Här igen

Profile picture for user Allic

Jag har varit här förut, flera gånger. Det hjälper mig för stunden och jag klarar av att vara nykter några dagar, ibland nån vecka. Sen är jag igång igen, ljuger för mig själv att jag visst klarar av att bara dricka ett glas... jo tjena. I går spårade jag ur totalt och skäms över mig själv så mycket att jag vet inte vart jag ska ta vägen. ? Så nu är jag alltså här igen. Hej.

Jag har fyra barn, ett vuxet och tre i skolåldern, jag är 43 år (vuxen på papperet kan tyckas) jag har ett ansvarsfullt arbete som chef, jag är separerad från barnens pappa sedan 4 år tillbaka. Jag träffade en ny för 3 år sedan och det är i samband med den senaste relationen som mitt alkohol-drickande tagit full fart. I en period drack jag varje dag ca 1 flaska vin. Relationen har varit otroligt giftig, han har varit otrogen flera gånger, ljugit och är troligtvis narcissistisk. Jag har försökt lämnat, men blivit lockad tillbaka flera gånger. Nu i april lämnade jag återigen. Sen har det varit ganska tyst, men han återupptog kontakten en sväng i slutet av maj och ville prova på nytt. Sen har han plötsligt ändrat sig och nu är han ”försvunnen”. Jag vill ju inte vara med honom, jag vill bara vara hel. Under detta senaste avbrott i relationen, från april till nu, så har det gått ganska bra med alkoholen.... jag har gått otroligt mycket långa promenader, druckit te på kvällen och undvikit att dricka alkohol så mycket som möjligt. Jag har druckit mellan en och tre gånger i veckan och hyfsat måttligt. I går var det inte måttligt... inte alls. ?

Jag mår såååååå bra när jag är nykter, både psykiskt och fysiskt. Jag klarar av svängarna i min avslutade relation mycket bättre, framför allt skickar jag inte en massa onödiga sms till honom ?.

Nu ska jag banne mig bli nykter denna gång! Jag vet ju fördelarna och det finns inga fördelar med att dricka. Inga! Det som ändå är skönt med gårdagens krasch är att barnen inte är här, de är hos sin pappa sedan 4 veckor tillbaka. Hade de varit här.... då hade jag slängt mig framför ett tåg i dag. Usch! ?

Nu blir det en fot framför den andra och sakta, men säkert, börja vandra på nykterhetens stig. Det ska bli otroligt skönt! ☀️??

Som svar på av VaknaVacker

Ah! Du kommer ihåg! ? Ja, en hund blev det, han är nu 4 månader och han har hjälpt mig att vara nykter mer än nånsin. ?

Hur går det för dig? ?

Jag fattar liksom inte, jag hade kommit långt på min dricka-mindre-resa. Jag tyckte jag hade kontroll, men tydligen så hade jag inte det? Mår fortfarande sjukt dåligt över gårdagens händelser och skäms något otroligt. ? Det är alltid en sån här krasch som gör att jag börjar skriva här igen.... och sen när jag tömt ur mig allt... då försvinner jag. Den här gången ska jag försöka hålla liv i tråden, vill kunna följa min resa och även om jag kör i diket så vill jag skriva ner det.

Dagen har hittills gått ut på att ligga i soffan på uteplatsen och vältra mig i min ångest. Får fortsätta så ett tag till... hoppas jag ska ta mig ut i skogen en sväng i alla fall och att jag orkar gå en pw i kväll, ner till havet.

Vet inte om jag skickat några sms igår ? Har börjat med nåt nytt nu nämligen att radera mina fylle-sms direkt efter att jag skickat dom.... ehhh ja, knasigt. Men jag är verkligen inte mig själv när jag är onykter. Nu vill jag vara nykter och skärpt! Jag vet hur stolt och mallig jag känner mig redan efter några dagars nykterhet. Brukar tänka tyst för mig själv; Vad bra jag är som är en sån som inte dricker! Och så ler jag inombords. Nu ska jag bli en sån som inte dricker på riktigt! ❤️

Ok, har förlåtit mig själv för igår, orkar inte gå runt med ångest och en känsla av besvikenhet längre. Jag var ute på en pw.... alltså hur varmt är det? ? Gick förbi affären och köpte Coca-Cola, godis och alkoholfri öl. Jag undviker socker normalt sätt, men kände nu att jag bara kan hantera ett förbud. Jag får gå bort det socker som jag stoppar i mig. Nu sitter jag på min altan och dricker en alkoholfri öl i solen.... den är faktisk god. ?

Jag har ett litet orosmoln på den annars blå himlen.... jag har en halv flaska bubbel kvar, den ska jag hälla ut, jag har även kanske två glas kvar i en bib, kan oxå slängas... inga problem. Sen har jag en oöppnad flaska bubbel kvar. Den oroar jag mig för... känns dumt att kasta och dumt att plötsligt ge grannen den.... är den kvar, ja då vet man aldrig. ? Vill helst ha tomt, det är enklast då. Kanske får kasta ändå... ?

Oavsett - idag väljer jag att vara nykter! ??

Ok, har förlåtit mig själv för igår, orkar inte gå runt med ångest och en känsla av besvikenhet längre. Jag var ute på en pw.... alltså hur varmt är det? ? Gick förbi affären och köpte Coca-Cola, godis och alkoholfri öl. Jag undviker socker normalt sätt, men kände nu att jag bara kan hantera ett förbud. Jag får gå bort det socker som jag stoppar i mig. Nu sitter jag på min altan och dricker en alkoholfri öl i solen.... den är faktisk god. ?

Jag har ett litet orosmoln på den annars blå himlen.... jag har en halv flaska bubbel kvar, den ska jag hälla ut, jag har även kanske två glas kvar i en bib, kan oxå slängas... inga problem. Sen har jag en oöppnad flaska bubbel kvar. Den oroar jag mig för... känns dumt att kasta och dumt att plötsligt ge grannen den.... är den kvar, ja då vet man aldrig. ? Vill helst ha tomt, det är enklast då. Kanske får kasta ändå... ?

Oavsett - idag väljer jag att vara nykter! ??

Profile picture for user Andrahalvlek

Det var en ny nivå för mig! Dit kom jag aldrig ? Tack och lov. Jag kom heller aldrig till nivån att dricka mitt i natten om jag vaknade och inte kunde somna om. Tack och lov.

Alkoholism är en progressiv sjukdom. Och jag är så glad och nöjd med att jag hoppade av det tåget för snart 5 månader sedan.

Det hade obönhörligen slutat i en bergvägg inom några år annars.

Det enda jag ångrar är att jag inte tog tag i det här för tio år sedan. Men jag var väl inte mogen för det då.

Nu är jag mogen för det. Det är inte ett dugg synd om mig, jag vill inte dricka alkohol mer.

Kram ?

PS. Välkommen hit vill jag säga/skriva också!

Haha, mitt fulla jag vill liksom skona mitt bakfulla jag och raderar sms:en... men då vet jag ju inte vad jag skrivit heller ? Nu är det slut på det i alla fall! Jag ska bli som du och hoppa av a-tåget, tack för att du är en bra förebild och hänger kvar på forumet trots din framgång! ?

Nu tar jag en dag i taget och räknar att jag sparar ca 70 kr per dag på att vara nykter. Har tänkt mig att sätta undan pengarna och ge mig själv en belöning då och då under resan. Extra trigger liksom. När jag har klarat mig lika länge som du då har jag drygt 10.000 kr. Galet mycket pengar ändå. ?

Jag önskar dig en fin kväll! ??

Haha, mitt fulla jag vill liksom skona mitt bakfulla jag och raderar sms:en... men då vet jag ju inte vad jag skrivit heller ? Nu är det slut på det i alla fall! Jag ska bli som du och hoppa av a-tåget, tack för att du är en bra förebild och hänger kvar på forumet trots din framgång! ?

Nu tar jag en dag i taget och räknar att jag sparar ca 70 kr per dag på att vara nykter. Har tänkt mig att sätta undan pengarna och ge mig själv en belöning då och då under resan. Extra trigger liksom. När jag har klarat mig lika länge som du då har jag drygt 10.000 kr. Galet mycket pengar ändå. ?

Jag önskar dig en fin kväll! ??

Profile picture for user Se klart

Åh, sån ångest som du beskriver borde generera ett Nobelpris i Uthärdande Av Livet.
Bättre imorgon ju. Bättre med en plan för nyktert liv och bäst är att du redan vet att du mår bra utan alkohol. Hejar på dig och tatuera den här hemska känslan nånstans så kan du gå in och titta på den om du skulle tveka! Kram.

Jag har faktiskt skrivit ner mina känslor när det var som värst idag och har dom orden nära till hands nästa gång ? knackar på. Tack för peppen och hoppas det går bra för dig i ditt liv både med relation till ?och annat som vi skrev om sist jag var här. Kram ?

Så underbart härligt att vara helt klar i huvudet. Ångesten har lämnat mig och nu känner jag mig bara stark. ?? Jag sitter ute och njuter i värmen, funderar på att gå och lägga mig tidigt och titta lite Netflix. Jag kommer fixa det den här gången. Jag känner det verkligen på mig, jag kan inte komma på en enda anledning till att dricka igen. Jag kommer inte vara tråkig utan alkohol, jag är nog roligare utan. Det som förmodligen kommer att hända är att jag kommer känna mig ensam.... och då är det så skönt att ta till ? och sudda ut känslan och tanken på att vara ensam. Men jag ska stå emot.??

God kväll, i dag har jag valt att vara nykter, bock på dag 1. ❤️

Profile picture for user VaknaVacker

Du gör så rätt i att förlåta dig själv och lägga energin på att bli vit framöver?Heja dig? Läs på om vad alkoholen gör med oss och våra hjärnor! Kunskap gör skillnad i denna resa.

Går bra för mig! Varit nykter i 6 månader den 29 juni. Så glad för det?

Ha en fin kväll???

Jag räknar snart in 6 månader nykter. Det trodde jag inte jag skulle fixa. Jag har jobbat hårt och jag är redan stolt, lite i förskott. Så ja, allt är rätt bra! ?

Hade otroligt svårt att somna igår, låg vaken till 2 ? Skönt att det är söndag idag och jag kunde sova tills jag vakna i alla fall. En halv-bakis känsla finns ändå idag med torr mun och lite tungt huvud. Men det är vansinnigt skönt att veta att jag är nykter. ? Nu ska jag ut i skogen med min lilla hund och njuta av en fräsch morgon. Jag har gjort en lång lista på saker som jag vill ha fixas inom en vecka. Tänker att jag bör vara ”upptagen” och ha annat att tänka på för att klara första veckan. Jag vill nånstans ta en dag i taget, därefter fira vecka varje lördag. Jag känner mig så otroligt bestämd och så galet säker på vad jag vill denna gång. ??

Har läst att förändring av en vana är svår de 22 första dagarna, förvirrande nästa 22 dagarna och implementeras på riktigt sista 22 dagarna. Efter 66 dagar så är det lättare att fortsätta med den nya vanan än att sluta. Så de är oxå viktiga målstolpar för mig.

Tack Jullan! Såg att jag nog var inne på fjärde svängen nu, har gjort nya trådar varje gång. Det känns bättre med nystart för mig efter mina uppehåll. Den här gången fixar vi det, du och jag! Jag tror på oss. ???

Tack VaknaVacker, ja förlåtelse är otroligt viktig och att förlåta mig själv är nog viktigast just nu. Finns fler som behöver få ett förlåt, men det får jag ta framöver. ? Har du något tips på vad jag kan läsa? Vill verkligen skaffa fakta och kunskap, så jag verkligen kan stå emot ? när han ska försöka få mig tillbaka. Snyggt jobbat VaknaVacker! Vilken styrka, 6 månader... låter som en dröm för mig. ?

Bra gjort Se klart! ??❤️ är så imponerad av dig och övriga här som verkligen klarar det och 6 månader är lång tid. Kan tänka att den mentala styrkan har växlat upp rejält efter 6 månaders vinst mot ?Grattis! ?

Jag vill önska dig som läser här en riktigt fin söndag ☀️ Idag väljer jag att vara nykter! ❤️

Din strategi är supersmart och är det något man lär sig så är det ju att detta projekt kräver fokus och koncentration och arbete, som betalar sig tiofalt.
Till skilllnad från mycket annat man håller på med, och apropå knäppa män..
När vänner ibland säger att ”nu ska jag ta ett uppehåll men hoppsan det höll bara tre dagar” Så tänker jag just att det är strategi och insikt om vad som krävs som saknas. Sedan finns det många här som jag känner väldigt starkt för, som kämpar och kämpar med strategier och allt som krävs- och ändå är det så jäkla svårt. Men nu tar vi den här dagen, tänker jag!

Andra halvleks tråd är bland mycket annat fint- ett bibliotek för den som behöver bok/podd och youtube-tips.

Profile picture for user Ensam1984

Du känns som en driven person, och det synes som du har väldigt mycket vilja i dig. Jag är själv inte mycket för att läsa propaganda i ren faktaform, inte för att det inte är sant, men för att det inte biter på mig, men vet att jättemånga blir hjälpta av det - så kör! Själv älskar att lyssna på hur andra har fixat det och höra andras historier, vilket kanske också kan ses som propaganda antar jag ;) Det får man mycket här av att läsa trådar men alkispodden och beroendepodden är också bra tycker jag. Gillar framförallt alkispodden då den ger så mycket insikter och man ser verkligen vad livet var och kan bli där.

All lycka till dig, och läs på

Profile picture for user Vjlo

Bra målsättning, att sysselsätta dig med saker, det gör nog lättare att hålla tankarna borta. Och sikta på första veckan. Men en dag i taget :-)

Profile picture for user Yzfr1

Tjenare!

Jag är som du! :)
Känner igen mig i mycket. Farligt att arbeta på höga positioner som chef och i mitt fall driva flera företag där jag inte får spåra ur. Sista gången var senast jag drack men nu är det slut med det och nolltolerans. Vilket jag rek starkt.

Häll ut all alkohol du har hemma och sätt fart mot nya mål, ett nyktert härligt liv utan ångest och annan skit.

Skriv mycket här då det finns många här att hämta pepp ifrån!

Lycka till!

Tack! Skrev i början av min tråd att det finns inga alternativ till att sluta dricka... så är det. Stark som en björn i det?

Det finns massor av material på nätet. Och på Youtube, skriv "hjärnan beroende" t ex. Min favorit är denna, som hjälpte mig att förstå varför vi dricker fast vi inte vill, vad som händer i hjärnan:
https://youtu.be/OqUg9ehXiYw

Jag var väldigt trött och vimsig när jag slutade. Fick förklaring om det, och vad som händer med signalsubstanser som dopamin och endorfin t ex.

Den bok jag har som är intressant att läsa är Tänka klart av Annie Grace. Tar bort glorifieringen runt alkoholen bl a.

Bra jobbat av dig? Kram?

Wow vilken dag, vädermässigt rena rama medelhavsvärmen!☀️ Wow även på mitt mående och min beslutsamhet, jag har under dagen gått igenom olika situationer där jag känner att jag måste dricka alkohol... men ingen av de jag listat behöver jag dricka i. Jag är ju dessutom 80% ensam-drickare och då behöver jag verkligen inte dricka. Så nä, finns inte nån! Det finns dessutom alkoholfria alternativ. ?

Jag har även uträttat en hel del, jag lånade över döttrarna och vi övade på att sätta upp vårt nya tält och tur var det! Tog 2 timmar, det skulle ta 15 min enligt instruktionen ? Nu vet vi hur vi ska göra med allt, så nästa gång går det snabbare. ? Sen var vi tvungen att ta oss ner till havet och bada, vi blev ju dyngsvettiga. Sen avslutade vi kvällen på McD. Supermysigt! Normalt hade jag försökt blivit av med dom så snart som klockan blivit 18... för att dricka upp det som finns hemma och ändå hinna sova bort den värsta fyllan innan jobbet i morgon. Men inte i kväll, hade all tid i världen, gick dessutom en skön kvällsprommis i skogen med vovvis. Kom hem nyss. Nu fick jag en alkoholfri öl som belöning. ?

Tack för tipsen om alkispodden Ensam1984! ? jag har redan lyssnat på 6 avsnitt idag, verkligen så bra och känner en extra push att gå för nykterheten! ? Kan känna igen mig i mycket som de pratar om även om jag aldrig hamnat i att jag druckit i bilen när jag kör, så har gränserna för vad som är ok hela tiden flyttats.

Se klart; du har ju galet rätt i det du skriver, strategin och beslutsamhet är vad som får mig att lyckas. Just nu finns det inget annat som är viktigare än att vara nykter, att inte prova att ta ”bara ett glas”. ??

VillJuLevaOckså tack för pepp och som du skriver en dag i taget, ibland en timme i taget eller en minut i taget. ??

Yzfr1 jag kan tänka ibland på jobbet... du skulle bara veta vad jag gör när ingen ser. Som du skriver stort ansvar, mycket förtroende och tillit under dagarna och helt ut spår efter arbetstid. Tror ingen skulle gissa det om mig... säkert inte om dig heller! Tack för dina peppande ord och order om att hälla ut allt... det fixar jag! ??

Tack VaknaVacker, du har rätt i det, väldigt rätt - att alternativ till att sluta dricka saknas totalt. Det finns bara en väg från nu och det är nykterhetens väg! ?? Jag ska verkligen kolla upp den videon på youtube du tipsar om. Boken hade jag hemma redan märkte jag, men den är oöppnad. Ska läsa den med. Inget annat är viktigare just nu än att jag förblir nykter!! ?

Idag väljer jag att vara nykter! Bra gjort av mig! ??❤️

Du är på rätt väg! Tänk på så många timmar du kommer få med barnen! Då de får en nykter förälder. De kanske undrat ibland, eller förstått att du har något ”viktigare” för dig på kvällarna. Nu kan de få vara det viktigaste för dig. Njut av de gångerna och hitta på både bus och tråkigheter med dem :)

Sen är det sant - just nu finns inget viktigare än att vara nykter. aldrig gå på ”bara ett glas”. Det vet vi ju väl hur det blir, det blir en dimma som man kommer ur, och har en hel ica-kasse med tomma flaskor sen...

Vaknade av en ordentlig åsk-knall, så där så att rutorna skallrade ? Har lite svårt att somna och somnade runt 00.30 i går, hade därför gärna sovit lite till. Men det är helt omöjligt, har därför tittat på video som VaknaVacker tipsade om. Verkligen en ögon-öppnare och bra med den info som ges i filmen ?? Har nu en mycket högre förståelse för hur allt hänger ihop och en ännu högre vilja att avstå alkoholen helt och fullt!

Idag är det måndag, ny vecka. Jag har bokat ett möte vid 8... brukar normalt sätt inte göra det eftersom jag brukar ha en jobbig ångest och behöver lite tid för att komma igång på måndagen. Men idag är jag faktiskt ångest-fri. Tror det har och göra med att jag redan i april tjuv-startat på min nykterhets-stig. När jag skaffade min valp så var jag utan problem nykter i ca tre veckor, sen drack jag lite och väldigt kontrollerar med inslag av flera nyktra dagar efter varandra. Det höll sig så tills att mitt x ville försöka igen... då smög sig ? in i mitt liv igen på riktigt och mina dejter med ? blev mer och mer intensiva. De fina rutiner med morgon och kvällspromenad i skogen som jag byggt upp under en månad, slutade jag med... vovvis tittade ledsen på mig på kvällen där han satt vid dörren och väntade ? Ett stygn av dåligt samvete grep tag i mig, men viftades snabbt bort av ?. Det är mitt liv och jag bestämmer vad jag vill och just nu vill jag och ? vara för oss själva. Ställde en bib bredvid sängen och låg i sängen och drack. Va?! Hur äckligt är inte det?? Och det hände senast för bara några dagar sen, även om det nu känns som flera veckor sen... ? Hmm på nåt sätt är jag ändå just nu väldigt glad att jag redan provat att lämna ? flera gånger och inte lyckats. Nu vet jag var mina fallgropar finns nånstans och jag vet vad jag behöver se upp med. Det är även rätt tid att göra detta nu. Jag har lämnat min giftiga relation, det är sommar och jag har en ledighet tillsammans med mina barn att se fram emot. ?? Jag har små duschar av lycklighets-känslor som swishar över mig då och då... det har jag haft sen jag lämnade min relation, även om det även hällts hinkar av extremt dåliga och jobbiga känslor över mig väldigt ofta... så lever jag för dessa ljusglimtar och när jag inte hänger med ? så kommer duscharna mycket oftare. Jag vet att det kommer bli jobbigt, jag vet att just nu känns det lätt eftersom ? håller sig undan och skissar på ett sätt att få med mig igen. Jag vet att när ? dyker upp på nytt så kommer det vara oväntat, när jag precis släppt garden och när jag börjat slappna av. Men jag vet oxå att jag den här gången är otroligt stark och otroligt bestämd! Jag vill så gärna vara ”Hon som aldrig dricker alkohol” precis som jag blev ”Hon som alltid är så duktig och tränar på lunchen”.

Jag gick från att aldrig träna till att bli ”Hon som alltid är så duktig och tränar på lunchen” på ca 4 månader. På 4 månader var jag plötsligt en person som andra såg upp till, en person som andra retade sig på och en person som andra ville vara som. Jag gillade det och det sporrade mig ännu mer. Flera tog efter och har lagt om sitt liv, börjat träna. Det här ska bli mitt nya ”Hon som aldrig dricker alkohol”.

Oj, vilket osorterat inlägg detta blev ? men jag behövde verkligen få ur mig osorterade tankar och funderingar. Nu kör vi måndag, dag 3 och idag väljer jag att vara nykter! ??❤️

VillJuLevaOckså du har helt rätt!! Oj vad jag har tappat tid och relation med mina barn... ? Så hemskt att jag nästan inte står ut! Jo, de har nog fattat att de inte varit nummer ett i mitt liv och de har många gånger fått klara sig själva. Alla dessa suddiga timmar, bakfulla mornar och livströtta helgdagar i total passivitet... de ska nu bytas ut mot närvaro och livsenergi.

Ja... fy dessa kassar med glas, skäms varje gång jag skramlar ner mina tomma flaskor i glas-återvinningen. Jag har till och med börjat slänga mina flaskor i hushållssoporna eftersom jag inte står ut med ljudet och skammen. Då har det känts bättre... trots att jag bland annat jobbar med och håller även privat, hållbarhet väldigt högt. Konstigt det där?

Jag önskar dig en bra måndag ??

Barnen är inte vuxna än, och du kommer vara den bästa mamman för dem!

Misslyckas du med A någon gång har du ändå tagit kliv ut ur dimman och kommer vilja tillbaka till att både träna, vara med dem.

Fortsätt på utstakad väg! Ha en bra måndag ?

Vilken knasig dag det har varit. Började som skrivet med ett möte 8 i morse, va pigg och verkligen på. Jag skulle ha med mig en medarbetare som normalt sett är full av energi, jag ringde för förmätet en kvart innan det riktiga mötet... där var noll energi verkligen. Även på riktiga mötet -noll energi. Hmmm... jag börja spinna loss i tankarna, vet att hans familj varit borta i helgen och att han varit själv. Mmm han lät som jag brukar på tidiga morgon-möten efter en kväll eller helg med ?. Jaja, nu var detta en tillfällighet och jag har inte märkt nåt tidigare. Hur som, jag va pigg, fräsch och mig själv, det vill säga mitt bra-jag. Sen har jag jobbat från bilen som chaufför till mitt äldsta barn och samtidigt försökt lösa mina arbetsuppgifter och köpa en takbox via telefon. Lyckades hyfsat och tack vare semestertider så var min mailkorg kontrollerbar när jag kom hem vid 16. ?

Jag är gaaaaalet trött eftersom Tor väckte mig i natt vid 4 med hammaren (jag tittar på Vikings på Netflix) det åskade med andra ord. ⛈ Sen somnade jag ju dessutom en bit efter 00.... men är ändå fräsch! Har nu suttit i kvällssolen ett tag med en alkohol-fri öl. Tycker liksom att känslan ändå är bra - ta ut den iskalla flaskan, öppna korken och första klunkarna är verkligen god. Men är mer än nöjd efter en. Inte så nyttigt kanske, men en sak i taget, nykterheten först nu. ?

En pil rakt genom hjärtat idag, två mess från han ? den giftiga ? Det är verkligen känslan, en pil genom hjärtat.... höll dessutom på att köra i diket, jag rattsurfade lite eftersom jag jobbade och såg att jag fått mess från nån ”okänd” (har tagit bort honom ur telefonboken)... en bild och ett meddelande. Såååå onödigt att skicka det där svarta molnet över min annars blå himmel. ? Jag svarar inte, lovar jag mig själv och dig som läser detta. Lovar!!!✊? Nu är det lite röd flagg här. För ? kan verkligen få mig att springa raka vägen in i famnen på ? för tröst.

Men idag väljer jag att vara nykter och inga monster ska få bestämma över mig. ??❤️

Duktig du är :)

Drick så mycket alkoholfri öl du vill, det är knappt onyttigt. Min favorit - Melleruds Ekologiska alkoholfria öl innehåller typ 33kcal för en flaska på 33cl. :)

Och ang, den där andra djävulen du talar om - Välj dig själv! Bra! Viktigt att fokuset ligger på dig nu. Ingen orkar stå emot 2 djävlar samtidigt.

Kram

Tack Ensam1984! Bra där, då ska jag bunkra upp med dom. Tycker det funkar bra och smakar ok. Eller hur, två djävlar orkar jag inte med att slåss mot ? Räcker med att ta striden mot ? nu, viktigast!

Sitter på en bänk nere vid havet, älskar att gå hit... önska jag kunde pressa mig själv till det varje dag. Havet är magiskt och det enda jag saknar med mitt tidigare förhållande, somrarna på sjön... men tänker att all har sin tid, om jag bara läker blir hel och hittar mig själv så finns havet kvar. Jag kommer kunna lära mig köra och hantera en båt. Jag kanske nån gång vågar släppa in någon annan man i mitt liv (även om det just nu känns otänkbart). Då kanske jag på nytt kan ha båtlivet ihop med nån. Men då måste jag bli hel och min själ måste få läka först. ❤️

Havet och båtlivet är oxå förknippat med ? som alltid va med på båten i mängder... ändå va jag orolig att det skulle ta slut. Beställde extra på utlämningsställen, åkte runt i skärgården och hämtade upp. ? Så många kvällar som jag missat eller som jag inte ens minns. Så många dagar-efter som jag fått låtsas att jag kommer ihåg och spänna mitt sinne till Max för att hänga med och lägga ihop ett och ett för att förstå vad som sas kvällen innan. Slut på det nu, så otroligt skönt! ?

Tankar vid havet, nu dags att gå hem och sen ut en sväng i skogen med ? Ska bli skönt att somna tidigt i kväll.

Välkommen dag 4, i natt har jag sovit 9 timmar... går det ens i vuxen ålder? ? Tydligen. Jag hoppas min hjärna reparerar sig snabbare när den får en massa sömn och vila. Så skönt att vakna nykter, även om bakis-känslan finns där än, så vet jag att jag är nykter. ?

Idag är en väldigt lugn dag, i kalendern, sen kan vad som helst hända förstås. Jag älskar att planera, även om jag sällan följer mina planer till punkt och pricka så får jag för mig att jag ändå får mer gjort med än utan mina planer. Så efter min skogsprommis med vovvis så ska jag planera min tisdag. ?

Nu kör vi tisdag och min fjärde nyktra dag i rad. En dag i taget och idag väljer jag att vara nykter. ??❤️

Det är det verkligen en riktigt god kväll, jag är nykter och mår väldigt bra mentalt. Vet att det kommer att komma uppförsbackar och jag vet att suget kommer slå till när jag minst anar det. Men just nu är det lätt och härligt och jag älskar mitt nya liv! ❤️

Jag har fått en hel del gjort idag och det är skönt! Min hjärna är med i matchen och jag har noll ångest. Jag har nästan inga tankar på varken ? eller ?. Mer tankar på framtid med vovvis och vilken gren vi ska satsa på, vart jag och barnen ska campa och vad vi ska hitta på. Hur jag snart har passerat 2 år på min anställning och vad blir nästa kliv i karriären? Min hjärna hittar nya spår och annat blir viktigt i livet. ? och ? hänger ihop, på ett mycket konstigt sätt. Det hoppas jag att de fortsätter att göra, de är lika lömska och manipulativa båda två. Låtsas att de har förändrats, denna gång då minsann då blir det bättre, tro mig... tänk på de positiva stunder vi haft tillsammans och vad otroligt bra det va då. Sen att det är ca 20% bra och mysigt och 80% kaos och ångest... de påminner ingen av de om när de väl vill ha mig tillbaks. Men ingen av dem kommer att få mig mer, hur smärtsamt det än kommer kännas i både själ och hjärta. Nu går jag min egen väg, jag är fri och nykter! ??❤️

Tror verkligen på dig! Du verkar ha sån där järnvilja och beslutsamhet som krävs för att fixa den där första tiden.

Kom ihåg att vila också så här i början. Det kommer så mycket tankar nu i början. Det som är viktigt, men som man får jobba med länge är att gå till botten varför A fick ta sån plats och om det finns underliggande problem som man gömt med A.. men lev på den positiva vågen också.

Läser din tråd varje dag :)

Återigen otroligt svårt att somna igår ? Men men det får väl vara så då, hellre somna sent och nykter än att somna i tid och full. Har en aktivitetsklocka som mäter sömn, dels hur mycket jag sover, djupsömn, rem-sömn och så vidare. Den mäter även hur väl hjärnan återhämtar sig varje natt... den delen är läskig, somnar jag med alkohol i kroppen då är hjärn-återhämtningen alltid på rött, utan alkohol då är den på grönt. En sak som påverkar är att om jag har alkohol i kroppen då är min puls högre första timmarna när jag sover vilket gör att hjärnan inte vilar som den ska. Ja, det är en hel vetenskap och det går att fördjupa sig enormt... men jag förstår i alla fall rött och grönt och skalan mellan -10 till 10. ?

Idag är det min femte dag som nykter i rad och jag skulle nog vilja påstå att jag börjar närma mig en zoon av utmaning. Innan vovvis då drack jag sju dagar i veckan, efter vovvis hade jag ju två veckor helt vita och sen smög jag igång lite (? började höra av sig igen vid den tiden). Då var jag nykter söndag, måndag, tisdag, onsdag och torsdag i ett par veckor. Sen flyttades torsdagen bort från den vita delen av veckan, det var ju så nära helgen och därefter söndagen, helgen var det ju fortfarande. Men jag har behållt måndag, tisdag och onsdag som vita... tills sista veckan för då var även onsdag överflyttad. Konstigt nog var jag så stolt hela tiden de vita dagarna och kände mig då som Hon som väljer bort alkohol... men det var ju att lura sig själv på ett sätt även om känslan infann sig på en vit dag. ? Nåt som ändå gav mig extremt dåligt samvete var att alla dagar som jag drack på så blev det ingen kvällsrunda i skogen och ingen på morgonen dagen efter. Vovvis älskar och lever för sina skogsrundor. Han kunde sitta som ett frimärke efter ytterdörren och försöka trycka sig ut själv genom den stängda dörren. Synen gjorde mig så ledsen, samvete gnagde men att ge mig ut i skogen lullig eller full, det fanns inte. Nu är det nya tider, vovvis värde är enormt och jag älskar honom galet mycket! Han ska alltid få sina älskade skogs-prommisar. ❤️

Tack Ensam1984 för att du tror på mig, jag tror på dig med! Bra mål att köpa en Golden om ett år. ?? Jag gjorde tvärtom och gav mig belöningen först, men tänkte nog att det skulle vara min räddning med. Jag vet att min vovvis kommer vara en stor hjälp i att klara kampen mot ?. Längtar tills du får din lilla vovvis! Du är så värd den.

Jag läser din tråd med varje dag och tänker att jag ska kommentera, men ibland tar orden bara slut när jag ska skriva till någon annan. Tror jag är väldigt självupptagen just nu i starten, men jag tänker på dig varje dag och jag läser vad du skriver. Jag är helt övertygad om att du kommer klara det, du är stark och du har gjort det förut! ??

Nu kör vi ännu en nykter dag, du på väg mot tre veckor och jag mot min första vecka. Heja oss!! ??❤️

Profile picture for user nystart

Bra val att inte dricka. Det blir ju en dubbel vinst då du både slipper alkoholen samt kan gå ut med vovven och motionera, precis samma för mig men utan hund då.

Lycka till med allt!

Sitter i solen med en kopp kaffe och så här lite småler, så nöjd med mig själv, mina beslut, min energi och mitt liv just nu. ? Vet att denna sköna känsla kommer passera, om jag ska följa normen och det som informerades om på filmen jag såg härom dagen så vid tre veckor börjar det riktigt kämpiga. Innan dess så är det en skön känsla och skillnaden mellan att vara full och nykter är otroligt kännbar. Så jag tänker banne mig njuta ordentligt! ?

Tack nystart, visst stämmer det du skriver vinsterna med att välja nykterheten är många! ?

Och jag jag är nykter! ? Har inte ens tänkt tanken på ? idag. Allt känns som jag skrivit tidigare lätt och väldigt naturligt. Vovvis är sååååå glad att rutinerna med morgon och kväll i skogen är tillbaks och det är jag med! ?

Tänk att hela juli 2020 har jag hittills varit helt nykter... visst bara en dag har hittills passerat, men ändå det är ju sant. Jag är helt fri från sug och kan verkligen skriva en nolla i programmet. Så skönt!

Dagen har varit bra och produktiv, jag har haft kontakt med nästan alla mina medarbetare, som inte har semester, det känns skönt och som att jag har koll när det blir en sån dag. Vi jobbar ju hemma så jag träffar dom inte så ofta nu för tiden. Jag har fokus från tidig morgon nu för tiden och får ut så mycket mer av dagen. ?

Nu ska jag läsa lite och kolla Vikings... alltså helt galet besatt i den serien. ?

Idag valde jag nykterheten utan några som helst problem. Bra gjort av mig! ??❤️

Jag brukar vara gräsligt positiv, men du tar nog priset med kommentaren ”tänk att hela juli 2020 så har jag hittills varit nykter”. Helt underbar kommentar ❤️

Då är man så positiv som man bara kan vara - och det kan bara bli bra då! Positiv förstärkning är enligt mitt tycke det bästa sättet att få till en varaktig förändring.

Kram ?

Profile picture for user AmandaL

Hihi ja jättebra och jätterolig kommentar! Hela juli 2020 har jag hittills varit nykter, den är underbar i sin ärlighet, för tänk att för en alkoholist är den känslan helt underbar, att ha klarat sig, varenda minut är viktig! Så härligt, vi har klarat oss hela juli så här långt ???

Den där om att jag varit nykter hela juli snor jag med ;) Underbart ju.

Om det inte vore för mitt återfall så hade jag firat 1 år nykter på lördag, men vad gör väl det. Jag har ju ändå varit nykter hela juli :)

Läser också hos dig varje dag och känner igen mig i mycket, och så älskar jag att du har hund.. och väljer att sätta honom i första rummet.

Jag är ju vid de där 3 veckorna snart, kommer inte ihåg att det var speciellt jobbigt förra gången, men vi är ju alla olika och de olika faserna brukar kunna variera väldigt mycket mellan olika individer.

Nej, nu ska denna donnan sova. Ha det så fint och så tar vi en ny nykter dag i morgon :)

Somnade ändå ok igår och nog för att det va svårt att vakna nu så är det så skönt att veta att i går somnade jag utan en enda gnutta alkohol i kroppen. Skönt och bra! Känner att denna gången är annorlunda än de övriga när jag ”försökt” sluta träffa ?. Jag har känt på mig att jag måste sluta, för livet med A leder inte till något gott utan det river ner det jag byggt upp sakta men säkert. Jag har tidigare gått in i en vit period med sorg... sorg för att stackars lilla jag inte klarar av alkoholen och nu ska jag behöva stå på sidan om när alla andra har roligt. Känslan fanns där trots att jag främst är ensamdrickare, jag var ju tvungen att lidande se på när andra njut av vin och bubbel i mitt flöde på sociala medier, medan jag minsann fick stå över... sjukt orättvist. Men nu den här gången känner jag inte så, inte alls! Den här gången känner jag att livet är för värdefullt för att kastas bort. Jag har massor att leva för och tanken på att umgås med ? får mig att äcklas lite. Jag vill aldrig mer vara berusad och jag ser det inte som nåt som helst problem att avstå. Hmm nänä tänker säkert nån, inte nu nej men det kommer. Jo jag vet det, men i dag på dag 6 så bryr jag mig inte om vad som kommer eller när jag ska känna sug eller längtan. För idag tänker jag njuta av att vara Hon som väljer bort alkoholen och njuta av att jag känner noll och ingenting vare sig vad det gäller ? eller ? för den delen. Så skönt! ?

Nu ska jag läsa lite i en ny bok som jag fick på posten igår. Älskar böcker, har dock haft lite svårt att koncentrera mig och läsa senaste åren som jag hängt med ? Nu hoppas jag att det intresset ska kunna upptas på nytt och att jag ska kunna sluka en bok i veckan, minst!

Hahaha visst är det underbart Andrahalvlek, AmandaL och Ensam1984 - hela juli 2020 har vi varit nyktra! ? Fy tusan vad bra vi är, nu kör vi en dag till i nykterhetens tecken. ??❤️

Ju fortare man kommer från inställningen ”stackars mig som inte får dricka” till ”jag vill inte dricka” desto bättre. Då blir den nyktra resan så mycket lättare.

Kram ?

Profile picture for user Jullan65

Det låter som det sakta går framåt för dig, en dag i taget. Tänker på och känner så igen mig i att dra sig undan relationer. Med nära o kära , för att kunna dricka ifred. Vilken frihet att nu kunna ta tillvara tiden o njuta, utan att ha bråttom. Frihet är vad det är och det är magiskt. Kram Jullan

Vilken dag! ? Jag har jagat runt hela dagen, fixat inför mina tvillingflickors födelsedag idag, de kom ju dessutom från pappan idag, fixat takbox (tvingade Bilia att montera den), jagat rätt på en luftpump till luftmadrasserna, handlat mat... glömde tårta, fixa tårta, hämtat beställda saker på Ica, packa upp... montera, prova, packa upp mat, packa ner saker, ätit önskemiddag med barnen, sjungit, slagit in presenter som inom ett par timmar öppnades, ätit tårta... lovat vovvis kvällsprommis i skogen såklart, så den måste tryckas in i schemat. Sen har jag även skött mitt arbete till 100%. Shit! Heeeelt slut! I morgon är jag ledig med barnen och då ska vi... ehh campa ? Alltså wish me luck ??

En spännande sak i dag var att där jag köpte luftpumpen är affären granne med A-butiken. Tänkte inte på det förrän senare när jag var hemma igen. Helt som en vanlig människa har jag alltså varit och handlat i grannaffären utan att reflektera? Är jag en fejk-alkis eller? ? Är själv otroligt chockad över hur enkelt allt är fortfarande, så här har det inte funkat förut. Du har rätt Andrahalvlek, mitt mindset är starkt förändrat till att jag vill inte dricka och vilken skillnad det är! Jag håller en tumme för mig själv att det fortsätter kännas såhär! ?

Ja du, Jullan65, dessa år som jag hållt på såhär så har mina planer enbart handlat om att göra tid för mig och ? att få umgås själva. Jag kunde längta hem när jag umgicks med andra bara för att poppa en bubbel-kork och bara njuuuuuta i min ensamhet... fantiserade om ett annat liv nånstans i framtidens horisont. Så lurad liksom. ? Livet är ju här och nu! Inte sen. Lev nu dö sen... så sant. ?

Nu dags att sova denna underbara sjätte dag i mitt nya liv. Även idag valde jag att vara och förbli nykter. Bra gjort! ❤️

Godmorgon! Dag 7, klarar jag mig utav ? idag (vilket jag vet att jag gör) då har jag klarat en vecka! Ett långsiktigt mål att bocka med andra ord, dag för dag, timme för timme, minut för minut om det krävs. ?

Nu ligger en prommis i skogen med ? som första punkt på dagens agenda. Sen ska jag förbereda helgen som ska spenderas långt utanför min trygghetszon. ? Jag och barnen ska tälta.... det har jag aldrig gjort förut och jag trivs bäst med att göra sånt som jag vet att jag är bra på. Avskyr att inte kunna, vara nybörjare och rookie. Men men känner utvecklingens vind smeka min kind. Har ju spenderat två senaste somrarna på sjön så lite koll har jag ju på smart mat och så. ?

Nu är det dags att studsa ur sängen, så otroligt skönt att vakna nykter. Vilket nytt fräscht liv! ?

Idag är en stor dag, för klarar jag idag då räknar jag inte bara dagar utan även veckor. Idag väljer jag att vara helt nykter, nu kör vi! ??❤️

På campingen med kidsen och vovvis, kollade vädret innan vi åkte trodde jag... glömde visst kolla vind. Alltså slå upp ett tält i 15 m/s är inte att leka med ? Nu är i alla fall tältet uppe sen några timmar sedan. Barnen inkrupna i sina små holkar och jag sitter här med lite godis, coca cola och en bok och tittar på havet. Fint ändå.

Camping ja... här flödar ? må jag påstå. Men inte i det här tältet, nope. Så nöjd med mig själv och mina val. Lyssnade på Alkispodden och Per Holknekt tidigare idag, kände rysningar. Wow vad fort livet kan åka rutschkana rakt ned i källaren. ? Känner mig så nöjd med mitt val i alla fall och glad att jag hejdat en åktur i full fart rakt ner i avgrunden. Stort tack till mig själv! En vecka -check, när jag vaknar i morgon och då åker 500 kr in på ett speciellt konto på Avanza. Egentligen 490 kr, men rundar upp!

Idag har jag valt att vara nykter! ??❤️

Grattis allic till din första nyktra vecka! Fantastiskt bra jobbat, valen du har gjort för dig varje dag har lett dig hit! Stort grattis och njut av din camping semester tillsammans med barnen! Och det låter så mumsigt med godis och cola, perfekt fredagsnjutning ???

Hans historia har jag också hört, dock i något annat sammanhang än Alkispodden tror jag.

Håller med, shit vad snabbt det kan gå utför igen ? Hans resa är avskräckande om något!

Härligt att campa med barnen, hoppas ni slipper regn! Man sover så gott i tält/utomhus ?

Kram ?

Godmorgon, eller vad man ska kalla det... vilket bus-väder ?? Storm och regn, det bara river och sliter i tältet. Men lite mysigt är det allt. ?

En vecka som helt spik-nykter, hur bra? ?? Så nöjd! I går var det två snälla damer som lånade ut sin hammare till oss och var gulliga... lite senare efter att de hängt på kvälls-showen då var de inte så gulliga längre. Den ena hade svårt att gå och barnen berättade att de satt och pratade JÄTTEHÖGT, när de skulle på toa sista gången, får man det?? Det skulle ju va tyst och lugnt sa du! Ja, jo.... ehhh. Tänker tyst för mig själv att jag hade helt klart kunnat varit snudd på lika berusad jag me... usch vilken tanke. ? Nä, jag fortsätter så här ett bra tag till! Spelade spel igår, ett spel vi aldrig spelat klart... för att hmm ja, jag har till slut ledsnat och velat spela andra spel med ?. Hur dum får man bli egentligen? Tur ändå att jag får uppleva detta, skillnaden.

Tänker igen på Holknekt -att vara nykter var ett heltidsjobb. Jo, jag fattar det! Samma den delen att på fyra månader var han i princip hemlös och kunde inte ens äga en telefon, från att ha varit på toppen av en karriär och haft allt. Ryser. ?

Nu ska jag läsa lite och vänta på att regnet lugnar sig lite så att jag och vovvis kan gå en runda. ?

Idag väljer jag (utan problem) att vara nykter! ??❤️

Fort går dagarna, och det måste verkligen vara bättre minne att ha spelat spel och tältat med barnen, än låta som tanterna. Fast burr.... blås o regn är ju inte det härligaste vid tältning :-) Men även det kan bli ett jättefint minne, hur uppfriskande det var trots regnet...

Hoppas ni får en fin frukost och en någorlunda torr dag ?

Man får snabbt upp ögonen för hur man betett sig som onykter när man själv inte dricker!

Hoppas du får en bra dag med härliga minnen att kunna ta fram sedan! Kram????

Tack AmandaL känns fantastiskt bra!! ? Jag har tidigare varit såååå orolig för att äta och dricka onyttigt. Men va fan, bubbel då? Är det nyttigt? Nä, så nu unnar jag mig, utan dåligt samvete, coca cola, godis och lite chips i stället på en fredag. Känns helt ok liksom. ?

Eller hur Andrahalvlek, har inte hört honom förut men grät nästan när han berättade om bryggan på Ingarö. Den ensamhet han beskriver och många andra här inne, den är verkligen påtaglig... men lever hellre med den än med konsekvenserna av att hänga med ?. Skyfall och storm i natt ?... vi överlevde och det kan fasen inte bli värre. ?

VillJuOxåLeva och VaknaVacker ja men verkligen, mötte den ena av tanterna i morse i servicehuset, skakig och mosig. Kände ännu mer att tusan vilket bra val! Dessutom kristallklara minnen... fick läsa reglerna i spelet igen igår... för jag minns inte riktigt de andra gångerna vi börjar spela ? Min son var sååå glad igår att han inte kunde sluta le och skratta när vi skulle sova. Sörjer lite de år jag förstört och glömt... men nu ligger framtiden framför oss och den ska vi fylla med minnen och upplevelser! ❤️

Mulet, ingen regn just nu... kaffe i ”vardagsrummet” (sjukt bra tält när det väl är på plats), havet några meter bort, vågornas skvalp och en bra bok. Barnen sover fortfarande... alltså hur bra lördagsmorgon?! ???

Godmorgon, sista dagen som det är ensiffrigt. ? Älskar att se resultat och att det går framåt och det gör det. Räkneverket säger sitt, kroppen säger sitt den uppblåsta svullna alkohol-magen är borta, rundheten och mosigheten i ansiktet är borta. Knoppen säger sitt, den mår bra och noll ångest MEN då och då dyker det upp händelser och obearbetade saker som svider i min själ... men nu flyr jag inte. Jag antar att jag behöver läka mentalt och fysiskt... det kommer ta sin tid. Min kraft framöver kommer fortfarande riktas mot att hålla mig nykter, inte så mycket mer. Jag får se alla spöken i ögonen och påpeka att jag står kvar stadigt oavsett vad ni skickar fram! ??

Ytterligare nåt från Alikispodden och Holknekt, dricker du när du varit nykter länge (i hans fall 9 år och 9 månader) då är du tillbaks på ruta ett inom 72 timmar. Han tog ett glas vin på en balkong i SAN Fransisco, efter det höll han sig nykter i 72 timmar och sen brakade det totalt igen... eller han drack, smög och gömde. Sen var det utförsbacke rakt ner i katastrofen igen. Usch och fy. Ska ha med mig dessa lärdomar genom min egen resa. Den intervjun berörde mig djupt.

Nu har jag vaknat i tältet igen. I natt har jag sovit bra! Inget skyfall, ingen storm. ? Det är mysigt som tusan faktiskt. Ska bara lära mig grilla oxå, då blir allt perfekt! Ut från min trygghetszon! Jag ska göra mer nya saker och utmana mig själv helt enkelt! ?

Nu kör vi dag 9, jag väljer att vara nykter och se räkneverket slå om till tvåsiffrigt i morgon. ??❤️

Nu prommis med älskade vovvis. ❤️

Blir inspirerad att campa- (och att fortsätta vara nykter förstås). Det som är bonusen med nyktra livet är att det ju bara blir bättre, roligare och härligare att leva, varje dag. Heja dig och njut. Kram.

Nu läggdags den nionde dagen och kvällen som nykter. I kväll märkte jag att brödet var slut, tog bilen 21.30 och åkte och handlade... hade ju aldrig funkat tidigare. Vilken frihet! ?

Hann precis packa ihop tältet idag sen öppnade himlen sig, totalt! Stod på min lilla pall och slet med takboxen, blev dyngblöt på 10 minuter och ännu värre var det när allt skulle ut ur bilen hemma. Men det va värt det! Fy bubblan va mysigt vi haft. ?

Nåt annat nytt, det är att jag packat upp allt, tvättat i princip allt och städat upp i huset. Sånt har jag inte haft ork till tidigare. Då hade jag bara släppt allt, hällt upp vin och satt mig vid datorn. ? Men inte nu. Jag har suttit lite vid datorn men det var för att planera vår semester. ? Jag har som skrivet packat upp, tvättat torkat, ställt undan, gått i skogen i 1,5 timme med vovvis och ett av barnen. Så mysigt och jag var helt närvarande. ?

Så otroligt bra dag, trots regnet!

Se klart, gört! Så mysigt och barnen älskar det. Bästa är att det finns så mycket tid över till att reflektera och läsa. Barnen springer runt och leker, hittar kompisar, badar och är helt slut när det väl är läggdags. All mat jag gjorde var det godaste som de hade ätit. Så det är en fullträff oavsett väder, vi har provat allt utom snöstorm i helgen. ?

Nä, nu ska jag sova och i morgon lite jobb. Tack till mig själv att jag valt att vara nykter idag. ???❤️

Tjoho! Tvåsiffrigt! ? Vakna nykter, så skön känsla.

Idag ska jag jobba från kontoret några timmar. Dessa veckor innan min semester hoppas jag blir lugna och sköna, så brukar det vara. I år verkar det som att vädret är riktigt jobb-väder oxå. Känns ju lite bra, bara det vänder sen när det är dags för mig att vara ledig. ?

Tack Andrahalvlek, jag är verkligen oxå glad för min skull och för din skull med! ?

Nu är det dags för en morgon-prommis med vovvis i skogen. ❤️ Idag väljer jag att vara nykter ??❤️

I början är varje nykter dag värd att fira - och tvåsiffrigt var verkligen en milstolpe. Svinbra jobbat!

Kram ?

Jösses vilken energi jag haft på jobbet i dag, röjt undan som aldrig förr! Bra jobbat ?? På förmiddagen idag när jag var i ett flow plingade plötsligt telefonen, det va ?. Ignorerade, men hjärtat bultade hårt förstås. Nån timme senare när pulsen precis gått ner, då plingar det i Messenger... hans sms verkar inte komma fram så han skriver på Messenger i stället. ? Svarade då att jag ser vad han skriver överallt. Vill inte att han ska efterlysa mig direkt. ? Hoppas budskapet är glasklart dock att mitt intresse är borta. Konstigt nog verkar mitt intresse för både ? och ? vara som bortblåst. Men jag är på min vakt förstås!

En annan sak som hände idag, när jag kommer till min plats så står där en sommar-present från min chef... en flaska rosé ? Försökte ge bort den till en medarbetare, men han trodde nog att jag skämtade och jag ville liksom inte tjata på honom. ? Tog med den hem... men jag vet att jag inte kommer dricka den. Jag har annan alkohol hemma, men jag är verkligen helt osugen. Förut har jag rensat och inte kunnat ha nåt hemma. Men den här gången ska det funka oavsett, annars lurar jag mig själv bara. Vet att jag klarar det. ??

Jag känner mig som en ny människa och jag njuter av varje nykter sekund. Jag får en möjlighet att umgås med mina barn, jag kan köra bil när som helst utan att vara orolig att ha alkohol i blodet. Jag är bra mycket piggare och vaknare i hjärnan! Sjukt nöjd med mitt val att avstå ? och lika nöjd med valet att avstå ?.

Heja dig Jasmine! ? Välkommen att ta del av en underbar del av livet. Det är som att få livet tillbaka eller födas på nytt, när du väljer att avstå alkoholen. Grattis till bästa valet! ?

Även idag valde jag att vara nykter och är otroligt nöjd med det! ??❤️

Tack Andrahalvlek och VaknaVacker för otroligt bra och fin pepp!! ? Jag blir så glad när du skriver hos mig. Jag läser hos dig och vill skriva... men orden tar liksom slut just när jag ska skriva. Snart är jag ur min ego-bubbla och då ska jag skriva hos dig oxå. Oavsett så tänker jag på dig varje dag och önskar dig all framgång i din egen dagliga match mot ?

Tack för att just du Andrahalvlek och du VaknaVacker vill skriva hos mig. Stor kram ?

Vilket härligt inlägg allic ?? Grattis till dina 10 dagar och viktiga beslut för dig själv! För varje dag som går märker du att det blir som bensin att fortsätta på ?? Du har redan upptäckt några av fördelarna med nykterheten, du kommer se att det finns här så många fler! Go girl ??

Jag brukar också alltid få alkohol i sommarpresent av min chef. Dock inte i år, hon hade väl för mycket att göra för att ens komma ihåg det. Lika bra det ?

Himla dum present faktiskt tycker jag, nu när jag är nykter. Ska aldrig ge bort alkohol i present till någon igen.

Jag har en enda flaska prosecco hemma. Den fick jag i 50-årspresent av mina vänner ihop med pengar till en resa. Den får stå som prydnad även fortsättningsvis. Finast är fotografiet på mina vänner som sitter runt flaskhalsen.

Kram ?

Vaknar nykter idag igen, så skönt! Först kände jag mig förvirrad, lite torr i munnen och med en hög puls... så för några sekunder trodde jag att jag druckit igår, sen kom jag på att det ju va 1,5 vecka sen sist jag drack och blev glad! ?

Ibland far det genom mitt huvud, det går för lätt! Så här enkelt att avstå alkoholen har det aldrig varit och det gör mig nästan orolig, konstigt nog. Men sen skakar jag av mig oron och tänker en dag i taget. I går var jag nykter och i dag är jag det oxå, vad som händer i morgon vet jag inget om. Det som är extra positivt med att inte dricka och räkna dagar är att varje dag blir en riktig dag, ingen dag går bara förbi. Den måste liksom levas fullt ut, i annat fall kan min match mot ? vara förlorad utan att jag ens märker det och även om det går lätt så är mitt fokus på nyheterheten enorm. Jag laddar min ryggsäck med alla fördelar som visas för mig, för att det är vad jag vill ha som sköld den dag ? försöker att fånga mig igen. Jag vet oxå att ju längre tid jag håller mig i från ? desto hårdare kommer ett eventuellt återfall bli. Tidigare när jag hållit upp, tagit en vit månad och så vidare så är det nästan som om ? vill att jag dricker i kapp allt jag missade den vita månaden. Därför byggs det upp en rädsla för varje dag som jag klarar, en rädsla för vad som händer om jag inte klarar det denna gång... vad händer då? Jag tror ändå att alla känslor har något vettigt att komma med i denna livets kamp, både rädsla och oro håller mig på tårna, sen kan jag aktivt välja att känns glädje, stolthet och även lycka. Jösses, så lycklig som jag är till och från nu för tiden... det var säkert 10 år sen jag kände såna bubblande härliga lycko-känslor och att min framtidstro är så stark! ?? Tror jag får dubbel effekt av att avgifta mig från både ? och ? samtidigt.

Nu dags för mysig skogsrunda med älskade, fina och underbara vovvis ❤️

Idag väljer jag att vara nykter. ??❤️

Tack Amanda för dina hejar-rop! Du inspirerar mig och är en del i att jag lyckas sätta en fot framför den andra varje dag, varje timme och minut. Tack! ?

Eller hur Andrahalvlek, tänkte samma... aldrig mer en vin-flaska som present! Den stod där och glodde på mig som ett hån mot mitt försök att lyckas bli nykter. Men men nu är det en av mina troféer i stället och jag tänker att kommer det nån vin-drickande gäst, så slipper jag ju utmaningen med att gå in på bolaget. Det är ju bra! ?

Önskar er båda en fin dag ?

Så härligt att läsa att det går så bra. Det är ju många ”lager” i nykterheten så det är ju mkt skönt om det första inte är så slitigt, fler kommer. ?
Jag hade en lång och relativt eländig ”kärleks”historia som påminde mig mycket om beroende, då brukade jag tänka på att avsluta- som att sluta röka. Men det var också en relation som skapade mycket ångest - alkoholintag.
Jäklar vad skönt och starkt att bli av med båda! Ha en fin dag ?

Profile picture for user nystart

Att dricka igen efter en tids uppehåll är ju verkligen öken. Man dricker oftast som man gjorde innan, men kroppen är inte van så man blir båre fullare än vanligt och får en baksmälla från helvetet.. Just vetskapen av detta är en väldigt bra morot för att inte falla igenom.

Jag följer dig och tycker du är väldigt stark, håll i detta och lycka till med allt.

God kväll. Ännu en grym arbetsdag, fasen vad jag kör på och det är kul att jobba just nu! ?? Jag har haft en mini-dipp på ?-sidan, fick ett paket med godis i dag på posten... låter ju konstigt och det är det oxå... det är en speciell sort som jag gillar. Funderade hit och dit, sen i kväll så skickade jag ändå ett tack tänker att jag är väluppfostrad. Skickade en idol-bild på vovvis oxå i meddelandet. Sen vänta jag och tittade, väntade och tittade, väntade och tittade på telefonen i över en timme.? Hjärnan spann igång, målade upp filmer som innehåll ? med nån ny för kär för att ha tid med telefonen... en ny film ? med x:et som han var tillsammans med när vi träffades, hon som han bedrog med mig, hon som han lämnade och blev tillsammans med mig, hon som han bedrog mig med, hon som han lämnade mig för, hon som blev bedragen av honom igen när han var med mig, hon som han lämnade en gång till för att vara tillsammans med mig.... ja du kanske tror att det slagit slint så som jag skriver... men det stämmer. Ska tillägga att ”killen” är 52 år (!) ? Bra! Nu när jag skriver det här så börjar jag skratta... alltså va?! Högre värde än så har jag!! Och mitt värde stiger för varje dag. Jag har dessutom en ny stor kärlek - vovvis! ❤️

På ? fronten går det bara bra, nån liten tanke smet förbi idag, men hann knappt höra vad den handlade om. ? Jag känner mig säker och stark ?? Känner mig nästan euforisk till och från under dagen. Idag har jag verkligen levt och den underbara långa kvällsprommisen jag och vovvis gick gav massa livsenergi. ✨?

Nu dags för Vikings (hur många avsnitt finns det egentligen?) och sen sova. ?

Idag har jag valt att vara nykter ??❤️

Hihi gud det lät först som att vi varit tillsammans med samma man, tack och lov skrev du åldern på din och jag kunde inse att det finns tydligen två sådana prackt puckon.! Jag fick flytta till en helt annan del av Sverige för att lyckas ta mig ur det förhållandet som har förstört allt vad som heter tro på kärlek ☹️ Önskar dig jätte mycket styrka till att klara dig ut ur två helt för jävliga och sjuka relationer som verkligen förtär och förstör hela ens själ ? men bra jobbat idag och styrkekramar till dig ???

Se klart, jag anar det att det handlar om lager på lager och att jag ännu bara är på understället. ? Otroligt att man kan hamna i ”kärleks”relationer som är som ett beroende. Det är verkligen samma för mig med denna otrolig konstiga relation, ju mer jag får distans desto mer inser jag hur beroende jag var eller kanske fortfarande är. Jag flyttade gränser för vad som var ok hela tiden, stod ut med mer och mer... men det var oxå under denna period som mitt drickande tog fart och jag dövade mig med alkohol. ? Puh! Tur att vi båda är ur dessa giftiga relationer med både ? och ? Heja oss! ??

Tack så mycket nystart! Ja, du har nog rätt i det, allt blir så mycket värre när man hållit upp och sen går på igen, fyllan, bakfyllan och för att inte tala om ångesten! ? Jag önskar även dig stort lycka till med kampen mot ? och livet i övrigt. Kram ?

Det är så tydligt att alkoholen var ett symtom. Att vi alla har grundorsaker till att vi drack. Orsaker som vi måste jobba med också, när nykterheten blivit lite stabilare.

Angående mannen så är det viktigt att du sätter gränser. ”Hit men inte längre.” Svara ”tack för godiset” var ju helt okej, men kanske inte skriva mer sen. Huvudsaken är att du vet vad som är okej och inte, och sen får du bevaka de gränserna.

Imponerande att du kan tokprestera på jobbet så här inför semestern. För egen del kändes det som jag kröp fram sista veckan ?

Kram ?

AmandaL, jag förstår att du var tvungen att flytta på dig, det hade jag med gjort om jag inte hade barnen. Jag köpte en vovvis istället, för att göra det så svårt som möjligt för mig själv att gå tillbaks. ? Hur länge sen var det du lämnade? När du skriver att du tappat tron på kärleken så sticker det till i mig, för precis så känner jag med! Att jag ska kunna känna tillit och förtroende för någon igen är helt otänkbart! ? Det känns så sorgligt att jag ska behöva gå runt och känna mig ensam medan han kastar sig in i nästa relation med stor passion och när han tröttnat där... då vet jag att det är dags att börja bearbeta mig igen... sjukt manipulativ människa och jag blir liksom svag. Jag som annars är stark?! ? Då blir jag oxå svag och tappar tron på mig själv inom alla områden. Men nu när jag stålsatt mig då börjar jag sakta blomma, hoppas det får fortsätta så denna gång och hoppas både du och jag får en ny chans att hitta äkta kärlek nån gång i framtiden. ❤️

Allic.. jag flyttade från där jag bodde då för sju år sedan, men han har fortfarande ett elakt och grymt grepp om mig, sjävklart har det lagt sig när jag nu bor mer än 6h bilfärd ifrån honom men under många år styrde han fortfarande allt i mitt liv. Idag är jag verkligen över honom men han har gjort mig väldigt illa så mina ärr är djupa, därför har jag inte orkat med kärlek igen, jag mår inte bra av ”kärlek” den har gjort mig ledsen och sjuk. Men jag är lyckligast nykter, konstigt nog har jag inte varit det på länge.. men när jag är det känner jag mig friare och lyckligare än någonsin och det är därför jag kämpar med nykterheten nu. En man har gjort mig illa men jag fortsatte sedan själv. Helt på egen hand lyckades jag fortsätta att skapa en dålig vardag, nu när jag är nykter kan jag iaf börja med att älska mig själv vilket är viktigare för mig än att någon annan gör det! Destruktiva relationer kan man även ha med sig själv, men nu gör vi något åt det, jag är äntligen stolt över mig själv iaf idag ? det ska du också vara! Att bryta sig ut ur två beroenden samtidigt är ett heltidsjobb, du är starkare än vad du tror, vi är överlevare ???

Godmorgon! ❤️ Traskar snabbt mot två veckor, bra bra! ?? Så skönt att vakna nykter och att känna att jag är fräsch. Jag är trött när jag vaknar, mycket tröttare än jag är annars. Men med alkohol i kroppen så vaknar jag alltid med ett ryck och hjärtat bultande hårt i bröstet, så det är klart nu vaknar jag mer smygande och då är känslan kanske att jag är trött? På dagen är jag pigg i alla fall! ?

Idag hoppas jag på ännu en dag full av energi för jobbet. Andrahalvlek jag går på semester vecka 31, så det är ett tag kvar. ?

AmandaL, sju år sedan alltså... så grymt av en annan person att slå klorna i någon på det sättet, kontrollera och styra. Jag känner igen det. Samtidigt kan jag bli galet arg på mig själv att jag tillåtit att bli bestulen på min själ, min hjärna, tid med mina barn och livskraft. Jag hoppas för min egen del att ? släpper taget om mig nu och att jag får gå vidare i lugn och ro. Å andra sidan så vet jag att det hänger på mig själv, jag behöver släppa taget och verkligen säga nej när han närmar sig på nytt. Men han är som ?, dyker han upp när jag tillfälligt är svag... kan jag stå emot då?

AmandaL har du tagit hjälp och bearbetat det du upplevt? Det är så tråkigt att läsa att du inte tror på kärleken längre, jag känner samma men vill inte att det ska vara så. Så sant det du skriver, nu när vi är ur de destruktiva förhållanden vi haft med män, om än tilltufsade och ärrade... så är det ju dumt om vi fortsätter ha ett destruktivt förhållande med oss själva med? Helt onödigt! Nu går vi vidare på nykterhetens stig var för sig men ändå tillsammans... vem vet vad det kan dyka upp för positiva händelser och härliga personer vid stigens kant. Ett steg i taget. Tack för att du peppar och tror på mig! Jag tror på dig med och jag trampar nu i dina fotspår, du går före mig! ❤️

Idag väljer jag att vara nykter ??❤️

Profile picture for user Svalan77

Som svar på av Allic

Känner så väl igen mig och du är inte ensam.
Jag tänker att jag denna gång också ska skriva för mig själv här på forumet och ofta, kanske gör det det lättare att hålla i det?

Läste att skam på engelska, SHAME står för Should Have Already Mastered Everything, dvs skulle redan haft koll på allt. det har man ju inte och det är en tung börda att lägga på sig själv. Ångesten kommer lätta, det är jag säker på.

Ta hand om dig ❤️

Vad fint Allic! Snart två veckor, så härligt!
Du vaknar liksom på ett normalt sätt nu...

Ja du kan stå emot den destruktiva personen. Det är en del av ditt tillfrisknande ju. Var rädd om dig nu.

Kram?❤

Det lider jag fortfarande av, vaknar långsamt med mitt kaffe, men när dimman klarnar är det banne mig fri sikt! Och som du säger, pigg om dagarna, härligt! Lycka till nu och framåt, det blir BARA bättre!

Alltså kväll igen, det går fort nu, morgon och kväll mest hela tiden och samtidigt går det så långsamt. Mystiskt.

Idag har jag två dips angående ? alltså av bara lite kontakt så rasar alla murar? Va?! Bygg upp dom snabbt som tusan igen. Har gått en pw i kväll och det har hjälpt, men bäst är ändå skogen med vovvis. ❤️

Jag ska nu kolla Vikings och sen sova. Alltså det är otroligt mycket mysigare att krypa ner i sängen och mysa ner mig med en serie än att sitta och pimpla vin.

Lyssnade på alkis-podden när jag pw:ade, en sjukt rolig kille som de intervjuade. Kunde inte hålla mig utan skrattade högt flera gånger... haha. Så otroligt hög igenkänning på mycket, till exempel när det är påsk och en röd dag mitt i allt, systemet är stängt och man bunkrar redan på måndagen för att vara säker på att man verkligen har så att man klarar sig, åka ut till en stuga, se till att ta med ordentligt så att man inte riskerar att gå tom och ändå känna en stress... kommer det att räcka? ? När man trycker på knappen första gången i en ny bib och det sprutar ut vin och bildar en skumkrans i glaset... vilken känsla. En bib är antingen ny och tung som en tegelsten eller lätt som en fjäder... sällan nåt mitt emellan. Mycket tankar som han beskrev har cirkulerat i mitt eget huvud. Den ego-centreringen som bildas, ilskan mot omgivningen om man tvingas till att vara nykter när man vill dricka. Usch och fy. Men kille berättade allt med glimten i ögat och på ett riktigt rolig sätt, så fick mig ett gott skratt. ?

Även idag har jobbet flutit på som tusan och de problem som jag stöter på känns inte så oövervinnerliga som de brukar. Nu känns de hanterbara. ?

Tack för pepp Svalan77, jag skriver massor just nu och det känns bra. Känns bra att ha något att gå tillbaka till, läsa om och känna känslan på nytt. Bra att du oxå skriver och att du gör det för dig själv. Lycka till med din kamp! ?

VaknaVacker, ja det är nog så att jag vaknar normalt och att jag sover normalt. Känns ändå såååå skönt när jag väl kvicknat till. ? Att stå emot ? är nästan en större kamp än mot ?... och allt är i mitt huvud, de stigar som mina tankar trampat upp under flera år, de är sååå lätt att falla in på på nytt. Men jag kämpar och tar en dag i taget mot båda mina monster! ?? Tack och kram till dig med. ❤️

Se klart, precis som du beskriver det - en dimma men när den lättar då är det fri sikt! ? Får väl försöka leva och acceptera att varje morgon är en slow start ett tag framåt. Tusen tack för att du peppar mig och att du är en bra förebild! ?

Nu stänger jag den tolfte dagen i mitt nya nyktra liv. Även idag valde jag att vara nykter och det är så sjukt bra gjort!! ??❤️

Gomorron ❤️ Ännu en morgon ? Idag vaknar jag lite lättare i alla fall. Men fortfarande är det ett långsamt uppvaknande utan hjärtklappning så det sjunger i öronen, jag slipper sandpapperet i munnen och jag slipper i panik leta upp min telefon för att se om jag lagt ut något på sociala medier eller liknande kvällen innan ? För idag vet jag att jag inte gjort nåt sånt. Jag är nämligen nykter och det här är min 13 de dag.

Har funderat sen tidigare att det nog snart blir inne att vara nykterist, utan att man för den skull haft problem innan. Att fler liksom väljer bort alkohol. Det är så mycket som siktar mot hälsa nu och det blir bara mer och mer.

Idag är det torsdag, en bra dag i veckan. Snart helg. Det ska bli otroligt skönt att få sova i helgen. Hoppas oxå att jag har energi till att ta tag i mitt förråd och att bli av med lite saker. Verkar ju vara rätt väder för det. ?

Jag skulle behöva göra en ordentlig hjärn-rensning, bli av med alla negativa spår i min hjärna, alla jobbiga och dränerande tankar. Det är fascinerande att nu när jag mår bra och är helt fri från ångest, då kan jag knappt föreställa mig hur det är att ha ångest, även om jag har ett ”Minne” av hur det är. Sen tvärtom när ångesten grabbar tag, då kan jag knappt föreställa mig hur det är att må bra? Konstigt det där. Men en sak är säker... jag njuter av varje enskild sekund som jag mår som nu, ingen ångest, full av energi, glad och med en framtidstro och vilja att skapa en bra framtid. ?

Jaha nu har jag lastat ur och tömt morgonens osorterade tankar. Nu går jag vidare med att läsa 30 min innan det är dags för vovvis morgonrunda.❤️

Jag gör som du, ger mig tid att vakna i lugn och ro, läsa här och svara på ngt i vår interna jobb-kanal, ett par minuter räcker för att jag ska känna mig lugn med dagen.
Att nöta in all njutning, klarhet och liv är ett bra sätt att ta vara på nykterheten.
Har svårt att minnas bakfyllan men försöker ibland. Ångest har mer varit som bakgrundsmusik i mitt liv. Ibland klinkar den fortfarande men från långt borta.
Nu börjar min lediga dag numero fyra som ska spenderas nykter. Vi kämpar på!

Även idag har arbetstempot varit högt! ?? Det går med vindens hastighet just nu. ? Det mesta känns bra i mitt liv, jag är vansinnigt trött i dag bara. Vet inte om det är för att jag ätit superdåligt eller att jag har yogat? Känns ändå skönt att vara trött, men lite svårt att hålla styr på tankarna. ? är där och lirkar lite... Vem vet om du dricker lite, bara för att det är gott? JAG! ? Sen är ju ? där i mitt huvud oxå... varför bet jag inte i hop... då hade jag ju inte behövt vara ensam nu... för jag är ensam såååå ensam och han lär ha det sååååå bra med sitt x som jag är övertygad om att han träffar igen. OCH?! Vad bryr jag mig om det?? Bort bort bort dumma tankar. ?

Nä, nu lät det natt-svart och det är det inte! Det är vitt och ljust och jag älskar mitt nya liv, långt bort från ? och ?. Låt mig nu bara fortsätta framåt, tydligt och bestämt. Fortsätta framåt på den väg jag valt och se vart den bär.

Jag har varit grymt duktig hittills, nu kommer ett eld-prov en ensam helg. Men det klarar jag ?? nu Vikings och sen sooooova. Så skönt ska det bli. ?

Idag har jag valt att vara nykter, sjukt bra val! ??❤️

Låter härligt allic! Jag tänkte svara dig på din tidigare fråga till mig om jag sökt hjälp för att hantera mina känslor om att jag inte tror på kärlek längre och svaret är nej. Jag tycker inte att det är så jobbigt att leva ensam så därför känner jag inte något behov av att söka hjälp för det, det trivs jag ju med ? däremot mitt alkoholintag hatade jag och därför sökte jag hjälp dels här och på andra ställen för att komma till bukt med det. Vi ska ju inte heller söka hjälp för allt som andra eller normer säger att vi ska, om man inte mår dåligt över någonting är det ingen fara, resonerar jag. Mår jag dåligt behovs hjälp, alkoholen mådde jag dåligt av, så tog jag äntligen till hjälp, men att leva ensam trivs jag med så inte något jag sökt för ? jag hoppas att du också kommer att trivas med att inte behöva leva tillsammans med någon, eller så hittar du någon att dela din vardag med, oavsett så ska du göra så att du mår bra, du är värd att må bra, känna dig lycklig. Oavsett vad andra eller normer säger ??? och grattis till ännu en nykter dag ???

Tack för ditt svar! ?? Jag resonerar lite likadant. Dessutom trivs jag bra själv, jag älskar att umgås med mig själv och att få själv bestämma vad jag ska göra och när. Jag har tänkt tanken ibland att aktivt välja bort tvåsamheten... men samtidigt så vill jag oxå älska och älskas, på ett kvinna och man sätt. Men men allt har sin tid.

Att söka hjälp är jag väldigt dålig på och jag gör det inte. Tycker inte heller att jag behöver det. När det gäller ? så tycker jag att det här forumet passar mig perfekt. Att läsa/titta på fakta och förstå kan ta mig längre än att ”gå och prata” med nån.

Skönt att läsa att du trivs med att leva själv! Det gör jag med som skrivet. ?

Nu mästrar vi ju över ? dessutom. Bra jobbat och jag är imponerad över den kraft som du måste ha skapat inom dig för att flytta 6 timmar bort från han som gjort dig illa. ?
Stor kram ?

Godmorgon, 8 timmar och 30 minuter är loggat på sov-kontot. ? Hur mycket kan en vuxen människa sova egentligen? Jag är ändå glad att jag kan somna igen. Känns som att min hjärna behöver all sömn den kan få. ?

Idag tar jag mig igenom dag 14 och i morgon när jag vaknar har jag klarat 2 veckor!! ?? Fy fasen va bra!! Jag är otroligt stolt över mig själv, jag känner mig stark och säker!! ?? Det är så mycket positiva saker som händer i mig och runt mig att viljan att gå vidare på denna stig blir starkare och starkare. Bland annat kroppsligt, jag sköter inte kosten, jag tränar inget speciellt... men jag går ändå ner i vikt och svullnader försvinner. Min mage är ”platt” och inte gravid-aktig. Dubbelhakan borta! När jag känner mig ännu mer stadig så ska jag lägga till kost och träning. Vet att det ökar välbefinnande enormt. Men just nu går alla mina tankekrafter till att hålla mig nykter. Även om det inte är jobbigt eller känns svårt, så vill jag ha koll. Därför låter jag min kropp och hjärna få allt annat den ber om just nu... tillexempel massa glass. ?? Jag är normalt sätt en tränings-tjej sen nåt år tillbaks och jag vet vad jag behöver göra för att starta mig i det området. Men det krävs oxå vilja och bestämdhet. Kosten brukar vara haka på träningen, så den delen är lättast att justera.

Men hjälp vad klockan springer i väg, nu måste jag och vovvis ut i skogen! ? Sen är det dags för ytterligare en arbetsdag! ??

Idag väljer jag att vara nykter! ??❤️

Bra kämpat! Och visst är det skönt känna att kroppen mår o ser lite bättre ut. Ett kvitto på att det du/vi gör är bra.

Det här är ingen sprint, utan ett maraton, så du har all tid framåt att toksköta kosten och träna dig i superform :-)

?

Fina allic! Jag tycker om att ha dig här på forumet. Du har blixtsnabbt blivit en av dom jag vill läsa om och kunna inspirera samt inspireras av. Jag kan inte annat än att säga grattis du starka medsyster i så många olika aspekter ??

Godkväll det 14 dygnet som jag är nykter! ? hur bra är inte det?? As-bra enligt mig själv. Jag är stark och viljan finns i mängder. I kväll är jag ensam och det känns bra, vill inte ha frågan... vill inte behöva säga nej, även om jag är övertygad om att jag klarar det. Jobbade länge och gick sen ner på affären, handlade fyra alkoholfria öl och lite kikärtschips. Mums! ? nu har precis kommit hem från en lång härlig tur med vovvis i skogen, naturen gör verkligen underverk för själen ? och vovvis är bara ovillkorlig kärlek. ❤️ Jag är uppkrupen i sängen, har varit frusen hela dagen så otroligt skönt att krypa ner. Äter chips och dricker alkoholfri öl. Ska läsa lite vad ni andra har för er och hur det går, sen ska jag maraton-titta på Vikings... typ besatt av den serien. ?

Vilken underbar fredag!! ?

Idag har jag, utan problem, valt att vara nykter ??❤️

Tusen tack för grattis och pepp!! Visst är det ett maraton och ingen sprint, det finns tid att toppa formen, du har rätt VillJuLevaOxå ?
Vilka fina ord AmandaL och vill bara säga det är ömsesidigt kära medsyster ?

Så härligt det låter allic! Jippi, jag blir glad så långt in i min själ av att läsa hur du har det! Du känns som jag, jag älskar linschips, min katt och kan sträck kolla serier, så jag ser mig själv uppmålad hemma hos dig, jag ser det framför mig och vet exakt hur du mår, stolt, nöjd och glad ??? heja dig och jag mumsar själv på chips, dock vanliga chips idag ????

Godmorgon! Jag gjorde det alltså och utan problem... var nykter en fredagkväll, min svåraste dag i veckan. ? det här är andra fredagen, men sist va jag ju och tälta utan ?. Vakna nykter, finns det nåt skönare? ? Dessutom 500 kr in på Avanza eftersom jag klarat ytterligare en vecka.

Idag är jag ensam och obokad, ska jobba lite... älskar att jobba lite på helger, då får jag jobba med det jag vill. ? Jag ska städa och tvätta, rensa lite i förrådet, läsa, mysa och träna med vovvis... ändå skön ledig dag.

Nu dags för skogen!

Blir lite inspirerad att som du spara 500 kr/vecka som jag inte dricker. Kan bli en bra grundplåt till vovven jag planerar att köpa nästa sommar!

I så fall får jag spara nu för totalt 22 veckor. 11.000 kronor. Lite väl mycket ? Får nog göra en ”avbetalningsplan”. Mycket pengar blir det snabbt! Svinbra morot i nykterhetsarbetet.

Kram ?

Slutet på den 15:de dagen, herre jösses vad mycket jag fått gjort idag. ? Så här brukar inte mina lördagar vara, jag brukar vara seg som sirap och tampas med ångest. Men inte idag. Full fart från jag klev upp tills nu! ? så skönt! Märker att min hjärna hittar nya tanke-spår, kreativa tanke-spår och tanke-spår om min framtid. Min, barnens och vovvis förstås! ? Känner mig så lugn, glad och snuddar vid lycklig till och från. Tjatar om skogen och naturen... men slås verkligen varje gång jag går i skogen vad otroligt vacker det är med orörd natur, upptrampade stigar, myrstackar, blåbärsris (vovvis älskar blåbären ?), ljuden och tystnaden. Wow, det är fantastiskt rogivande och underbart.

Jag har festat loss på alkohol-fri öl denna helg, två igår och två idag. Funkar utmärkt tycker jag. Funderar på att även testa alkoholfritt bubbel. Men det får bli när jag firar 30 dagar tror jag ?

Andrahalvlek - jamen tänker att det är ungefär vad mitt missbruk har kostat i veckan och då tänker jag att jag lägger undan dom nu när de inte ska användas för att betala ? varje vecka. ? Jag sätter in mina på Avanza på ett konto som jag döpt till Alkis-kontot ? Min tanke är att jag ska handla utdelningsaktier och se vad mitt missbruk liksom är värt i pengar. Hur mycket jag annars slösat bort liksom. På 5 år har jag satt in 130.000 kr och förhoppningsvis har jag investerat dem väl så att de även vuxit. Det är väl en morot om någon att hålla sig nykter. ? Åh att spara till en fin liten vovvis är ju ett jättebra mål!! ?

AmandaL frossade i chipsen igår... hela påsen ? Gott var det! Japp, precis så kände jag mig, stolt, glad och nöjd... bara hunden och katten som skiljer sig åt. Same same but diffrent. ??

Nu dags för mina vikingar, tänker kolla så många avsnitt jag bara orkar ? Love it!

Fasen va bra jag är!!! Även idag lördag valde jag att vara nykter ??❤️

Igen grattis allic! Du verkar verkligen ha styrkan, kraften och motivationen uppe! Känns underbart att få ta del av din nyktra resa! Tack för att du delar med dig av dina fina upplevelser ????

Godmorgon härliga söndag! Jag kollade Vikings igår till sent på natten. Busigt ? Men jag kände att jag ville det bara för att jag kunde liksom. Förut hade jag varit as-packad och sovit redan vid 22 förmodligen, kanske tidigare eftersom jag förmodligen börjat dricka senast vid 16.... kanske lunch om det varit fint väder. ? Oj oj oj... så skönt att slippa vakna med ångest och må skit.

Nu skiner solen och jag ska som vanligt ut i skogen, sen ska jag njuta av en kopp kaffe på altanen i solen. ? Idag fortsätter mitt städ och röj-projekt. Barnen kommer på måndag och då ska det va tipptopp. Normalt så orkar jag inte städa på helgen, fokus har gått till att dricka... kanske att jag klarar av att vara nykter söndagkväll framför allt om det är slut på ?. Då städar jag ev på måndag. Men den här gången kommer allt vara klart när de kommer. ?

Det kändes som att starten på mina nyktra dagar var trög... inte svår men trög. Nu rullar dagarna på och det känns lättare, även om jag fortfarande lever verkligen dag för dag så känner jag mig ännu starkare nu när jag klarat en hel helg där jag haft all möjlighet att dricka. Jag har ju till och med en bubbel och en rosé hemma. MEN jag har aktivt valt bort att dricka och jag har haft noll sug! Bra och skön känsla! ?

Nu kör vi en framgångsrik söndag! Även idag väljer jag att vara nykter ??❤️

Ja just nu är det verkligen klackarna i taket och jag njuter! ? Tack fina du, jag önskar även dig en fin och skön söndag ?