@Sisyfos @Torn Tack för era inlägg och kloka tankar🦋
@Torn Jag är helt övertygad om att min kurator har läst här inne...hur skulle hon annars kunna så mycket 😂 Skönt åsido...det verkar som en del av dem inte känner t Alkoholhjälpen och då brukar jag informera om hur bra detta forum är👍🏻

Har jobbat hemifrån igår och idag..får mycket gjort men nackdelen är att jag slutar aldrig. Tänkte att jag skulle släcka ner datorn kl 16 men klockan blev 17.30 ändå.

Ikväll blir det pulled chicken så jag har en kyckling som tillagas i ugnen nu. Det är enkelt att tillaga och smakar dessutom gott.

Tog Covid-test idag för första gången. Tänk vad man kan bli uppskrämd av andra🙄Har hört hur läskigt att ta den där pinnen i halsen och näsan. Så innan jag gjorde testen var jag illamående och orolig. För tänk om jag inte gjorde rätt så inte provet blev tillförlitligt osv men det gick hur bra som helst👌🏼

Ringde även två samtal som jag dragit lite på dels t sömnmedicin dels t min optiker. Min sömnmaskin låter mer än vanligt så jag behöver få det kollat. När man ringer brukar man få tala in ett meddelande så ringer dem upp. Ringer väl på måndag, tänker jag. Fick en tid h optiker i slutet av juni, har problem med torra ögon. Så det kändes skönt att ha tagit de kontakterna👍🏻

Tog antabusen hemma idag eftersom jag är i karantän. Ringde och berätta det för kuratorn igår och hon frågade om det kändes ok för mig att messa henne när jag tagit den och det var liksom inga problem för mig att göra det.

Tänker på vad du skrev om @Sisyfos varför man har druckit i synnerhet när man kommit lite mer upp i åldern. Jag har mina funderingar fast ibland brukar de förändras fr gång t gång. En högst superkort version som jag ska skriva mer om längre fram är..belöningssystemet..ruset....jobbiga känslor blir lätta...självkänsla. När jag tittar på Peter Wirbings Youtube-klipp så blir det tydligare för mig varför jag har druckit. Men som sagt var skriver mer om en annan dag. Likaså när det gäller att bli nykter...om jag var så medveten varför slutade jag inte tidigare? Skriver även mer om det en annan dag. För nu är jag superdupertrött...måste stänga av hjärnan...nu en stund.

Solen skiner☀️det får man vara glad för🦋🙏🏻

Kram🥰

@Varafrisk God morgon 😊.
Du skriver så bra och jag läser allt ska du veta.
Jag ser fram emot att läsa dina funderingar om varför man fortsätter dricka fast man är medveten om att man har problem.
Hoppas du får en toppen lördag😊
Kram💖

Superduperbra!
Jag tycker det är så roligt att läsa dina inlägg nu, blir så glad över att du har kommandot nu.
Och när du avslutade med ”superdupertrött” tänkte jag att det var ett helt nytt sätt att se på tillvaron! Kram 🥰

Idag har jag varit nykter i 28 dagar, imorgon blir det fyra veckor och på tisdag en månad! Känns väldigt bra men även otroligt ofattbart! Tiden har gått fort vilket jag tror beror på att jag sluppit förhandla och det kan jag tacka antabusen🙏🏻

Känner mig otroligt spänd i kroppen idag. Vaknade med huvudvärk som jag ofta gör. Blundar väldigt hårt. Jobbigt m mina ögon. Detta innebär att jag känner mig trött och sliten.

Tog en promenad med vår hund. Det var nog en vecka sedan sist🙈Behöver luften och naturen så väl. Och jag känner att konditionen är i bott. Där och då kan jag ha svårt att koppla av för jag borde ju gå snabbare...jag borde ha bättre kondition för min hälsas skull. Så tänker jag...du kom ut i alla fall och du satte dig ner på bänken och blundade.

Så skiner solen och det blir lite varmare och rösten säger...men...ni kanske skulle åka ut en sväng på en liten utflykt...det är ju härligt👌🏼Så du kommer utanför huset👍🏻
Men kroppen säger ju...vila...lägg dig ...slappna av....blunda...andas...du behöver inte göra någonting...,jo en sak...lyssna till din kloka inte röst 🙏🏻

Det är beigt men inte lika beigt för jag förstår mig själv lite bättre varför jag mår som jag gör.

Väntar på mannen som ska komma hem m lite mat. Ska äta sill och färska potatis😋för jag har jättefin gräslök i pallkragen. Det är det enda jag har just nu men är det ngt som man kan lita på så är det gräslök👌🏼

Kram🦋

@Varafrisk håller med, ofattbart att tiden gått så fort. En månad är ju fantastiskt bra! Hur funkar Antabusen egentligen? Finns det något i den medicinen som minskar suget eller är det rakt av vetskapen om att man blir väldigt dålig om man dricker på Antabus som gör att suget minskar? Eller hur har du haft det med suget under den här månaden egentligen? Har tänkt ställa frågan flera gånger men glömt när jag varit inne här. Vilavilavila. Det är det som gäller för dig nu. Lev livet så långsamt du kan, det är det din kropp och knopp säger till dig. Inte stressa. Inte pressa. Då riskerar du hamna på ruta ett igen fortare än kvickt.

Kram!

@Charlie70 Ärligt talat så vet jag inte om det finns ngt i medicinen som dämpar suget🤔För min del så har det alltid varit vetskapen om att jag kan bli riktigt sjuk om jag dricker alkohol samtidigt som jag medicinerar m antabus🤢och med den vetskapen har jag kunnat avstå, dricker inte ens drycker med 0,0% innehåll.

I början kunde jag känna ganska kraftigt sug då och då. Det kan komma fortfarande men inte lika ofta. För kanske någon dryg vecka sedan när jag kände mig väldigt väldigt låg..så kände jag att kanske kanske jag skulle avstå antabusen och dricka om typ två veckor ...för nu behöver jag dricka alkohol. Det finns liksom ingen chans att jag skulle kunna läsa böcker eller lyssna på poddar om alkohol då. Men så på något vis så är det ju ändå så att jag gjort detta val ...och efter några dagar är de tankarna borta. Det finns givetvis tankar om alkohol ...massor...saker som triggar... solen ..åh vad gott m bubbel...eller grilla...åh ett glas rött. Kan vara som nu när vi åt sill och färska potatis...då var det liksom inte...åh det skulle vara gott m snaps och öl...utan det blev mer ..till detta kan det vara gott med sill och snaps...inte lika starkt.
Nu är jag inte lika sugen på alkohol för jag vill inte må så här..jag vill bli piggare...för om jag dricker alkohol igen...då måste jag ju gå igenom det här igen...och jag vill inte det,

Förresten..somnade en timma...så skönt👍🏻

Kram

@Varafrisk nä, backa bandet och börja om vill vi INTE! Stabilt argument för att inte ta första glaset. Bra att du kunde somna en stund. Fortsätt så!
Kram!

@Charlie70 Tack:)

Sisyfos skriver ibland om att det kan vara bra att rannsaka sig själv varför man har druckit. De första gångerna då jag läste det så tänkte jag att jo men det beror ju på att livet har varit tufft osv osv. Fast...inte alla...men väldigt många har det periodvis tufft i sina liv...en del väljer att dricka alkohol under denna tid medan en del skulle inte komma på tanken att dricka alkohol. Har en kollega som sa en gång jag blir aldrig sugen på att dricka vin om jag är ledsen. Så det är olika för oss. Jag var ju en bit över 40 när jag valde att dricka alkohol då livet var tufft. Jag hade säkerligen upplevt att livet hade varit tufft innan dess, kanske inte så som det blev då någon gång när jag var en bit över 40, men jag hade inte valt alkohol. Så varför blev det så nu??

Nu när jag är 58 år och snart närmar mig 60 så ser jag en röd tråd som har funnits med mig hela livet. Den röda tråden är dålig tillit till mig själv, inte alldeles positiv självbild, inte har lyssnat till min innersta röst...vad vill jag?? Tryckt ner den rösten...för rösten sa något...men jag ägde inte styrkan inom mig själv...att tro på den rösten...jag behövde alltid någon annan som skulle säga till mig...att jo, du kommer att klara det här. Även en stor rädsla för att bli ensam, för att bli övergiven. Så jag förstår ju bla varför mitt yrkesliv har sett så brokigt ut....det var ju inte förrän jag var färdigutbildad socionom som jag vågade tro på att jag kunde. Man kan ju inte alltid skylla på sina föräldrar...utan man har ju faktiskt ett eget ansvar över sitt liv men man blir ju formad på ett eller annat vis under uppväxten.

Som jag har berättat tidigare växte jag ju upp på landet (Se klart...det som jag kallar det riktiga landet...nu skriver jag på datorn så jag har inga emojis...för jag skojar ju lite grann..jag skrev ju om det en annan gång) en bit ifrån där jag hade mina vänner. När jag kom i tonåren/ungdomsåren så kände jag mig inte alltid hemma....inte kanske ens i den stad jag gick gymnasiet i där jag numera bor...utan hade en längtan bort. Men det fanns ju liksom inte på kartan att mina föräldrar, syskon pushade mig...och styrkan inom mig var alldeles för svag. Ville åka som au-pair till London. Kom så långt att en familj ringde mig...men det blev inget. Jag var rädd för att bli ensam. Lånade pengar av min farbror och åkte kanske ett halvår senare till London som 20-åring. Gick på en språkskola för vuxna. Var inackorderad och med andra ord aldrig ensam. Älskade London! Ca 1,5 år senare åkte jag iväg med samma språkskola men denna gång till Köln. En månad. Inackorderad. Fast hos en ensam kvinna som absolut inte vill ha sällskap av inneboende. Hade funderingar på att åka vidare till London. Men inga pengar och rädslan och osäkerheten tog över. Åkte hem. Då när jag var ca 23 hade jag funderingar på att söka till högskola. Läsa språk..turism. Fanns endast långt bort. Så det blev turismlinjen på Komvux i min stad. Efter det året ville jag flytta till Göteborg. Sökte jobb. Fick inte jobben men fick till slut ett sommarjobb på Västkusten. Träffade mannen i mitt liv som jag senare gifte mig med. Jag ville flytta till Göteborg men han ville stanna i stan för där hade han jobb. Så vi blev kvar. Och jag jobbade som timanställd inom kommunen. Fritids, hemtjänst, förskola, lokalvårdare. Fick längre gravvikariat som sekreterare/receptionist på ett företag. Så till slut en dag...så kände jag att jag vill bestämma över mitt liv...vill inte ha korta perioder på någon/några månader som arbetsförmedlingen bestämmer över...därför började jag studera på Komvux...läste psykologi och någon preparandkurs i matte. Tyckte det var ofantligt kul. Så kom kunskapslyftet och man kunde få ekonomisk hjälp. Jag läste några kurser till. Pratade med studievägledaren. Som sa...du kanske skulle läsa på högskola. Jag tänkte...ja det kanske jag skulle göra...kanske en kurs. Sedan frågade studievägledaren ..du kanske tom skulle kunna läsa ett helt program? Och jag tänkte..oj då...hur skulle det gå till? Fast jag tyckte att det var väldigt kul att studera..sådan skillnad att vara 35 mot 18. Så jag började undersöka vad krävs det för att komma in på högskolan. De program som var intressanta var socialpedagog och socionom. Jag behövde onekligen läsa upp några av mina betyg...och för att vara på säkra sidan...så tänkte jag att jag får nog läsa upp alla...och läsa från grunden. Så när det då var dags att söka..vad skulle jag söka? Socialpedagog fanns på närmre håll än Socionom. Undersökte detta grundligt. För jag varken ville eller kunde misslyckas. Hade inte råd med tiden. Så det blev socionom ...inte det närmaste alternativet men det som kändes bäst.

När jag var 32 år blev jag mamma...min man och jag hade levt tillsammans i åtta år...och vi hade sammanlagt väntat på barn i fem år innan vi åkte och hämtade vår son i Colombia. Ett land som jag aldrig hade kommit till om det inte hade varit för våra barn. Det är inte ett land som vi svenskar inte precis semestrar i pga inbördeskrig, maffia och kriminalitet. Men dit skulle jag åka...jag med min personlighet....skulle jag åka över halva jordklotet för att bli förälder..inte bara en gång utan två gånger. Längtan efter att få ta hand om ett barn ...få ge kärlek till ett barn var så starkt så för mig...fanns det inte på kartan att leva utan barn. Det var bra för min del att det tog tid att få barn....jag behövde prata ekonomi, prata om jag kunde tänka mig att bli mamma till ett barn på ett, två , tre år eller mer..kunde jag bli mamma till ett barn som var från Afrika, Asien, Sydamerika eller Europa...att det landade på Colombia...handlade om vårt medgivande...att vi hade medgivande att få ett barn på 0-1 år. De flesta barn som kommer är äldre...men den dagen då jag klev på planet var jag hundra procent säker på att detta var rätt. Så här snart 27 år efter så är det fortfarande det bästa sättet för mig att få barn på. Det bästa sättet för barn är att få växa upp med sina biologiska föräldrar om den möjligheten inte finns så är adoption ett fint sätt att bilda familj på.

Vad vill jag ha sagt med detta då??Jag känner att lite har jag väl spårat ur kring vad jag hade tänkt skriva om...kanske skriva jag mer där en annan gång. Men vad jag vill säga är...att min rädsla att vara ensam, att inte lyckas..tilliten till mig själv...har varit stark...är stark...så därför har rösten vad jag önskar med mitt liv inte blivit lyssnad på. Rösten att bli förälder var stark så stark att det tog mig till Colombia...att utbilda mig till socionom...att pendla 24 mil tre dagar i veckan samt klara studierna trodde jag mig aldrig om om jag inte hade fått stödet från studievägledaren och min man. Nu har rösten att bli nykter växt sig starkare....

Varför har jag då fortsatt att dricka när jag vet att det har inte varit bra? Jag tänker att rösten har inte varit tillräcklig stark....och jag tänker på vad Peter Wirbing beskriver om belöningssystemet bla om att tycka om ruset. Så även om det var de tuffa händelserna som utvecklade beroendet...så fick belöningssystemet snabbt gensvar från alkoholen...och det föddes en behaglig känsla inom mig som förde bort de jobbiga känslorna och istället tog mig till ett rum...där jag kom närmare mig själv...där livet kändes lättare...där saker skulle kunna bli möjliga...så därför kändes det skönt att fly dit...även om det blev endast för en kort stund...för uppvaknandet blev ju så mycket jobbigare.

Min längtan är att lyssna mer inåt för att höra vad vill den där rösten...och öva mig på att stå upp för den jag är...att inte vara så himla anpassningsbar...att vara tyst istället för att framföra mina synpunkter.

Ha en fin lördagskväll!!

@Varafrisk Tack för att du delar med dig💖.
Vad du har upplevt mycket i ditt liv😊. Jag tycker du har varit modig och vågat hoppa ut i det okända många gånger.
Förstår känslan av att behöva att någon talar om att detta klarar du. Men det är du som gjort alla dessa saker ingen annan. Envis och målinriktad är du!
Jag tror på dig!
Kram 💖

@Ase Tack:) Och jag tror på dig:)

Idag känner jag mig något piggare jämfört mot igår men alltid dödstrött på morgonen när jag vaknar. Nästan tröttare än när jag drack. Det har regnat från och till under hela dagen här hos mig. Nu ser det ut att klarna upp men jag vet inte om jag känner för att gå ut nu kanske jag sätter mig för att titta på en serie. Kanske inte bästa serien för jag blir lite stressad pga spänningen men det är skönt att sjunka ner i soffan under en filt när det är lite instabilt väder utomhus. Har stekt lite pannbiff, lagat kasslergratäng och inkokt lax. Så nu är veckans matlådor fixade. Det känns skönt! Har även bokat ett boende i Skåne under några dagar då vi bla ska fira vår 30-åriga bröllopsdag. För mig blir det första gången som nykter. I veckan som jag kommer är jag ledig på onsdag vilket är skönt. Jobb två dagar ledig en dag och jobb två dagar. Känns bra just nu då jag är så trött.

Jag väljer ibland att skriva i min egen tråd istället för att skriva i flera trådar för annars har jag inte riktigt koll var jag har skrivit. Även om jag inte dricker nu så är det ju långt ifrån ordning på min hjärna.

Tänkte på det här med att vara nykter tre månader. Som jag har förstått det hela så handlar det väl om att då kan man räkna med att kroppen har kommit ikapp, olika organ mm. För det är ju väldigt individuellt hur långt man har kommit på sin resa till nykterhet eller att dricka kontrollerat. När man lyssnar på Peter Wirbing och postakutabstinens pratar han om att den kan infinna sig under tredje eller fjärde veckan. Han pratar om att den kan hålla i sig under tre, sex eller tom tolv månader. Jag hoppas innerligt att det släpper långt innan dess. Men han pratar även om dagar som går upp och går ner. Att det handlar om att tillåta sig vila/sova, äta regelbundet, röra sig, Att inte ha överkrav.

Jag tänker att vi alla som skriver här på forumet är väldigt olika och har mått olika i början av sin nykterhet. Det kan därför vara betydelsefullt att man försöker känna in hur det känns för en själv och att läsa i flera trådar. Kanske orkar man aktivera sig i ngt nytt eller kanske orkar man inte alls aktivera sig och då är det bra. Jag tycker att det är intressant att lyssna på det här Peter Wirbing säger om belöningssystemet att det kan vara underaktiverat eller överaktiverat. Att man kan se bland personer som är underaktiverade att man gärna tex ägnar sig åt bergsklättring eller tränar extremt mycket...eller att man dricker alkohol. Jag undrar om det kan ha varit så för mig...att jag har velat mera, inte hittat vad jag velat...att det har känts för onåbart för mig...och då har alkoholen funnits där. Känslohjärnan har fått sitt behov omedelbart tillgodosett.

Peter Wirbing pratar även om att signalsubstanserna är i obalans. Under intag av alkohol har man höga nivåer av signalsubstanser i hjärnan medan när man har slutat så sjunker dem. Och innan det är reglerat kan man känna sig väldigt låg. Pratar även om det där med att hjärnan är övertränad. Han gör liknelser med en motorväg...dvs triggers...som för mig...sol ute lika med bubbel...att det här är så starkt att det är lätt att få ett återfall. Det är då han pratar om surfa på suget. För mig handlar det nu om att när jag blir sugen inte stoppar för mycket skräp i munnen...om jag behöver stoppa ngt i munnen behöver jag välja något bättre alternativ. För mig gör Peter Wirbing det hela lite mer begripligt varför jag mår som jag mår.

Ha ett skönt avslut på söndagskvällen!

Kram:)

@Varafrisk 🧡
Vad bra du resonerar och analyserar!
Du verkar ha bra hjälp av Wirbing, en klok vägvisare verkar det som.
Att förstå sig själv och sina behov är inte alltid så lätt. Så många känslor att brottas med.
Men nu har du gjort den första delen och klarat den med bravur! 🤗👏👏

Tack för att du tittade in i min tråd, jag skrev och svarade lite om frukost mm.
Kram och sov så gott om en stund 😴💚

@FinaLisa Tack❤️

Ligger i sängen...som vanligt försent. Serier är inte bra för min del🙈 Jo men jag får börja titta tidigare. Kan inte göra alla förändringar på en gång men sömnen behöver jag prioritera🙏🏻

Ikväll är det 29:e natten i rad som jag somnar nykter. Det går bra att vara nykter. Jag undrar hur det blir den dagen när jag ska klara av att vara nykter på egen hand, kommer jag klara det utan antabus? Kommer jag förstå att det är precis lika viktigt att vara nykter utan antabus som med antabus? En vän t mig har en syster som har tagit antabus i sju år. Jag tänker att jag kanske inte behöver tänka på det nu utan vila i tanken att jag har antabusen t min hjälp. Och hoppas att min lever ska fixa det. För än så länge är min hjärna alldeles för kidnappad för att jag ska klara mig utan antabusen. Men jag hoppas verkligen inte att kidnappningen sitter kvsr så länge som sju år😨

Godnatt😴

Alldeles alldeles strax ska jag lägga mig😴
Har sett färdigt på min serie. Ska låta det vara ett tag med serier. För jag fastnar och det blir sent. Det är oftast inte feel good serier utan väldigt spännande. Det är bättre att läsa feel good böcker. Köpte ju trilogin om Maja.

I dag har varit en bottendag. Sovit lite. Huvudvärk. Spänd i hela kroppen. Jobbigt med ögonen. Var sugen att prata m kollegor på jobbet men det var väldigt tomt. Inte ätit så bra. Tagit antabus iaf. Som tur kom dottern hem en sväng❤️

Saknar social kontakt. Nya sociala kontakter i livet. Påfyllning. Inte så lätt med tanke på Corona. Många nya här på forumet. Orkar inte riktigt påbörja nya kontakter här. Men hjärtligt välkomna till er som kommer.

Känner mig energilös. Vill inte känna mig så låg. Min chef frågade mig om min man och jag hade bokat ngt för den ledighet som jag hade bett om. Jag berättade att vi skulle fira 30-årig bröllopsdag. Tydligen hade min chef gjort det i förra veckan och tydligen är 30 år ”Pärlbröllop”. Hon hade fått ett pärlhalsband och maken en flaska finare whisky. Jag tror min man och jag ger varandra vistelsen i Skåne och nykterheten.

Tänkte använda friskvårdsbidraget t massage...taktil massage. Har bokat en tid imorgon. Känner att jag behöver gå ner i varv. Brukar svara bra på massage. Behöver ngt annat.

Sov så gott alla och jag hoppas att natten blir fri från störningar för er och för mig😴🙏🏻

Godmorgon☀️

Vaknar ngt piggare idag! Sovit fr 23 tom 6 endast vaknat till en gång. Det var länge sedan🙏🏻

Nykter en månad idag👍🏻 Löning idag👍🏻Massage idag👍🏻Egen bröstkontroll idag👍🏻 Teamkonferens idag👍🏻Yippe, jag fr träffa kollegor😀

Nu dax för duschen👍🏻

Kram🥰

@Varafrisk Stort grattis till 1 månad!😍🤩 Vad gött att du har sovit i 7 timmar, för egen del verkar det vara den optimala sömnlängden. Är det därför ordet ” sjusovare” uppkommit kanske.😅 Du låter härligt positiv i dag också!

Kram 🤗

Grattis till din 1:a nyktra månad! 🥳🥳🥳🥳 Jag tror inte jag har varit så glad för någons skull som jag är just för dig. Som du har tvekat - men nu kör du bara! Svinbra jobbat! Tänk att antabusen kan göra så stor skillnad. När möjligheten att börja förhandla med dig själv är borta så funkar det. Magiskt.

Kram 🐘

Anonym26613

Grattis till 1 månad 💚🥳💚🥳💚
Jag är så imponerad av din viljestyrka och utvecklingen 🦋💚

Så härligt att du ska unna dig lite firande! Du om någon förtjänar det. Njut 🙏💚🙏💚🦋

@Ase @FinaLisa @Miss Mary Poppins @Andrahalvlek @Torn Tack för era Grattishälsningar❤️Det värmer🙏🏻

Så skönt med massage👍🏻Jag går verkligen ner i varv. Har bokat en tid även nästa tisdag🙏🏻Fick en tid h optikern på torsdag. Skönt att slippa vänta en månad. Hade ju tid 28/6 men fick en återbudstid.

Idag fick jag löning. Varje månad under hur många års tid som helst har jag tänkt den 25:e ”nya tag ..nu ska jag verkligen inte gå t systemet och handla för dessa pengar” men likt förbenat har jag gått tid...men inte idag! Yippe💪🏻🎉

Min kropp väger ca 30 kg för mycket. Nu efter att jag slutat dricka alkohol så tog jag nog lite väl fel färdriktning när det gäller kosten. Å det gör mig trött och det sänker mig så jag ska försöka svänga upp på rätt fil igen. Försöka inte göra det för krångligt. Jag vet att får jag lite balans på kost och rörelse så påverkar det mitt humör i rätt riktning.

Kram🥰