Hon, den där Annie och du har så vansinnigt rätt Andrahalvlek!! ❤️ Det är nu livet börjar känns det som ?

Du är på rätt väg nu.
Så bra, ge dig själv det du förtjänar, att vara nykter? Man mår så mycket bättre på alla plan av det. Och det blir bara bättre och bättre?
Heja dig! ❤

Vaken!! Äntligen lyckades jag vakna den tid jag vill vakna. Det har varit en stor utmaning under dessa dagar, att vakna. Har vaknat på ett annat sätt än tidigare, segare uppvaknande och vet inte om min kropp behövt mer sömn? Men idag lyckades jag och får njuta i sängen med en kopp kaffe, utan att stressa. Njuter verkligen ?

Är så glad, nöjd och stolt att jag valt denna väg, att helt avstå alkohol! Visst nu är det fortfarande inte så lång tid, men ändå... snart fyra veckor, snart en månad och mitt liv har redan sväng och tagit en ny positiv väg som tidigare varit gömd för mig. Är sååå glad! ?

Nu ska jag läsa lite, njuta av mitt kaffe och sen promma i skogen med vovvis. ❤️ Idag väljer jag att vara nykter! ??❤️

Känner ju igen mig i ”pigghetsgraden”, inte bara på morgonen utan ibland även över dagen. Jag har själv haft både jättepigga morgnar och nu, ett par sega och supertrötta då jag undrat lite varför, men jag intalar mig att det är som du också tänker, att kroppen behöver mer sömn ett tag, hjärnan behöver hitta nya sätt att må bra, att hantera saker, och det krävs kanske mer sömn för den ska kunna reparera sig.

Njut av framgången, hunden och skogen!

Har läst din tråd och blir både imponerad och inspirerad ?
Vilken bra idé att starta ett alkiskonto! Ska jag också göra. 500 kr/v blir mycket på ett år!
Låter härligt med hundpromenad i skogen!
Kram

Bra att kunna stå emot när du stöter på motgångar.. Jag kan ärligt säga att jag vet exakt hur det känns och hur enkelt det är att söka tröst med a. Du var stark som stod emot- heja dig!!!

Härligt att läsa dina positiva inlägg!!!

Även denna dag kom och gick, jösses vilket tempo det är på jobbet nu... upploppet, bara lägga i en högre växel och köra på sista biten. ???

Det har varit en bra dag, jag har fått massor gjort på jobbet, jag har varit med barnen som fick pengar i födelsedagspresent, på diverse affärer och bytt pengarna mot värdefulla saker... har märkt att de uppskattar sina saker mycket mer när de köper dom själva, jag har städat huset, lagar mat, varit med barnen vid bryggan och de har badat, gått i skogen med vovvis och planerat delar av vår semester. Nu är jag heeeelt slut, men älskar min energi på dagen. ?

Jag har varit och handlat i butiken bredvid systemet, lekte lite med tanken att åka dit gå in och kanske handla nåt alkoholfritt... men valde att avstå. Det går så bra nu och jag vill inte förstöra det.

Jag ÄLSKAR ca 70% av mitt liv just nu och tänker i alla fall ta mig till att jag lever ett liv som jag älskar till 85-90% i alla fall. Har några delar som har behöver jobba lite extra på för att det ska röra på sig ytterligare, men jag har gjort en enorm förflyttning på bara en månad, ett hopp från säkert 40% älsk till 70%. Innan jag lämnade min relation i april så låg jag nog så lågt som 20%... helt galet, vem vill leva så?? ?

Nu tacksamhetstoppen som jag stolt stulit från Se klart ?

1) Tack till mig för att jag är nykter idag och det är så skönt
2) Tack till mig för att jag tagit tag i några surdegar idag.
3) Tack till mina barn för att de ansträngt sig för att vi ska ha det mysigt i kväll och att de tar hand om varandra.
4) Tack till vovvis för att han förstår vad jag vill lära honom och att han alltid gör sitt bästa
5) Stort tack till dig som skriver till mig här och som peppar mig att fortsätta framåt

Nu är det snart dags för en viking-dejt, hoppas jag håller mig vaken! ?

Fasen va bra jag är som lagt ännu en dag bakom mig... som nykter! ??❤️

AmandaL

Du kan alltid köpa alkoholfritt inne på Ica, Coop eller i vilken matbutik du än handlar i för att slippa omvägen inom systemet! Det gör jag, köper allt från vin, bubbel, cider och öl inne på mitt Ica, det känns mysigt att ha det hemma och att veta att det inte ändrar mitt psyke ens det minsta lilla, så det kan jag tipsa om om du vill ha lite av den känslan med slippa systemet ??? Grattis till ännu en nykter dag, det går ju som smält smör det här ???

Super-trögt att vakna idag, men hellre det än att vakna av att hjärtat håller på att hoppa ur bröstet eller att munnen är torr som en sandstrand i solen... vaknade ändå ok och hinner njuta av en kopp kaffe i sängen. Älskart! ?

Jag skrev igår att det är full fart på jobbet och att jag tagit tag i jobbiga saker. Just nu är det otroligt mycket arga kunder och samarbetspartners där det gått snett, jag känner mig som en jonglör om dagarna. Hade jag varit mitt ”gamla” jag, den som fanns för 27 dagar sen, då hade jag varit proppfull med ångest nu! Jag hade gjort allt som stod i min makt att undvika alla kunder och samarbetspartners... nu gör jag tvärtom, jag kliver fram jag tar tag i saker och jag får saker att hända. Jag har även en helt annan koll, tidigare har jag tappat bort ärenden/kunder som glömts bort... vissa är fortfarande bortglömda, men jag hittar dom nu och betar av dem en efter en. Allt detta utan ens en uns av ångest, så otroligt skönt! Det är så mycket som är så värt att avstå alkoholen och helt ärligt vad finns på plus-sidan att dricka? Första glaset, avslappningen, några timmars fritt från jobbiga tankar, känslor och ångest. Det måste gå att få ändå? Ångesten är helt borta för mig nu, helt! ? Avslappningen... jag vill ju köra yoga och meditation varje dag (även om det aldrig ryms tidsmässigt konstigt nog) det borde göra mig mentalt avslappnad? Fritt från jobbiga tankar och känslor... det är väl här som det kan vara svårt att slå en ordentlig berusning på fingrarna. Men det jag ska minnas då är att tankar och känslor må vara bedövade under berusningen, men de finns kvar och även om de inte riktigt når ytan de nyktra timmarna jag har emellan berusningarna så finns de där som mörka skuggor i mitt sinne och de slåss om plats med ångesten oxå, ångesten som verkligen har haft en megafon och skrikit i mitt huvud. Hmmm nä jag väljer att fortsätta gå på min nyktra stig ett tag till och lever med jobbiga känslor och tankar samt tar tag i min tidsbrist vad det gäller att jobba med min avslappning. Ändå lite konstigt att jag inte har tid med yoga och meditation... jag söp ju bort ca 4 timmar tidigare ? Jag har lagt dessa timmar på barnen, hemmet, vikingarna och jobbet dessa 27 dagarna. Får stuva om lite bara så jag hinner med min kropp och knopp oxå. ?

Oj oj vilket flum, skrivet rakt ur mitt huvud och detta är min vita dagbok som jag vill gå tillbaka till, läsa i och minnas den här tiden. Det är en väldigt glad och lycklig tid, samtidigt som de mörka slöjorna av jobbiga tankar och känslor är tuffa.

Nu dags att tagga till för ytterligare en dag på stridsfältet - jobbet. Trodde det va fredag när jag vaknade... men det är ju ”bara” torsdag. ? Idag väljer jag att vara nykter. ??❤️

Trist vakna upp till fel dag ?

Men förutom det, härligt att läsa om din förändring! Tänk vad nykterhet kan göra så där ”automatiskt”, och omvänt - vilket onödigt elände vi försatt oss i många år till ingen nytta alls förutom att någon tjänat pengar på oss... någon som inte vill oss väl.

VaknaVacker - eller hur, det är vad vi förtjänar, att vara nykter och må bra! Heja oss!! ??

Villjulevaoxå - fick ju för mig att jag skulle bli så pigg och bara studsa upp nu när jag inte fyller min kropp med gift, men nope den vill sova. Så antagligen behöver min sargade hjärna få mer vila och återhämtning nu när ångest-megafonen äntligen tystnat. Tack! Jag njuuuuter verkligen och detsamma tillbaks till dig njut av din framgång och av livet. ?

Baraenmor - tack för ditt fina inlägg, vad glad jag blir att jag inspirerar dig! Ja, tänk vad mycket pengar det blir och vad mycket skoj man kan göra för de i stället för att förgifta sig. Lycka till med ditt eget alkiskonto, där du sparar vita dagar och pengar. ??

Jasmine - tack! Det är tufft att stå emot och det vet du ju med, men tiden gör det lättare att stå emot all gift i mitt liv både ? och ?. Den känslan ger mig kraft att en dag i taget stå emot och fortsätta sätta en fot framför den andra på en stig i livet som jag själv valt. Jag ser det så bildligt i min hjärna, olika stigar... den jag går på nu är ljus, fin med fågelkvitter och en behaglig tystnad. Precis vad jag och min själ behöver. Jag hejar och tror på dig, även du är stark och kommer klara det här! ???

AmandaL - du kloka fina cyber-vän, såklart jag kan köpa på Ica och Coop! ? Ska jag göra när jag åker hem idag. Känns ohyggligt lyxigt att dricka alkohol-fri öl och så skönt att jag inte förändras mentalt av det. Jag har ju älskat bubbel, ska se om jag hittar nåt alkoholfritt som jag gillar. Tack för tipset och önskar dig en härlig torsdag ?❤️

Woop Woop ? i morgon är min sista dag, sen semester ? Ska bli skönt, otroligt skönt att få vara ledig och göra det jag vill! Vädret är ju inte min vän, det har jag förstått... men ska ändå försöka göra det bästa av vår ledighet. Läsa, fundera, planera, tänka kreativa tankar, gå i skog och mark. Mysa med vovvis och mina barn. ❤️

Ett lugn har intagit min själ och det är skönt, samtidigt känner jag att det nu livet börjar... det är nu det händer. Jag ska få njuta av vad livet har att ge. ? Känns då bra, jag tror så otroligt mycket på mig själv och på min framtid!! Bara den delen att slippa ångesten är ta mig tusan obetalbart. Ångesten slog inte bara till när jag var bakis utan kunde triggas av vad som helst, när som helst. Men nu när jag har 27 vita dagar i ryggen så är den borta... den objudna gästen - ångesten. ?

Min lista vad det gäller tacksamhet idag;

1) tack till mig själv att jag väljer att vara nykter och därigenom slippa ångesten. ❤️
2) tack till min fina kollega för underbar fika med massa skratt idag ❤️
3) tack till min dotter som filmade mig när jag jobbade med vovvis ❤️
4) tack till min son som gick kvällsrundan med mig, supermysigt var det ❤️
5) tack vovvis för att du finns i mitt liv och att du är världens bästa vovvis! ❤️

Nu ska jag köra vikingarna (serien tar aldrig slut... ?) och sen sova... sista kvällen som jag behöver ställa klockan på ett tag ?

Jag är sjukt bra som även idag valt att vara nykter! ??❤️

Har just slutat (dag 3 idag). Nyfiken på hur du planerar för semestern
Med alla tillfällen o frestelser då A lätt lurar en.....

... det är att läsa dina inlägg, energi och kraft- just det där att ta tag i jobbiga grejer på jobbet känner jag så väl igen. Att vara proaktiv och slippa massa skitproblem som man skapar själv och sen har ångest och stress över att man måste ta itu med. En ljuvlig känsla att slippa dåliga samvetet och för mig har det också blivit mycket enklare att ”nej det där kommer jag inte att hinna”, och att kunna säga sånt med gott samvete, jag vet ju att jag gör mitt bästa när jag väl jobbar.
Ofta tänker jag att man snärjde in sig i allt möjligt som sedan gav ytterligare anledning att dricka.
Att ta klivet ur det är verkligen omvälvande.
Jag funderar starkt på att följa dig i spåren vad gäller Vikings, önskar mig en serie som aldrig tar slut och denna verkar ju vara långdragen.
Ha en fin start på semestern nu! Kram ?

Fredag ? i morgon när jag vaknar så har jag varit nykter i 4 veckor!! Hur bra är inte det?? ?

På ett sätt är jag glad för att jag druckit, jag är glad för att jag haft ett förhållande som varit ett mentalt terror... jag är just precis nu glad för det. För hade jag inte druckit haft ångest och denna ohyggliga skam som jag känt, då hade mina nuvarande lyckliga och positiva känslor inte varit så här starka. Sen är det självklart att det kanske hade varit bättre om de känslorna hade dykt upp ändå? Men nu ser min historia ut såhär, jag har gjort de val jag gjort tidigare och de har även gjort att jag är där jag är i dag, både på gott och ont. När det gäller min tidigare relation så är jag glad i dag att jag upplevt det jag har upplevt. Hur man än vänder och vrider på det så kan jag se tillbaka på relationen med öppna och nyktra ögon. Ingen förtjänar att någon ljuger, bedrar och är otrogen mot nån. Lägg till en känslomässig iskyla som dök upp från ingenstans, den dök främst upp direkt efter att (som jag ser det) att relationen haft en topp. Det har varit ett helvete att lämna och de topparna relationen och ? ändå gav mig hade jag kunnat ge nästan vad som helst för att få leva i. Men nu inser jag att topparna stod för 20% av vår relation och 80% var djupa dalar. Hur hårt det än känns att inse så saknade personen jag betydelse, på riktigt, i hans liv. Det var ett spel för honom och jag tror han njöt av att se mig knäckas. Nu idag, just nu, är jag glad för det jag gått igenom. Jag har bestämt att det ska göra mig starkare. Det är även tack vare relationen som jag kan känna den fantastiska frihetskänslan nu, den kreativa boosten eftersom jag numera styr mitt eget liv och att mina tankar letar helt nya stigar i min hjärna. Så jag är glad för att ? och ? har tagit mig dit jag är i dag. ?

Jag längtar liksom till lördagar, när jag på riktigt får fira en ny vecka och dessutom ge alkis-kontot veckolönen på 500 kr. ? På måndag är det dessutom 1 månads nykterhet som ska firas. Nu lever jag dag för dag och även om jag är nykter idag... så vet man aldrig vad som händer i morgon.

Nu ska jag ut i skogen med vovvis som snodde en halv falukorv igår kväll ? Riktigt busigt gjort, trodde jag skulle behöva springa upp i natt... men det verkar vars vad hans kropp behövde för han har varit tyst och sovit gott. ?

Idag väljer jag att vara nykter ??❤️

Vad härligt! Vilken busig hund du har, förstår honom, jag tycker också att det är himla gott med falukorv ?

Har också haft en liknande relation som det tog flera år för mig att ta mig ur. Man blir så beroende av de där topparna trots att de kommer mer och mer sällan. Vad bra att du har tagit dig ur den och så härligt att få ta del av din positiva energi ?❤

Emmasven - härligt och bra valt att sluta hänga med ? Jag är här för fjärde gången på två år... jag har försökt och sen har ? fångat mig på nytt. Nu har jag bestämt mig, jag väljer att leva livet. Om jag väljer att fortsätta att hänga med ? blir jag fattig både mentalt, socialt och ekonomiskt, det har jag förstått. Så jag har ingen plan, jag lever dag för dag förbjuder mig inget... utan ser det som om jag väljer. Jag dricker gärna en iskall alkoholfri öl och det ger mig faktiskt positiva känslan att få öppna upp och ta första klunken. Nu ska jag prova alkoholfritt bubbel i helgen. ? Jag önskar dig lycka till, jag tror på dig, du kommer lyckas oavsett semester eller inte, den dagen du bestämmer dig och väljer att leva livet! ❤️

Se klart - ja, så befriande att ta tag i allt jobbigt på jobbet. Du har väldigt rätt i att det är jag själv som skapat en massa skitproblem för att jag duckat och velat vara ifred med min ångest, bakfylla och skam. Nu när jag är fri från alla tre så jobbar jag proaktivt och såååå mycket bättre det går!!

Haha, ja vikingarna är fina kompisar och sköna karaktärer. Prova, du kanske börjar älska dom lika mycket som jag gör. ?

Happy friday! ?

Nu kväll dag 28. Efter jobbet lydde jag AmandaLs råd och åkte till Coop för att inhandla alkoholfritt bubbel och vin. Har provet bubblet, verkligen gott och smakar typ äkta. Men jag är helt klar i huvudet nu när jag kryper ner i sängen. ? Hittade även Full ship of IPA 0,0... den va oxå god. ? Känns super att ha dessa alternativ och om jag vill kunna vara med och dricka utan att det innebär att jag dricker läsk eller saft typ.

Alltså semester.... såååååå skönt! ? I morgon ska jag sova, städa, rensa och röja och betala ut veckolönen till alkis-kontot förstås! Sen boka färja och campingplats på Gotland, där ska tydligen solen vara. ?

Nu sängen, vikingar och sen soooova.

1) tack till mig som väljer att vars nykter
2) tack till kollega som pushade om Gotland och även hjälpte mig på jobbet idag
3) tack till min dotter som diskat idag och även städat en del
4) tack fina Sverige för att du finns och är som otroligt vacker
5) tack AmandaL för ovärderliga tips om att handla alkoholfritt bubbel och vin på Coop ?

Jag är tacksam och glad för det mesta som finns i mitt liv... men just nu mest tacksam för mitt nyktra liv ❤️

Sista dagen som 20 nånting ? otroligt vad tiden gått fort ändå.

Ibland får jag flashbacks från händelser som inträffat när jag varit full.... nu var det mitt köksbord, jag gick upp för att hämta en kopp kaffe och ser mitt köksbord, jag vet hur mitt köksbord ser ut alltså jag vet hur jag lämnade det igår. Minnesluckor har annars varit ett faktum fredagkväll. På morgonen har jag sedan sett spår av vad som hänt på kvällen, min laptop står på bordet med uppfällt lock... betyder det att jag har jobbat i fyllan?! Snabbt kolla igenom skickade Mail.. puh ingenting... nähä, undrar vad jag gjort då? Vidare in i badrummet... mäh här står ett bubbelglas, jaha? Varför? Har jag varit i badrummet och druckit bubbel eller? Ser på bänken vid dörren (flaskornas sista plats i huset innan de lämnar det) en bubbel-flaska, va bra då har jag en kvar idag då... köpte en till varje kväll och en liten box rosé. Öppnar kylen... oj då, den andra är visst nästan oxå slut? ? Så fortsätter det, kolla mobilen... undra om jag skicka sms eller kommentera nåt på sociala medier... ? vara på spänn om grannen säger nåt... jag satt säkert ute i går, nä verkar lugnt skönt. Så här fortsätter det halva, ibland hela dagen samtidigt som ångesten trummar i öronen. Så blir klockan 16-17, det är barnfri helg... lika bra att ta ETT litet glas rosé.... sen är det nedförsbacke... sen svart. Å så upprepas allt söndagmorgon. Men i morse visste jag hur mitt köksbord skulle se ut, jag visste att det står en öppnad bubbel 0,0 i kylen, jag visste att jag inte gjort bort mig i går och jag kan börja dagen med att må riktigt otroligt bra. Men skön känsla! ??

Idag ska jag som skrivet städa och röja, planera och packa. Smyg-jobba med det jag vill jobba med och sen njuta av dagen, mina barn och vovvis. Vovvis mådde inte bra igår, den stulna falukorven var ingen bra idé trots allt... men i bra mår han finfint igen. ?

Idag väljer jag, utan problem, att vara nykter! ??❤️

Härligt! Snart fyller du 30! ?

Ja det måste vara så njutbart och härligt att faktiskt slippa springa runt nervös och undra vad som egentligen hände. Även om allt lämnades stökigt eller rörigt innan john blund kom på besök så minns man ju det nu...

Fortsätt så!