Peter på landet

Tack Själv! Det kommer att lösa sig med dina söner, håller du i så kommer dom en dag att vara otroligt stolta över dig!

AmandaL

Idag har min mamma och lillebror sagt till mig att dom är stolta över dessa beslut jag tagit. Det känns så skönt, jag kämpar på för att inte göra dem eller mig själv besvikna igen. Jag har inte några barn eller sambo så dem är min närmaste familj ?

Jag kunde inte somna igår (igen). Fick ta hjälp av en bit insomningstablett. Somnade kl. 01 och vaknade 06. Och sen så trycker experterna ner i halsen på en att man ska sova ca 8 timmar. Annars får inte hjärnan återhämta sig.
Detta är oerhört frustrerande. Nu har jag inte druckit på 8 dagar, men min hjärna får ändå inte vila (enligt experterna).
Mina tankar börjar mala när vi har lagt oss. Jag lägger mig i ett annat rum när min man har somnat för jag har börjat få svettningar på natten och behöver ha det fritt runt mig. Men det hjälper ändå inte. Tankar på allt jag måste ta tag i på mitt jobb, mina söner, etc bara maler runt.
Nåja, nykter i 8 dagar. Det är jag ändå glad stolt över. Sömnproblemen måste väl ändå vara underordnat. Men det var lättare att somna med alkohol i kroppen.
Några tips?

Peter på landet

Sömnen har alltid gått i perioder här, men jag kan garantera dig att du inte sover bättre med alkohol i kroppen. Låter trist, men mkt fysisk aktivitet brukar ge bättre sömn!!

Tålamod är verkligen inte problemdrickarens bästa gren ?

Du har varit nykter i 8 dagar. Inom två veckor sover du som en liten gris, jag lovar dig.

Sömn är en icke-handling. Man kan inte prestera sig till sömn. Man kan bara göra allt man kan för att bädda på bästa möjliga sätt för sömnen. Åtta timmar är förstås bra, men de flesta får nöja sig med 5-7 tim. Det får vara okej.

Jag har haft enorma sömnstörningar. Så svåra att jag blivit sjukskriven för utmattningsdepression två gånger (2007, 2018). Jag skulle kunna skriva en bok om sömnstörningar tror jag.

En bov i sammanhanget är din oro för sömnen. Släpp den oron. Den gör bara problemet värre. Lättare sagt än gjort jag vet, men så viktigt i sammanhanget.

Det allra bästa valet har du gjort för sömnen nu - slutat dricka!

Jag använder ljuboken ”Skål ta mig fan” av Torbjörn Åberg som insomningshjälp. Ställer timern på 30 min. Funkar klockrent numer.

Ibland får jag ställa om timern ytterligare en-två gånger, men det är också okej. Vissa dagar har hjärnan svårare att varva ner.

Fördelen med ljudbok är att jag lyssnar aktivt, släpper inte in några destruktiva tankar. Plus att det är ett perfekt sätt att repetera nyktra argument. Tror att jag är på fjärde eller femte genomlyssningen av samma bok nu.

Men man måste ha tålamod, släppa på oron och ha tillit för att det blir bättre.

Kram ?

Det hände att jag sov 3 timmar under de första veckorna. Det hände också att jag sov 12 timmar. Har också haft kämpigt med mig sömn i perioder. Ta en halv insomningstabletter vid behov men som nykter är det sällsynt. Jag ser det dock aldrig som ett nederlag då jag försöker att inte värdera sömnen i relation till mig själv.
Ge precis allt - lite tid - and the rest will follow! ?

Förstår du hur lättad jag blir av dina ord!? Min sömn är ett så stort orosmoment i min tillvaro.
Jag ska genast ta till mig tipset på ljudboken av Åberg.
Ska bli intressant det här. Nu har jag något nytt att tänka på när suget kommer ?

AmandaL

Jag har idag gått in på min fjärde dag nykter och jag vet precis vad du pratar om! Jag har också ångest och tankar som mal över allt man gjort och försummat när jag drack alkohol, det är super jobbigt! Jag somnar dock, sent men jag somnar men sen vaknar jag och känner mig ledsen, ovärdig att ens kliva upp ur sängen, skäms och känner mig dålig.. men jag tror att för både dig och mig handlar det om att vi nu bearbetar allt det där vi tidigare tryckt undan med alkoholen. Jag tänker mycket på mina senaste pinsamma händelser och skäms och tänker ibland att jag inte kan visa mig ute utan att folk tänker ”oj där är hon som var så full, sa så, gjorde så i onsdags” blä ? men Jag kräks inte idag iaf och nu ska jag inte ge byborna något mer att tänka om mig! Jag tar tag i det nu! Tillsammans med dig och er ?❤️

Jag klarade inte att helt stå emot. Jag tog ett litet glas vin när maken handlade. Men jag hejdade mig från att ta mer och öppnade en A-fri öl istället. Han konfronterade mig, och först ljög jag att det bara var 3 cl, men sa sen att det var ett litet glas. Tror ni jag skämdes!?!
Även om det inte var mycket så är jag ledsen att jag inte klarade dag 9 fullt ut i bemärkelsen att stå emot.
Usch, mycket tråkigt.

AmandaL

Du vet när man cyklar och man ibland kan ramla i diket.. rätt så skönt att ligga där och sola och slippa cykla vidare, men ju snarare du sätter dig upp på cykeln igen desto snabbare når du ditt mål! Heja dig som låg i diket i 30 sekunder, du kunde legat där i 30 dagar utan problem! Slå nu inte på dig själv mer! Då cyklar vi vidare nu ?

Dendartjejen

Var inte för hård mot dig själv, misstag gör alla ? Viktigt nu är att inte fortsätta på samma spår utan hoppa upp på hästen igen direkt. Du klarar detta, vi finns här för dig ?

Peter på landet

Se det från den ljusa sidan!! Vilket test, du tog ett litet glas och lyckades stoppa där. Då är du insiktsfull, kämpa nu vidare därifrån!! Det var bra att din man konfronterade dig. Inga hemligheter!!
Kram

Tack alla ni för ert stöd. Idag känner jag mig lite friare. Jag tar till mig att jag gjorde ett test. Och att jag lyckades stoppa där.
Nu ska jag snart till tandläkaren för att fixa en avbiten tand. Hon kommer säkert att kommentera mitt snusande...?
Ha en fin dag. Känns det jobbigt ska jag tänka på er, för då blir jag glad!

AmandaL

Lycka till hos tandläkaren idag! Det är en bra dag att må bra på! Jag håller med dig om att när man blir lite stressad över nått eller orolig är det perfekt att tänka och veta att gruppen finns här. Det ger lite extra mental stöttning när det behövs. Ser fram emot att få höra om hur din dag varit ?

Bestemor

Du är verkligen på rätt spår nu, och jag håller med den som säger, ta en dag i taget!
Apropå din sömn och svettningar på natten, så har jag ett konkret tips.
Sov med underställ på, gärna ett i merinoull. Ligg på fårskinn, om du har tvättbara.
Mycket skönare än att vakna dyblöt och kall. Jag har testat!
Hörs! ?

Usch, nu känner jag mig helt nere. Jag är på arbetet och min yngste son, 20 år, ringde mig för första gången sedan min blackout.
Jag har aldrig, inte ens under min studietid, varit så full. Han sa att det värsta var min ilska mot alla och att jag hade ramlat runt. Han var ledsen och rätt hård mot mig. Med all rätt.
Jag sa att jag hade sökt hjälp här och det tyckte han var bra.
Han har berättat för tre av sina kompisar varav två av dem (tvillingar) har föräldrar som är helyllepräktiga. Jag skäms så. Hans kompisar brukar alltid stanna och prata med mig. Hur ska jag kunna se dem i ögonen nu?

Hur ska jag tänka? Jag är väldigt ledsen och undrar om jag någonsin får tillbaka mina söners förtroende. Kommer jag att klara detta!?
Aklejan slokar.

Förstår att det är tungt nu, men att din son ringde och berättade hur han känner visar enligt min åsikt att du är viktig för honom och att han vill ha en bra relation med dig. Och tilliten växer till sig igen med tiden. Sen måste sonen kanske förstå att de där arga känslorna som dyker upp i ruset inte är sanningen, utan hjärnan som löper amok. Och angående hans vänner, ja, det kommer säkert kännas avigt nästa gång ni ses, men det kommer gå över, det klarar du. Fortsätt med en dag i taget och försök att vara snäll mot dig själv, jag tycker att du är jättebra som tagit tag i ditt problem, du är på rätt väg!

Peter på landet

Ta dig an det som en vuxen människa. Var öppen, ärlig, rak mot alla så kommer du att få respekt o tillit med dig i slutändan. För var nykter dag som går så växer du, om än lite men du växer!!
Kram