Alldeles strax ska jag släcka lampan för att sova vilket ska bli så skönt🙏🏻 Åter igen en dag då jag har varit SÅ obeskrivligt trött och med mycket orolig mage😴🙈Funderar på om jag befinner mig i en utmattningsfas🤔

Men var och blåste och tog min antabus. Idag var det åter igen en ny person... en ganska ung tjej. Berättade för henne om Alkoholhjälpen. Tyckte hon borde känna till detta fantastiska forum💪🏻🙏🏻 Jag läste vad Onkel F kände när det inte var den vanliga sköterskan utan istället en man. Jag var ju tidigare väldigt orolig för hur det skulle vara på Rådgivningscentrum med könd personal el att jag skulle möta folk som jag känner. Men nu...ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket...känner att det är min frizon.

Nära rådgivningscentrum ligger ett konditori köpte med mig några frallor och bullar hem. Min man skulle åkt t min son och målat men han hade feber och huvudvärk så det blev inget m det.

Jag åkte t handelsträdgården köpte lite plantor till urnorna. Dahlior, alunrot, fyrklöver och chokladblomma samt surfinia och mariakrage. Efteråt åkte jag till bokhandeln, köpte böckerna som @knickan rekommenderade. Eftersom det var fyra och betala för tre så köpte jag en till som ägaren av bokhandeln rekommenderade👍🏻

Funderade över mina känslor...min dotter sa så klokt igår ...förut har du gömt känslorna med alkoholen men nu har du inte längre ngt skydd utan nu måste du känna. Och idag kände jag ngt som jag även känt tidigare...det är liksom en känsla som gömmer sig liksom bland ett sjok av tunna fladdrande gardiner...och jag tror att den där känslan försöker säga t mig...släpp taget...det finns inget att vara rädd för längre...oavsett vad som händer ...så släpp taget...ungefär som om ...du behöver inte strida längre m alkoholen el m annat som har gjort dig ont/ledsen ..utan släpp taget...kanske låter det flummigt...kanske funkar det inte men det blir lite vilsamt🙏🏻❤️

🦋🦋🦋

Anonym26613

Vilken förändring ❤🦋

Jag vet inte om du läste i min tråd någon gång i mars hur jag kämpade med känslor. Fick bara ligga och låta dem komma. Jag var rädd att känna. Kanske var jag orolig för förändring. Men jag blev kompis med min ångest. Nu är den inte lika stark längre och jag har inga känslor jag är rädd för.

Så mycket som vi redan har klarat av och inget kan knäcka oss. Våga släppa 🦋❤

@Varafrisk skrev ”Rådgivningscentrum med könd personal el att jag skulle möta folk som jag känner. Men nu...ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket...känner att det är min frizon”

@Varafrisk skrev ”jag tror att den där känslan försöker säga t mig...släpp taget...det finns inget att vara rädd för längre...oavsett vad som händer ...så släpp taget...ungefär som om ...du behöver inte strida längre m alkoholen el m annat som har gjort dig ont/ledsen”

Wow, säger jag bara, vilka viktiga och sköna insikter!

Kram 🥰

Du skriver så fint om känslorna som kommer fram och om rädslan och din kloka dotter. Det jag slås av när jag läser i din tråd är det stöd du har av din familj och den kärlek och omtanke de visar som lyser igenom i det du skriver. Roligt att du nappade på mitt boktips.
Hoppas att helgen fortsätter i lugnt och vilsamt tempo.
Kram

@Miss Mary Poppins Minns inte så här utantill om jag läste om känslorna mycket möjligt. Men hur som helst...känslorna går huller om buller🙄

@Torn Tack❤️

@knickan Tack för tipsen! Ser fram emot att börja läsa dem. Ska först läsa färdigt boken jag håller på med ”Jag kan ha fel” av Björn Natthiko..minns inte hans efternamn. En bok som jag inte direkt sträckläser men som ändå är läsvärd och fin❣️Jag är mycket tacksam för den förståelse som min familj ger mig. Det kunde varit precis tvärtom så kan känna annat än djup tacksamhet❤️

Att släppa taget handlar inte endast om att släppa taget om alkoholen utan om alla måsten och borden och alla rädslor. Jag har givetvis inte gjort det ännu men det är skönt när det fladdrar till i gardinerna för att påminna mig om...släpp taget🙏🏻 Du behöver inte vara duktig, du behöver inte vara rädd, du behöver inte stå i försvar utan du behöver bara vara du...och du duger så bra som du gör🙏🏻❤️Men när alkoholen ligger som en dimma runt känslorna då är det svårt att komma åt...då är det svårt att öva på att släppa taget. Men nu kom en liten liten öppning...🙏🏻

Och kära vänner..tre veckors nykterhet idag🙌🏼 21 dagar💪🏻😃🦋❤️🙏🏻

Nu ska jag åka fram t torget kolla in blommorna samt åka med lite mat t min sjuke son vars sambo inte är hemma❣️

Kram❤️🦋

@Andrahalvlek Tack❤️ Vi skrev nog samtidigt så jag såg inte ditt inlägg förrän nu.

Efter att jag skrivit mitt förra inlägg.. ställde jag in disken i diskmaskinen, torkade av diskbänk och köksbordet. Och jag tänkte på vad jag skrivit att jag faktiskt inte bryr mig så mycket när jag kommer t Rådgivningscentrum vem som jobbar el vem jag kan möta där. Och då slog mig tanken...ok att jag inte är redo för att berätta för min chef för mina kollegor om mitt missbruk men jag orkar inte riktigt bry mig längre jag orkar inte smussla...jag har så länge jag kan minnas försöka passa in i någon form av mall ...både för egen del och för mina barns del...velat ha massa vänner omkring mig..men vänkretsen är i det närmaste obefintlig...och jag har sett mig som ensam...givetvis har alkoholen gjort sitt men det handlar även om att den här sk vänskapen har varit för ytlig...för var fanns dessa vänner när det väl gällde?? Så ..det är så här jag ser ut...varken sämre elller bättre...det får vara slutsmusslat...jag vill verkligen stå upp för den 58-åriga kvinna jag är...med väldigt många extra kilon...fast de är mjuka...tunt hår som inte blir grått utan mörkt och jag envisas med att bleka slingor...jag har hår och det blir då lite tjockare👍🏻 Har små tänder och gles mellan vissa men de är starka och hela💪🏻 Det mesta på kroppen som tidigare gått uppför går numera nerför...fast jag jag tänker att min själ och hjärta är väldigt mycket på väg uppför igen🙏🏻

Det är så här jag är helt enkelt...det är det här som erbjuds..och gillar man det så finns jag❤️

🦋🦋🦋

Om att släppa taget, de tankarna har verkligen följt med på olika sätt sedan förra vintern. Det är som att hitta ett litet hemligt hål i marken och få leta sig vidare, att släppa taget innefattar en massa saker tänker jag, så som du beskriver.
Släppa taget om en tänkt bild av mig själv. Släppa taget om föreställningen om vem man är och vill vara.
Men det börjar i att släppa taget om alkoholen och oavsett vad som än händer i framtiden har du erfarit de där känslorna bakom alla draperier och det betyder något stort.
För min del har släppa taget förvandlats till tillit som jag ofta tjatar om. Kanske är det andligt, Gud, eller livet- mäktigt nog i sig enligt mig. Att släppa taget är ju som Karin Boye skriver i den lite sönderlästa ”Visst gör det ont”, men jag gillar allra mest de avslutande raderna;
Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.

Kram till dig.

@Se klart Tack❤️ Så vackert och trösterikt med Karin Boyes ord🙏🏻 Du skriver alltid så vackert...så estetiskt❣️

Ytterligare en dag till ända...en dag som fylldes av lite nya inköp av blommor och därefter plantering av dessa.

Känner mig inte riktigt tillfreds...känner mig lite låg. Tror med all säkert att jag skulle känna mig mer tillfreds om jag även kunde få in bara lite mer regelbunden motion. Dessutom sluta upp m tröstätandet som bara sänker mig. Behöver verkligen släppa taget om det.

Från att ha sovit riktigt djupt och drömfritt så är det lite oroligt igen....men tro sjutton att det tar tid...man brukar ju prata om tre månader...men jag har absolut inte gett upp. När jag är så obeskrivligt trött orkar jag inte så mycket fast då skulle det nog ändå vara behjälpligt med en liten kort promenad. Dessutom lite energirik kost.

Nu blir det sängen...lite läsande innan lampan släcks😴

Godnatt🦋🦋

@Se klart Ja...ett okej så får det nog vara även om hjärnan vill mer.

Jag har inte lärt mig det där med att citera men jag vill ändå citera vad Blenda skrev i Onkel F tråd ngt i stil med detta ”Det är inte svårt att låta bli att dricka men svårare att börja leva”. Onkel F skriver om att det är ensamt att sluta dricka då mycket av det gemensamma i vänskapen har kretsat kring alkohol. Du får rätta mig Onkel F om jag har missuppfattat dig.

Jag kan instämma i vad Blenda säger. Det är inget svårt att låta bli att dricka. De tankarna existerar knappt eftersom antabusen finns i kroppen. Jo det är klart att de finns men det blir inte massa dealande. Jag vet inte men jag tänker att det skiljer sig ganska mycket åt att sluta dricka med antabus eller sluta dricka utan. Och jag vill verkligen påpeka att jag tänker inte att det ena sättet är sämre eller bättre än det andra. Men gemensamt är att en avgiftning pågår och man mår olika av den fysiskt och psykiskt. Tänker även att den tar olika lång tid. Själv så trodde jag nog inte att jag skulle känna mig så infernaliskt trött och jag trodde även att jag skulle känna mer lust och glädje. Jag tror därför att det är viktigt att ha en insikt i att livet kanske inte blir helt underbart utan alkohol eller att det kommer en ljuv förändring direkt. Och även om det inte blir den där ljuva förändringen som man hoppas så att bli nykter är så viktigt för mig för livet är ändå bättre nu än kampen med alkoholen dessutom att inte förkorta mitt liv utan förlänga.

När det gäller vänner och alkohol så har jag tidigare beskrivit att min och även min man vänkrets förändrats ganska radikalt under de senaste åren. Men jag utgår att prata utifrån mig själv. Jag har sett mig själv som ensam och känt mig bortvald tills jag började fundera på om det är så att jag har valt bort vänner. Jag är inte så mycket för det där ytliga pratet. Tycker om att prata om existentiella frågor. Om livet. Om intressen. Om människors livsöden och livsresor. Bland flera av vännerna har alkoholen varit en stor del när vi träffats. Men med de vännerna som jag har kvar då är det samtalet och mötet som är det allra viktigaste.

Så när jag nu känner att det är svårt att leva så var det även det med alkoholen. Jag har ju sökt länge...men jag dämpade sökandet känslorna med alkohol. Och då med alkoholen fick allt en annan färg och allt var liksom möjligt..tills jag vaknade upp och det var grått och beigt igen. Nu är det mer jämngrått och beigt hela tiden och Covid-19 gör det inte bättre. Men min tro på att det kommer bli bättre har jag inte gett upp..

Sedan för min del handlar det ju inte endast min resa för det handlar ju om min man och min resa tillsammans...vår resa tillsammans❤️Han har ju varit medberoende och förhållit sig till det och nu ska han förhålla sig till en Varafrisk som försöker bli nykter. Och det är liksom inte alltid lätt att hänga med i mina svängningar och ibland svänger det inte alls ...för som sagt var det är grått, beigt och stor trötthet😨

Så att inte dricka går lätt men att ta itu med livet är några timmar i taget..en dag i taget🙏🏻

🦋🦋🦋

22 nyktra dagar. Imorgon tionde gången m antabus. Imorgon börjar min fjärde vecka som nykter. Hoppas jag får svar på leverproverna i veckan så jag kan fortsätta m antabusen. Förhoppningsvis kommer ngn eller båda kallelserna t de undersökningar som jag väntar på. Vad jag vet är att jag har ett frissebesök på fredag. Och höll ju nästan på att glömma av..samtal m kuratorn på Rådgivningscentrum på onsdag. Ska verkligen bli skönt. Att kunna prata om trötthet, det lite beiga livet...

Kram😴

Anonym26613

Väldigt viktig insikt, att livet utan A inte är lösningen på allt. Jag har varit trött den senaste tiden och tror det beror på pollen och att sommaren kommer. Gett efter flera gånger och försökt väcka hjärnan med godis. Har kritiska och negativa tankar. En seg period helt enkelt. Men att jag är fortfarande nykter gör mig stolt och jag vet att A skulle inte lösa mina problem. Den skulle bara dra mattan under fötterna. 💚🙏

Du skriver att din man är medberoende. Erbjuds det någon stöd för honom?

Ha en fin dag 🙏❤🦋

@Miss Mary Poppins God morgon🦋
Även om livet inte är lekande lätt så beror ju inte allt på alkoholen vilket kan vara en viktig insikt. Det innebär ju inte därmed att lösningen är alkohol för det är ju så jag har dämpat jobbiga eller för den delen även glada känslor med. Nej, alkoholen är verkligen inte lösningen så det är skönt att inte ens behöva förhandla om det.

Kanske uttrycker jag mig lite fel när det gäller min man. Det har aldrig varit några problem för honom att inte dricka alkohol men om jag har köpt har det väldigt många gånger inneburit att han har druckit. Men han har kanske druckit en eller två öl medan jag druckit mer. Vi har pratat om detta beteende. Att jag numera inte dricker lugnar honom. Vad jag menar är att det krävs att den man lever ska först försöka förhålla sig till att man har en partner som har en beroendeproblematik därefter förhålla sig till att partnern ska bli frisk från sitt beroende. Det måste vara tufft att leva med en person som har en beroendeproblematik. Jag kan läsa att många som försöker bli nyktra/ har blivit nyktra har en partner som dricker alkohol. I mitt liv nya liv att bli nykter så är det enklare att leva med någon som kan avstå alkoholen. Jag menar inte helt och hållet men inledningsvis.

Och apropå ingenting så har jag läst att många som går på terapi kanske inte nämner att man är/har varit alkoholberoende. Jag tänker att det är ju upp till var och en att göra det men tänker att det är en viktig del att nämna. Man behöver kanske inte prata om den beroende behandlarens kunskap men man är ju en helhet därför tänker jag att det är viktigt att nämna. Tänker att behandlaren kan göra ett bättre jobb.

Ok...ha en fin dag🦋

@Varafrisk godmorgon fina du! Så bra det går. Känns som om du hoppat på rätt tåg och nu åker du "bara" med! Vet att det inte är lätt. Tröttheten förlamade mig inledningsvis. Min första nyktra tid var över jul och nyår med helt ledigt och sedan arbetade jag deltid p.g.a. sjukskrivning. Minns att jag inte förstod hur "de andra" orkade gå tillbaka till sina heltidsjobb efter bara några veckors nykterhet. Jag behövde vila i månader. Men, så var jag sjukskriven för utmattningssyndrom vilket säkert gjorde sitt till. Är det något nykterheten gett mig är det att jag numera lyssnar på min kropp. Är jag trött förstår jag att jag behöver vila. Jag behöver INTE dricka vin för att bli pigg/orka, utan bara sätta mig med en kopp te eller slumra lite på soffan en stund.

Jag nämnde inte heller mitt alkoholberoende när jag gick i terapi under förra året. Du har säkert helt rätt Varafrisk i att terapeuten säkert kan göra ett ännu bättre jobb om han/hon har helheten. Men det är ju fortsatt stigmat vi är rädda för. Det var ju du också! Remember? Du vägrade ju gå till Rådgivningscenter. Fast nu är du där flera gånger i veckan utan att känna skam. Jag valde också att vända den där skamfyllda känslan inför beroendemottagningen till att jag var cool som faktiskt tog tag i mitt liv. Men där finns väl ändå en skillnad för många (för mig) mellan att vara öppen inom beroendesfären i vården och vara öppen på andra håll så att säga.

Det var några rader från mig en måndagsmorgon i maj.

Kram!

@Charlie70 Kul att höra ifrån dig och jag har även läst i din tråd. Du verkar haft några mysiga dagar m dina barn.

Tänker på vad jag skrev om att berätta om sitt alkoholberoende när man har en terapeutisk behandling. Och jag tänker att det är ju inte så enkelt som svart eller vitt utan det finns ju många nyanser. Minns inte hur det var om jag berättade för min terapeut direkt om mitt alkoholberoende men eftersom mycket av mitt mående var/är relaterat t alkoholen så blev det naturligt att berätta om det. Men eftersom hon inte är någon alkoholterapeut så har inte alkoholen varit det centrala även om vi berör det då och då. Dessutom vill jag även säga att jag har full förståelse för att man inte berättar det.

När du skriver att jag vägrade gå till Rådgivningscentrum så kanske det inte helt och hållet var så. Jag vet att jag varken behöver försvara eller förklara mig. Men för ca åtta år sedan tog jag kontakt m en kurator på Rådgivningscentrum. Vi hade kontakt under ca ett års tid men jag blev inte nykter därför avslutades kontakten.

Låt oss säga för ca fyra fem år sedan fick jag en spansk läkare. Mycket noggrann. Jag bad om antabus men kunde inte få det pga förhöjda levervärden. Under fyra fem år har jag bett om antabus men svaret har varit nej pga förhöjda levervärden. Träffar en ny läkare för ca fem veckor sedan som fastän mina levervärden är i princip detsamma som tidigare säger ja t antabus.

Då för ca fyra år sedan vill min läkare att jag ska söka hjälp på Rådgivningscentrum inte att få antabus men annan behandling.
Eftersom jag då kände tre personer som jobbade där kände jag att nej alltså jag kan inte prata m någon som jag känner. Det var likadant i tre angränsande kommuner. Jag hade jobbat med delar av personalen och för mig var det en orimlig tanke att gå på behandling/få medicin av ngn som jag kände. Så det var mitt motstånd. I höstas sökte jag rådgivningscentrum igen. Fick tre samtal men kontakten avslutades eftersom jag fortsatte att dricka. Nu hoppas jag att mina leverprover är bra så att jag kan fortsätta med antabusen.

För övrigt så känner alla mina professionella kontakter t mitt beroende för jag tänker att det är viktigt utifrån sömnapné, högt blodtryck mm.

Idag när jag var och blåste samt tog antabusen var det åter igen en ny person. Trodde inte att de var så många som jobbade där men de jobbar ju även med våld i nära relationer.

Hoppas jag ska få verktyg av kuratorn på onsdag för att hantera mitt mående lite grann. Är inte deprimerad men tycker att allting är riktigt trist. Hade tänkt ta en promenad när jag kom hem. Men det blev macka och kaffe och nu blir det en serie. Inte superkul. Inte så bra för vikten. Vet att jag skulle mått så mycket bättre av promenad och mer hälsosam mat. Blev ju iaf ytterligare en nykter dag.

Kram🦋

@Varafrisk Jag tror och hoppas att det kommer att ljusna för dig, att dagarna inte kommer att förbli grå utan kommer få fler färger vad det lider. Som du har kämpat för att få behandling/antabus. Det är ju verkligen att inte ge upp. Jag tycker att det är så starkt av dig.
Kram

@knickan Tack för ditt fina inlägg🙏🏻Det värmer. Nej...jag har inte gett upp...min väg är oerhört krokig och berg- och dalbaneaktig men så sakteliga går det framåt❤️

Kram🦋🥰

Som vanligt hinner jag inte skriva nu men är så full med tankar så jag behöver få det på pränt innan jag släcker.

Läste ett inlägg i Torns tråd som jag väljer ..ja jag skulle väl inte säga att jag svarar på men vill skriva ner de tankar som inlägget väckte inom mig. Jag framför allt har ju återkommande i mina senaste inlägg skrivit att jag tycker att livet är beigt och inte så kul nu. Å visst blir jag sittande å kommer mig inte för att göra så mycket delvis för att jag inte känner lust delvis för att jag är så otroligt trött. Men jag tänker det har gått tre veckor sedan jag slutade dricka alkohol. Det är en otroligt stor omställning för mig. Beigt och tråkigt har jag ju dämpat med alkohol. Och nu dämpar jag det inte med ngt ...möjligtvis med en extra macka el ngt sött eller ngt annat...för nu försöker jag tillåta mig känna ..förnuftet vet att jag gör en massa bra vinster men känslan känner inte det utan det är liksom tomt. Jag tänker att det på ett vis är jämförbart med en krisreaktion och dess olika faser. Jag tänker att det är viktigt att få tillåta sig att känna så här...negativa känslor är ok...men det blir ju ett problem om man fastnar i det.
För mig är det även lite tungt på jobbet samtidigt ett jobb där jag ger mycket av mig själv så jag kan vara ganska uttömd när jag kommer hem.

Det är inte kul att livet är tomt och beigt och jag vet att det är ingen mer än jag själv som kan börja förändringen. Men jag tror på förändring...att människan har den möjligheten med rätt verktyg. Antabus var det inledande verktyget...vi får se vad som kommer härnäst..

Godnatt 😴

Vaknar oerhört trött som vanligt men jag tänker att lite är självförvållat. Släcker man lampan ca 00.10 och den ringer 05.40. Det är för lite sömn för mig i synnerhet nu när jag är konstant trött.

Idag är det teamkonferens hela fm. Gilla det. Alla kollegor på plats. Bra diskussioner. Har bestämt mig för att äta stekt fläsk m löksås på en restaurang i stan. Tror det blir att jag tar m mig matlåda t jobbet. Två besök under em.

Ska försöka komma ut på en kort promenad efter jobbet. Oavsett väder. Kanske läsa efter det. Bestämma platsen för växthuset. Äta ngt enkelt t kvällsmat.

Få se om jag kan hålla mig t denna enkla plan. Det kan bli för stort...men jag försöker.

Idag börjar dag 24 som nykter. Räknar på fingrarna nu. Är inte riktigt förtjust i hur man reggae dagar här på forumet. Tyckte det var mycket mer överskådligt tidigare.

Ha en fin dag!

Kram🦋🦋