Att leva nyktert innebär också att man slutar ljuga om och dölja allt som hör drickandet till. Att man slutar planera när/hur man kan dricka, öppet eller i smyg. Att man slutar oroa sig för om man upplevs onykter eller inte.

En otrolig lättnad att slippa ??

Kram ?

Vojne, vojne. Har inte hört något från mina söner trots sms. Denna hjärtesmärta, ångest, skam samt mina blåmärken efter förra torsdagens och fredagens blackout, gör att jag helst av allt vill döva mig till stenåldern.
Känner mig inte fri alls och mår inte särdeles bra heller. Känner mig trött och att jag inte har något att se fram emot.
Men tack vare er så känner jag mig dock inte fullt så ensam!
Återkommer om hur kvällen avlöper...

Dendartjejen

Jättebra jobbat! Jag förstår att det är svårt när allt känns så tungt och svårt men var ändå stolt över de här dagarna ?

Du är verkligen inte ensam, sänder dig massa styrka! ?

Jag vet inte vad du arbetar med, men hoppas det har med människor att göra! Anar du hur glad jag blir för dina fina och glada tillrop?
? (hittade ingen akleja...)

Dendartjejen

Åh vad glad jag blir! Min grundinställning i livet är ganska positiv och det värmer att du känner att jag kan bidra med något på din väg ???

Kanske va det detta du sökte efter i dendärtjejens tråd, annars skriver jag iallafall ?.De där med att sätta en tid på nykterheten har inte funkat för mig, man ställer in hjärnan på den där veckan eller den där månaden,månader. Sen när tiden har gått börjar jag direkt dricka igen och lurar mig själv oxå att jag har kontroll på a. Efter en tid är jag åter på ruta ett ..... det som funkar i längden är nog att inte lova för all framtid, det känns så jobbigt och trist, men 24 timmar i taget brukar kännas ok det klarar man oftast. 24 h växer förhoppningsvis till dagar, veckor, månader. Under denna period dyker det garanterat upp nya insikter i hur man fungerar och vill ha sitt liv. Det är liksom lite i taget, en dag i taget. Det blir greppbart. Och därmed lite lättare. Kram Jullan

Du har fått bra råd och jag har inte just dina erfarenheter. Men för stora eller små barn gäller ju samma sak, tillit. Så det får nog erövras lite i taget. När barn (stora eller små) tappar tilliten till att föräldrar är att räkna med, då rämnar världen. Fördelen med stora barn är att man kan prata när tiden är mogen. Men det kan ju precis vara så som Charlie så bra beskriver, det där ”viktiga samtalet” kanske inte behövs, den viktiga nykterheten räcker långt.
Dina barn behöver kanske något annat av dig än sms och och det kan du kanske inte ge dem, än. Men tids nog. Håll i och håll ut, som vi säger nuförtiden. Kram.

Håller med till fullo i det Jullan och Se klart skriver. Själv satte aldrig något tidsmål, utan körde bara på
"tills vidare". Att räkna dagar hade jag dock stor nytta av ganska länge. Nu räknar jag
enbart månader. Det blir fem månader som nykter nu på lördag. Mår som en prins.
Så fortsätt att ta det dag för dag nu, och tänkt inte så mycket på framtiden, det löser sig.

Kram

Dendartjejen

En dag i taget har fungerat utmärkt för mig än så länge. Som sagt, 1 dag känns mer överkomlig än till exempel 1 månad. Det är som när man tränar, tänker man sig att man ska springa 30 minuter på ett löpband så kan det kännas sjukt tungt men om man tänker att man springer 5 minuter i taget så känns det lättare ?

Kram

AmandaL

Jag såg och läste era kommentarer om skammen och jag håller verkligen med om att den är så hemsk och fruktansvärd, jag skäms också otroligt mycket över mitt alkoholbeteende, vad jag gör och säger när jag är full. Det är så fruktansvärt pinsamt att vakna upp när allt snurrar, mår illa och behöver kräkas och minns (om jag har tur) vad jag gjort och sagt, känslan av att helt ha mist kontrollen över mig själv. Jag är 32 år och kvinna lever ensam och har festat alldeles för mycket för att ha kul med folk men det leder alltid till ångest dagen efter då jag egentligen vill träffa någon men det inte går eftersom jag oftast blir för full med alla jag träffar. Ville bara tala om att ångesten och skammen finns även om man lever ensam, jag skäms inför mig själv..

Tack Jullan, Se klart och alla ni andra!
Det där om att ta 24h i taget känns mer överkomligt! Jag har klarat dag 6 nu!
Så klokt sagt om barnen. Allt har inte varit skit genom åren och de är självständiga och det går bra för dem. Men just nu, eller kanske just därför, så måste jag fokusera på mig själv. Hoppas det är som ni säger, och som kanske jag också innerst inne tror, att om de ser att jag menar allvar så möts vi i ett samtal igen. Usch, nu börjar jag gråta.
Kram på er alla och tack för att ni finns!

Dendartjejen

Den skammen när man möter sitt ansikte i spegeln och kan avskyr den som glor tillbaka på en. Skammen inför sig själv är en hemsk känsla och viljan att inte känna den igen är verkligen en stark motivation till att fortsätta vägen mot ett bättre mående utan alkohol.

Tack Charlie70! Jag vill bli av med mitt A-intresse och hitta ett annat sätt att döva min oro, stress och osäkerhet på.
Provade en A-fri öl som var mycket god. Det hjälpte faktiskt lite mot suget.
Jag ska prova programmet här.

Dendartjejen

Det finns verkligen många alkoholfria öl som är jättegoda, utvecklingen har verkligen gått framåt ?

Hoppas att du hade en bra kväll igår och godmorgon! ?

Jag vaknade efter 6 helt rena dagar, och känner mig för första dagen lite friare och lättare i sinnet. Jag känner att jag lite "längtar" efter er och att få prata med er.
Nu är det fredag och det gäller att inte fastna i "helgdrickandet"...
Kram på er!!!

Dendartjejen

Vad glad jag blir av att höra att du vaknade med den känslan idag. Din kropp och hjärna är förmodligen i obalans efter att ha slutat och nu efter några dagar så börjar det lugna sig lite. Jättebra jobbat! ?

Ja nu är det bara till att fortsätta på samma spår i helgen. Köp hem nåt gott, alkoholfritt alternativ och försök att sysselsätta dig med något för att hålla tankarna igång och borta från alkoholen.

1 vecka nu ju, så himla bra! ?

Kram!

Dendartjejen

Jag tycker inte det är så konstigt att du känner dig trött. Nu vet jag inte hur dina alkoholvanor har sett ut men om man tänker efter, det man gör är ju att förgifta kroppen och hjärnan när man dricker och det tär. När man sen slutar så är ju kroppen så slut efter att ha hanterat giftet, den måste få tid att återhämta sig.

Jag förstår att det är frustrerande men ge det den tid det tar, det kommer vända ?

Ja trött och hängig, lite smådeppig, ledsen är väldigt vanliga känslor. Tror att kroppen behöver ta igen sig och finna balans och det tar nog några veckor. Jag har varit nykter strax över fem veckor och känner skillnad från dag till dag i mitt mående, till det bättre?

Peter på landet

Helgdrickat blir det inget med! Givetvis smids planer bland kollegor idag, ”här ska bunkras på hemväg” ”supas så ögonen blöder” ”konstant rus, underbart med helg” ”vi ses i dimman”
Jag sitter mest o tittar på dom och tänker fy fan vad tragiskt. Kan jag redan på 6 vita dagar ha ändrat mig så?! När faller jag igenom o super till igen?!
Det känns förvånansvärt bra nu när beslutet om vit period är taget.
Börjar t om få tillbaka nån sorts lust till samliv med min fru som jag inte varit mer än sporadiskt intresserad av på länge....