Rule74, jag har varit här hela tiden men endast läst.. Läst allas kamp med detta jäkla gift som heter "Alkohol".. Du, Rule74.. Blenda.. Johan6808... Tezzan.. Lena Newfonland.. Kaye.. och många, många fler.. Vilka kloka och inspirerande personer! ❤ Och du, Andrahalvlek som stöttar oss härinne kommer med dina kloka råd! Du är en stjärna!

Det är ni, härinne på forumet, som gör att man spottar i nävarna och får lite jävlaranamma ?

Igår var det lördag, en dag som jag vanligtvis ALLTID dricker på men inte igår, igår var det iskall Loka i glaset.. ❤

Iskall Loka är riktigt gott! I min tråd får du tips på rödgrapefruktdrink ? Den är nästan beroendeframkallande god ?

Och tack för dina fina ord ??

Kram ?

...att kunna inspirera! Jag tycker också att det är så otroligt givande och inspirerande att vara härinne och läsa. Tyvärr blir det inte varje dag, men när jag väl är inne så försöker jag uppdatera mig så gott jag hinner. Och skriva i min egen tråd. Jag skulle ha skrivit nu, eftersom jag vaknade tidigt, men har fixat i köket, läst andras trådar, fixat god frukost och kollat på morgon tv - allt för att komma undan från att skriva om vissa reflektioner jag gjort de senaste dagarna som har hänt och kan jämföras med händelser under alkoholpåverkan. Att blotta sig och dra upp gamla jobbiga saker är svårt, men jag tror det är det som kommer att hjälpa mig framåt. Som att gå i terapi. Vi får se hur dagen utvecklar sig och hur mycket jag kommer att skriva. Hur tänker du om att skriva som terapi Emmy123?
Kram

Imorgon är det 2 v sedan jag drack.. Är det bara inbillning att:
- Jag sover bättre
- Min spänningshuvudvärk har försvunnit
- Jag är inte lika stel generellt i kroppen längre
- Bättre i magen

Jag vet inte men så är det iaf ?

Jag vet inte så mycket om framtiden men "Idag väljer jag att inte ta första glaset och kommer därmed lägga mig nykter" ❤

...utan giftet och jag kan inte nog beskriva lyckokänslan av att vakna och INTE vara bakfull! Puh..

Och jag kanske är lite tjatig men vart tog spänningshuvudvärken vägen? Stelheten generellt i kroppen? Obehaget i mellangärdet? Borta är det iaf ?

Kaffet smakar också förträffligt?

kommer att trilla in nästan var dag du är nykter :-) Och det är så fascinerande att se och känna hur kroppen svarar med glädje på att slippa giftet !
Ta en dag i taget och ta inte första glaset så vinner du högsta vinsten !

Man mår helt enkelt bättre utan gift! Nu njuter jag istället av friska, hela söndagsmorgoar med kaffe.. Kämpa på, det är värt det!

Så är det, Adde - aldrig ta första glaset! Det tänker jag ofta på.. Tar man inte det så vinner man mot A-djävulen!

Tack, Kennie, jag kämpar vidare ?

Idag är det 3 v sedan jag drack senast.. Inga mängder men då, just den kvällen, hade jag fått nog.. Det var länge sedan jag hade ett såhär långt uppehåll och det märks redan - både på utsidan men framför allt på insidan!

Jag fortsätter att läsa härinne dagligen, det ger mig ro..

Ikväll skålar jag i Loka Citron ❤

Skit också! Efter drygt 3 v utan giftet bestämde jag mig för att dricka i lördags, jag bestämde mig redan under dagen att dricka.. Rött vin.. Och det är väl okej då jag egentligen har som mål att dricka mindre - inte sluta helt. Och hade jag bara druckit ett par glas och stannat där hade det väl varit okej! Men jag valde ut det största vinglaset vi äger, fyllde på ordentligt och drack väldigt fort.. Så fortsatte det under kvällen.. Jag minns inte hur jag kom i säng, eller om jag tvättat mig, eller vad jag sa till min sambo när jag gick och lade mig, eller vad klockan var.. Gud, så hemskt!

Igår vaknade jag med en sån där olustkänslan i kroppen som jag avskyr! Lite huvudvärk och illamående.. Åh, nej tänkte jag.. Dagen blev bra ändå med trevligt besök osv men känslan av olust hängde med hela dagen!

Efter en liten tur på kvällen kom vi hem och min sambo tog fram en öl och frågade mig om jag inte skulle ha ett glas vin - jovisst hörde jag mig svara och så påt igen, visserligen bara ett par glas men stora glas och så totalt värdelöst onödigt!!!

Nu ligger jag här i sängen och känner mig sådär liten som jag gör när jag druckit för mycket. Fasiken också! Jag mådde ju så bra! Inatt har jag drömt mardrömmar och vaknar flera gånger med dom där olustkänslorna..

Man ska ALDRIG ta det första glaset som Andrahalvlek predikar för oss härinne..

Så fort alkoholdjävulen visar sitt tryne ska man ryta ”NEJ”. Aldrig börja förhandla. Aldrig ta första glaset.

På slutet innan jag slutade dricka helt upplevde jag det som att efter en tids uppehåll, bara några dagar typ, så ville liksom kroppen ”dricka ikapp”. Oerhört obehagligt eftersom det nästan skedde som med autopilot. Jag kände mig helt maktlös.

Sen vill jag också verkligen trycka på att det är 1000 gånger lättare att låta bli och dricka helt än att ”dricka lite”. Så länge du häller ”lite bränsle” på elden då och då så tar den sig gång på gång.

Slå inte på dig själv för hårt, det hjälper ingenting. Tvärtom. Du är bara mänsklig, och alkohol är ruskigt beroendeframkallande.

Kram ?

Tack för ditt stöd, Andrahalvlek ❤ Det betyder så mycket att få ett svar när man känner sig såhär liten..

Efter ett uppehåll så tror man liksom att man ska kunna dricka med förnuft, "nu har jag koll"! Nää, man har ju inte det.. Och jag VET ju egentligen det!

Idag är det en ny dag och nya möjligheter, och idag väljer jag att INTE ta det där första glaset och därmed kommer jag lägga mig nykter ikväll.. Så får det bli!

..är jag åter med på banan! Idag mår jag mycket bättre både i kropp och knopp, såå himla skönt.

Nu tar jag nya tag och försöker lära mig något av helgens urspårning.

Kram på er alla därute ❤

Kom att fundera på en sak. ?

Jag vet ju förstås inte hur du/ni har det hemma. Det är ju du som måste hålla dig ifrån, och göra jobbet liksom...

Men då du kämpar med att hålla dig ifrån alkohol, kanske din sambo inte borde fråga dig om du vill ha något? Att det gör det svårt för dig att låta bli. Att en kanske omedveten tanke hos dig går till att "jag tar bara ett ..." ? En tanke bara .. ?

Kämpa på i nykterheten,
kram.
?

Idag smakar inte morgonkaffet så där underbart gott som det brukar.. Och inte är första tankarna när jag vaknar så där "glada" som dom brukar vara.. Och ta mej tusan om jag inte mår lite illa..

Varför??!! Jo, därför att jag tog det där fruktansvärt dåliga beslutet att ta första glaset igår! Som givetvis slutade i betydligt fler glas än vad som var tänkt från början.. Blir såå trött på mig själv! ? Det var bara jag och sambon, inget katastrofalt hände, jag gick bara och la mig.. MEN sveket mot mig själv!! Asså, jag orkar inte..

Nästan 4 v utan en droppe så beslutade jag förra lördagen för att ta lite vin.. Och även söndagen slant det ner lite.. Och tisdagen.. Och torsdagen.. Och fredagen.. Och igår.. MEN INTE IDAG!!??

Skrev i Mics tråd igår "Idag mår jag bra, det räcker så".. Idag mår jag mindre bra, efter att jag beslutade mig för att dricka igår.. Vad sjutton är det som HÄNDER i hjärnan egentligen?! Varför, varför, varför.. ? Det är precis som att det jag bestämde på morgonen, att inte dricka, att denna beslutsamhet blir mer och mer suddig ju längre dagen lider..

Inatt sov jag såklart dåligt men nåt jag iaf kom fram till framåt småtimmarna, som gjorde att jag blev lite lugnare det är att jag där och då erkände för mig själv att jag känner mig totalt besegrad inför alkoholen och att jag måste ta tag i detta NU! Att eventuellt ta hjälp?! Jag lägger mig platt inför detta gift.

Idag ska jag logga in på ett online-möte på AA och få lite sinnesro..❤