus ett tag på att reda ut min sjukdom. Vill börja leva igen och komma på
Fötter mentalt,fysiskt och ekonomiskt.

Kram er TP

Det är det viktigaste. Förstår att du kan uppleva det som ett hån...men så menar jag inte. Utan för oss andra; TP finns här med sin humor och sin kloka hjärna. Vi behöver ju inte din kropp...

Däremot greppar jag ju mycket väl hur viktig den är för dig. Tänker mig lite att det är som för vissa att bli gammal. Hjärnan är hundra men kroppen duger inget till. Jag brukar önska att mitt huvud går först. Nu är det ju mer din ork som spökar så det är ju inte slutet för din kropp eller dina dagar som kraftkarl. Se bara till att du får den hjälp du behöver. Även om du bara orkar med ett ynka samtal om dagen så se till att det är "rätt" samtal. Rätt instans. Något måste man väl kunna göra? Rätta mediciner, rätt kost.

Bra att du ligger i hängmattan. Den är bättre än sängen. I hängmattan kan du tanka sol...en vitamin i sig. Simma är ju toppen. Anar dessutom att vattentemperaturen börjar bli uthärdlig nu vid din insjö. Sponken då? Ja, den nämner du inte så jag anar att det går bra.

Kom ihåg; En bra sak för TP varje dag. Den kan vara skitliten men det ska vara ngt varje dag. Gör det för min skull, för din skull, för grabbarnas skull. Det är brorsans -inte den skarpaste knivens - råd! Kram gubben! /R

Alltså just det där att vilja en massa men sakna initiativ, jag känner igen det så väl från mig själv t.ex. Det är ett klassiskt symptom på depression. Klart att du är deppig när du mår som du gör men tänk att det är sjukdomen som gör att du känner så. Allt som händer i din kropp med dina båda sjukdomar får man väl också säga - trötthet är ju något som kommer när man slutar med sponken också.

Fundera på om du kan sätta på en autopilot? Strunta i att tänka och känna efter så mycket, bara gör något. Precis som Dompa säger, en bra sak per dag. Strunta i om du har lust eller inte, dra på dig badbrallan och ned i vattnet bara. Lätt att säga kanske men flera vittnar ju om att även sinnet mår bättre om kroppen får aktivera sig lite.

Många kramar!

Hej TP!

Dompa och Stigsdotter är fantastiska personer som vill dej allt gott och även så jag. Vet inte vad jag kan skriva son stärker mer än att jag tänker på dej och hoppas att allt går väl med dej. Kramar från mej (brukar var reserverad med don)

Hoppas du är ute på en lång fisketur TP... Jag börjar sakna dig en smula. /R

Tack mina vänner!

Jag är här och lever just nu i en liten bubbla. Jag har blivit sämre.
Spenderarar den större delen av min tid till att sova. Blir tokig av
att inte orka! Jag vill göra så otroligt mycket, men kroppen vill
ingenting. Ska till läkaren nu i veckan, får se vad som händer.

Hoppas allt går bra för er alla och att ni mår bra!
Jag väljer att inte skriva så mycket här, för just nu blir det bara
gnäll och negativt som jag får ur mig.

Kramar TP

det negativa här (och då kanske bli av med lite) får du såklart gnälla lite här ;-) Hur går det med vår ovän a-djävulen, håller den sig borta i alla fall? Sova är bra annars, kroppen får reparera sig. Hoppas läkaren kan ge några råd om vad du kan göra, kräv att få råd och behandling! Kram.

Jag har inte klarat stå emot a-djävulen helt. Men det har varit
väldigt små mängder mot vad det brukade vara. Inte bra, men har ändå haft ett tänkande. Innan har det varit 2 75:or sprit.
Nu har det varit en flaska vin. Men nu landar barnen i Sverige om några timmar och då får det vara helt slut med det igen.
För de kan dyka upp här hemma när som helst här hemma.

Sen har jag verkligen insett att jag verkligen inte tål alkohol,
även vid väldigt små mängder så far både kroppen och
psyket väldigt illa. Åh det är ju faktiskt bra! Vill inte leva detta livet mer. Inte på det här sättet!
Nu hoppas jag bara på att få bli fri från både sjukdom och alkohol!

Tron om att kunna dricka socialt är bara en löjlig tanke...för hur
socialt är det att dricka här hemma med hunden som sällskap.

Vill bara få må bra nu och bygga upp kropp och själ igen!
Vill börja jobba och få rutiner och framför allt få tillbaka
orken.

TP

För att läkarbesök och söners återkomst hjälper dig en smula. Som Stigsdotter skrev; Kräv hjälp! Någonting måste väl kunnas göras?

Vad det gäller "gnäll" på forum så är det ju delvis därför vi gör detta. Ett sätt att ösa ur sig all smärta och elände...utan att behöva betynga sin närmsta omgivning IRL. Jag tror att det är bättre att du häckar här än sitter och tänker för mkt.

En vinflaska mot två 75 sprit får väl ändå ses som ett framsteg? Men som du själv skriver; Det är tänket...vanan... För inte gör väl en vinflaska ngt för dig? Kanske lite mosig bara? Då finns det ju verkligen ingen poäng.

Hoppas du får en härlig återföreningen med killarna! Kram gubben! /R

Nu tar jag nya tag.
Vill vara med och resa igen.

Ständigt denna lycka man söker efter, vi borde vi det här laget
förstått att lyckan inte finns i flaskan. Som ett trotsigt barn har
jag provat att dricka nu när sönerna varit borta.
Inte på långa vägar de mängderna som jag varit van vid.
Det bästa av allt är att det har inte känts bra alls!
Det har inte smakat gott och inte gjort gott. Så varför har jag då
suttit ensam här hemma och druckit...? Har inget svar på det.
Bara ren jävla dumhet!

Jag har två vänner som det går rejält utför för nu. Jag har gjort
vad jag kunnat för att hjälpa...men har mer eller mindre gett upp.
Jag ser vad som händer i deras liv och blir rädd...för jag har varit på väg dit ner!

Ska häcka här Dompa och inte tänka så mycket i fortsättningen.
För det är mitt stora problem, jag grubblar åt h-vete för mycket
på allting. Ingenting förändras om jag grubblar på det.

På något sätt måste jag hitta styrkan för att ta mig igenom det
jag kämpar med!
Jag har nu i snart 40 år försökt på olika sätt att må bra, men helt
klart så har det inte fungerat.
Så jag behöver en ny strategi för de nästkommande 40 åren.

Vill kunna se tillbaka på livet och bara minnas nått vagt om att
det fanns en period i mitt liv där alkoholen var så viktig....!

Kram på er alla! TP

Visst vore det härligt; En parantes i livet när man drack för mkt. Ingenting att hänga läpp över. Men det blir nog tufft. Långt innan jag började med TV-whiskyn så drack jag på ett osunt sätt. Ända sedan ungdomen. Varje helg, oftare, varje gång jag gick på lokal. Fanns inte en tanke på att man kunde beställa in ngt icke alkoholhaltigt. Vår kultur. Den kultur som jag var/är så livrädd för att mina ongar ska växa upp i. De som har dubbla dryckes arvsanlag...om nu ngt sådant finns.

Glad att du är med på resan igen. Jag - och många andra - har saknat dig som fan. Du är ju min enda bror och en dag ska vi ju sitta nyktra på bryggan och tänka tillbaka...men framför allt ska vi tänka framåt. Nu agerar vi. Tänka är överskattat.

Se på dina två vänner. Gråt/lid för dem men visa också att det finns ett alternativ till deras väg. /R

Profile picture for user Fenix

för detta stycke:
"Ständigt denna lycka man söker efter, vi borde vi det här laget
förstått att lyckan inte finns i flaskan. Som ett trotsigt barn har
jag provat att dricka nu när sönerna varit borta.
Inte på långa vägar de mängderna som jag varit van vid.
Det bästa av allt är att det har inte känts bra alls!
Det har inte smakat gott och inte gjort gott. Så varför har jag då
suttit ensam här hemma och druckit...? Har inget svar på det.
Bara ren jävla dumhet!"

Sitter just här och häller i mig öl och vin, totalt meningslöst och för min del känns det mest som att få sova få fort som möjligt. Skippar vanlig starköl för att köpa starkare saker och tycker det verkar vara en logiskt och klok åtgärd för att få tuppa av så fort som möjligt på kvällen. Har satt slutdatum nu tisdag nästa vecka. Men som du skriver, ren jävla dumhet. Klart det inte är, vi är sjuka i huvet både du och jag och alla andra som har det här problemet. Hjärnan lever sitt eget liv och kemin i huvet är störd som vid alla missbruk. Vi är rätt chanslösa om vi inte fattar att signalsystem som vi inte knappast kan kontrollera tagit över. Men det går, trots allt, det är därför jag hänger kvar här på forumet och får hopp. Allt väl till dig!
/Fenix

Tack Fenix! Nej, dumhet är det inte som gör att vi dricker. Alkoholister är sällan lågbegåvade. Tvärtom...och jag tror att det är en av anledningarna till att vi dricker. Den "vanliga" vardagen räcker liksom inte till. Den har blivit för banal, för futtig. Känslan av "var/blev det inte mer än så här" skaver. Så man börjar lite smått med att piffa upp, toppa känsloregistret. Och i början fungerar det ju. Att vi sedan fortsätter även när vi fattat att drogen inte längre verkar...det är inte dumhet. Det är betingning...liksom en hund återvänder till sina spyor.

Jag tror att det är där en del av knepet ligger; Ändra sina djävla vanor! Göra på ett annat sätt. Även om det nya sättet kanske inte är lika bekvämt. Vilket vi borde du kunna fixa då vi inte ÄR dumma trots att vi agerar dumt. Nu blev det lite svamligt men jag vet ju att ni brighta alkies fattar vad jag menar ;-) /R

för dina reflektioner. Behöver höra just det, ändra sina djävla vanor. Gör på ett annat sätt. Inte återvända till sina spyor:-)
Fenix

kämpa vidare
varenda rad o känsla du förmedlar
känns i hela min kropp
besvikelse
över sig själv
maktlöshet
att vilja men inte hitta rätt väg
jag måste trampa ministeg hela tiden
aktsam
ödmjuk
ej självgod
hoppas på din tisdag
gör ett nytt försök
du ärkvar här
hoppet
viljan
finns
att göra rätt
skit att allt ska va så svårt bara
i know
styrkekram
Måne

tack så mycket för din uppmuntran och styrkekramar! Ja, jag tänker oavbrutet på att A måste bort ur mitt liv, och tisdag ska det bli av. Usch vad trist A har blivit (precis som jag visste det skulle bli) och måtte den erfarenheten nu vara inbankad i huvet. Kramar tillbaks
Fenix

jag svarar lite här också
tack för svar
glad om jag kan va till lite hjälp
men det är väl meningen
vi behöver varann allihop
för att fixa det här
ack så svårt
men utan varann hade det vart omöjligt
man fixar inte det här själv
utan omtanke o goda ord från likasinnade
det enda som når in i djupet på en alkoholist
är sanningar
erfarenheter
kärlek
tuff kärlek
från någon som själv
upplevt
det svarta
mörka
skam skuld
ångest
självförakt

jag TROR på dig
imorron
är första dagen på resten av ditt liv
för din egen skull
svik inte dig själv

vägen mot
sinnesro
frid
ljus
finns där
om du är beredd
jag är än en dag
tacksam
för att möta just idag
nykter
carpe diem
kram
Måne

Jag tycker mig märka att det känns bättre om jag tar mig tid att fundera över de saker som jag är tacksam för istället för att gräma mig över sådant som inte är bra. Jag tycker mig också märka att det är lätt att ta ett steg bakåt om jag inte gör detta, d.v.s på något sätt glömmer bort att arbeta på min sinnesro och, inte minst, på mitt positiva sinnelag. Det är lättare att må bra om man känner glädje över någonting än om man är missnöjd med något. Hmmm.... känns helflummigt nu när jag ser det nedskrivet men det får ni ta ;-)

tankar från Måne och Stigsdotter så här nästa sista kvällen med A. I morse mådde jag så dåligt som jag inte gjort på länge, förutom vanliga seghetsprylar så hade jag svårt att se ordentligt och det tog halva dag innan jag kunde fungera hyfsat. Vet att jag i morgon kommer att må lika djävligt men kan ändå inte sluta innan jag däckar totalt.
Hoppas onsdag blir min slutliga vändning, även om jag mår skit hela dagen.
Kram alla som stöttar
Fenix

Hur går det för dig?
Det verkar som om du tänkt en hel del smarta tankar.
Kram från Nynykter som är tillbaka från semestern

hur är det med dig
undrar så
kram Måne

för att du bryr dig och tänkter på mig! Jo, var på ett jättefint AA-möte i kväll och alla välkommen tillbaka värmer den mest frusna själ. En frågade om det hade varit bra, och syftade på återfallet. Nej, inte alls, svarade jag och undrar varför i all världen jag tog det. Men bara att inse att det är ju just det som är en del av sjukdomen, att förneka och förtränga. Nu vill jag vara bland de levandes skara igen!
Stora kramar,
Fenix

gläder mig fenix
bara att sitta ner på ett möte
varken mer eller mindre
känna gemenskapen
förståelsen
ger hopp att fortsätta kämpa
antar att det är därför som medlemmarna så varmt
förespråkar möten regelbundet
går på 1 till 2 möten iveckanplus min eftervård på ons,halvdag
man har ju ett vanligt liv som ska funka också
det får ju inte bli för mycket av nåt
ska flyta på
ja jisses inte är det lätt
men fasen så mycket lättare i nykterheten
DET är en sak som är sann

yesterday is history
tomorrow is a mystery
TODAY isa gift
carpe diem
Måne

Hur var det nu, hade vi slagit upp förlovningen eller..? Ska jag tolka din tystnad så?
Hoppas du har det någorlunda. Kämpa på!
Kram/ NN

Hoppas allt är ok med dig! Ska kolla facebook om jag kommer in där, sitter just nu på en grekisk ö med riktigt usel täckning. Går dagar när det ej går att komma ut på nätet...men det är ju det semester handlar om. Nu är jag dock här och din tystnad börjar oroa mig. Mår du bra? Är nykterhet och sjukdom under kontroll? Hur om helst. Hör av dig! Vi i familjen behöver ju dig och nu har ju den väna Frk Nynykter fått för sig att du har dumpat henne! Hallå TP? Machokram/R

Glad att du är med på banan igen. "Ibland de levandes skara" där du hör hemma! Det här fixar du...för vad är alternativet? /R

liksom andra här undrar jag också hur du mår kompis
skriv en rad
hoppas ni alla andra också mår fint
jag¨mårfint
har njutit av en promenad nu på morronen
lite go frukost
barnen har åkt till skolan
o i morron börjar jag läsa själv
tre terminer
tjudo år sen sist
ska bli kul att plugga ett tag
känns som en nystart
göra nåt för sig själv
trodde aldrig jag skulle våga
ta tjänstledigt osv
men min behandling har gett mig lite mer tro på mig själv
ödmjuk
tacksam
kram Måne

Dompa är nykter och vid liv och alla verkar vi älska Medelhavet och dess olika öar. Fru Ledsen byter nog namn till Fru Glad nu efter sin Kreta-resa och den ljufva dufvan ska åka på charter till Sicilien och finna sig själv (dock inte i flaskan). Så kollektivet kanske hamnar i Grekland eller Italien till slut. Det blir awsome som ungarna säger. Man kan också tänka sig en stor segelbåt som drar från hamn till hamn. Du kan spela gitarr och sjunga så att vi får in lite cash och vi andra kan omvända alkade turister. Deal?

Kram från fröken Nynykter