Jag tror att det är jättebra att tänka ”fy fan vad patetiskt” istället för att tänka ”önskar att jag också fick dricka”.

Ju snabbare man kan växla över från ”jag får inte dricka” till ”jag vill inte dricka”, desto bättre. Just den förändringen i tänket är superviktig!

Av med offerkoftan och ta er an det nyktra livet med alla dess fördelar. Fokusera på fördelarna! Bli nyfrälsta, precis som vi andra ?

Kram ?

PS. Tröttheten i början är helt normal, hjärnan behöver tid att läka. Sök på ”alkohol hjärnan” på youtube så ska ni se hur svårt vi misshandlar våra hjärnor med alkohol ?

Andrahalvleks kommentar att växla från "jag får inte dricka" till "jag vill inte dricka" är ju fenomenal i sin enkelhet!
Det är inte lätt, men jag tänkte så i kväll och klarade det. Jag kände ett rätt starkt sug vid 17-tiden, men då kastade jag i mig apelsinchoklad i en takt som skulle kunna komma med i en rekordbok.
Tanken på att därefter ta ett glas surt vin var betydligt mindre, så det blev inget alls!

Tack för att ni sa det där med tröttheten. Jag läser bara hur bra allting blir, så jag blev lite rädd när jag mest kände mig just trött och ledsen. Men det känns mycket bättre nu. Ska kolla youtube på ditt tips.
Jag har tänkt på er i kväll och hoppas att ni också har mått, och mår, bra!

Vi hörs i helgen. Heja!

Godnattkram ?

Peter på landet

Här har varit en bra kväll, i vanliga fall hade jag just nu på fredag kväll suttit o lyssnat på musik och hinkat öl, vin, whisky, Rom..... skrivit dumma sms till folk på sånt som stör mig. Kan jag hoppa ur sängen imorrn bitti utan två ton ångest på axlarna
Natti alla goa här!!

AmandaL

Aklejan jag känner mig också lite trött och ledsen, jag tror det är min hjärna som är helt utmattad nu när jag måste börja stå till svars för allt det dumma som jag gjort! Men det var lite roligt det du skrev om apelsinchokladen måste jag säga ???‍♀️ Jag har ju själv lagt på mig säkert 15 kilo de senaste åren och hoppades på att jag skulle tappa nått nu när jag avstår vin men det är väl bara att inse att jag inte kommer göra det då ??

Choklad har tyvärr blivit mitt substitut också. Men var sak har sin tid, får ta tag i det tids nog.

Viktigast först - vara nykter!

Kram ?

Dendartjejen

Så gott med choklad! Själv blev mitt fredagsgoda lite glass ?

Nu blir det godnatt härifrån. Ser fram emot att vakna upp pigg och med ett klart sinne imorgon ?

Hoppas att alla ni fina människor har haft en bra kväll, ni är fantastiska! ??

Kära AmandaL, allt stöd här har gjort att jag har börjat se saker på ett nytt sätt. Det verkar ju onekligen så att vi här har gjort en hel del som ingen av oss är stolta över. Jag har börjat tänka som så att för en gångs skull är det JAG (och ni) som är viktigast. Om jag kan ta mig ur detta och känna en inre glädje och stolthet så får resten komma sen. Vill någon ha en tagg mot mig för det, ja, då är det deras problem.
Som någon här sa till mig, det är lätt att sitta och älta det som har varit och hänt. Var stolt över att du har tagit det här beslutet! Du är modig! Det är mer än man kan säga om många i vårt samhälle.
Detta är första dagen som jag vaknade gladare och hoppfull. Haha, det kanske märks?
Och du, jag tror nog att du kommer att gå ner i vikt. 5 glas vin = 500-600 kcal. 100 g choklad är ca 500 kcal. Dessutom kommer du att röra dig mer nu, promenader, etc så du får nog proppa i dig rejält om du inte ska gå ner i vikt ?

Ta hand om er idag, jag tänker mycket på er!
Kramelikram!

Idag vaknade jag och kände mig för första gången på länge lite glad och hoppfull! Det är en härlig känsla.

Men någon har sagt att det finns vissa dagar som man ska ge akt på, där det är lätt att trilla dit. Eller jag kanske missförstod?

Om jag skulle trilla dit en dag. Är jag då tillbaka på ruta ett, eller kommer den här tiden att ha hjälpt mig ändå?
Kanske lite töntiga frågor, men jag tänkte att någon av er kanske vet mer.

Kram på er!

För min del var det ofta efter ca 1 vecka som det var lätt att trilla dit igen. Men så länge du inte tar det första glaset så är det lugnt. Sedan måste jag säga att det nog krävs lite längre tid för att inte hamna på ruta 1. Så håll ut! Men 1 vecka är jättebra, då är det värsta över.

Kram

Du lär dig av dina motgångar och inspireras av andras framgångar ?? Men det är onödigt med återfall tycker jag, så det har jag valt bort ? Hittills.

I början var jag väldigt osäker på om jag skulle klara av att vara nykter. Men självkänslan blev bättre dag för dag.

Rätt snabbt växlade mitt tankesätt från ”jag får inte dricka” till ”jag vill inte dricka”. Den växlingen i tankesätt har varit avgörande för mig. Man gör den här resan lättare utan att ha offerkoftan hårt lindad om sin kropp.

Sen gäller det att hela tiden vara vaksam på när alkoholdjävulen börjar viska ”så farligt var det nog inte, ett glas kan du nog dricka.”

De få gånger det händer så svarar jag genom att tänka: ”Nej, glöm det! Minns du....” Och sen rullar jag min topp 5-lista över fyllesynder några gånger. Då drar alkoholdjävulen rätt snabbt åt pipsvängen faktiskt.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter!

H.A.L.T står för vanliga triggers: Hungrig, Arg, Ledsen, Trött. Känslor som vi brukar dricka vin på. Lär dig hantera dessa känslotillstånd på ett nyktert sätt. Eller genomlev dem bara. Känslor är bara känslor, och de går över. Sova funkar som lösning på allt, förutom hunger.

Kram ?

AmandaL

Tusen tack aklejan! Det är roligt att läsa allas olika inlägg och du får mig att skratta och le lite i den här konstiga misär man känner att man satt sig i! Tack för uppmuntran ? det betyder mer än allt ❣️

Peter på landet

Det är absolut inte ogjort att trilla dit!! Låt oss säga att du trillar dit dag 21 tre ggr på raken.... då har du ändå 60 nyktra dagar av 63. En sjuhelsikes förbättring mot innan va?:)

Det har du ju rätt i! Men jag ska verkligen försöka att inte trilla dit. Att tänka omvänt, att jag inte vill dricka. Tränade i morse och mår bra.

Jag har ännu inte pratat med mina söner. Jag har försökt få kontakt med dem, men nu låter jag bli att försöka. De får komma när de är redo.
I nuläget fokuserar jag på mig själv. Är dock orolig hur jag kommer att hantera deras besvikelse.

Nu öser regnet ner. Eftersom det är lördag ska jag unna mig något extra, göra kaffe och lägga i en massa glass. Mmmm, både gott och nyttigt!

?

AmandaL

Det är så roligt att läsa om så många och inklusive mig själv att nu när vi är nyktra så har nästan alla varit uppe tidigt denna lördag morgon och på något vis tränat, cyklat, promenerat, sprungit.. Är rätt så intressant tycker jag att se och läsa att vi alla verkar vilja leva ett sunt och hälsosamt liv tillfullo men att det verkar som att alkoholen har hindrat oss från det tidigare..'
Jag har vänner som inte dricker alkohol men som heller inte bryr sig om att träna.. Var bara en intressant reflektion tyckte jag att det verkar som att alla vi ny nyktra vill träna och sätter igång att göra det. Vi är ju fantastiska personer med hur mycket GO! i oss som helst, synd att vi inte har tagit tillvara på all denna beslutsamhet tidigare, men vi gör det nu och det känns underbart! Peppande och lycka till mitt nya gäng!

AmandaL

Det är så roligt att läsa om så många och inklusive mig själv att nu när vi är nyktra så har nästan alla varit uppe tidigt denna lördag morgon och på något vis tränat, cyklat, promenerat, sprungit.. Är rätt så intressant tycker jag att se och läsa att vi alla verkar vilja leva ett sunt och hälsosamt liv tillfullo men att det verkar som att alkoholen har hindrat oss från det tidigare..'
Jag har vänner som inte dricker alkohol men som heller inte bryr sig om att träna.. Var bara en intressant reflektion tyckte jag att det verkar som att alla vi ny nyktra vill träna och sätter igång att göra det. Vi är ju fantastiska personer med hur mycket GO! i oss som helst, synd att vi inte har tagit tillvara på all denna beslutsamhet tidigare, men vi gör det nu och det känns underbart! Peppande och lycka till mitt nya gäng!

Peter på landet

Självklart är det bättre att inte trilla dit, men för att inte lägga för stor press på dig själv och avdramatisera det lite. Nog klokt att låta det bero nu med dina söner, när dom är redo återkopplar dom. Du kan bäst hantera deras ev besvikelse genom att följa dina egna mål och syften, bara tiden som kan ge deras tillit till dig tillbaka

Tack Peter på landet! Dina ord betyder mycket. Det är situationen jag har satt mig i med mina söner som nästan känns jobbigast.
Jag strävar på och tar en dag i taget. Tack än en gång.