Vet din sambo om hur dåligt du mår och hur gärna du vill sluta? Vet han om att du inte klarar att ta ett endaste glas? Om inte, så behöver han göra det för att du ska kunna få full uppbackning från honom. Utan full förståelse från honom blir det hopplöst svårt för dig. Det var det som var den avgörande faktorn till att jag lyckades sluta i alla fall. Jag berättade allt för min fru samma dag som jag tog mitt beslut till att sluta och har fått full förståelse från dag 1. Jätteviktigt för mig. Om den förståelsen från henne upphör så måste vi skilja oss. Viktigast först för mig: Vara nykter.

Kram❤️

Jag tog på mig fritidskläderna, stoppade lurarna i öronen och satte på podden "2 fyllon och en sanning", avsnitt 26 och gick ut på en promenad. Otroligt bra avsnitt! Nu ska jag AGERA!

Torn: Nej, min sambo vet inte hur jag mår innerst inne.. Jag har hintat om att jag vill dra ner alternativt ha ett längre uppehåll.. Jag ska inte dra ner - jag ska SLUTA!! Anledningen till att jag inte berättat tror jag handlar om att jag inte bestämt mig på riktigt, jag har dörren lite på glänt.. Berättar jag så är det liksom på allvar.. Men som jag har det nu ÄR det på allvar! Därför ska jag ta ett snack med honom!

Smygdrickarn

Alkoholen om det har gått lite för långt, är som att vara ett litet barn och försöka sova med en garderobsdörr eller vad som, som är lite på glänt. Så länge dörren är på glänt så _kan_ det ju komma ett monster eller spöke igenom? Så att bara få dörren stängd, helt, tror jag personligen på är bra. Alla "ska bara", "kan ta lite" osv öppnar bara dörren för monstret igen. Lycka till!

Ja, det är superviktigt att man stänger alla bakdörrar. Spikar igen dem. Du kommer att må så mycket bättre som nykter. Det är en sorg man ska ta sig igenom, att man inte kan dricka ”normalt”, och det är upp och ner med det mesta i början, men för varje månad blir man bara mer och mer stabil.

Du blir inte tråkigt som nykter, tvärtom. Min personlighet har snarare blivit lite förädlad. Jag är mer kontaktsökande! Så mycket kontakt man nu kan söka i dessa coronatider. Att släppa all denna skam, smusslande, alla timmar som gick åt till att planera inköp, dricka, alla timmar jag var bakfull - ja allt detta har frigjort tid för att göra roligare saker.

Kram ?

Smygdrickarn, du har så rätt, så rätt.. Jag måste stänga dörren helt för alkoholen.. Jag har insett det nu.. Såhär vill jag inte må!

Orkar verkligen inte.. Återigen ligger jag här.. Bakfull from hell.. Ont i huvudet, illamående, hjärtklappning.. Men det värsta är nog ångesten.. Fy f-n!

Jag hade planerat och processat att 2021 ska bli mitt år, året då jag beslöt att ta tag i detta med alkoholen på allvar! MEN jag börjar idag i stället.. Den 27 december. Det blir en vit nyår, mitt första på säkert 35 år!

Hela dagen har jag varit härinne, till och från, och läst och fått tröst. Veta att man inte är ensam i detta helvete..

Jag har varit medlem här i 5 år och 11 mån, det är liksom dags att ta beslutet nu..

Det tar tid att mogna i sitt beslut, det gör ju det. Men ändå riktigt positivt att du nu känner att du börjar idag! Jag brukar säga att det aldrig är försent att sluta, men börja sluta idag. Fortsätt bara på denna känslan nu så ska du se att det går vägen. Du är långt ifrån ensam i detta! Fortsätt med att söka inspiration här och skriva av dig.

TACK för ditt svar, det betyder såå mycket då man ligger i fosterställning och det bara kryper i kroppen!

Ja, jag hade beslutat att ta tag i detta efter nyår men jag kan inte vänta längre. Jag är världsmästare på att skjuta fram saker. Men varför vänta?? Det har bara gjort att jag druckit ÄNNU MER, bäst att passa på liksom.. Nä, är så vansinnigt trött på detta nu!!

Vi som hade planerat att ta en skotertur, med korvgrillning.. Jag har inte varit utanför dörren p g a bakfylla! Blir galen..

Jag hade som mål att sluta på nyårsdagen i år. Det slutade med att jag drack som en galning dygnet runt veckan innan nyårsafton. Det var helt sjukt. Jag hade aldrig tidigare varit med om något liknande. Kroppen fullständigt skrek efter mer och mer alkohol. Abstinensen var hemsk med syn och hörsel hallucinationer, konstiga ryckningar mm mm. Så sluta nu är mitt råd, det kan bli mycket värre än vad man kan föreställa sig. Du vill inte uppleva det jag gjorde, jag lovar.

Kram ❤️

Exakt så är det för mig nu! När jag resonerade med mig själv så sa jag "okej, jag kör igång efter nyår så kan jag ta en julöl och dricka bubbel på nyår" men det har resulterat i exakt det du nämner, Torn! Jag dricker som aldrig förr ?

Det är lätt att idag säga att jag tar tag i detta nu, nu när man ligger bakfull i fosterställning men jag ska tänka tillbaka på denna dag när det börjar svaja! Tänka tillbaka på hur jag mådde den 27 december, 2020.. Såhär vill jag inte må igen..

Kram

Att du får tänka tillbaka på hur det kändes idag när tankarna går mot att handla hem lite alkohol. Du kommer ju känna dig bättre igen och en del av dig kommer att försöka övertala dig om att du kan dricka lite igen. Fast det vet du ju redan att det kommer hända. :) Det händer varje gång. Till slut lyckas man stå emot! Det känns som att du är där nu.

Att jag kommer må bättre (mår bättre idag..) och då börjar A-hjärnan förhandla med min friska hjärna igen.. "Kom igen, såå farligt är det ju inte".. Jo, det är det faktiskt!

Idag mår jag bättre från illamåendet och huvudvärken MEN fortsatt fast besluten att fortsätta min resa! Huvaligen, va sänkt jag var igår, ryser så fort jag tänker på gårdagen.. ?

Tack, för stödet, TappadIgen! Att veta att någon läser och tar sig tid att svara betyder så himla mycket ?

Tycker det verkar som om du är redo nu för att lägga av Emmy123. Säger bara en sak, passa på! Du kommer att behöva ta en del kloka beslut framöver. Men det kommer att ordna sig.

Kram!

Det känns som att jag är redo denna gång.. Det känns annorlunda på nåt sätt, mer beslutsam än någonsin tidigare! Har annars lämnar dörren lite på glänt.

Tänker även på dina ord faktiskt, när vi hade Zoom-träffen, du sa nåt liknande "det är faktiskt riktigt coolt att vara nykter", och det ÄR det ju! ? Det är coolt!

Det känns som att tiden är rätt för dig nu! Det gäller bara att fortsätta på det här spåret, så ska det nog gå bra. Har du någon plan för hur du ska göra? Jag vet att alla fungerar lite olika och har olika sätt att göra det på. För mig kändes det bäst att bestämma att jag inte ska dricka igen alls. Det lämnar nämligen inget förhandlingsutrymme. Men jag vet att andra föredrar att ta en tidsperiod i taget för att sedan utvärdera.

Det kan ju vara bra att börja fundera på det. Men du kanske redan har en plan?

Det är bra Emmy! Jag tror jag berättade om när jag stegade in på beroendekliniken första gången (samma klinik som du berättade om). Då försökte jag vända den oerhörda skam jag kände till att jag faktiskt var cool som gjorde något åt saken (till skillnad från många andra). Det hjälpte mig då. Nu, ett år senare kan jag faktiskt inte tänka mig något mer ofräscht och o-coolt än berusning och snus. Vad har jag hållit på med liksom?

Kram!

TappadIgen: Jag kan inte tänka "Aldrig mer", jag måste tänka "En dag i taget" annars blir det för om omvälvande. Det är min plan, att varje morgon välja att inte dricka.

Charlie70: Jo, jag minns att du berättade! Tänk att du varit nykter ett helt år.. Det är galet fantastiskt!❤

Redan idag börjar det plinga i Messengergruppen, samma gäng som träffades på annandagen, som var väldigt blöt (inte bara för mig) och nu planeras det för nyår!? Herregud, jag mår illa bara jag tänker på en öl! Vi är 6 st och nu måste jag ha en strategi för att inte dricka!! Jag måste hitta på en vit lögn m a o (klarar inte att berätta om mitt beslut än!)
Har ni några förslag? Vad använde ni för vita lögner??

När jag slutade tog jag det riktigt seriöst och undvek medvetet alla sociala situationer där det kunde ingå alkohol den första månaden. Jag visste att det skulle innebära en stor risk att medverka, så därför medverkade jag inte. Jag ville till varje pris inte riskera att få i mig en droppe alkohol. Det var det absolut viktigaste. Jag skyllde på sjukdom hos mig själv eller mina barn.

Kram

Tja inga jag själv behövt använda men.
- Köra bil, hämta någon på natten
- Gravid? eller misstänker att man kan vara gravid.
- Äter antibiotika
- Magsår, magkatarr ( Alkohol kan ge magsmärtor, och bröstsmärtor)
- Något viktigt tidigt på morgonen efter som du måste köra till.
- Fått yrsel "Kristallsjukan" ( Hade jag faktiskt nyår 2018. Drack inte då kan jag lova)
Eller gör du som Thorn skriver. Blir sjuk och stannar hemma!

Nu får ni andra hjälpa till så Emmy123 får ett nyktert Nyår?

Kram⚘