Tre veckor nykter ? Sååå bra jobbat av mig!! Idag åker 500 kr in på Alkis-kontot för att föröka sig. 1500 kr har jag sparat hittills.

Idag finns inga måsten mer än laga mat och rasta hunden, vi är ju på äventyr. Så skönt, jag ska nu gå en sväng med vovvis och sen njuta av en kopp kaffe. ?

Nystart - tack! Ja, jag mår bra och just nu känns det mesta lätt. Bra jobbat av dig med. ?? Hoppas resten av ditt liv löser sig med samma framgång som kampen mot ? gjort!

Nu kör vi en riktigt härlig lördag mitt i sommaren. ? Idag väljer jag att vara nykter! ??❤️

Alltså när jag ser alla dessa fulla människor som beter sig som förvuxna barn, ibland värre... så skäms jag, skäms över alla tillfällen när jag varit likadan. ?

Jag är så nöjd med vart jag tagit mig på dessa tre veckor... men dessa tankar och känslor som dyker upp när jag minst anar är sjukt jobbiga.

Nu ska jag borsta tänderna, krypa ner och hoppas jag kan somna... det har dykt upp nya grannar idag och de har inga planer på att sova direkt. ??

Natti dag 22 även idag har jag valt att vara nykter... även om jag inte kunde låta bli att kika vad ett glas vin kostade, 69 kr... hmm köpte fyra kulor glass åt barnen för samma peng. Kändes bra. ?

Dagarna bara tickar på och det känns både bra och lite jobbigt att leva i full medvetenhet hela min vakna tid. Jag stalkade ? på insta igår. ? Dumt, jättedumt, nu rördes de känslorna helt onödigt upp på nytt. ? Det bästa hade varit om jag hade fått känslor för nån annan, börjat små-spana på nån.... men hur lätt är det i Corona-tider?? Hade varit jättesvårt även utan Corona... men nu... i princip omöjligt. Jaja, får låta tiden ha sin gång och läka mina själsliga sår. Just den här delen skulle kunna vara den som tippar mig över kanten och bjuda in ? igen. Men! Jag ska inte... jag vill inte, jag vill ”rida ut” mina känslor, hantera dom och låta dom klinga av. ?

Nu är det dags för morgon-prommis, så skönt att vakna helt nykter och fräsch. Dag 23 du är välkommen! ?

Alltså vilken skillnad det är i mitt liv, dagarna är så mycket längre och jag hinner så mycket med. Vi åkte hem från stället vi tältat på redan vid 11 och var hemma strax efter 12. Normalt sett hade jag varit skakig och orolig om jag ens kunde köra? Jag hade förmodligen vaknat tidigt och mått skit, med en hög puls. Nu planerade jag packningen så det gick super-smidigt, fixade en bra frukost och sen drog vi. Hemma packade jag ur allt, dammsög och torkade ur bilen. Uppdaterade alla saker så att de skulle vara i fas nästa gång vi ska åka samt tvättade en maskin. Sen har jag varit runt och letat fläkt åt stora dottern... helt omöjligt att hitta? och vi har varit och badat på ett ställe hemma. Wow, vilken energi jag fått numera! Det händer så mycket mer. ? Nu njuter jag av en (kanske blir två) alkoholfria öl! Känns som att de är poppis i sommar, var slut på restaurangen där vi var och nästan slut på Ica idag. Bra val, blir som cigarretter till slut, bara några få som fortsätter dricka/röka. ?

Var bara tvungen att skriva av mig lite. Just nu känns allt bra, även om jag kan blir obeskrivligt arg väldigt fort när barnen utmanar mig... min stubin är liksom noll för tillfället. ?

Nu ska jag prova en 0,0:a Staropramen i solen. ☀️

Nu dags att sova, det är i alla fall mörkare nu... men ohyggligt varmt. ? jag klagar absolut inte, älskar när det är varmt förmodligen född i fel land. ? Nu dags att sova i min säng, själv! Älskar att krypa ner i min säng, så skön och mysig. Lite extra skön efter att ha sovit på en luftmadrass med massa kids runt mig. ?

Nu ska jag sova och sen jobba en vecka till innan semester. ?

Ännu en dag där jag valt att vara nykter ??❤️

AmandaL

Grattis till 23e nyktra dagar! Mycket bra kämpat, visst börjar det känns skönt att bara få vara med sig själv nykter nu? Jag gillar det iaf skarpt! ???

Ja, det händer mycket med energin, och inte minst den där smarta planeringen som gör att man ligger lite före och därav slipper stressa så mycket.
Jag var på Systembolaget härom dagen och köpte lite a-fria drycker, pratade med personal där som sa att det är det segmentet som ökar mest nu. Alltid något och bra för oss om efterfrågan ökar. Och bra för Sveriges befolkning...
Jag älskar också att lägga mig i min säng, och att vakna och ligga kvar och dricka kaffe. Det är istället för barliv ?
Heja oss som kämpar och gör det så bra!

Men va?! 24 dagar utan alkohol! Det är fantastiskt, nog för att jag trodde på mig själv den där lördagsmorgonen... men en liten del av mig misstrodde och tänkte att ? nog förför mig på nytt. Men nä! Visst visst än är inte faran över och kommer väl aldrig vara. Men just nu nästa jag säga starkt jobbat och jag har aldrig upplevt denna beslutsamhet som jag gör nu!?? Det absolut roligaste är att jag har en framtidstro och den växer i styrka, jag ser möjligheter där jag tidigare bara såg svårigheter. Det är sååååå skönt... jag har haft ordentliga dippar senaste åren när jag funderat på vad det är för mening med livet egentligen? Stått och vinglat på dödens kant, sen har jag sett mina barn framför mig och tänkt att de ska behöva växa upp som de barn vars mamma tog livet av sig. Om jag nånsin tvivlar och tänker att jag vill dricka igen, då är det detta jag ska tänka på framtidstro vs dödens kant. ?

Idag är det jobb som gäller, en vecka kvar och vädret svajar till ? Uppehåll och lite sol, det är allt jag önskar mig till min semester. Vårt hem ska ju vara ett tält ??

AmandaL - Tack! Jamen ja, jag är så mycket trevligare och roligare att hänga med nu när jag är nykter. ?

Se klart - wow vågat att gå in på systemet, men så är du ju ”äldre” och stabilare än mig. ? Det är en spännande utveckling, de alkoholfria dryckerna, helt klart!
Ja, sängen är bäst... och vakna nykter och ta en kopp kaffe på sängen. Lyx! ?

Nu njuta klart av kaffet, sen vovvis och skogen. Idag väljer jag att vara nykter! ??❤️

God morgon!
Jag går nästan av princip aldrig på systemet, eller vill snarare inte rekommendera. Däremot är min egen upplevelse nästan avsmak- och detta köande med den ena läskiga boxen efter den andra. Så det sätter mig inte i gungning men tycker att man ska vars försiktig de första månaderna iaf.
Jag blir så glad när jag läser! Jag brukar tänka att jag backade från stupet när jag slutade dricka. Nu går jag de flesta dagar i framtidstro, en himla massa nu- känsla och glädje. Det tar inte slut utan är som en brunn som fylls på och fylls på! Önskar dig en fin dag. ✊??

Tänk att det betyder så mycket att verkligen bestämma sig! Du är verkligen ett svinbra exempel på det ❤️

Om man blir nykter eftersom man känner sig tvingad, av någon eller av omständigheterna, så blir det tufft som sjutton. Kanske inte ens hållbart i längden.

Om man istället gör som du - väljer det nyktra livet och ser möjligheter istället för svårigheter så blir den nyktra resan så mycket lättare. Och njutningsfylld!

Kram ?

AmandaL

Jag blir så glad allic. Som jag sagt tidigare känner jag så mycket igen mig i dig, jag upplever att vi hade samma problematik i livet, alkoholen och tron på framtiden. Och att vi båda nu upplever samma fantastiska effekter av att ha blivit nyktra. Jag hoppas du kommer finnas kvar här på forumet i takt med att du blir stark i ditt nyktra beslut, det är motiverande och peppande att läsa om hur bra det går för dig, även om vad du tänker kring ditt gamla förhållande med alkoholen och vad du ska minnas om lilla djävulen dyker upp, det hjälper även mig att minnas ”aldrig första glaset” you go girl! Jag hejar vid din sida ???

Oj vad svårt jag har att vakna på morgonen, men jag är pigg när jag väl kommer i gång. ?

Mitt öppna sår I själen hade precis fått en skorpa, en tunn visserligen men den fanns där. Mina tankar började så smått hitta nya stigar i min hjärna och plötsligt dök det upp tankar som jag undrar varför jag inte tänkt förut? Jo, svaret är att mina tankar varit fullt upptagna att gå på stigar rörande ? och ?, men nu börjar de som skrivet trampa lite ny mark. Men så igår... när jag minst anar det och hade min sköld nere, då kom det ett meddelande, så klart ett kryptiskt så jag hann svara va? Innan jag ens tänkt klart... själva konversationen var helt oväsentlig och jag tror han va på fyllan, men ändå... skorpan är avriven med ett smärtsamt ryck och såret är öppet igen. ? Plötsligt blir jag förändrad, jag blir superirriterad på barnen och hade jag inte skrivit här i min vita dagbok... då hade jag öppnat rosen, direkt. Men jag resonerade med mig själv, funderade på alla vita dagar jag lagt bakom mig, allt positivt som ändå händer just nu och hur bra jag har mått. Jag bestämde att oavsett vad som händer i morgon så väljer jag att inte dricka idag.... men det tog all min kraft, humör och tankeverksamhet igår att förbli nykter. Men jag lyckades! Redan i dag har en liten hinna skapats på mitt själsliga sår, men den är skör.

Tack till mig själv, nu vandrar vi ett tag till på denna vita och lugna väg tillsammans, jag och jag. ❤️

Igår var en utmaning, idag är jag redo för fight igen och jag väljer att vara nykter ??❤️

Se klart - tack! Så skönt att läsa att det inte handlar om en kopp eller hink man fyller på, utan att det är en brunn som aldrig sinar vad det gäller positiva känslor och framtidstro när man väljer det vita livet. Det ser jag fram emot och det sporrar mig! ?

Andrahalvlek - i går blev jag verkligen tvingad att förbli nykter, men det var av mig själv och som du skriver det är då det blir ” lätt”... jag hade aldrig lyckats göra det för nån annan, även om det låter ego och jag till och med har barn... men det är sanningen. Tack för att du påpekar det uppenbara, men som ibland är svårt att se, det ger mig kraft att gå vidare på denna väg och låta bli att svika mig själv! ❤️

AmandaL tack fina du för dina peppande och underbara ord! Du är verkligen en av anledningarna att jag lyckades motstå att dricka igår... jag vill ju att vi följs åt och vår historia är så lika, det känns även viktigt att jag inte sviker dig, knasigt när jag inte ens känner dig. Men strunt i samma, tack för att du finns här inne och jag hoppas verkligen att även du finns kvar länge och att jag får följa dig och din framgångssaga. ❤️?

Tack för peppen Jullan65, nu kör vi ??

Allvarligt talat. Det låter tufft, men är så befriande när det är gjort. Blocka hans mobilnummer, blocka honom på fb, messenger, insta. Utsätt dig inte för honom mer.

Du är värd miljoner gånger bättre än honom! Och just nu är det dig själv du ska älska i första hand. Göra val i livet som du mår bra av.

Jag gjorde så direkt med min alkoholiserade ex-sambo. Blockade honom från mitt liv. Noll inblick skulle han ha, noll möjlighet att höra av sig.

Kram ?

Kämpa Allic! Starkt av dig att inte dricka.

Gör som Andrahalvlek skriver, blocka honom. Har ni gemensamma vänner? Kanske värt att blocka dom också så han inte kan spionera på dig genom dem. Jag är nära att blocka min fru och vi bor ändå (än så länge) i samma hus, hon vet precis vilka knappar hon ska trycka på och gör det gärna genom meddelanden med emojis om krossade hjärtan och annat skit som jag vet bara är propaganda för att få mig att må skit.

Fortsätt nykter, det gör jag. Kram!

Jag repade mig snabbt, det var bara en mindre dipp och nu är jag på banan igen eller vänta... jag har klättrat ytterligare ett par pinnhål på min må-bra-stege! ? Jag mår banne mig bättre än innan kontakten. Idag har allt flutit på, jobbet har funkat jag har löst några knutar och jag har skuttat framåt. Ser nu ljuset i jobb-tunneln, semester på fredag ? Jag har även idag fått nya kreativa, spännande tankar om framtiden och jag känner mig som en energi-bomb som bara vill brisera. Har fått koll på ekonomin och känner att jag är på väg åt rätt håll, mitt alkis-konto sporrar mig rejält. ?? Barnen och min relation stärks och vi skrattar mycket tillsammans, förut var det en lång pina när jag skulle ha barnen. Jag bara längtade tills de sov och jag kunde påbörja min kväll med ?. Smygstartade lite redan när de va vaken och sen när de väl sov, då hade vi partaj jag och ?. Vardag som helg. ? Detta har ju gjort att min relation med barnen har blivit sämre och sämre ju mer ? och för den delen ? och hans lögner samt otrohet tog över mina tankar. Nu vänder det sakta men säkert och det är såååå underbart! ❤️

Tacksamhet var det... det är inte lyckliga människor som är tacksamma, det är tacksamma människor som är lyckliga ? Så här är min tacksamhetstopp idag.

1) jag är nykter idag och jag mår bra!
2) jag har haft roligt i skogen med min son och vovvis, vi skrattade så vi nästan kissa på oss.
3) jag är så glad att jag har min mysiga bostad och att jag bor på ett så bra läge
4) jag är tacksam för att mina tankar hittat nya spår idag

Nu dags att hänga med vikingarna en stund ? har inte släppt dom ännu!

Idag har jag valt att vara nykter och det känns så bra, heja mig!!❤️

Tänker ofta på Annie Graces ord: ”Alkohol tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagen.”

Det är ju vardagen som är livet ❤️

Kram ?

Andrahalvlek och nystart ni har båda sååååå rätt, blocka är det enda rätta. Dock jobbar vi i samma bransch, inom samma gren som är smal. Jag har dock en högre position, hehe. ? Men till saken, det skulle kunna dyka upp tillfällen då vi behöver ha kontakt via jobbet och jag är rädd att han utnyttjar den delen i onödan om jag blockar... så jag tänker att det är lite som ?, det är min hjärna som behöver omprogrammeras. Jag vill gå genom livet med huvudet högt och känna mig fri. Ingen ska få boxa in mig och få mig att gömma mig. Jag får bara sluta svara eller bara vara helt kall på riktigt, tänker jag. Tack för pepp och nystart - jag hejar på dig, du är värd nåt bättre du med. ?