Jag hade ALDRIG haft alkohol hemma så tidigt i nykterheten. Känner mig själv för väl för det. Har ingen alkohol hemma nu heller, vem skulle dricka den?

När jag får gäster framöver tänker jag säga ”om du vill dricka alkohol får du ta med det, annars får du alkoholfri öl eller citronvatten”.

Härligt att du mår så bra ? Jag hoppas innerligt att ensamhet och tillgång till alkohol inte sätter käppar i hjulen för dig.

Kram ?

Kände ett ganska ordentligt sug i bilen när jag skjutsade maken ikväll. På vägen hem ringde en god vän som jag sen pratade med i två timmar. Härligt och väldigt bra för själen☺️

Det blev en sen middag och en stilla Tonic Water med massa is och citron. En stunds häng med hunden framför tvn medan jag skrollar bland flödet hos er alla tuffa kämpar.

Har tittat på flaskorna i köket. Tittat och begrundat det faktum att det INTE är värt det. Vill under inga som helst omständigheter må på det viset igen som jag gjorde förra lördagsmorgonen när jag vaknade! Återupplevde den ångest jag kände då och där. Fy f-n säger jag bara. Aldrig mer!

Så jag lämnar flaskorna där de är och känner ett inre lugn i mitt beslut. Och en trötthet?Så trött att jag tror att jag strax avrundar kvällen. Kryper ner i sängen med hunden och en god bok.

Ensamhet är ju faktiskt inte så farligt. Man kan visst njuta av sitt alldeles eget sällskap utan alkohol. Men det klart helt ensam är jag ju inte, jag har ju min lilla hund?Och snart en katt också?

Tack, Torn och Andrahalvlek för ert stöd och pepp?

Kram och tack för dag nio?

AmandaL

Underbart sommarbarnet! Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg idag, du är full av positiva energi även om du inte har insett det själv! Du har tagit ett jätte viktigt och klokt beslut idag, funderat på vad det är som gjort att du valt nykterheten och kommit fram till att du inte vill hamna där du varit, jättebra jobbat! Och ännu viktigare förstått att det är skönt att vara med sig själv nykter. Vi är ju med oss själva konstant hela tiden så det är ju oss själva vi ska behandla med mest respekt ✊? det är fint att inse att man inte är olycklig för att man inte lever i ett tvåsamhets förhållande eller har barn. Nu vet jag inte om din livssituation ser ut så, men det gör min och jag är lycklig i min situation nu när jag är nykter! Ditt inlägg var fint, stärkande och insiktsfullt, det gjorde mig pigg och upplyft! Stort grattis till dina nyktra insikter ??

lider mot sitt slut?

Tack, AmandaL! Vad härligt att höra att det jag skriver kan glädja dig?

Jag vaknade apa-tidigt i morse, men somnade om och vaknade med en känsla av att vara bakis?Huvudvärk och totalt mosig. Känslan har hängt sig kvar större delen av dagen. Men skam den som ger sig! Full rulle ändå?

Varit till närmsta stad och handlat. IKEA, Intersport, Elon, Apoteket, Åhléns, ICA mm. Ja, snodde runt som en Duracell-kanin och var helt slut när jag kom hem?Men så skönt att få allt gjort! När man skall fixa så mycket är det skönt att vara ensam. Då är det ingen som sinkar en.

Hade det varit för dryga veckan sen så hade jag efter avslutat dagsverke slagit upp ett glas bubbel för att jag varit så duktig, men icke idag. Så jag tycker att jag varit duktig i dubbel bemärkelse?

När tanken kommer på att man skulle ju kanske kunna ta ett glas vin så tänker jag på hur jag mår dagen efter och då är det så icke-värt det. Vill INTE må så igen!

Planerar för morgondagen. En dag i taget, men planering är bra?

Kram??

Kattsingen

Det är så hög igenkänningsfaktor på allt du skriver, att jag inte ens vet var jag ska börja..! Katter, livliga drömmar (även om mina ofta är mer mardrömslika), svullen och skamfylld - och som dricker i sin ensamhet.

Precis som du så har jag länge varit en vinpimplande varannnan-dag drickare. Och ungefär varannan dag har jag ju tänkt att jag måste ta tag i detta, och varannan dag har jag känt att jag behöver min "belöning". Familjelivet kan vara skittufft, vad skönt att din man stödjer dig. Jag tror att det kommer en dag när du kanske börjar känna för att dela med dig av dina texter här inne, men jag tror inte att du behöver den pressen på dig precis nu i början.

Jag är på dag 1 och dina inlägg sporrar mig att starta en egen dagbok här inne. Får se hur det känns imorgon dock. Men tack för att du delar med dig!

Solen skiner INTE ute, men inne hos mig☀️

Vaknar tidigt som vanligt. En snarkande hund bidrar ju knappast till att få ta sovmorgon. Sover SÅ gott! Läser på kvällen innan jag somnar. En vana som jag haft för många år sen och som nu kommit tillbaka. I alkoholens ångor kunde jag ju inte läsa för 1. jag mindes ju inte dagen efter vad jag läst och 2. svårt att koordinera pga dubbelseende.

Efter tio dagar utan alkohol känner jag mig starkare än på länge. Och för varje dag jag lägger bakom mig blir det också mer verkligt och rätt att avstå från alkohol.

Njuter av att vakna och känna mig klar i huvudet (ok, förutom för igår då jag kände mig helt koko, men då var det ingen alkohol inblandat, bara somnat om?) och känna att jag orkar. Denna ständiga trötthet var på väg att knäcka mig. Tröttheten och (nästintill) apati. Ingen lust med någonting. Bara planering för nästa fylla. Usch och fy.

En ny dag ligger framför mig och idag har jag bestämt att jag skall lära mig dubbelvirka ?Lättare sagt en gjort kanske, men skall i alla fall försöka.

Tack, Kattsingen för ditt inlägg☺️Även jag drömmer mardrömmar, men de är så fruktansvärt obehagliga så jag kan inte skriva om dem. Dock inga mardrömmar senaste två-tre nätterna??

Så dag elva vad har du att ge mig idag??

Kram

var skall den här dagen sluta? Har redan lärt mig att dubbelvirka, haft ett givande samtal med Telia, beställt lastgaller till bilen och städat densamma?Och klockan är bara 11!

Energi välkommen?

För dina rader i min tråd.
Jag blev glad av påhälsning.
Du är helt otrolig,dubbelvirka.
Jag får kolla upp vad det är för något.Låter svårt i mina öron.
Skönt att du har energi och allt bara flyter.
?Pilla

Igår blev inget skrivet. Regn hela dagen och sen funkade det inte att montera lastgallret så idag får jag lov att ringa till Volvo så får dom fixa det åt mig helt enkelt. Då kom det där suget som börjar i magen och sen letar sig upp till huvudet. ”När allt går åt pipan kan man ju ta sig ett glas vin för att pigga upp tillvaron”.

Men, nej, det blev inget glas vin. Stod emot och känner mig stolt! Stolt och stark??

Sen kom min underbara dotter igår?Nu skall vi ha några mysiga dagar.

I eftermiddag skall jag placera henne i fåtöljen och så skall vi lyssna på en av sommarpratarna. Björn Natthiko Lindeblad. Vilken människa! Vilket sommarprat! Mina tårar bara rann?Helt fantastisk! Lyssna om ni inte redan hunnit göra det.

Han har inspirerat mig till min egen belöning för en månads avstånd från alkohol. jag kommer att göra en ny tatuering??

Pilla, kul att höra av dig! Var inte här alls igår så jag har lite att läsa idag tror jag☺️Tittar in till dig för att se hur du har det. Dubbelvirkningen var plättlätt när man kommit på hur man gör?

Kram

Minns när jag läste ditt första inlägg i din tråd här och tänkte, oj den här här personen vill verkligen bli kvitt alkoholen på riktigt.? Och nu när jag läser ditt senaste inlägg, vilken skillnad! Så kul att läsa när det går bra för någon.? Stort grattis till snart två veckor av nykterhet!

Kram

Vankar upp till strålande sol från en klarblå himmel☀️Ett tecken? När det regnat i två veckor, VARJE dag och sen idag på min fjortonde nyktra dag så fullkomligen stålar solen. Det är ju nästan så att man kan bli religös för mindre?

Men ja, det är sånt här jag ser idag. Innan alkoholens uttåg ur mitt liv så såg jag inte min tillvaro och det som hände omkring mig. Alla dagar var ungefär desamma. Återhämtning, planering och ny fylla. Jag såg inte regnet, uppskattade inte solen. Fokus låg på helt andra saker.

Jag har inte kommit så långt på min nyktra väg, men lite grann känner jag igen mig nu från tidigare nyktra perioder och det är så skönt! Jag känner mig mer ärlig. Min tillvaro mer rofylld. Kan uppskatta tillvaron på ett helt annat sätt.

Igår kväll tog vi en skogspromenad med hundarna. Åh, vad jag njöt?Av tystnaden, av dofterna, av mjukheten under skorna, av grodorna som hoppade framför fötterna, av att hundarna jagade runt och av att jag fick röra mig ute.

Jag hade inte bestämt mig för att helt sluta med alkoholen innan jag bestämde mig för att ”avstå” (det kändes säkrare att säga avstå för det låter inte så definitivt och då lättare att också säga att ”nu avstår jag inte längre”), men idag, 14 dagar in i min nykterhet så ser jag absolut INGEN anledning till att dricka alkohol igen!

Tänker mycket på ångesten jag känt. På dagarna jag inte klarat av någonting. Dagar som bara passerat utan något meningsfullt. Tänker på att det här är ju mitt liv och jag har ju bara det. Vill inte att delar av resten av mitt liv bara skall försvinna helt meningslöst i bakfyllor och ångest.

Nej, jag välkomnar nykterheten och njuter av dagarna som kommer. Klar i huvudet. Ja, jag njuter helt enkelt?

Tack, Torn för pepp och grattis?Känns alltid lika skönt att få bekräftelse på att jag är på rätt väg!

Kram☀️???

Tänker ofta på Annie Graces ord: ”Alkohol tar ifrån oss förmågan att känna glädje i det vardagliga.”

Precis så är det. Närvaron här och nu blir starkare, man njuter verkligen mer i varje stund.

Stort grattis till dina första 14 nyktra dagar!

Kram ?

olycklig1978

Jag får tacka för att du skriver här, det ger mig bara mer motivation till att hålla mig nykter.... Läst många andras oxå som ger en styrka!

Grattis till 14 nyktra dagar!

Alltid roligt att höra att någon motiveras lite av mina ord?För mig är det mycket som en dagbok.

Tack, Andrahalvlek för ditt grattis??

Idag strålar inte solen från en klarblå himmel och jag har sovit lite knackigt inatt. Det blir ju så med en dotter och två hundar i sängen. Men i morgon reser hon och hennes hund hem igen och ett nytt lugn kommer att lägga sig över stugan?

Tidigare har jag kunnat känna att jag upplever att det är skönt när ungarna åker/går hem för då är det fritt fram för mig att dricka och ingen skall ju se vad jag gör. Just detta planerande har ju tagit så enormt mycket tid och energi!

Om en vecka skall vi fara hem igen efter tre veckor på landet. Lite oro gror i mig. Dels över att komma hem till hemmiljön (hemma har jag alltid druckit väldigt mycket alkohol), dels över att jag vet att maken kommer att resa iväg och vara borta en månad på jobb.

Så jag börjar planera redan nu vad skall sysselsätta mig med.

När jag börjar fundera så har jag ju redan saker att göra. En av sönerna skall flytta och där kan ju alltid ett handtag behövas. Förut kunde jag ju alltid komma på undanflykter för att inte behöva hjälpa till. Jag visste ju aldrig vilket skick jag skulle vara i.

Sen kommer jag att köpa nya tyger så att jag kan släpa fram symaskinerna och sy?Börjar redan nu planera för vad jag skall sy.

Sen skall jag boka tid hos en tatuerare och få min planerade tatuering på handleden??

Så, ja, jag kommer nog att få tiden att gå utan alkohol. Nu när jag sitter här och funderar kommer jag ju på massor av saker jag kan göra faktiskt. Saker som jag tidigare velat göra, men som fallit bort i alkoholångor eller bakisångest.

Dags för dag 15?Börjar med ”Ring så spelar vi”?

Kram

när barnen kommer på besök för några dagar, men underbart när de åker igen?

Nu gör jag precis som jag vill igen?Men har haft härliga dagar med min dotter! Shoppat, pratat, promenerat, pratat, plockat blåbär, pratat. Ja, ungefär så.

Vi har pratat en del om detta med alkohol också och dottern tycker att det är skönt att jag inte dricker. Hon har egentligen aldrig gillat att vi dricker. Det gör väl kanske aldrig barn, men vi som föräldrar lyssnar ju inte på barnen. Om man skulle fråga en gäng ungar så tror jag inte att någon skulle säga att det är ok att föräldrarna dricker.

Sen har jag slutat med Omeprazol också?Som jag ätit säkert i 10 år. Också väldigt skönt!

Andrahalvlek, det blir en text som betyder en hel del för mig. Och den skall sitta på insidan av handleden så att jag alltid kan se den och bli påmind om livets förgänglighet?

Nu skall jag bara försöka sluta äta godis också?Och DET kommer inte att bli lätt! Men en sak i taget??

Ha en härlig söndagskväll därute?

idag börjar ju dag 17?Jösses! Vart har tiden tagit vägen? Och hur kunde det bli såhär?

Jag har, på allvar, länge tror att det är ok att pimpla vin var och varannan dag. Först när jag dagen efter summerade mängderna jag druckit, ca tre flaskor vin, och försökte minnas vad jag gjort och sagt kvällen innan, ja, då förstod jag att det nog inte var så ”normalt”.

När man inte minns dagen efter vad man sagt och gjort i ruset av alkohol är det ju svårt att känna sig ärlig. Man slänger ihop ett ”ja, just det, det pratade vi ju om igår” trots att man inte minns ett dugg. Hur många gånger har inte det hänt? Och det är just ärligheten jag saknat hos mig själv.

Nu såhär 17 dagar (wow, kan inte fatta det själv?) in i nykterheten kan jag för första gången på flera år känna mig trygg i att jag VET exakt vad jag säger och vad jag gör. Och DET mina vänner är en väldigt skön känsla.

En av sönerna och jag var på Gyllene Tiders avskedsturné förra sommaren. Jag hade gjort ordning varsin goodiebag som vi skulle ha på bussen med en piccoloflaska champagne, en liten påse chips, vatten och våra pass till konserten. Allt var planerat och bäddat för en härlig kväll. Det var sommarens varmaste dag med strålande sol. Men i mitt huvud for det bara tankar på att jag måste ha mer alkohol för att hålla mig kvar i mitt rus. Det får ju inte gå över. Innan vi satte oss på bussen hade jag hunnit dricka mer en en flaska vin. Vi åt inne i stan och sen en drink på en angränsande bar. När vi kom ut därifrån säger sonen ”mamma, är du lite susig nu?” Det är mitt starkaste minne av den kvällen. Dessa ord som väckte något i mig.

Men jag har varit tvungen att gräva ner mig ännu djupare under året som gått för att verkligen nå min botten. Det enda som finns kvar nu är att kravla sig upp och försöka vara den jag egentligen vill vara.

Och att vara sig själv är väl egentligen inte så fel? Jag menar andra människor klarar ju med- och motgångar utan att dricka alkohol. Då måste väl jag också kunna lära mig det?

Så nu startar jag dag 17???

Kram???

Flera gånger den här sommaren har jag märkt att jag liksom hänger kvar i olika sammanhang, har inte så bråttom hem. Och dricka.

Jag dricker ju inte längre, så jag kan stanna en timme till just här för jag har inte bråttom någonstans.

Tidigare kändes det som om livet var en transportsträcka till nästa tillfälle att dricka. Jag valde medvetet dessa ställen och tillfällen. Den jakten är helt borta nu. Skönt.

Hu, sådana kommentarer från barnen gör så ont. Min äldsta dotter sa inför den senaste julen ”snälla mamma kan du låta bli att dricka den här julen?”

Jag kände mig som värsta a-lagaren ? Och visst var jag nykter! Men hennes kommentar brände i hjärtat hela julhelgen.

Kram ?

För första gången sen jag startade min nyktra resa känner jag mig riktigt deppig idag?Vet inte vart det kom ifrån och vet inte riktigt hur jag skall hantera mina känslor idag. Jag har ju tagit bort det enda som jag använt tidigare...

Kanske längtar jag hem lite grann. Längtar efter att livet skall återgå till det ”normala” med allt vad det innebär. Längtar efter mina ungar. Längtar efter att gå mina vanliga promenader.

Ja, en annan grej är ju att jag ställde mig på vågen i morse och fick tidernas chock! Har inte vägt så här mycket sen jag var gravid och sista gången var för 20 år sen?Har ju tryckt i mig godis senaste veckorna så att det typ sprutar ut genom öronen. Måste definitivt ta itu med detta innan det går helt överstyr.

Men idag har jag liksom ingen ork alls. Helst skulle jag vilja dra täcket över huvudet och bara låta dagen passera.

Mitt sunda förnuft (ja, någonstans finns det ett sådant) säger att såna här dagar finns i livet och det gäller bara att hantera dem också. Utan alkohol! Det har ju känts så bra hitintills så jag har väl liksom svävat på små moln av målmedvetenhet och lycka av ett tydligt fattat beslut. Så nu kommer kanske ”baksmällan”.

Så nu skall jag nog ta en promenad i skogen även om orken tryter just idag. Sen kanske jag skall köra ett yogapass. Brukar kunna få mig lite mer balanserad. Sen skall jag nog ringa runt till ungarna bara för att få höra deras röster?

Ja, det känns extra viktigt att strukturera upp en sån här dag så att inte suget drar ingång alltför hårt för jag känner att det ligger där på lur i bakhuvudet idag...

Kram från ett deppigt Sommarbarn