Godmorgon Varafrisk 💗

Att ge sig tid att sörja och läka är ett måste. Att ha haft alkoholen som en snuttefilt under lång tid innebär såklart en förlust när den plötsligt är borta!
Så försök att se framåt, så sakteliga kommer det bli bättre och bättre.
De beiga dagarna kommer att blandas upp med de mer färgstarka mer som livet i största allmänhet.
Att räkna dagar kan vara roligt i början men ganska tjatigt i längden.
Gå över till veckor istället och sedan till månader om det känns bättre😊

Hursomhelst så är du en fantastisk person Varafrisk💕 och som gör ett grymt bra jobb med dig själv!!👏👏🤗

Många kramar 😍🤗💚

God morgon! Ja, det var inte många timmar. Jag behövde 12-13 timmar per natt i början. Det är kanske mycket i förhållande till genomsnittet men mer än 6 timmar är bra om du ger dig. Du kanske kan komplettera med tupplur/höneblund eller liknande när du kommer hem från jobbet? Eller det kanske inte funkar för dig? Glömt hur det var med det. Bry dig nu för tusan inte om att jämföra dig med oss som varit nyktra längre. Det ÄR inte kul att skippa alkoholen de första månaderna. Man är så fruktansvärt trött så hur tusan ska man orka med en massa annat också. Man får leta efter ljuspunkter i det lilla, de som man finner utan extra ansträngning eftersom all din energi går till nykterheten nu. Sedan kommer färgerna i livet tillbaka så sakteliga. Dessutom ska du inte hålla på med maten nu. Jag åt och de flesta av oss andra som slutar med alkoholen ersätter den i början med något ätbart. Min grej blev salta jordnötter. Mättande - och lägger fina bilringar runt magen. Gör inget eftersom det viktigaste kommer först. Nykterheten.

Just det. Planeringen för din dag. Jag tycker faktiskt den ser för mycket ut. Ät lunch på restaurang så lipper du tänka på matlåda. Mättande mat i dag, bra för att mota eventuellt sug. När du kommer hem tar du en promenad ELLER bestämmer plats för växthuset. En av de grejerna räcker för i dag. Jag föreslår att du bestämmer plats för växthuset i dag och tar promenaden en annan dag. Sedan slänger du dig i soffan, glor på TV och klappar dig ordentligt på axlarna för du har gjort presterat betydligt mer än genomsnittssvensken i dag också.

Fantastiska fina du. Nu fortsätter vi, en dag till!

Kram!

@Varafrisk Hur gick det med dagens plan? Det har ju varit fint väder för en promenad idag 😊.
Själv landade jag i soffan efter middagen men igår var jag på en promenad med en av mina finaste vänner 😊.
Kram 💖

@FinaLisa @Charlie70 Tack båda för då värmande och omsorgsfulla inlägg❤️ Så gott att få dem så där på morgonen❤️

@Ase Å tack för din fråga❤️

Det blev ingen promenad idag och jag bestämde mig imorse för det. Tror vi är ganska säkra på var vi vill att växthuset ska stå. Det är ju i plast och därmed ganska flyttbart. Lunchen åt jag på restaurangen och det kändes coronavänligt och det smakade så gott👌🏼Tittar nu på Marcella på Netflix. Det gäller att inte se för många avsnitt i följd för risken är att det blir för sent. Vågar inte ta en höneblund när jag kommer hem för är rädd att jag inte ska somna när jag lägger mig. Men att på ngt vis lägga sig ner och landa när jag kommer hem, blunda utan att sova .. det tror jag är viktigt för min återhämtning.

Har ganska tunga ärenden på jobbet där jag ger och ger men det är aldrig tillräckligt. Men så ringer en förälder emellanåt...jag gör inte särskilt mycket...men hen avslutar ofta med ” Du är bäst plus mitt förnamn” och det är så himla gott.

Samtal på morgonen imorgon på rådgivningscentrum. Känns skönt!

@FinaLisa Slutar räkna dagar ...nu får det bli veckor.

Tack för ert stöd idag...ovärderligt🙏🏻

Kram❤️

Å nu efter att jag skrivit så blev jag SÅ ledsen. Vet inte riktigt varför men trycket blev för tungt. Tårarna rinner...
Det handlar inte endast om alkoholen...det är den allra största..men det handlar även om jobbet...😉

🦋🦋🦋

@Varafrisk blir bra med samtal på rådgivningscenter i morgon. Försök sova nu. Du behöver nog det mest av allt.

Kram!

Jag tror att det är bra att du känner dig ledsen VaraFrisk. Det är en del känslor som har dämpats med alkoholen och de behöver komma ut. Efter 9 månader utan märker jag tyvärr att jag har lite snabbare till 😡. Inte hemma och så, utan i samtal på jobbet och det får jag jobba lite med tror jag. Ledsenheten ska släppas ut, men ilskan... herregud!!! Jag har inte den typen av jobb och jag vill vara cool.
Men låt ledsenheten skölja över dig, att gråta är nog rätt nyttigt. Under gråten finns glädjen. (Och kanske ilskan då), och att Gråta är inte Beige... så du har fått fler nyanser. Kramar! Du kommer vidare.

@Varafrisk På något sätt upplever jag att när tårarna kommer då är jag i kontakt med mig själv och det jag behöver ta hand om. Låter kanske flummigt men jag tror inte vi kan klara nykterheten utan att ta itu med det som verkligen skaver. Det är ett stort jobb. Du är stark som kämpar vidare.

@Charlie70 @knickan @Sisyfos @Nykter2021 @Ase Tack vänner för all omtanke❤️🙏🏻

Tänkte sätta mig för att se ett avsnitt fr min serie men tror nog att jag lägger mig istället. Känner lite hjärtklappning/stress..och ni vet ..som vanligt ofantligt trött. Men ibland är det skönt att flytta tankarna fr sig själv till ngt helt annat. Kanske det blir lite soffligg ...oj vad det lät...ligga i soffan och ha borstade tänder och nattlinnet på.

Dagen har varit ngt bättre idag. Varit h kuratorn på RC ( jag förkortar rådgivningscentrum orkar inte skriva hela namnet). Haft ett jättebra samtal. Ledord att ta m mig är:
-En dag i taget
-Gör det enkelt
-Det viktigaste först
-Ta det lugnt
och HALT

Pratade om Sinnesrobönen

Kuratorn tipsade även mig om ett klipp på Youtube med Peter Wirbing -PostAkutAbstinens. Vet inte om ni har sett det? Det är precis där jag befinner mig. Ett tillstånd som man kan befinna sig i under många månader. Tänker se det igen för att kanske se det ytterligare en gång. För det var hjälpsamt🙏🏻

För att förgylla tillvaron lite grann gick jag och fick brynen plockade och färgade. Gick och vägde mig. Inte för att fokusera så mycket på vikt men för att jag inte vill att kilona ska springa iväg, har ju redan väldigt för många. Ska inte göra det till ett krav.

Fick brev fr min läkare att levervärdena var fortfarande lite lätt förhöjda men jag ska fortsätta m antabusen. Nya prover i början på juni. Kändes ändå skönt.

Har jobbat hemifrån idag. Mycket att göra.

Min son fick svar idag. Har Corona. Har feber och ont i kroppen. Ingen smak. Troligtvis kommer hans sambo bli sjuk. Blir lite orolig för hon är riskzonspatient. Men hoppas på det bästa. Har en kollega som även hon fick svar idag. Har Corona. Hade bara yttepytte lite skav i halsen.

Nej..jag skippar serien det blir sängen.

Godnatt m😴❤️

@Varafrisk, kuratorn verkar ju jättebra. Peter Wirbing fick jag tips av @VaknaVacker om en gång i tiden. Vet att jag då såg om hans föreläsningar flera gånger. Hjälpsamt för mig då när det begav sig. Och så himla skönt att du kan fortsätta med Antabusen! Det var väl ändå dagens riktigt goda nyhet som vi gläds åt!

Kramkram!

@Charlie70 Ja, kuratorn är verkligen bra!
Ska ta till mig råden av henne och råden av Peter Wirbing för de är enkla och hjälpsamma. Behöver öva mig på att inte stressa iväg i tanken .

Med antabus rullar de nyktra dagarna bara på. Och efter Peter Wirbings föreläsning om att det tillståndet som jag befinner mig i kan hålla på i många många månader..så blev det än mer tydligt. Absolut ingen alkohol...min kropp och jag håller på med ett riktigt grovjobb...en renovering av hjärnan som inte får avbrytas på något vis.

Nej nu blir det dusch och rusch!

Kram t er alla ❣️🦋

@Varafrisk skrev:"min kropp och jag håller på med ett riktigt grovjobb...en renovering av hjärnan som inte får avbrytas på något vis."

Exakt så är det. Den finaste gåva vi kan ge till oss själva är att låta kroppen och hjärnan få jobba på i lugn och ro, göra grovjobbet. Istället kan vi lägga krutet på att hitta nya, sunda, nyktra vanor.

När det gäller vanor har jag lärt mig att 1) lägg till något bra som på sikt tränger ut något dåligt, 2) ”stapla” en ny god vana på en annan god vana. Två exempel: 1) drick te istället för kaffe efter lunch, och byt ut varannan kopp tills alla är bytta. 2) om du fixar lunchlåda kvällen innan så fixar du samtidigt två små burkar med mellanmål (ex nötter, morotsstavar) och ser till att de följer med lunchlådan till jobbet.

Peter Wirbing är lite monoton, men hans budskap är bra! Återfallsprevention pratar han bra om också.

Kram 🐘

God morgon @varafrisk
Så skönt och faktiskt harmoniskt att läsa din tråd. Jag tänker att du utvecklade väldigt många tankar kring nykterheten under senaste året-även om du fortfarande drack. Nu dricker du inte och hela ditt kapital av ”tänk” finns redan här- eller där- hos dig, fint att läsa. Nu upp och hoppa här! Kram.

God morgon @Varafrisk, hoppas solen skiner på dig idag. Tack för tips om Peter Wirbing. Precis vad jag behöver, fakta! Lyssnade på kl 4 när jag vaknade och inte kunde sova. Hoppas din son snart tillfrisknar och att hans sambo inte blir för sjuk. Kämpa vidare! Kram❤️

God morgon @Varafrisk, hoppas solen skiner på dig idag. Tack för tips om Peter Wirbing. Precis vad jag behöver, fakta! Lyssnade på kl 4 när jag vaknade och inte kunde sova. Hoppas din son snart tillfrisknar och att hans sambo inte blir för sjuk. Kämpa vidare! Kram❤️

Godkväll och jag vill återigen säga tack för ert stöd❤️

Tänk att det skulle ta åtta år innan jag landade där jag är idag. För då för åtta år sedan hade jag kontakt med en annan kurator på Rådgivningscentrum under ca ett år. Så jag tog väl kontakt med henne kanske för knappt nio år sedan. Hade kanske druckit ett till två år före det. Ganska tidigt i mitt problemdrickande som sedermera utvecklade sig t ett beroende förstod jag att jag hade problem...att det fanns inget sunt i mitt drickande. Så det har ju varit en stress under alla dessa år.

Många har sagt till mig att jag måste bestämma och jag har sagt att jag har bestämt mig. För jag visste att jag inte kunde fortsätta så här. Mitt förnuft visste och jag hade bestämt mig men min känsla var inte där. Så jag var inte mottaglig för tips på litteratur el poddar. Var inte intresserad av att läsa. Kändes som om jag läste en el tio böcker så visste jag att alkoholen var farlig. Men jag var inte där ..inte riktigt redo...varför vet jag inte...men nu är jag där. Det behöver inte betyda att jag kommer att lyckas men jag vill. Utan antabusens hjälp vet jag inte hur det skulle gå.

Jag har inte glömt ångesten när jag vaknar...alla dumma saker som jag sagt och gjort.,,det finns massor. Men det jag tar mest till mig nu är att slippa förhandlandet som bokstavligen förstörde min hjärna under dagen så ibland var det som om jag köpte alkohol för jag ville bara att det skulle bli tyst. Och nu när jag snart varit nykter i fyra veckor...vill inte må så här igen...men jag vet att det kan ta tid innan jag mår bättre. Så därför könns det lite avlägset att vilja dricka för så här vill jag inte må.

Min son mår bättre men inte min svärdotter. Hon har inte fått svar för hon testade ju sig idag. Hade börjat få jobbigt m andningen. Frågade min chef om jag skulle ta test. Min man träffade ju min son dagen före han insjuknade men tog prov i måndags genom jobbet. Det visade sig vara negativt. Min chef sa att jag inte skulle behöva men hon kunde inte hindra mig sa hon. Så jag kände att jag ville göra mitt yttersta och ska testa imorgon. Jobbar hemifrån.

En sak vet jag....jag behöver vila och sova mycket mer...och få en liten promenad vid vattnet.

Kram🙏🏻❤️

Skönt att din son mår bättre. Håller tummarna för hans sambo.

Fina VaraFrisk, tror att man kan behöva nåt som verkligen sätter stopp för drickandet ibland. Den där sista spiken i kistan. För några är det att åka dit för fyllekörning, hamna i fyllecell, för mig var det en gång att bli uppenbart påkommen... den andra gången ett mycket allvarligt samtal (och förövrigt koll på mina värden).
Och för dig och andra mediciner. Det känns obegripligt att ha fortsatt att dricka trots att man vet att det inte är bra. Men det är som det är och jag har fått lite respekt för hur det är att ha en hjärna som är totalt fixerad vid alkohol. Det är ju inte riktigt något man vill acceptera. Tycker att man ska använda den nyktra tiden till att verkligen rannsaka varför man drack från början. Du är liksom jag en rätt sen debutant. Vad var orsaken till att du började? Å så ändrar man sitt sätt att tänka och försöker hitta triggers. Det är ett lärande det här. Nu äter du antabus och kan inte. Jag gjorde inte det och hade några återfall första gången. De kan man använda för att lära sig, så passa på nu och analysera när du får väldiga sug. Kanske blir det inte så när man äter antabus men annars är det nog bra. Å så vila förstås. Tror en del av tröttheten beror på att vi faktiskt har använt alkohol som medicin för att vi inte ska känna att vi är just trötta. Alkoholen stressar ju också kroppen så när vi slutar kopplar vi av på ett annat sätt. Nyttigt tror jag men tröttande. Så vila nu, VaraFrisk och pyssla om din själ. Jag tror för övrigt att du var en ganska god bit på väg i processen även innan du slutade.

@Varafrisk Tack för din kommentar i min tråd! Hoppas det går bra med din son och hans sambo.❤️ Det är ju som du skrev ett väldigt lömskt virus. På vårt jobb blev två av dem som var som mest försiktiga sjuka. Den ena fick åka in och få syrgas och blev riktigt dålig, den andra kände knappt av att han var sjuk, men har fortfarande 5 månader senare absolut noll lukt och smak sinne kvar.

Du kämpar på jättebra tycker jag!🤗 Kanske en del av tröttheten är en biverkning från antabusen också. 🤔
Din kurator verkar klok, hen har kanske varit inne och läst här på forumet och lärt sig från oss som har varit nyktra ett tag.😂

Ha det bra! Kram